Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallityöt laskutuksella

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   9.2.25 15:43:37

Mitä veloitatte €€/h?

Re: Tallityöt laskutuksella

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   9.2.25 16:54:50

18€ + alv
Pitkä kokemus

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   9.2.25 17:41:00

38+alv

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 17:45:44

15+alvi

Päivämäärä:   9.2.25 17:58:17

Arkena 25+alv, viikonloput (la/su) 35€/alv ja pyhäpäivät 50€/alv. Töitä riittää, etelä-suomi

Lähettäjä: jjaa 
Päivämäärä:   9.2.25 17:58:52

15€/h + alv

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   9.2.25 18:54:35

Melkoinen villilänsi näkyy olevan hinnoittelussa..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.2.25 22:01:30

25+alv

Lähettäjä: Maa 
Päivämäärä:   9.2.25 22:25:45

Arkisin 20+alv ja viikonloput/pyhät 30+alv.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.2.25 01:10:59

31e +alv eli sama kuin mitä mela maksaa yrittäjälomittajalle

Lähettäjä: An 
Päivämäärä:   10.2.25 05:41:55

22e

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   10.2.25 15:39:14

Älkää nyt hyvät rakkaat tehkö Mitään laskutustyötä alle 25e/h!! Siinä jäätte tappiolle niin hurjasti.
Jos haluatte tehdä töitä noin halvalla niin menkää siivoamaan tai kaupan kassalle tai ravintolaan tiskaamaan, niistäkin saatte paremman rahan ja teille maksetaan asiaan kuuluva eläke!
Toki se eläke ei useaa tässä kohtaan kiinnosta, mutta sen edestään löytää minkä taakseen jättää.
Lisäksi tallityö on fyysisesti niin paljon raskaampaa verrattuna vaikka kaupassa työskentelyyn että kuluttaa hurjasti, joten senkin vuoksi sitä tulevaisuutta olis vähän syytä miettiä.
Ymmärrän kyllä että monikaan talli ei ole valmis maksamaan 20e enempää mutta eihän se teidän murhe ole eikä teiltä pois! Vähän täytyis oppia arvostamaan itseään.
Töitä löytyy tallistakin hyvälle tekijälle kyllä vaikka laskuttaiskin sen 30-35e/h, uskokaa vaan.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.2.25 16:06:54

10e, alv 0

Lähettäjä: TK 
Päivämäärä:   10.2.25 16:10:02

A; yksikään talli ei vaan pysty maksamaan 30-35 h. Koska ratsastaja kato on niin iso joka puolella että hirvittää. Kaikki hevosiin liittyvä on noussut niin paljon 3 viime vuoden sisällä ettei kohta ole montaan tallia pystyssä. Ostin 3 vuotta sitten
turvekuorman 680 e nyt sama kuorma maksaa 1350 e. Heinää ostin suurpaalin
35 e / kpl nyt ne maksaa 80-90 e kpl. Kengittäjä teki ympäri kengityksen 68 e
nyt 120 e. Ei täällä kannata isotella mitä pitäisi maksaa tallityöntekijälle kun kohta ei makseta mitään kenellekään, mutta teuraaksi menee hevosia vauhdilla.

Päivämäärä:   10.2.25 17:15:36

Mitä tää ainainen lopunajan povaaminen on. On kannattavia talleja ja osaavia tekijöitä, jotka voivat laskuttaa asiallisen korvauksen työstään. Miksi siinä pitäisi alkaa hevosia teurastamaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.2.25 20:05:28

Pk-seudulla ja muutamassa isossa kaupungissa on talleja, jotka pärjäävät aina. Asiakkaina on henkilöitä, joita mikään lama ei kosketa. Näillä talleilla on varaa maksaa työntekijöille, muilla ei. Se, pitääkö näitä muita talleja sitten olla olemassa, on toinen juttu, mutta ei nyt puututa siihen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.2.25 20:22:42

En lainkaan kyseenalaista sitä, etteikö tallityöntekijän työ olisi arvokasta. Talliyrittäjän voi vain olla melko vaikeaa korvauksen maksussa arvostaa jonkun muun tekemää työtä moninkertaisesti omaansa arvokkaammaksi. Faktahan nimittäin on se, että vain harva tallinpitäjä voi itse nostella työstään palkkaa monia kymmeniä euroja tunnilta - saati laskea päälle mitään pyhä- tai muita sellaisia lisiä.

