Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjän etuoikeudet

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   9.2.25 14:29:29

Onko teidän mielestänne tallinpitäjä asiakas tallissa siinä missä muutkin? Voiko tallinpitäjä vaatia etuoikeuksia fasiliteettien osalta verrattuna muihin asiakkaisiin? Itse ajattelen että TP on asiakas siinä missä muukin ja käyttää tiloja samoilla periaatteilla ja säännöillä. Miksi vaatia muilta jotain jos itse tekee kaikki sitten miten haluaa?

Re: Tallinpitäjän etuoikeudet

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.2.25 14:32:32

Mun mielestä tallipitäjä/yrittäjä voi tottakai omassa yrityksessään hoitaa/järjestää omille hepoille extra-asioita
Tottakai asiakkaiden hepat on hoidettava _tehdyn sopimuksen mukaan_ ja hyvin, mutta tottakai omille voi tehdä lisäksi extra asioita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 14:32:47

Omistaja tekee säännöt

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   9.2.25 14:33:08

No eiköhän tallinpitäjä/omistaja toimi omien hevostensa kanssa omissa tiloissaan just niinkuin haluaa. Jos se ei varsinaisesti ole pois keneltäkään. Eli jos asiakkaat haluavat hevosille tarhauksen 7-16 mutta tallinpitäjä haluaa pihaton omilleen, hän voi omilleen laittaa pihaton. Jos tallinpitäjä käy tallin sulkemisajan jälkeen ratsastamassa, koska työ ei jousta ratsastaa muulloin, hän tekee niin. Ei siinä kenelläkään ole motkottamista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.2.25 14:34:12

Saa tehdä mitä haluaa omalla tontilla.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.2.25 14:34:48

Mitä ihmeen "etuoikeuksia"? Tallinpitäjän kai omistaa tilat? Totta kai hänellä on silloin kaikki oikeudet, mutten niitä kyllä "etuoikeuksiksi" kutsuisi. Eikä hänen niitä tarvitse keneltäkään "vaatia" tai kysyä keneltäkään lupaa, tietenkään. Hänhän on se luvan antaja omissa tiloissaan.

Mites muuten sinä, onko sinulla mielestäsi omassa kodissasi oikeus tehdä, mitä haluat, vai menetkö samoilla säännöillä kuin vaikkapa vieraat? :)

Ei talliyritys ole mikään demokratia, vaan tallin omistaa ja yritystoimintaa pyörittää joku, joka on valta päättää asioista.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   9.2.25 14:37:19

Tottakai saa mennä vähän enemmän oman mielen mukaan jos omistaa paikan. Ainoa mikä tullut vastaan ja on RAIVOSTUTTAVA on että maneesissa ei saa juoksuttaa, mutta tallinomistaja juoksuttaa omiaan vaikka olis 8 ratsastajaa jo maneesissa. Jos on sääntö ei saa juoksuttaa niin juoksuttaisi sentään kun muut ei ratsasta, ihan päätöntä touhua.

Päivämäärä:   9.2.25 14:39:16

Sanoisin, että 0/5, mutta tällaisia ihmisiä oikeasti on olemassa.

Ei ole mitään syytä, miksi yrittäjän pitäisi yrityksessään tarjota itselleen vain samaa palvelua kuin asiakkailleen.

Päivämäärä:   9.2.25 14:54:03

Tallin aukioloaikoina toivoisi hänenkin toimivan samojen pelisääntöjen mukaan (esim. ei juoksuta maneesissa, jos juoksutus siellä on kielletty ja kerää paskat, kun muidenkin pitää). Aukioloaikojen ulkopuolella päästäköön vaikka hevosensa irti maneesiin, jos haluaa. Hänhän ne pohjat tasaa.

Lähettäjä: Kieliö 
Päivämäärä:   9.2.25 15:05:45

Talliyrittäjä tekee hallinnoimissaan tiloissa omien hevostensa kanssa niinkuin parhaaksi näkee. Asiakkaille voi myydä niitä palveluita niillä ehdoilla niinkuin parhaaksi näkee.

Juoksutusesimerkistä: tekee niinkuin parhaaksi näkee, sillä vastaa oman toimintansa turvallisuudesta, pohjan huollosta ja sen kustannuksista. Asiakas voi päättää, onko tämä hänelle sopivaa asiakaspalvelua maksamansa hintaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.2.25 15:20:49

Omissa tiloissani teen just mitä huvittaa, kuten vaikka ratsastan aukioloaikojen ulkopuolella. Tai juoksutan maneesissa, mutta senkin teen aukioloaikojen ulkopuolella. Muut toimivat niillä spekseillä mitä olen määritellyt ja jos se ei kelpaa, voi ihan vapaasti vaihtaa tallia.

Lähettäjä: Pyykki 
Päivämäärä:   9.2.25 15:42:32

Ainut minkä ärsyttää on tallin pyykkikoneen ja kuivaushuoneen käyttö. Tallilla on sääntönä (tallinpitäjän laatima sääntö), että arkisin klo 16 jälkeen saa tallin pyykkikoneessa käyttää vain 30 min pikaohjelmaa, että mahdollisimman monella on tilaisuus konetta käyttää. Pidemmät ohjelmat joko arkisin ennen klo 16 tai viikonloppuisin. Silti tallinpitäjä usein pesee 2h ohjelmalla arkisin klo 16 jälkeen omaa pyykkiään, esim. eteisen mattoa, koiran petiä tms.

