Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Katoava motoriikka lapsilla

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.25 13:25:50

Onko muut opet huomanneet, kuinka lapsiratsastajien motoriset taidot ovat heikentyneet vuosien saatossa?

Tasapainon ylläpitäminen on haastavaa ja hevonen tietysti tuo oman haasteensa, kun alusta on liikkuva. Mutta jos ei osaa seistä yhdellä jalalla ihan maassa, pystyykö ratsastamaankaan? Ja nyt puhutaan ihan tavan lapsista, paraurheilijat sitten erikseen.

Alkaa oma kroppa prakaamaan kun auttelee kehonhallinnalta heikkoja isokokoisia lapsia kyytiin ja alas. Lapset saattaa ihan potkia mennessään vahingossa, kun kehonhallintaa ei ole. Sellaiset topakat ja oman kehon hallitsevat lapset on ihan poikkeus nykyään, niitä on enää 1/20 lasta.

Motoristen perustaitojen pitäisi olla ihan itsestäänselvät jo yli 6v lapsella. Jos ei osaa juosta, hyppiä yhdellä jalkaa tai ylittää kehon keskilinjaa, on ratsastus vaan matkustelua ja opetus on todella raskasta.

Lasten pitäisi olla luonnostaan ketteriä, rohkeita, innokkaita. Epävarmuus omista kehon kyvyistä näkyy arkuutena.

Olen miettinyt mitä teen. Meillä 80% lapsiasiakkaita. Madallanko tuntien vaatimukset niin alas, että jokainen lapsi selviää. Taluttajat ei jaksa kävellä enää heppojen vieressä vaikka talutustunnit kestää vaan 30min. Alanko päivittämään someen vinkkejä oheisliikunnasta ja ratsastuksen vaatimuksista? Vaatimaan, että jokaisella tulee olla näppäryyttä säätää omat jalustimet ja nousta selkään jakkaralta?

Re: Katoava motoriikka lapsilla

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   9.2.25 13:39:01

Mä olen seurannut toista lajia läheltä ja ihmetellyt samaa. Kaikki lapset ei osaa oikein juostakaan saati jos pitäisi tehdä jotain monimutkaisempaa.

Lähettäjä: .,.,. 
Päivämäärä:   9.2.25 14:06:33

Tämä on yksi surullinen esimerkki siitä, että nykyisin erilaiset näyttöruudut hoitaa lasten kasvatuksen. Ei siinä pääse kehittymään motoriset, psyykkiset eikä sosiaaliset taidot.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   9.2.25 14:13:29

Siis tämäpä… On hirmu vaikeaa opettaa lapsia jotka syyttävät hevosta että se ei nosta laukkaa kun ite heiluvat etukenossa ilman mitään kotrollia omaan kehoon.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.2.25 14:17:22

Ratsastustunnilla erottaa aina ne lapset jotka ovat oikeasti urheilullisia ja harrastavat muutakin liikuntaa vaikka aloittaisivat ratsastamisen samaan aikaa niiden ei urheilullisten lasten kanssa. Siinä sitten ihmetellään kun toiset kehittyy nopsempaa kun kehonhallinta on kunnossa jo.

Päivämäärä:   9.2.25 14:43:12

Kuljetetaan joka paikkaan ja loppuaika istutaan kännykällä. Ohjattu liikunta on ainoa liikuntasuoritus.

Päivämäärä:   9.2.25 15:05:07

Mä en ehkä ihan tunnista tätä. Lapsen ratsastuskoulussa on paljon junnutunteja ja kaikki ovat ihan normaalin vaihteluvälin sisällä. Joku toki oppii keventämään hitaammin ja jollain on kaunis istunta jo luonnostaan, mutta mielestäni aika tavanomaista porukkaa ja kaikki ovat kehittyneet tässä lukuvuoden mittaan.

Lähettäjä: Soljet 
Päivämäärä:   9.2.25 15:12:15

Pidän heppakerhoa 7-10v. lapsille. Ennen kuin voidaan opetella suitsimista, pitää opetella solkien kiinnitys. Jokainen lapsi saa irtonaisen alaturparemmin ja sitten opetellaan, miten se laitetaan kiinni ja avataan.

Normaali solki on ihan hepreaa suurimmalle osasta lapsia. Ilmeisesti pukeutuvat vain collegehousuihin eivätkä ole koskaan joutuneet käyttämään farkuissa vyötä.

Lähettäjä: Piip 
Päivämäärä:   9.2.25 15:55:22

Soljet// tähän olen itsekin törmännyt ja todella hämmentynyt! Monet lapset eivät osaa avata turpiksia tai leukahihnoja ollenkaan. Yritetään jotenkin oudosti kääntää solkea, eihän se siten aukea, vaan pitää ns. liu’uttaa. Kun näyttää itse ensin, ei lapset osaa edes toistaa sitä, sormien motoriikka jotenkin ihan kummallista…

Päivämäärä:   9.2.25 16:58:50

Saman havainnon olen tehnyt kuin aloittaja.

Arkuus ja epävarmuus näkyy lapsista aikuisiin, tottakai kyydissä pelottaa jos voi tippua hetkenä minä hyvänsä huonon tasapainon ja kehonhallinnan seurauksena. Sitten taas arkuus ja epäselvät avut vaikuttavat hevosiin, jotka alkavat jumittaa ja pukittaa, ja taas epävarmuus satulassa kasvaa.

En näe kuin yhden ratkaisun, ja se ei tapahdu hevosen selässä ratsastustunnilla. Ratsastustuntikauteen pitäisi sisällyttää pakollista oheisharjoittelua näköjään ihan lapsista alkaen.