Tällä en lainkaan tarkoita, etteikö jokainen saisi hinnoitella työnsä niin kuin parhaaksi katsoo. Kyllä saa! En vain oikein ymmärrä niitä kommentteja, joissa lietsotaan sellaista mielialaa, että jos ei ota monta kymppiä tunti, on tyhmä hyväksikäytettävä. Kyseessähän on matalapalkka-ala, joka ei nyt vain ole kultakaivos kuin todella harvalle, ja tämä koskee myös yrittäjiä. Sillekin "lomittajalle", joka ottaa joidenkin mielestä liian pienen korvauksen, moni talliyrittäjä maksaa enemmän kuin saa itse palkkaa ja viimeisistä roposistaan. Ei se toki ole lomittajan ongelma, mutta ehkä hyväksikäytöstä ja arvostuksen puutteesta meuhkaamisen voisi jättää vähemmälle.

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   10.2.25 21:00:53

Samaa mieltä edellisen kanssa. Outo ajatus, että tallityöstä kuuluu saada kovin korkeaa palkkaa. Ala ei ole erityisen kannattava ja yrittäjätkin nostavat suhteellisen matalia palkkoja itselleen. Perus tallityöt ei ole varsinaisesti vaativia, vaikka olisikin fyysistä, ja useammalla tallilla ei edes ole, kun on oikeat välineet ja koneet käytössä. Matalapalkka aloilla tuntipalkka pyörii 11-15€ väleillä, mutta jostain syystä paskanlappauksesta täytyy saada todella paljon enemmän..
Mutta!! Hieno tilanne toki, että jossain palkkaa pystytään maksamaan reilusti.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.2.25 21:02:52

22€/h

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   10.2.25 21:05:48

TT: Älä vertaa laskutusta tuntipalkkaan.

Päivämäärä:   10.2.25 21:17:16

Laskutusta ei voi suoraan verrata tuntipalkkaan, muttei se nyt ihan niinkään mene, että jos laskuttaa, niin saman alan tuntipalkat täytyy moninkertaistaa, jotta pääsisi samaan lopputulokseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.2.25 21:18:13

Pakko kommentoida tätä alan väheksymistä. Moni matalapalkkainen ala on aika keskeinen osa tämänkin yhteiskunnan toimintoja. Kyllä näitäkin palkkoja kuuluu nostaa, kun rahan arvo muuttuu vuosien saatossa.

Tallityöntekijä on parhaillaan vastuussa koko tallin omaisuudesta. Pitää osata ennakoida ja tuntevat usein hevoset paremmin kuin ne, jotka niitä ratsastavat. Kyllä siinä on laadussa ero, oletko ollut vuoden vai kymmenen vuotta tallityöntekijänä.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   10.2.25 21:25:30

Työntekijän tuntipalkka x, yrittäjänä tekevän x*1.5-1.7 siinä on ollut toimiva laskukaava. Yrittäjänä lasken laskutettavan työlle sen etten maksa tauoista enkä sairastumisista eli toivon että tekijä laskuttaa sen hinnan että hänen kannattaa tehdä töitä yrittäjän riskillä. Tärkein asia on se mihin yrittäjän kädet vapautuu toisen tehdessä duunia eli se tarkoittaa sitä että jos kevyt yrittäjä siivoaa tallia 2 h teen itse laskutettavaa työtä sen ajan mitä en voisi jos lappaisin kakkaa. Jos sitä ei ole niin lapan sitä kakkaa.

Päivämäärä:   10.2.25 21:30:10

Yrittäjä tekee itse tai lopettaa toiminnan, jos ei ole varaa maksaa asiallisesti.