Samoin sääntönä on, että jos pesee pyykkiä ja ripustaa sen kuivatushuoneeseen kuivumaan, pitää kuivat pyykit ottaa pois seuraavana päivänä. Tallinpitäjän pyykit saattavat roikkua siellä jopa pari viikkoa, jos ei sada ja kuivatuspaikkoja tarvita sadeloimille. Taaskin siellä roikkuu mattoja ja koiranpetejä, ei edes hevosvarusteita.

Varsinkaan pesukoneen varaamista en ymmärrä. Tallinpitäjällä olisi hyvin aikaa pestä 2h ohjelmalla pyykkiä ennen klo 16. Ensimmäinen koneellinen päälle, kun menee aamutalliin. Kesken karsinan siivouksen ensimmäinen koneellinen kuivumaan ja toinen pyörimään jne.

Päivämäärä:   9.2.25 17:17:25

meillä on tallinpitäjän etuoikeutena paskojen jättäminen kentälle

Lähettäjä: Jhg 
Päivämäärä:   9.2.25 17:58:55

Täh? Eihän tallinpitäjä omassa tallissaan ole asiakas vaan palveluntarjoaja.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   9.2.25 18:35:50

Meillä tallinpitäjä ottaa puolet maneesista omaan käyttöönsä kun tulee ratsastaa tai jos hyppää esteitä niin laittaa koko maneesin kiinni. Sama kentällä. Eikä kerää kasoja. Räplää muiden tavaroita estoitta. Isoimmat karsinat omilla hevosillaan. Ajaa autonsa tallin eteen.

Päivämäärä:   9.2.25 18:49:35

Tallinpitäjä saa toki hoitaa hevosensa just niin miten tahtoo, mutta yhteisistä itse asettamista säännöistä olisi tallin aukioloaikojen puitteissa hyvä pitää kiinni. En jäisi tallille, jossa olisi esim juoksutus kielletty klo 17-19 ja silti tallinpitäjän hevonen aina juoksemassa liinan päässä.

Päivämäärä:   9.2.25 18:53:31

Siis mitä XD Tallinpitäjä saa kyllä omalla kiinteistöllään ja tallissa tehdä just niinkuin huvittaa. Asiakkaiden hepat tietysti hoidetaan, kuten sovittu, mutta omiensa kanssa saa tehdä just niinkuin lystää. Ja kyllä, tallinpitäjillä voi olla omassa paikassaan erikoikeuksia, esim. että maneesissa ei saa asiakkaat juoksuttaa ja pilata pohjaa, mutta tallinpitäjä saa.

Lähettäjä: johan 
Päivämäärä:   9.2.25 22:27:16

Hyvää päivää! Kylä on taas älyttömiä kysymyksiä.

Tallinpitäjä tekee just kuten lystää ja asiakkaat valitsee itse onko asiakkaana vai ei.

Lähettäjä: sams 
Päivämäärä:   9.2.25 22:47:53

Tallinpitäjä saa tehdä omilla tiloillaan ja hevosillaan tietenkin mitä haluaa, mutta hänen toimintansa ei kuitenkaan saisi estää asiakkaita tekemästä asioita tai käyttämästä tiloja joihin heillä on sopimuksen mukaan lupa ja oikeus. Ts. tallinpitäjä saa hiljaisena aikana vaikka irtojuoksuttaa omillaan pohjat rullalle vaikka se muilta olisi ankarasti kielletty, mutta jos maneesissa on prime timena liinassa juoksutus kielletty siitä syystä että mahdollisimman moni mahtuu samaan aikaan ratsastamaan, tp rikkoo sääntöä joka vaikuttaa kaikkiin ratsastajiin. Samoin tuo pyykkien peseminen "asiakkaiden ajalla" pitkällä ohjelmalla tuntuu silkalta kettuilulta..

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   9.2.25 23:05:46

Tallinpitäjä voi toimia ihan miten ikinä huvittaa. Voihan se toki asiakkaiden määrään vaikuttaa.

Lähettäjä: vii 
Päivämäärä:   9.2.25 23:54:51

Mistä näitä aloittajan kaltaisia älyn jättiläisiä oikein sikiää? TIETENKIN tallinpitäjä saa tehdä omissa tiloissaan ja omilla hevosillaan ihan mitä haluaa!

Päivämäärä:   10.2.25 00:53:03

Joo tallinpitäjä saa toimia kuten haluaa, muttei kuitenkaan saa olettaa että asiakkaat siivoavat hänen jälkensä. Ja sovittuina aikoina kentän tulee olla käytössä, paitsi oikeasti poikkeustilanteissa kuten sääolojen takia.