Lähettäjä: lentira 
Päivämäärä:   9.2.25 17:06:23

Meillä taksit kaartaa tallin ovelle kun lapsia tuodaan tunnille... erittäin huono asia on myös vanhemmat jotka kököttää kuin kanat orrella katsomassa tuntia. Lapset ei keskity senkään vertaa kun katsovat vaan äitiä joka huutaa "katso tänne pirjopetteri, äiti ottaa videoo!"
Korona-aikana heitin vanhemmat ulos maneesista enkä ole päästänyt takas. Lapset on reippaampia ja keskittyy paremmin jos vanhemmat ei ole läsnä.
Ja joskus niitä täytyy komentaakin. Jos sitten lapsi sanoo äidille että "ope huusi mulle!" niin voivoi. Ehkä parempikin että lajiin sopimattomat lapset ja perheet karsiutuu. Vähän se kirpaisee bisnestä mutta loppupeleissä parempi.

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   9.2.25 17:43:24

Tämä! Lapset ei leiki ja kiepu ulkona vaan istuvat nenä kiinni ruudussa. Ennen laskettiin mäkeä, nyt katsotaan ruudulta kun joku laskee mäkeä. Hevosten kanssa ollaan kömpelöitä ja pinna harjoitella asioita on lyhentynyt. Olen ollut töissä tallilla yli 20 vuotta ja nähnyt itse muutoksen. Lisäksi aikanaan oli tallityttöjä (ja muutama tallipoikakin) melkein liiaksi asti, mutta oli upeaa kun nuoret oppivat hyviksi hevosten käsittelijöiksi. Nyt ei juuri ketään kiinnosta tallityöt tai hevosten kanssa auttaminen, pelkkä ratsastus vaan. Siinäkin isoa osaa kiinnostaa temput joista saa hienoja somevideoita, anteeksi avautuminen.

Lähettäjä: Jhg 
Päivämäärä:   9.2.25 18:07:33

Onhan tuosta lasten motoriikan ja kunnon huononemisesta uutisoitu jo vuosia. Samoin varusmiesten kunto on huolettanut.

Olin eilen ulkoilemassa ja hymyilytti, kun näin kolme lasta pulkkamäessä. Väsäsivät sinne hyppyreitä, ideoivat kaikkea ja kiipesivät mäkeä ylös laskeakseen alas. Tuota mekin lapsena harrastettiin.

Siskoni kolme lasta saa suurin piirtein väkisin vetää ylös ja ulos kun haluavat vain tuijottaa puhelinta ja tablettia.

Kyllähän aikuisten kanssa on samoja ongelmia. Aikuisten kunto ja liikkuvuus on huono niin, ettei ratsaille olisi mitään asiaa. Mutta kun ei kiinnosta omalla ajalla jumpata mitään että olisi mitään mahiksia istua satulassa suorassa ja opetella vaikuttamaan istunnalla eikä vain pomppia satulassa ja ottaa tukea ohjista. Lisäksi ihmiset ovat todella pulleita ja lihavia. Nämä asiat yhdistettynä ratsastuskoulussa tunnit on todella käyntipainotteisia ja ne jotka voisivat tehdä enemmän, valittavat tuntien laadusta, kun mennään huonoimpien tahtiin eli harjoitellaan vain uran kiertoa käynnissä kun enempää ei voi vaatia kun asiakkaat istuvat ja lösöttävät vinossa...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   9.2.25 18:18:53

A 4 paperille ohjeita oheisliikunnasta. Pyöräilyä, uintia, lenkkeilyä tms 2 kertaa viikossa. Hevoselle on erittäin epäreilua että selässä heiluu ratsastaja jolla huono fyysinen kunto.

Lähettäjä: pa 
Päivämäärä:   9.2.25 18:19:54

Itse olin kerran avustamassa lasten ponileirillä ja yllätti suuresti kun 8/10 lapsesta ei osannut käyttää solkia! Siis ihan esim suitsien tai ohjan tavallista solkiremmiä. Piti ihan kädestä pitäen näyttää kuinka se toimii, ja silti ei onnistunut yksinään sulkea/avata. Ja olivat siis hevosperheistä ja talleilla pyörineet, ei täysin ummikkoja lajissa joten en tiedä miten ovat soljilta välttyneet. Myös riimunnarun pistoolilukon käyttö oli osalla hakusessa.

Päivämäärä:   9.2.25 18:21:44

Voi kyllä. Etenkin tyttölapsilla on tämä ongelma että ovat todella pyöreitä, ei mitään voimaa päästä itse penkiltä hevosen selkään ja ihan van jalan nosto toiselle puolelle tuottaa ongelmia. Pelottaa mennä edes käyntiä vaikka on taluttaja jos hevonen kävelee normaalia vauhtia ja vanhemmat kuvittelevat lapsistaan tulevan jotain huippuja. Ei kiinnosta hoitaa hevosta enää ennen eikä jälkeen, pitäisi vaan saada istua satulassa jotta äiti saa kivoja kuvia. Meillä alkeistunneilla aina jumpataan hevosen selässä, valtaosa ei kykene puoliinkaan näistä ”nojaa taakse ja rapusta häntää” kun liikkuvuus on aivan luokattoman huonoa. Maailman ympärysmatkaa, joka omassa nuoruudessa oli aivan normaali perus juttu, ei voi edes ehdottaa kun lapsilla ei jalat nouse ja sen verran arvostan hevosiani että en halua, että niitä potkitaan kaulaan/takapuoleen. Olen tehnyt, toki rahan kannalta huonon vaihtoehdon, että en ota näitä kaikista pyöreimpiä ja huonokuntoisempia enää jatko tunneille enää. Vanhemmille suoraan perustellen että lapsen kunto ei ole sopiva ratsastukseen kun minun pitää ajatella myös hevosen hyvinvointia. Osa suuttuu, osa ymmärtää

Lähettäjä: Gvi 
Päivämäärä:   9.2.25 18:36:12

Pidä samat vaatimukset edelleen. Joko oppivat tai sitten luovuttavat.