Työn hinta laskutettaessa ja työsuhteessa olevan tuntipalkka ovat kaksi täysin eri asiaa. Kun huomioidaan kaikki kulut asianmukaisesti 15e/h on laskutettuna ihan todella surkea summa. Paljon kannattavampaa tehdä työsuhteessa 11e/h palkalla.

Päivämäärä:   10.2.25 21:33:27

"Pakko kommentoida tätä alan väheksymistä. Moni matalapalkkainen ala on aika keskeinen osa tämänkin yhteiskunnan toimintoja. Kyllä näitäkin palkkoja kuuluu nostaa, kun rahan arvo muuttuu vuosien saatossa."

Eivätköhän aika monet kommentoijat tee tämän alan töitä koko ajan itsekin, eli tuskin väheksyvät alaa. Alalla voi olla paljon pielessä ja sekin on kieltämättä epäkohta, että alan palkkataso on niin matala, mutta eivät alan ongelmat kyllä siitä johdu, että yrittäjät eivät katso voivansa maksaa moninkertaista korvausta jollekin muulle samasta työstä, jota itse tekevät.

Päivämäärä:   10.2.25 21:35:04

"Yrittäjä tekee itse tai lopettaa toiminnan, jos ei ole varaa maksaa asiallisesti."

Juu, ei hätää. Itsehän he sitten tekevätkin. Seitsemänä päivänä viikossa läpi vuoden, parhaimmillaan. :) Eikä se toki ole "lomittajien" vika, mutta ehkä siihen lisäksi ei tosiaan tarvittaisi haukkuja siitä, että ollaan ahneita hyväksikäyttäjiä eikä arvosteta, kun ei haluta maksaa jollekin muulle 50 euroa työstä, josta itse saadaan 15 euroa.

Päivämäärä:   10.2.25 21:44:34

Jos ei ole varaa eikä halua maksaa asiallisesti, eikä työ vaadi yhtään mitään osaamistakaan, niin eikö olisi reilumpaa vaan hakea joku harrastelemaan pientä korvausta vastaan?

Päivämäärä:   10.2.25 21:54:23

.: Missä kukaan on sanonut, ettei työ vaadi osaamista? Ja miksi pitäisi hakea "joku harrastelemaan pientä korvausta vastaan", kun on tosiaan ihan sekin vaihtoehto, että ellei löydy ketään, joka tekisi työtä sellaisella korvauksella, joka tallityöstä on mahdollista maksaa, niin tekee sitten vain itse?

Tässä keskustelussa on toitotettu, ettei ole pakko tehdä matalapalkka-alan töitä matalalla palkalla, jos on laskuttava yrittäjä. Ja tämä on täysin totta, ei ole pakko! Mutta ihan yhtä totta on se, ettei matalapalkka-alan talliyrittäjän ole pakko käyttää sellaisen lomittajan palveluja, joka laskuttaa moninkertaisesti sen summan, jonka yrittäjä itse työllään ansaitsee. Moni tallinpitäjä on jopa siitä "onnellisessa" asemassa, ettei tarvitse edes pohtia, käyttääkö tuollaisia palveluja vai ei, koska se ei ole kerta kaikkiaan mahdollista. :)

Päivämäärä:   10.2.25 22:19:14

^, tottakai vertaan, en toki suoraan vaan lopputuloksena. Samalla tavalla kaikki loppuenlopuksi sen palkan tilille saavat, tietyt maksut ja kulut ensin poistettuna. Brutto ja nettopalkkoja voi kaikki vertailla siitä huolimatta, onko tulot saatu yrittäjänä vai työntekijänä. Kyse oli siitä, että jos talliYRITTÄJÄ ei voi itselleen nostaa samanlaista palkkaa mitä joku toinen YRITTÄJÄ laskuttaa samasta työstä, vielä paljon pienemmällä riskillä koska pääomaa ei ole.