Lähettäjä: Cirkka 
Päivämäärä:   10.2.25 00:55:58

No esim tallinpitäjä ei siivoa vessaa

Lähettäjä: Zzz 
Päivämäärä:   10.2.25 07:14:10

Jokainen on kotonaan miten haluaa. Vieraat taas ei. He kunnioittavat oo paikan pelisääntöjä.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.2.25 08:10:51

Kotivertaua wi päde täysin. Talli kuitenkin on toisaalta monelle tallinpitäjälle puoliksi kotia, kotipihassa. Ja omaa omaisuutta. Säännötkin onbitse tehty. Toisaalta häntä sitoo asiakkaille tehdyt sopimukset ja osin aäännötkin. Esim ruo juoksutus ei oo kiva juttu, maneesin varaaminen taas ok jos se on muillekin maksusta mahdollista ja kerrottu. Pesukoneasia osoittaa pelisilmän puutetta mutta ei ole niin vakavaa. Ja tietystibsa oestä vaikka pukkareitaan, on hänen koneensa kuitenkin.

Jos mulla olisi tallissa kone niin varmasti pesisin matot sillä. Mutta liian kallis ylläpidettävä eikä kukaan olisi valmis maksamaan sen kuluja. Eli pesukone tallissa kerroo lähinnä huonosta investointilaskennasta. Ja fasilitwwtwilla saa houkuteltua just ikävimmät asiakkaat esim aloittaja.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.2.25 08:21:34

Kunhan on rehellinen. Jos TP mesoaa kovaan ääneen, että jokaisen joka ratsastaa maneesissa täytyy tyhjentää lantakottaria, mutta ei itse koskaan sitä tee vaikka ratsastaa monella hevosella niin onhan se tyhmää. Sanoisi edes rehellisesti, että tyhjennys kuuluu asiakkaille ja TP etuoikeus on, ettei tarvitse tyhjentää.

Samoin tuo juoksutus. TP laatii säännön, että jos on yksikin ratsukko maneesissa niin ei saa juoksuttaa. Vaikka tekee sitä itse. Kirjaisi sitten sääntöön, että ainoastaan TP saa juoksuttaa jos on ratsukko, muut ei.

Lähettäjä: Jurre 
Päivämäärä:   10.2.25 09:36:07

Riippuu tietysti asiasta. Jos esim. juoksutus on kielletty, niin on epäkohteliasta, jos tallinpitäjä juoksuttaa hevosia muiden hevosten seassa. Sen sijaan on ok, että tallinpitäjä juoksuttaa hevosta, kun muita hevosia ei ole.

Sitten taas esim. loimien vaihdot kesken päivää tai pesarin käyttö ovat hyvinkin sellaisia asioita, joita tallinpitäjä saa tehdä, vaikka se olisi asiakkailta kiellettyä. Tämä siitä syystä, että yleensä tällaiset asiat lisäävät kustannuksia ja tallinpitäjä sen lystin maksaa, joten hän voi tehdä mitä haluaa. Esim. hevosen juoksutus vapaana lisää kustannuksia, muttei olennaisesti, jos sen tekee vain yksi henkilö joskus.

Päivämäärä:   10.2.25 10:03:30

Oma tupa oma lupa. Herätkää reaaliaikaan!

Päivämäärä:   10.2.25 10:16:12

Samaa mieltä siitä, että joitain sääntöjä tallinpitäjän olisi hyvä noudattaa ihan esimerkin ja hyvien tapojen vuoksi. Jos esim. kentän tai maneesin käyttöön on sääntöjä, joilla on tarkoitus varmistaa, että kaikki mahtuvat ratsastamaan, niin olisihan niitä hyvä myös tallinpitäjän noudattaa. Samoin omien jälkien siivoamisen olisi hyvä koskea kaikkia, mukaan lukien tallinpitäjä.

Tosin sellainen ero tallinpitäjän törttöilyjen ja asiakkaiden törttöilyjen välillä joka tapauksessa on, että että jos tallinpitäjä esim. sotkee paikkoja, niin vaikka se voi olla asiakkaille toki epämiellyttävää, se on kuitenkin se tallinpitäjä, joka ne sotkut viime kädessä siivoaa. Jos taas asiakkaat sotkevat - se on taas se tallinpitäjä, joka siivoaa.

Sen sijaan siihen ei tosiaan ole mitään syytä, miksi tallinpitäjän "palvelutason" pitäisi olla sama kuin asiakkaiden. Saahan tallinpitäjä hoitaa omat hevosensa ihan juuri niin kuin tykkää, eikä siihen liity mitenkään se, millaista palvelua hän myy.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.2.25 10:30:15

Kyllä minusta tallinpitäjän pitää noudattaa yhteisiä pelisääntöjä, joita tallille on päätetty (tallinpitäjä on päättänyt).

Ihan samasta syystä kuin esim. firman pomo tai esimies tai vaikka jonkun joukkueen valmentajan kuuluu noudattaa samoja sääntöjä kuin muidenkin. Pikemminkin noudattaa niitä erityisen tarkasti. Jos ns. auktoriteetti lipsuu säännöistä, se yleensä johtaa vaan siihen että niin lipsuu muutkin. Ja se taas vaikuttaa ilmapiiriin ja ihan kaikkeen toimintaan.

Hyvät säännöt ei myöskään koskaan ole mielivaltaisia vaan ne on aina perusteltavissa. Mutta säännöthän eivät ole kovin vakuuttavat ja perusteltavat, jos kaikkien ei tarvitse niitä noudattaa.