Tosin ne urheilullisemmat varmaan kannattaa siirtää omaan ryhmäänsä, etteivät kyllästy. Tiedän yhden tallin, jossa lapsi lopetti kun ei 6kk:n ratsastuksen jälkeen saanut edes laukata, koska ryhmässä oli jotain pelkääviä.

Lähettäjä: Yksope 
Päivämäärä:   9.2.25 18:45:59

Sanoisin itse omana havaintona ennemmin, että jakautuminen ääripäihin on lisääntynyt. Joukossa on paljon enemmän erittäin motoristeista taitavia ja sporttisia lapsia, mutta myös juurikin myös sieltä toisesta ääripäästä niitä motorisilta taidoiltaan hyvin heikkoja lapsia (ja tämä ei siis ole ylipainosta riippuvainen asia, ne heikommat lapsetkin voivat olla ulkoisesti hoikkia).
Meidän tallilla aloittavat lapset yleensä ovat edelleen kuitenkin innokkaita ja asenteet opettelun ja hevosiin hyviä, lähtökohdat kehonhallinnassa nykyään vaan ovat hyvin erilaisia.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.2.25 18:50:07

Miksi lasten pitäisi harrastaa ratsastusta?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.2.25 18:53:16

Vanha ja väsynyt aihe. Minä ilahduin Viikin Ponikoulun pitäjän kommentista Maastullissa:

"Ratsastus harrastuksena on muuttunut paljon, Hurmerinta sanoo.

”Kyllä mä voisin itkeä ne perusitkut, että lapset ovat löysempiä ja heillä on heikompi fyysinen kunto. Kyllä se pitää paikkaansa”, hän aloittaa.

Mutta se ei ole kehittävin näkökulma, eikä se ole ainoa ero."

Päivämäärä:   9.2.25 19:06:52

Laskettais mäkeä, jos olisi lunta. Tuonne ei kyllä aikuinenkaan mene juoksemaan, koska liukasta, niin miten lapsi? Ulkoilu on lähinnä käyskentelyä. Miten jossain ratsastuskoululla hyväksyttäisiin tallityöt? Luulisi, että jos alkaa talikon kanssa heilumaan, niin henkilökunta puuttuu. Ennen hyväksyttiin se, että vaikka hoitajat ottivat karsinoita, kukaan ei ajatellut korvaako joku, jos tallitöissä käy vahinko.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   9.2.25 19:20:16

Saman huomannut, lapset ovat kovin "jäykkiä", vielä kun laitetaan turvaliivi kaiken päälle. Pienestä ponin sivuaskeleesta lapsi tippuu maahan kuin kivi, ei edes yritä korjata omaa liikerataansa, tulla esim. jaloilleen maahan.

Isokokoisemmat lapset eivät pääse satulaan korokkeelta, kun pitäisi ihan vähän ponnistaa. Näiden kanssa saa omat kädet kipeäksi, kun pitää nostaa lasta ylöspäin, eikä lapsi itse yritä auttaa asiassa ollenkaan.

Vanhemmatkaan lapset, melkein teinit, eivät saa jalustinhihnoja säädetyä omaan jalkaan, jokaista täytyy auttaa. Vaikka tunnin alussa sanotaan, että tarkistakaa jalustimet vielä maassa ollessanne. Tähän menisi koko tunti, jos ei ole vikkelänä jokaisen luona auttamassa.

Kokonainen tunti alkaa olla liian pitkä aika ilman kännykkää, osalla näkee jo vieroitusoireita. Ei keskitytä, tai ajatus ja tekeminen pysähtyvät kokonaan.

Päivämäärä:   9.2.25 19:31:24

Ei lasten tarvitse ratsastaa, mutta pelkkä istuminen ei ole terveellistä.

Päivämäärä:   9.2.25 19:52:24

Tämä 50v täti oli kesällä ensimmäisen kerran kiipeilypuistossa, samaan aikaan kiipeilemässä useita teinejä n. 12 -20v, jotka olivat tädin hidasteena ja tientukkeena jatkuvasti. Ei voinut kuin ihmetellä miten kömpelöitä ja hitaita nuo nuoret olivat, ei mitään tietoa tasapainosta, kehonhallinnasta, notkeudesta jne. Todella surullista, jos nykynuorien fysiikka on huonommassa jamassa kuin tällaisen ikälopun boomerin, poikkeuksiakin toki löytyy.

Lähettäjä: Inc 
Päivämäärä:   9.2.25 20:38:21

No miettikää, lapset on kiinni ruudussa tuntikausia joka päivä. Ennen keksittiin leikkejä ja temuttiin ulkona iltaan asti, pyöräiltiin, vanhemmat kuljetti vain oikeasti pitkät matkat. Nyt 5 km pyöräily kaverille on aivan liian pitkä matka, myös vanhempien mielestä? Tottakai on lapsia jotka liikkuu mut he on vähemmistössä.