Ja tottakai on väliä, onko ollut jossain töissä vuoden vai kymmenen, ja miten tuntee hevoset ja tilat ja kaiken. Mutta todnäk yrittäjä/tallinpitäjä itse on myös ollut pitkään alalla ja kyseisissä tiloissa, eli heidän palkkansa on vertailukelpoisia kyseisessä paikassa, vaikka esimerkiksi Turussa ja Inarissa työskentelevien palkkoja ei voisikaan verrata.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   10.2.25 22:27:44

Jos yrityksen toiminta tuottaa niin vähän, ettei yrittäjä voi maksaa itselleen kunnollista palkkaa, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että muutkaan ei ansaitse kunnollista palkkaa. Huhhuh..

Päivämäärä:   10.2.25 22:41:39

"Jos yrityksen toiminta tuottaa niin vähän, ettei yrittäjä voi maksaa itselleen kunnollista palkkaa, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että muutkaan ei ansaitse kunnollista palkkaa. Huhhuh.."

Ansaitse? Palkkaa ei makseta mielikuvilla ja korulauseilla vaan rahalla. Kyllähän minä voin hyvinkin olla sitä mieltä, että jokainen tallityötä tekevä, niin minä kuin muutkin, "ansaitsisi" saada vähintään 50 euroa/tunti, mutta jos sellaisia palkkoja ei ole hevosalalla mahdollista nostella itselleen eikä maksaa muille kuin harvoissa poikkeustapauksissa, niin sitten ei ole.

Vaikka arvostaisi muiden työtä kuinka helkkaristi ja katsoisi heidän ansaitsevan kaiken taivaspaikkaa myöten, ei heille voi maksaa sellaisia rahoja, joita talliyritys ei tuota. Ihan perusmatematiikkaa.

Laskuttava lomittajayrittäjä saa aivan vapaasti ajatella, ettei hänen kannata liikahtaa minnekään, ellei korvaus ole useamman kympin tunnilta. Mutta ihan samoin se talliyrittäjä saa aivan vapaasti ajatella, ettei hän voi maksaa kenellekään moninkertaista korvausta omaansa tai työntekijöiden palkkaan nähden. Ja jälkimmäinen ei siinä mielessä tosiaan edes ole kovin "vapaa" ajatus, että usein kyse on enemmänkin realiteettien toteamisesta kuin esim. mielipiteestä tai haluamisesta.

Päivämäärä:   11.2.25 01:23:51

Tässä keskustelussa kiteytyy hyvin se, miksi osaavat ammattilaiset katoavat alalta.

"Brutto ja nettopalkkoja voi kaikki vertailla siitä huolimatta, onko tulot saatu yrittäjänä vai työntekijänä." No ei se nyt ihan noin mene. Laskuttaessa on huomioitava muitakin kuluja kuin lakisääteiset työnantajamaksut ja lomakorvaus.

15e/h laskuttavalle jää käteen vähemmän kuin tessin minimipalkkaa saavalle työntekijälle, mutta suuremmalla riskillä. Kyllä te yrittäjät sen tiedätte, muuten palkkaisitte suoraan.

Jokainen voi pyörittää omaa yritystään vaikka euron tuntipalkalla, jos haluaa, mutta on typerää käyttää sitä perusteluna ostopalveluna hankittavan työn halpuuttamiselle. Ikään kuin laskuttaja tekisi talkootyötä sen eteen, että saat pidettyä kannattamattoman yrityksesi pystyssä.

Päivämäärä:   11.2.25 09:21:10

Kierrättekö tekemässä tallitöitä eri talleilla ja laskutatte siitä?

Päivämäärä:   11.2.25 09:44:47

., juuri siitä syystä kirjoitin, että kaikkien kulujen jälkeen. Se, mitä voit itsellesi tuntipalkaksi ajatella. Tietenkään kukaan ei laskuta 15€ tunnilta, se olisi hölmöä. 35€ euroa tunnilta taas esimerkiksi on jo tuplat tuon. Toivottavasti kukaan ei myöskään joudu tessin palkalla työskentelemään:)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.2.25 10:44:33

Laskutan 31e/h (saman kuin minkä Mela maksaa) enkä kierrä talleilla tekemässä töitä, koska ei mikään talli pysty tätä summaa maksamaan.