Säännöillä tarkoitan just nyt näitä tässä mainittuja asioita kuten kakkojen kerääminen, juoksuttaminen ruuhka-aikoina, pesukoneen varaaminen tai vaikka turvallisuuteen liittyvät säännöt kuten että riimut laitetaan kiinni taluttaessa tai että ratsastaessa tulee käyttää kypärää.

Lähettäjä: eli 
Päivämäärä:   10.2.25 10:34:50

Oma tupa oma lupa, mutta jokaisen tallinpitäjän kannattaa varmasti miettiä sitä, miten oma toiminta vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen.
Oma hevoseni oli jonkin aikaa tallilla, jolla maneesisäännöt oli ihan mielipuoliset ja tallinpitäjä varaili maneesia ihan miten sattuu tai oli varaamatta sitä ja järjesti siellä kuitenkin omille valmennettavilleen valmennuksia ilmoittamatta muille asiakkaille. Hän jätti varauset ja valmennukset ilmoittamatta sillä perusteella, että hän saa tehdä maneesissaan mitä haluaa ja kyllä sinne sekaan mahtuu.

Se olikin sitten työssäkäyvälle asiakkaalle aina kiva yllätys, kun tulit töiden jälkeen tallille, laitoit hevosen kuntoon, talutit sen maneesin ovelle ja vasta siellä selvisi että tallinpitäjällä on siellä koko illan estetreenit valmennettavilleen.

Lähettäjä: No niin 
Päivämäärä:   10.2.25 11:56:50

Tallinpitäjänä sitoudut myös tallin sääntöihin. Eriarvoisuus esm.hevosten kohdalla ei tallinpitäjän mainetta kyllä nosta. On eri asia siinä mitä ostat rehut ym. Mikä ei kuuulu sopimukseen, mutta heinän laatu jne, pitää olla kaikille sama.
Asiakkaat kyllä äänestävät jaloillaan jos jollakin saralla menee homma rahastukseksi. Ei ruokakaupan kauppiaskaan istu hyllyjen välissä syömässä kaupan tuotteita.

Lähettäjä: :))) 
Päivämäärä:   10.2.25 13:31:47

No niin

Höpö höpö. Minä tallinpitäjänä lupaan esikuivatun säilöheinän sisältyvän tallivuokraan.

Jos mulla on oma hevonen jolle haluan syöttää latokuivurissa kuivattua odelmaheinää mä voin sitä sille syöttää ilman pienintäkään velvollisuutta tarjota sitä asiakkaiden hevosille.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.2.25 13:51:02

"Jos mulla on oma hevonen jolle haluan syöttää latokuivurissa kuivattua odelmaheinää mä voin sitä sille syöttää ilman pienintäkään velvollisuutta tarjota sitä asiakkaiden hevosille."

Voit toki tehdä näin, mutta asiakkaana ihmettelisin kovasti miksi asiakashevonen ei saisi lisämaksusta syödä odelmaa, vaikka sitä heinävarastossa on. Sama kuin ruokakauppias istuisi hyllyjen välissä lusikoimassa nutellaa, mutta kieltäytyisi myymästä sitä asiakkailleen.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   10.2.25 13:59:50

Jos tallinpitäjä on varannut ja hankkinut, joskus suurellakin vaivalla tuottanut kaukaa, omalle hevoselleen riittävän määrän "erikoisheinää", niin ei siitä niin vain myydä rahallakaan kaikille kyselijöille - ja jos yhdelle lupaa, niin sitä haluaa kyllä moni muukin. Samoin jos yhdelle asiakkaalle antaa luvan hankkia omaa heinää, silloin on tasapuolisuuden nimissä varauduttava että on mm. varastotilaa joka ikisen asiakkaan omille heinille. On hevosia jotka oikeasti tarvitsisivat jonkun erityisjärjestelyn, mutta myös paljon niitä sopuliomistajia jotka ovat ihan varmoja että kyllä minun hevonen jos tuokin, ilman mitään aitoa syytä tai tarvetta. Asiakkaille on oltava samat säännöt kaikille tai ainakin yhtäläinen mahdollisuus hankkia esim. lisäpalveluita. Käytännössä tilat ja resurssit (esim. lisääntynyt työvoiman tarve kun jokaisen heinät haetaan eri kasasta) eivät riitä kaikkien uniikkiin kohteluun.

Lähettäjä: Kieliö 
Päivämäärä:   10.2.25 14:00:17

Mitä siinä on ihmeteltävää? Odelmaa ei ehkä saa hankittua useille hevosille, ja jos yhdelle asiakkaalle myyt, niin sitten se sama palvelu pitäisi pystyä tuottamaan tallin kaikille asiakkaille.

Yhden hevosen odelmat saa vielä pienellä lisävaivalla työ ohessa ruokittua, mutta sitten kun niitä on enemmän, niin aikaa/vaivaa on enemmän, eikä sitä ehkä haluat työntekijällä teettää.

Kaikki näpertely ja vaihtoehdot minimiin asiakkailta, omille hevosille voi tehdä mitä
parhaaksi näkee. Ihan elinehto asiakastalleissa.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   10.2.25 14:01:50

Asiakkaiden on vaikea ymmärtää moniakin asioita, mutta onneksi heidän ei tarvitsekaan ymmärtää.