Päivämäärä:   9.2.25 20:54:00

Ennen myöskin asuttiin kerrostaloissa ja pihalla leikittiin. Talossa asui paljon lapsia. En usko, että silloinkaan olisin saanut 6-vuotiaana polkea pyörällä kauas leikkimään. Vasta kouluikäisenä mentiin pyöräillen. Vaikuttaahan sekin, asuuko lähellä lapsia. Olen kyllä huomannut, että omakotialueellakin lapset ovat sisätiloissa. Kun käydään pojan kanssa ulkona, näen kuinka siellä katsellaan telkkaa. En näe juuri ikinä lapsia ulkona edes vanhempiensa kanssa, paitsi joitain isompia.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   9.2.25 21:12:36

Pidin joskus pari vuotta sitten päiväleiriä (ei siis mitenkään hevosiin liittyvää) ja joku vanhempi tuli oikeasti suuttuneena sanomaan että miksi heidän pojat tuli hikisinä kotiin. Kyseessä oli monipuolinen leiri jossa leikittiin ja pelattiin eri pelejä :D

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   9.2.25 21:26:00

Sinulle joka kirjoitit ettei voi laskea mäkeä kun ei ole lunta eikä ulkona juosta kun liukasta. Kautta aikain talvella on ollut liukkaita ja lumettomia talvia, mutta kyllä siellä ennen on keksitty tekemistä! Mene vaikka luistelemaan. Ja se käyskentelykin on parempi kuin istua sisällä kännykkä kädessä johon yhä useamman lapsen arki on valitettavasti mennyt.

Tallitöiden teettämisestä lapsella on tosiaan tullut huonona, lapsien hyväksikäyttönä pidettävä asia ja ymmärrän kyllä senkin puolen että osa varmasti hyväksikäyttää innokkaita nuoria ja toisten vanhemmat nostaa haloon jos kuulee että lapsi on ”laitettu” siivoamaan yksi karsina edes omasta halustaan. Hankalaa on.. Mutta moni tapaamani lapsi tallilla, ei ole kiinnostunut kuin siitä ratsastamisesta, joten en tiedä paljonko niitä innokkaita karsinan siivojia enää löytyisi?

Ja siihen ettei 6v voi päästää pyöräilemään kaverilleen, niin eihän tämä ongelma ole vain alle kouluikäisten lasten, vaan teinienkin kunto on heikentynyt. Esim 10v lapsikin voisi ihan hyvin pyöräillä pitkin maita ja mantuja vaikka asuisi kerrostalossa vaan aika harvassa heitä nykyään näkee. Alle kouluikäisten kuuluisi liikkua vanhempien seurassa ja valvonnassa ulkona, kävisivät vaikka yhdessä pyöräilemässä. Ja sekin, että leikkii kerrostalon pihassa naapurien lapsiem kanssa, on jo tosi hyvä, mutta se ongelma oikeasti on se jota tässä jo jankannut olen, että aina vaan useampi lapsi saa jäädä sisään pelaamaan ulkoilun sijaan! Tai sitten kerätään ne naapurien lapset ja pelataan yhdessä sisällä. Se ei kasvata kuntoa, vaan se hiekkalaatikolla telmiminen tai lumiukkojen teko, vaikkei sitä ”oikeaksi” liikunnaksi mieltäisi!

Päivämäärä:   9.2.25 21:34:10

Minä voisin aikuisenakin siivota karsinaa, mutta siellä , missä käyn, on tallityöntekijät näihin. Tuskin katsottaisiin hyvällä, jos joku menisi sorkkimaan hevosten karsinoihin muina aikoina, kun ovat ulkona.

Lähettäjä: Kass 
Päivämäärä:   10.2.25 07:17:32

Lähettäjä.

Päivämäärä9.2.25 21:34:10

Minä voisin aikuisenakin siivota karsinaa, mutta siellä , missä käyn, on tallityöntekijät näihin. Tuskin katsottaisiin hyvällä, jos joku menisi sorkkimaan hevosten karsinoihin muina aikoina, kun ovat ulkona

Ei varmaan katsota hyvällä jos menee ominpäin touhuamaan, mutta aina voi kysyä että saisiko tehdä jotain.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.2.25 08:21:13

Yksi tähän vaikuttava negatiivinen muutos (kännykän lisäksi) on liikunnan muuttuminen kokonaan ohjatuksi. Lapset ei enää pääse keskenään tekemään kuin ennen.
90-luvulla me saatiin talkkarilta hakemalla koulun avain, saatiin ottaa sieltä varusteet vaikka pesäpallon pelaamiseen tai mihin vaan. Pelattiin, palautettiin tavarat ja avain takaisin.
Nyt, kun tällaista ehdotettiin niin ekana tuli kysymys ”kuka korvaa, jos jotain sattuu?” ja sitten ilkivalta kysymys.

Yhteisen pelihetken järjestäminen itse tuo muutakin kuin vain motorisia ja liikunnallisia hyötyjä, se kehittää sosiaalisia taitoja ja opettaa toimimaan asiallisesti vastakkaisen sukupuolen kanssa. Voitte uskoa ettei yhdestäkään pojasta porukassa tullut mitään incel raiskaria.

Ohjattu liikunta on helposti ilotonta ja kallista. Se erottelee heti pois köyhemmät ja sellaiset, joiden vanhemmat ei välitä lapsestaan. Itsenäiseen liikuntaan pääsee helpommin kaikki mukaan.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   10.2.25 08:23:04

itse nuorena(12-18) pyöräilin jokapaikkaan, kouluun 7km, tallille 13km(vähintään yhteen suuntaan, muuten en päässyt). silloin kun en ollut tallilla pyöräiltiin maastossa/touhuttiin muiden lasten kanssa ulkona mm pelattiin jalkapalloa/pesistä tai juostiin kilpaa, kesäisin pyöräiltiin rannalle uimaan.

tallilla jossa kävin piti taluttaa 4x30min että sai ilmaisen ratsastustunnin. meillä ei ollut "varaa" tunteihin joten juoksin joka lauantai vähintään sen 2h hevosen vierellä että sain sen ratsitunnin itselleni/viikko. silloin olin elämäni kunnossa.

talutustunnit ja pyöräily jäi kun sain ajokortin, ja sen jälkeen myös tasapaino/koordinaatiokyky on mennyt alamäkeä.

nykyajan nuoristo istuu ja maleksii, joten ei niillä tosiaan voi olla tasapainoa/kestänyyttä juuri mihinkään, mikä on sääli.