Itse taas en tämän halvemmalla näe mitään järkeä tehdä tallitöitä, enkä halua rikkoa kroppaani tämän halvemmalla. Lisäksi keikat ovat olleet sellaista 2-3 tuntia, eivät koko päivää ja loppupäivälle on melko mahdotonta saada toinen lyhyt keikka. Sen 3 tunnin pitäisi siis jättää yrittäjällekin käteen sen verran että kannattaa startata auto ja ajaa johonkin tunnin päähän.

Saan itse palkkatyöstä hyvää palkkaa ja teen tallituurauksia sivutoimisesti. Minun ei siis ole pakko myydä itseäni pimeästi ja halvalla.

Jos te tallinpitäjät tarvitsette apuvoimaa ettekä itse halua tehdä sitä 7 päivää viikossa, niin älkää haukkuko meitä tallituuraajia verenimijöiksi. Teillä itsellänne on täysin kannattamaton liiketoiminta josta te ette yrittäjinä saa sitä korvausta, joka teidän tulisi mielestäni saada. Kannattaa miettiä muita urapolkuja tai sitten vain tehdä ne hommat 7 päivänä viikossa ilman mitään lomia, mutta on ihan turhaa tulla tänne valittamaan kun me siat laskutamme niin paljon.

Päivämäärä:   11.2.25 11:54:43

"Jokainen voi pyörittää omaa yritystään vaikka euron tuntipalkalla, jos haluaa, mutta on typerää käyttää sitä perusteluna ostopalveluna hankittavan työn halpuuttamiselle. Ikään kuin laskuttaja tekisi talkootyötä sen eteen, että saat pidettyä kannattamattoman yrityksesi pystyssä."

Tämä nyt on sikäli ihan turhaa paasausta, että miten talliyrittäjä voi väkisin halpuuttaa kenenkään lomitusyrittäjän työtä? Ei minun tietääkseni mitenkään. Ihan oma valintahan se on, jos joku haluaa tehdä matalapalkkatyötä matalapalkkatyön mukaisella korvauksella.

Ja ainakaan minun yritykseni ei ole kannattamaton - mutta voisihan se vaikka ollakin, jos maksaisin ulkopuoliselle tekijälle moninkertaisesti oman tuntipalkkani verran. :) Kulujenhallinta on monesti aika tärkeä elementti hevosyritysten kannattavuudessa.

"Jos te tallinpitäjät tarvitsette apuvoimaa ettekä itse halua tehdä sitä 7 päivää viikossa, niin älkää haukkuko meitä tallituuraajia verenimijöiksi. Teillä itsellänne on täysin kannattamaton liiketoiminta josta te ette yrittäjinä saa sitä korvausta, joka teidän tulisi mielestäni saada. Kannattaa miettiä muita urapolkuja tai sitten vain tehdä ne hommat 7 päivänä viikossa ilman mitään lomia, mutta on ihan turhaa tulla tänne valittamaan kun me siat laskutamme niin paljon."

Kuka tässä sitten on haukkunut lomittajia verenimijöiksi ja sioiksi? Lue nyt tämäkin keskustelu, niin voit todeta, että kyllä ne moitteet ovat menneet ihan toiseen suuntaan. Itse ainakin olen koko ajan sanonut, että _aivan vapaasti_ jokainen voi laskuttaa työstään ihan mitä haluaa. Ainoastaan sitä olen toivonut, ettei haukkua räkytetä talliyrittäjiä siitä hyvästä, jos he eivät pysty maksamaan muille moninkertaisesti sitä, mitä itse työstään saavat.

Sinä voit laskuttaa, mitä haluat, ja talliyrittäjä voi päättää, kenen palveluja käyttää vai käyttääkö kenenkään. Se on juuri niin yksinkertaista. Kumpaakaan osapuolta ei pitäisi olla tarpeen haukkua.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   11.2.25 12:23:09

25e/h+alv ja minimilaskutus 3h. Asun sen verta syrjässä etten lähde jonnekin vaan tunnin takia. Teen lähinnä tutuille. Onneksi 95% palkasta tulee hommista, mistä oikeesti maksetaankin…

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.