Lähettäjä: TaPi 
Päivämäärä:   10.2.25 14:22:16

Se on kyllä niin että menen ja teen niillä itse maksamillani tiloilla mitä huvittaa. Minun panokseni on olleet sadoissa tuhansissa ja asiakkailla korkeintaan satasissa. Syytä on ymmärtää tämä kahden kerroksen väen ero.
Toki kohtuullisessa määrin otetaan asiakkaat huomioon kun itse tiloja käytän, mutta taatusti minun tarpeeni menee asiakkaiden edelle.
Tuntuu tänä päivänä asiakkaiden olettavan että sillä hevosen hoitomaksulla lunastaa omistus- ja päätäntäoikeuden kaikkiin asioihin. Valitettavasti ne mitä viivan alle jää tuloksi ei riitä kattamaan raskaaksi koettujen asiakkaiden aiheuttamaa päänvaivaa.

Päivämäärä:   10.2.25 14:43:46

Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 10.2.25 13:51:02

"Jos mulla on oma hevonen jolle haluan syöttää latokuivurissa kuivattua odelmaheinää mä voin sitä sille syöttää ilman pienintäkään velvollisuutta tarjota sitä asiakkaiden hevosille."

Voit toki tehdä näin, mutta asiakkaana ihmettelisin kovasti miksi asiakashevonen ei saisi lisämaksusta syödä odelmaa, vaikka sitä heinävarastossa on. Sama kuin ruokakauppias istuisi hyllyjen välissä lusikoimassa nutellaa, mutta kieltäytyisi myymästä sitä asiakkailleen.

Eli tällä logiikalla: Kun kauppias vie työpaikalle itse maksamaansa ja itse leipomaansa makaronilaatikkoa itselleen evääksi, niin johan se on kumma kun sitä makaronilaatikkoa ei myydä asiakkaille?!
Tai kehtaakin syödä tauolla urheilukaupasta ostettua proteiinipatukkaa, kun ei myy samoja asiakkaille!

Päivämäärä:   10.2.25 14:47:15

Itse ajattelen, että tallinpitäjän etuoikeudet on ok niin kauan, kun ne ei aiheuta asiakkaille haittaa.
On ihan ok, että tallinpitäjä syöttää omalle hevoselleen eri heiniä tai eri rehuja kuin asiakkaille. Asiakkaille ei ole siitä mitään haittaa, eikä se ole tallin peruspalvelutasosta mitenkään pois.

Mutta jos tallinpitäjä esim. varailee maneesia ilmoittamatta, tai keskellä ruuhka-aikaa niin että asiakkaat ei pysty ratsastamaan tai tallinpitäjä ei noudata omia varaussääntöjään, niin se aiheuttaa asiakkaille merkittävää haittaa ja poikkeaa peruspalvelutasosta - asiakas ei saa rahalleen sitä vastinetta, mikä sopimuksessa on määrätty.

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   10.2.25 14:47:42

No onhan toi nyt ylimielistä tallinpitäjältä olla itse noudattamatta keksimiään tallin sääntöjä. Jos tallinpitäjä ei itse siivoa paskoja ratsastusalueilta, mutta vaatii sen muilta -> typerää ylimielisyyttä tai kettuilua. Ja on kyllä epäkohteliasta kieltää juoksutus ruuhka-aikaan ja mennä itse juoksuttamaan. En jäisi katsomaan tuollaista minäminä-tallinpitäjää. Meillä tehdään kaikki hyvässä hengessä, arvostetaan tiloja ja toimitaan kaikki YHTEISTEN sääntöjen mukaan.

Päivämäärä:   10.2.25 14:49:24

Ja sitten jotkut vielä ihmettelevät, miksi tallinpitäjät pistävät pillit pussiin :D

Kaikkia se leipä elättääkin.

Päivämäärä:   10.2.25 15:10:34

"Kun kauppias vie työpaikalle itse maksamaansa ja itse leipomaansa makaronilaatikkoa itselleen evääksi, niin johan se on kumma kun sitä makaronilaatikkoa ei myydä asiakkaille?!"

Jos sitä itse tehtyä mainiota makaronilaatikkoa nautiskellaan siinä kylmähyllyn ääressä ja asiakkaille on tarjolla vain einestehtaan versiota, niin onhan tuo outoa toimintaa. Se taas mitä kauppias takahuoneessa tauolla syö, ei kuulu asiakkaille. Tallinpitäjäkin voi talutella aukioloaikojen ulkopuolella omia hevosiaan vaikka otsatukasta, kunhan aukioloaikoina toimii samoilla pelisäännöillä kuin asiakkailtaankin vaatii.

Päivämäärä:   10.2.25 15:12:11

Päivämäärä: 10.2.25 15:10:34

"Kun kauppias vie työpaikalle itse maksamaansa ja itse leipomaansa makaronilaatikkoa itselleen evääksi, niin johan se on kumma kun sitä makaronilaatikkoa ei myydä asiakkaille?!"