Lähettäjä: Mo 
Päivämäärä:   10.2.25 08:34:18

Pikkulapsetkin suhailee nykyään sähköpotkulaudoilla ja kaiken maailman 25km/h kulkevilla sähköskoottereilla sun muilla, niin mistään turvallisuushuolista ei ole kyse siinä miksi lapset ei enää pyöräile. Laiskuutta se on.
Vai miten sen lapsen on turvallisempaa kulkea yksin sähköskuutilla kuin polkupyörällä?

Lähettäjä: joopajoo 
Päivämäärä:   10.2.25 08:57:43

Vanhemmat tekee karhunpalveluksen lapsilleen kun sallivat kaiken ajan ruutujen äärellä, kuskaavat ovelta ovelle, ostavat sähköskuutteja etteivät vahingossakaan liiku eivätkä patista niitä palleroita pihalle liikkumaan.

Lähettäjä: Lgl 
Päivämäärä:   10.2.25 09:11:44

Lapsuus on parasta aikaa kehittää motoriikkaa, koska liikuntaa tulee kuin itsestään. Kunhan vain perheissä annettaisiin siihen mahdollisuus! Kyllä minua peruskouluiässä harmitti sotkea pyörällä hiekkatietä pitkin kouluun, koska aina oli joko kuravelliä, jäätä, lunta kaikissa eri olomuodoissaan, jäisiä uria lumen alla... Kurakelillä oli raskas polkea ja olin reppua myöten ravassa, talvikelillä taas kaaduin vähintään kerran viikossa. Ja aina vastatuuli. Touko- ja elokuussa tie oli kuiva ja helppo polkea. Oli v-mäistä, mutta opin painamaan sisulla ja olemaan luovuttamatta. Liikkuminen tekee niin hyvää sekä keholle että mielelle, että on aivan hirveä sääli, jos lapsia ei kannusteta ja joskus vähän vaaditakin liikkumaan.

Lähettäjä: vaarallista 
Päivämäärä:   10.2.25 09:19:05

Nykyään osataan huolestua kaikesta mahdollisesta. Ja tiedetään enemmän tapaturmista ja vaaroista kuin ennen. Ei mitään saa tehdä koska aina joku joutuu vastuuseen jos jotain sattuu. Tulee kalliiksi.

Lapsia kielletään juoksemasta pihalla, kun voi vaikka kompastua ja satuttaa itsensä. Kiipeily on myös kielletty. Keinuminen ja kiipeilytelineiden käyttö on kielletty koska se on vaarallista.
Naapurin kyylät pitävät huolta että puihin ei ainakaan kiipeillä.
Trampoliineista pitäisi lääkärien mukaan luopua koska ne ovat vaarallisia.
Oikeastaan ratsastaminen se vasta on vaarallista.

Ja, näin saadaan kasvatetuksi kolhuilta suojattuja mutta liikkumattomia lapsia.

Miten se motoriikka ja kehon hallinta kehittyy jos vasta esim 18-vuotiaana saa alkaa vaikka ratsastamaan.

Päivämäärä:   10.2.25 10:15:53

Olen töissä päiväkodissa, lapsi juoksi pihalla trikoot jalassa ja kaatui. Housut repesivät polvesta. Äiti esitti ihan tosissaan kirjallisen korvausvaatimuksen kunnalle rikkinäisistä housuista. :D Kyseessä n. 30e maksavat merkkileggarit.

Vanhemmat on aika ulapalla nykyään.

Lähettäjä: Ponitunti 
Päivämäärä:   10.2.25 10:55:53

Mä kysyin n. 9v lapselta, miksi ei ollut harjannut ponin toista puolta. Oli kiellettyä mennä ponin takaa, eikä lapsi osannut kumartua sen vertaa, että olisi päässyt kaulan ja riimunnarun alta toiselle puolelle. Harjoiteltiin sitten sitä. Ei pelännyt, kysyin senkin. Ei vaan osannut.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   10.2.25 11:30:28

Ysärin lapsena pyöräiltiin tallille 7km ja kouluun 3km, ja vapaa-ajalla pyöräiltiin ympäriinsä ja leikittiin että pyörä on hevonen. Jos kaverit ei päässeet pyöräilin yksinään. Talvella peuhattiin lumessa ja käveltiin koulun kaukalolle luistelemaan. Tallilla tehtiin mitä vaan annettiin tehdä. Mutta toisaalta, monella nykyisellä tallilla ei saakaan tehdä mitään. :(

Lähettäjä: Dx 
Päivämäärä:   10.2.25 11:58:15

Ja sitten samaan aikaan kehdataan nälviä ja irvailla keppariharrastajille..

Päivämäärä:   10.2.25 13:15:26

^^ kepparilla kun vetää kouluohjelman niin on kyllä minun mielestäni kunnon liikuntaa :)

Lähettäjä: Clgl 
Päivämäärä:   10.2.25 13:26:08

"Nyt, kun tällaista ehdotettiin niin ekana tuli kysymys ”kuka korvaa, jos jotain sattuu?” ja sitten ilkivalta kysymys."

Tämähän on nykyään ihan kaikessa tekemisessä. Koskaan ei ajatella itse ja oteta vastuuta itse. Ensimmäisenä ollaan syyttelemässä muita ja vaatimassa muita vastuuseen, vaikka vika olisi täysin oma.