Jos sitä itse tehtyä mainiota makaronilaatikkoa nautiskellaan siinä kylmähyllyn ääressä ja asiakkaille on tarjolla vain einestehtaan versiota, niin onhan tuo outoa toimintaa. Se taas mitä kauppias takahuoneessa tauolla syö, ei kuulu asiakkaille. Tallinpitäjäkin voi talutella aukioloaikojen ulkopuolella omia hevosiaan vaikka otsatukasta, kunhan aukioloaikoina toimii samoilla pelisäännöillä kuin asiakkailtaankin vaatii.

Niin että tallinpitäjä saa syöttää hevoselleen eri heinää kunhan tekee sen piilossa? Tallinpitäjän hevonen ruokitaan vain öisin?

Lähettäjä: JUST 
Päivämäärä:   10.2.25 15:14:58

Älkää nyt olko ihan tyhmiä.

Tottakai tallinpitäjä saa syöttää omilleen vaikka keijukaispölyä ja kuunsäteitä eikä tarvitse tarjota niitä vuokralaisille.

Mutta jos tallinpitäjä laatii yleisiä käytössääntöjä niin ne koskevat myös tallinpitäjää. Vähän sama kun ruokakaupassa pitää käyttäytyä kohteliaasti yleisten sääntöjen mukaan eikä olisi kiva jos kauppias rikkoisi kaupassaan osaa näistä.

Päivämäärä:   10.2.25 15:18:19

"Tallinpitäjä saa syöttää hevoselleen eri heinää kunhan tekee sen piilossa?"

Tallinpitäjä saa syöttää hevoselleen mitä heinää haluaa, mutta onhan se outoa jos vaikka odelmaa ei voi tilata muutamaa paalia enempää, vaan asiakashevoset pakotetaan syömään vain ensimmäistä satoa. Sama jos tp pitäisi omat hevosensa kutterikuivituksella, mutta rahallakaan ei suostuisi antamaan sitä mahdollisuutta asiakashevosille.

Päivämäärä:   10.2.25 15:20:25

Päivämäärä: 10.2.25 15:18:19

"Tallinpitäjä saa syöttää hevoselleen eri heinää kunhan tekee sen piilossa?"

Tallinpitäjä saa syöttää hevoselleen mitä heinää haluaa, mutta onhan se outoa jos vaikka odelmaa ei voi tilata muutamaa paalia enempää, vaan asiakashevoset pakotetaan syömään vain ensimmäistä satoa. Sama jos tp pitäisi omat hevosensa kutterikuivituksella, mutta rahallakaan ei suostuisi antamaan sitä mahdollisuutta asiakashevosille.

Odelman saatavuus on heikko ja se on huomattavasti kalliimpaa kuin heinä. Varmasti sitä odelmaa tilattaisiin asiakkaillekin, jos asiakkaat olisi siitä valmiita maksamaan, ja sitä olisi saatavilla sellainen määrä että riittää kaikille :)
Koska siitähän se vasta huuto tulisikin, jos odelmaa saisi vain rajallisen määrän eikä sitä riittäisi kaikille. Koska asiakkaat on idiootteja - kuten tästäkin ketjusta näkee.

Päivämäärä:   10.2.25 15:24:15

Suurin ongelma on, että tallilla ei yleensä ole ns. vain henkilökunnalle -aluetta, jossa ne tallin omat heinät ja muut on, vaan kaikki varastotila on yhteistä ja karsinat ja tarhat samassa rakennuksessa asiakkaiden vastaavien kanssa ihan kustannussyistä. Se saa asiakkaat ajattelemaan, että mitään eroa ei ole.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.2.25 15:25:16

Kyllä minua niin kiukuttaa kun tallinpitäjällä on itselleen jääkaapissa vissyvettä mutta asiakkaat joutuu juomaan tavallista hanavettä!!!

Lähettäjä: No niin 
Päivämäärä:   10.2.25 15:39:17

Omille parasta, asiakkaille no just välttävää heinää, miltä tuntuisi.. omat hukkuisi puruihin, asiakkaalla pikku kökkö turvetta. Hyvältäkö kuulostaa. Aamutallit 8-10.00 kun nukutti tallinpitäjää( ilta meni pitkäksi). Asiakas tulee talliin ja huomaa että talli on pimeänä ja hevoset levottomina odottelee aamuruokia.
Tallin säännöt koskee myös niiden laatijaa. Älä ota vuokralaisia jos haluat että kaikki menee omien fiiliksien mukaan. Vuokralainen on asiakas joka maksaa sinulle, jos ne sataset ei tunnu riittäviltä niin nosta vuokraa tai lopeta. Saman arvoisuus hevosten hoidossa on numero yksi. Lisäpalvelut voit hinnotella erikseen.

Päivämäärä:   10.2.25 15:44:04

Tuo heinäesimerkki on nimenomaan esimerkki asiasta, jossa tallinpitäjä saa tehdä omiensa kanssa ihan mitä lystää. Tallinpitäjän pitää tarjota asiakkaille se, mitä on luvattu ja sovittu. Jos näin tapahtuu, omilleen hän saa syöttää ihan mitä haluaa, eikä se kuulu asiakkaille pätkääkään.