Ja sitten ihmetellään, miksi ei saa mennä tekemään itse asioita, esim. tallitöitä jollekin tallille. Kun jos talloo muovitalikon rikki, niin se oli talikon tai talikon valmistajan vika, mitä ei tehnyt siitä kestävämpää. Ei suinkaan sen vika, joka jätti talikon karsinan lattialle ja astui epähuomiossa sen päälle. Jos kompastuu tallin pihalla omiin jalkoihinsa kun ei katsonut mihin kävelee tai on niin kömpelö ettei osaa liikuttaa jalkoja vuorotellen niin se on kiinteistön omistajan vika, kun tallin pihalla oli mahdollisuus kompastua kun sinne sai tulla. Kun hevonen talloo varpaille siksi että talutti sitä miten sattuu niin ollaan vaatimassa rahakorvausta kun kävi kipeää. Kun kumartui huonosti ja niksauttaa selkänsä lattialle pudonnutta kaviokoukkua nostaessaan, ollaan huutelemassa käräjäoikeutta kun se oli nyt tallinpitäjän tai hevosen omistajan tai kaviokoukun valmistajan vika kun selkään sattuu ja nyt pitää saada puolen vuoden palkallinen saikku ja miljoonakorvaukset ja niin edelleen.

National geographic teki myös jutun lasten kömpelyydestä. Lapset tuijottavat ruutuja eikä motoriikka ja sorminäppäryys riitä enää mihinkään. Ei saada edes kynää pöydältä kun kädet on niin kömpelöt kun on totuttu vain tökkimään ruutua yhdellä sormella.

Päivämäärä:   10.2.25 14:06:37

Eikö tallit voisi kertoa jossain, että millaisiin tallitöihin saisi vaikka tuntiratsastaja osallistua ja kenelle niistä sanottaisiin?

On vaikea alkaa etsimään jotain tiettyä henkilö keneltä voisi kysyä.
Itse tykkäisin vaikka puhdistaa suitsia ja satuloita kuten leireillä saa tehdä.

Voisin hyvin vaikka tunnin jälkeen puhdistaa jotkin suitset ja rasvata ne.

Ja joskuhan ainakin käymilläni talleilla pidettiin keväisin talkoot, missä tehtiin erilaisia töitä kuten vaikka pihan siistinää tai muuta. Niihinhän voisi yhdistää vaikka tätä karsinan puhdistusta, että halukkaat voisivat kokeilla.

Lähettäjä: Kuhf 
Päivämäärä:   10.2.25 14:10:58

Somessa on aika paljon kaikkia liikkuvuushaasteita "pystytkö tähän" -tyyliin. Jotkut alkavat kilpailla siitä kuka osaa parhaiten ja monet alkavat treenata onnistuakseen jossain haasteessa. Kavereilla saattaa olla kisa tai joku tavoite keskenään, kuten X määrä hiihdettyjä kilometrejä per kausi tai juoksukilometrejä 3 kk:ssa tai 10 leuanvetoa vuoden loppuun mennessä. Nämä on mielestäni hyviä, koska ne kannustavat ihmisiä liikkumaan.

Olen nelikymppinen ja koululiikunnassa mätti aikoinaan se, ettei opettajat tehneet tunneista kivoja ja hokeneet, että täällä kokeillaan eri lajeja, ei haittaa vaikka ei osaa vaan pidetään hauskaa ja yritetään edes. Opettaja saattoi haukkua niitä oppilaita jotka eivät osanneet sen sijaan että olisi kannustanut, että ei se mitään, yritit kuitenkin. Oppilaat nyhväsivät kun eivät viitsineet tehdä mitään ettei opettaja hauku, kiusasivat toisiaan, kilpailivat keskenään ja halveksivat toisiaan ja nekin, jotka olisivat halunneet tehdä jotain, joutuivat olemaan tekemättä, kun muut vain vänisivät ja alkoivat haukkua, kun "mitä tuokin tuolla yrittää tehdä". Ainakin tyttöjen liikunnassa meno oli tuota ja kun vuosien varrella opettajat vaihtuivat niin opettajien välillä oli iso ero. Mutta olisi pitänyt jo heti ekalta luokalta lähtien kieltää kiusaaminen ja muiden morkkaaminen.

Koululiikunnasta traumatisoituneet vanhemmat tartuttavat tuon lapsiinsa ja sanovat opettajalle, että meidän pirjoeinon ei tarvitse osallistua ja koululiikuntaa yritetään jopa vähentää ja saada kouluista pois, kun lapset eivät osaa eikä halua osallistua. Huolestuttavaa.

Lähettäjä: Kääk 
Päivämäärä:   10.2.25 14:15:49

"Lähettäjä. Päivämäärä10.2.25 10:15:53
Olen töissä päiväkodissa, lapsi juoksi pihalla trikoot jalassa ja kaatui. Housut repesivät polvesta. Äiti esitti ihan tosissaan kirjallisen korvausvaatimuksen kunnalle rikkinäisistä housuista. :D Kyseessä n. 30e maksavat merkkileggarit.
Vanhemmat on aika ulapalla nykyään."

Aloitin koulun ja sain ensimmäistä kertaa elämässäni punaiset housut, jotka oli uudet eikä sisarusten vanhat. Joku kampitti ja kaaduin pihalla, molemmat polvet auki. Eipä tullut äidille mieleen nostaa meteliä, vaan ompeli siniset sydämet polviin. Ne oli kivat!

Lähettäjä: sportmama 
Päivämäärä:   10.2.25 14:20:03

Onpa yllättävää kuulla, omat lapseni olen laittanut telinevoimistelukouluun ja pallokouluihin jo tosi pienenä, meillä on aloitettu urheilemaan jo 1-3 -vuotiaina. Ja tallilla ja kotona puhdistetaan yhdessä ratsastusvarusteet kuten satulat ja jalustinhihnat yhdessä 2-vuotiaan kanssa. Ehkä sitten on vaan niin, että monet aikuiset ei ymmärrä, että liikuntaa pitäisi harrastaa monipuolisesti, että se ratsastus yksin ei riitä. Säästetään vääristä asioista. Esimerkiksi jalkapallo, hiihto, telinevoimistelu ja yleisurheilu on tosi edullisia harrastuksia mutta antavat hyvän kunnon.

Ratsastuksenopettajat voisivat myös muistuttaa lapsia ja vanhempia siitä, että pitää olla jokin muu urheiluharrastus myös. Eikä sen harrastuksen tarvitse edes maksaa mitään. Urheilukentälle ja pururadalle voi kuka vaan mennä.

Päivämäärä:   10.2.25 14:21:06

Vastaa noihin yhteydenottoihin, että korjatkaa reiät ompelemalla! Kannattaisi myös palauttaa vanhempi maan pinnalle, että vahingonkorvausvastuu on tuottamusperusteista, Millä tavalla hän todistaa, että kunta on toiminut huolimattomasti kun lapsen housut repesivät?

Hän voi viedä asian sitten hallinto-oikeuteen ja maksaa karvaat kulut kun korjaus olisi maksanut kympin, oikeudenkäynti 10 000 e.

Lähettäjä: 5 
Päivämäärä:   10.2.25 14:24:40

Clgl, mikä ton dokkarin nimi on?

Lähettäjä: Skxk 
Päivämäärä:   10.2.25 14:26:47

Todella moni myös ajattelee että liikunta on vain jotain ohjattua jumppaa tai kuntosalilla treenaamista. Jos siihen ei ole aikaa ja rahaa niin sitten ei voi harrastaa liikuntaa ollenkaan. Hyötyliikunta on jostain syystä jäänyt ihmisten ajatuksista pois.

Tavallinen polkupyöräkin on ihmisten mielestä kumma kapistus, kun ajatellaan, että pyöräilevä on sähköpyörällä ajava ja kävelijä sähköskuutilla kulkeva.

Kun joku sanoo tehneensä jotain fyysistä, niin ihmetellään, että miten sä silleen kun sehän vaatii voimaa. Kaikki pitäisi teettää ammattilaislla tai jättää tekemättä. Kodin suursiivous, pihatöiden teko, jne.

Lapsia ei laiteta tekemään ja ajattelemaan itse kun vanhemmat vain tuijottaa ruutua. Ei huvita lähteä lasten kanssa ulos tai pelata heidän kanssaan lautapelejä. Helpompi vain laittaa lapset telkkarin ääreen. Ei saa leikkiä sisällä kun siitä tulee meteliä ja sotkua. Ei saa leikkiä ulkona kun vaatteet rikkoontuu ja sotkeentuu. Ei tarvitse opetella eri lajeja kun vanhempia itseään ei kiinnosta. Lapset ei saa tehdä mitään jos joku ei heille siitä maksa. Jos lapselle jotain tapahtuu, ollaan heti vaatimassa korvauksia.

Käsittämätöntä...

Muutama ihminen tykkäsi pyytää minut lapsenvahdiksi nimenomaan siksi, että minä en laittanut lasta tuijottamaan piirrettyjä vaan leikin ja pelasin lapsen kanssa sisällä tai ulkona. Nämä lapset myös olivat innoissaan kun tulin lapsenvahdiksi, kun tiesivät pääsevänsä tekemään jotain kivaa. Vaikka itse en olisikaan jaksanut kontata lumessa kolmea tuntia, niin tein sen silti, että lapsi sai rakentaa lumiukkoja, laskea mäkeä ja hyppiä lumikasoissa. Kummasti ne lapset sitten myös jaksoivat kotonaan olla siivosti ja menivät mukisematta nukkumaan, kun olivat saaneet purkaa energiaa päivällä.

Päivämäärä:   10.2.25 14:31:42

Kun joku sanoo tehneensä jotain fyysistä, niin ihmetellään, että miten sä silleen kun sehän vaatii voimaa. Kaikki pitäisi teettää ammattilaislla tai jättää tekemättä. Kodin suursiivous, pihatöiden teko, jne.

Tämä!

Itse leivon paljon, niin aina kysytään miten viitsit, miten jaksat. Pitäisikö istua vaa kädet puuskassa kotona tekemättä mitään?

Päivämäärä:   10.2.25 15:14:04

Opetin ratsastusta vielä viisi vuotta sitten isossa koulussa ja nimenomaan tuo rankka kahtiajako näkyi selvästi. Oli ne urheilulliset rämäpäiset lapset jotka saapuivat vanhempien kanssa pyöräillen tallille ja sitte toisessa ääripäässä ne arat, kömpelöt ja yleensä myös valitettavan ylipainoiset lähes hysteeristen vanhempiensa kanssa autolla. Jo puhelimesta vanhemman varatessa tuntia lapselle kuuli millaisilla motorisilla taidoilla lapsi on varustettu.

Ja tosiaan, että kaikesta ollaan vaatimassa korvausta. Meillä oli maailman kilteimmät hevoset, mutta kerran läheisellä tiellä sattui kolari josta lähti melkoinen pamaus -> hevoset säikähtivät -> kolme lasta tippui kyydistä. Ennen kuin ehdin saada tilanteen hallintaan niin naamalla oli jo äitejä rääkymässä kuinka hulluja hevosia meillä on ja kuinka ammattitaidoton olen, perästä kuuluu (no joo, Facebook kirjoituksen verran). Siis tilanteessa jossa seitsemän säikähtänyttä hevosta joista kolme irti, kolme lasta maassa ja niistäkin yksi itkee ja yksi makaa täysin liikkumatta niin kehdataan viedä aikaa ja estää liikkuminen esim sen makaavan lapsen luo...