Tiedän itsekin tapauksen, jossa tallinpitäjä syötti asiakkaiden hevosille jotain paikallista perusheinää - eikä ollut muuta luvannutkaan - ja omilleen hankki jostain toiselta puolelta Suomea jotain sairaan kallista erikoisheinää, koska omista hevosista yksi (vai useampi, en muista) oli joku mahavaivainen moniallergikko. Tässäkin tapauksessa osa asiakkaista pahoitti mielensä ja oli sitä mieltä, että totta kai heidänkin hevostensa olisi pitänyt saada sitä parempaa heinää ja tallinpitäjä oli ihan törkeä ja epäreilu. Ja höpöhöpö. Tuollaisesta loukkaantuminen on ihan asiakkaiden oma häpeä, koska siihen ei ole mitään oikeaa syytä vaan ainoa syy on kateus ja tyhmyys.

Ja nuo kaikki selitykset, että totta kai pitää tarjota asiakkaille samaa ainakin lisämaksusta, jos kerran muutenkin hankkii tallille jotain tiettyä heinää tai kuviketta tms.... Niin miksihän ihmeessä pitäisi? Ymmärrättekö lainkaan, että se on osa ammattimaista tallinpitoa, että miettii tarkkaan, mikä se oma konsepti on? Sen mukaanhan mietitään esim. tallipaikkojen hinnat, työmäärät ja -tavat, varastotilat jne. Moni tallinpitäjä haluaa tarjota vain yhtä heinää ja yhtä kuiviketta ja siihen on erittäin painavat käytännön syyt. Se, mitä hän HARRASTUKSENAAN omien hevostensa kanssa puuhaa, ei liity hänen talliyritykseensä ja sen toimintatapoihin millään tavalla.

Jos tallinpitäjä haluaa harrastaa omien hevostensa kanssa niin, että tilailee jotain ihmeheinää milloin mistäkin ja miksaa kuiviketta kolmesta eri pussista ja syöttää väkirehua kymmenestä eri purkista.... Niin yhtään mikään näistä asioista ei ole sellainen, että sen pitäisi olla asiakkaille saatavilla edes lisämaksusta. Asiakkaille on tarjolla se, mitä heille on tarjolla, ja he voivat ihan itse miettiä, kelpaako se vai onko jossain muualla parempi.

Jos ajattelet, että sinun hevosellasi pitää olla useita eri vaihtoehtoja heinän ja kuivikkeen osalta, sitten viet hevosesi sellaiselle tallille, jossa niitä vaihtoehtoja on. Et jää jonkun nurkkiin käyttämään palveluja, joihin et ole tyytyväinen, ja kateellisena kyttäämään ja kyräilemään, mitä tallinpitäjä omien hevostensa kanssa tekee.

Niin kauan kuin harrastaa muiden nurkissa, joutuu menemään muiden säännöillä eikä rahoilleen voi vaatia enempää vastinetta, kuin on sovittu. Siihen ei tallinpitäjän oma hevostenpito liity millään tavalla. Jos haluaa päästä päättämään kaikesta, sitten täytyy ryhtyä itse tallinpitäjäksi. Kun muutaman satatonniakin laittaa alkajaisiksi puitteisiin kiinni, ei tarvitse enää kiukutella muille vaan voi aivan vapaasti tilata omille hevosilleen millaiset heinät ja kuivikkeet ikinä haluaa. :)

Päivämäärä:   10.2.25 15:45:03

"Odelman saatavuus on heikko ja se on huomattavasti kalliimpaa kuin heinä. Varmasti sitä odelmaa tilattaisiin asiakkaillekin, jos asiakkaat olisi siitä valmiita maksamaan"

Ei ole ollut saatavuuden kanssa ainakaan täällä päin ongelmia, eikä hintakaan juuri ensimmäisestä sadosta eroa. Lisämaksustahan tässä juuri oli kysymys, eihän turve ja kutterikuivitustakaan voi samaan hintaan tarjota.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.2.25 15:47:35

Tietääkö Hmm, että suom on semmoisen 1000km pitkä maa ja heinän saatavuus vaihtelee rajusti?

Lähettäjä: öö? 
Päivämäärä:   10.2.25 15:49:40

Osaako täällä kukaan lukea?
Aloituksessa kysyttiin FASILITEETEISTA, eikä ruokinnasta. Vai onko se liian vaikea sana hötöläisten ymmärtää...?

Päivämäärä:   10.2.25 15:54:14

"Omille parasta, asiakkaille no just välttävää heinää, miltä tuntuisi.. omat hukkuisi puruihin, asiakkaalla pikku kökkö turvetta. Hyvältäkö kuulostaa."

Kuulostaa siltä, että jos tallin heinä tai karsinoiden kuivittaminen ei asiakkaan mielestä ole riittävän hyvällä tasolla, hevonen kannattaa viedä muualle. Se, mitä tallinpitäjän omilla hevosilla on tai ei ole tai onko hänellä omia hevosia lainkaan, ei liity asiaan mitenkään, koska neuvo on silti sama.

"Saman arvoisuus hevosten hoidossa on numero yksi."

Tallinpitäjän omat hevoset eivät tietenkään ole hänelle sama kuin asiakkaiden hevoset, koska jälkimmäisille hän on tallinpitäjä ja tarjoaa niille maksetun palvelun - omille hevosilleen hän on paitsi tallinpitäjä, myös niiden omistaja. Hevosten omistajana kantaa hevosistaan täyden vastuun, ja niille on tarjottava sellainen elämä, jonka katsoo juuri niille omille hevosilleen sopivan. Ja tuo viimeinen lause ei siis koske vain tallinpitäjää hevosenomistajana, vaan myös asiakkaana olevia hevosenomistajia. :) Hehän sen päätöksen ovat tehneet, että he ovat vieneet hevosen tietynlaiselle tallille, jossa on tietynlainen palvelu, ja he tekevät myös sen päätöksen, miten he omalla toiminnallaan tätä palvelua täydentävät. Jos heidän hevosensa on heidän mielestään alempiarvoisessa asemassa kuin jonkun muun hevonen, niin heidän valinnoistaanhan se silloin johtuu.

Aivan vapaasti jokainen voi tarjota omalle hevoselleen paremman elämän, jos nykyinen ei tunnu riittävän hyvältä.

Päivämäärä:   10.2.25 15:55:09

No tallinpitäjä ei voi vaatia etuoikeuksia fasiliteettien osalta verrattuna muihin asiakkaisiin, koska ei hänellä ole ketään keneltä vaatia. Hän voi itse päättää, että paras tarha ja suurin karsina on hänen hevoselleen varattu.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   10.2.25 16:29:46

Tämä aloitus osoittaa miksi tallinpito uuvuttaa yrittäjät, kun ihmiset ovat niin kujalla. Eikö tallia osata edelleenkään ymmärtää yritykseksi vaan kuvitellaan vain joksikin hyväntekeväisyys laitokseksi.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.2.25 17:12:32

Ei, tallinpitäjät eivät osaa pyörittää tallia kuten yritystä.

Lähettäjä: T. P 
Päivämäärä:   10.2.25 18:59:02

Tallinpitäjä voi tehdä tallissaan mitä haluaa. Ei se tallinpitäjä mitenkään voi olla itsensä asiakas.
Jos tarjoaa tallipaikkoja, niin tietenkin pitää noudattaa sopimusta minkä on solminut asiakkaansa kanssa.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   10.2.25 20:34:46

No, ihmiset nyt ovat luonnostaan kateellisia. Ja tottahan se harmittaa, jos tp vaikkapa hankkii omalle hevoselleen jotain parempaa. Se on sitten toinen kysymys, että pitääkö yrittäjänä olla enemmän asiakkaisiin päin kallellaan vai itseensä vai olla tasapuolinen. Ihmiset varmasti äänestävät jaloillaan, jos liikaa menee oma napa edellä.

Päivämäärä:   10.2.25 21:16:06

"Se on sitten toinen kysymys, että pitääkö yrittäjänä olla enemmän asiakkaisiin päin kallellaan vai itseensä vai olla tasapuolinen."

"Tasapuolisuudesta" puhumisessa ei tässä yhteydessä ole mitään järkeä. Tietenkään tallinpitäjä ei ole "tasapuolisesti" asiakkaan asemassa tiloissa, joissa hän ei ole asiakas vaan omistaja. Tietenkään hän ei "tasapuolisesti" kohtele omia hevosia kuin hän olisi niille vain tallinpitäjä, kun hän on todellisuudessa myös niiden omistaja.

Vai miltä kuulostaisi, jos sanottaisiin, että olisi "tasapuolista", jos hevosenomistajat toimisivat niin, että aina kun he hankkivat omalle hevoselleen jotain, he mahdollistavat tämän myös kaikkien muiden omistamille hevosille, jotka asuvat samassa tallissa? Ja että jos ei tee näin, on "itseensä päin kallellaan" ja "menee oma napa edellä"? Kuulostaako jotenkin järkevältä?

Niin, ei. Eikä muuten kuulosta yhtään järkevämmältä silloinkaan, kun tuollaista puhutaan tallinpitäjien hevosten kohdalla. Ihan samalla tavalla typerää puhetta ja typerää logiikkaa se on silloinkin. Ei hevosenomistajan tarvitse mahdollistaa muiden hevosille yhtään mitään vain siksi, että hän mahdollistaa sen omilleen, on hän sitten siivooja, tallinpitäjä tai lääkäri.

Tallinpitäjä on vastuussa siitä, että hän tarjoaa muiden hevosille sovitun palvelun, ei muusta. Ja hänen oma harrastamisensa eli omien hevosten pito ei oikeasti edes ole asiakkaiden asia millään tavalla, sen enempää kuin olisi mikään muukaan hänen harrastuksensa.

Mutta siinä olet tosiaan oikeassa, että monet ihmiset ovat luonnostaan kateellisia. Tässä asiassa se näkyy hyvin lapsellisella tavalla.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   10.2.25 23:35:06

Olisipa kumma jos en yrityksessäni saisi tehdä asioita haluamallasi tavalla. Muille ei kuulu millään lailla, miten toimin. Asiakkaat saa sen mitä heille on sovittu.

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   10.2.25 23:42:55

Eikä ne todellakaan ole mitään etuoikeuksia. Ne on ihan vaan oikeuksia. Oikeuksia tehdä omalla omausuudellaan ihan mitä huvittaa. Vaihda tallia jos ei passaa. Joka paikassa kuitenkin tallinpitäjä saa tehdä mitä tahtoo. Jos sitä et hyväksy niin tee oma talli omaan käyttöösi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.