Hoidin myös tuttavani lasta välillä opiskeluaikoina. Sellaista kerrostalossa kasvanutta. Vein lapsen hoploppiin ja meillä oli todella hauska päivä. Laitoin äidille videon kun lapsi oli ensimmäisen kerran trampoliinilla eikä tahtonut edes pystyä kävelemään siinä, mutta päivän lopuksi hyppi on todella taitavasti. Sain paluuviestinä jotain "ei missään nimessä saa olla trampoliinilla, mitä jos käy jotain?" Oli myös tilanne jossa lapsi oli kiipeilytelineellä, tippui siitä (sain kiinni, mutta säikähti) ja lyhyen keskustelun jälkeen kokeili uudestaan ja kiipeili loppu puistoilun ajan reippaasti. Pidin tätä hienona itsensä ylittämisenä ja kerroin äidille: "ei missään nimessä sellaisiin paikkoihin mistä voi pudota!"
Sisällä olisi pitänyt ilmeisesti vain maalailla. Tai siinäkin voi toki mennä vaarallista vesiväriä vaikka vaatteisiin...

Summasunmaarum: en ihmettele että lapset ovat kömpelöitä kun aikuiset eivät edes anna mahdollisuutta kehittyä.

Lähettäjä: Ssa 
Päivämäärä:   10.2.25 18:54:14

"Summasunmaarum: en ihmettele että lapset ovat kömpelöitä kun aikuiset eivät edes anna mahdollisuutta kehittyä."

Niinpä. Lasten ei anneta touhuta itsekseen eikä heidän kanssaan viitsitä tehdä mitään eikä kannusteta touhuamaan keskenään.

Olin joskus lapsenvahtina siskoni lapsille. Naapurin lapsi tuli pyytämään esikoista kanssaan ulos leikkimään. Hän vastasi, että en mä viitsi kukaton mieluummin piirrettyjä sisällä.

Lapset saivat koko hereilläoloaikansa tuijottaa töllöstä piirrettyjä kun osasivat itse laittaa töllön päälle ja piirretyt pyörimään. Vanhempia ei kiinnostanut mikään kun oli kivempaa vain selata nettiä ja pelata puhelimella.

Päivämäärä:   10.2.25 18:57:50

Pitäskö kehittää turhapuro-tyyliin talleille tekemistä, kuten lannanluontia yleisölle, pellon kyntöä hevosella vanhaan tyyliin, voisi olla hyvä ohjelma jossain tapahtumassa ainakin!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.2.25 20:39:52

Tämä asia ei muutu, ennenkuin yhteiskunta muuttuu. Me suojelemme lapsemme hengiltä, he ehkä selviävät lapsuudesta hengissä, mutta kuolevat ennenaikaisesti elintasosairauksiin. Suurin ongelma kaikessa tekemisessä on vastuukysymys, kuka korvaa jos jotain sattuu. Eli on parempi olla tekemättä mitään ettei ketään satu ja kukaan ei joudu vastuuseen. No, kun se seuraava sota syttyy, niin turha on kysyä että kuka korvaa

Lähettäjä: Paukku 
Päivämäärä:   10.2.25 21:18:03

Harmillisesti monet lapset ei voi enää pyöräillä kouluun pitkän matkan takia, ennen oli kyläkouluja mutta monissa kaupungeissa ne lopettaneet joten lapsille tulee koulumatka liian pitkäksi ja bussi kuljettaa. Tämä siis havainto vain kun olen asunut ikäni pikkukylässä.
Tiedän paljon vanhempiakin ratsastajia jotka eivät kävele tai pyöräile edes parin kilsan talli matkaa ja sitten haaveilevat jostain kenttäratsastuksesta!? Ethän sä jaksa ilman oheisliikuntaa..

Päivämäärä:   10.2.25 21:21:17

Me boomerit kasvatetaan niitä laiskoja pulleroita. Itsellä ei ole lapsia mutta näen ilmiön kavereista. Me ei yleensä lapsena saatu niin paljon, ei karkkia, ei limua jne. EI oli jyrkkä. Vaikka pakastimessa oli pullaa ja sitä pyysi niin vastaus oli EI OTETA! Oli ihania leluja, niitä ei ostettu. Oli kahvila, jossa oli jätskiannoksia mutta sinne pääsi kerran koko lapsuudessa, kaveri on todennut että olisipa viety edes kerran. Joka paikkaan piti pyöräillä jne, tämä nyt on kuultu sata kertaa. Itsellä meni vähän kroppa hajalle siitä tuhottomasta ajamisesta. Enkä tasan pyöräile enää ikinä.

Tällä taustalla sitten hankitaan lapsia. Niiden ei haluta joutuvan sotkemaan konkeleilla itseään väsyksiin vaan ne kuskataan harrastuksiin. Niiltä ei haluta kieltää herkkuja kun itsellä niitä aina niin teki mieli. Eli lapsilla ei ole karkkipäivää vaan aina karkkia tarjolla omissa huoneissaan. Niille hankitaan kaikkea ajatuksella kun itsellä ei ollut. Sitten todetaan vaan että liikaa ovat puhelimilla. Makailevat sängyillään kaiken aikaa ja ovat puhelimilla. Harva vanhempi kai itse edes näkee että se oma lapsi on pulska. Mutta siltä ei raaskita kieltää pullaa kun sen tekee mieli. Lapsen mielipahaa ei kyetä kokemaan.

Jää nähtäväksi mihin suuntaan tästä edetään. Onko seuraavq sukupolvi entistä kömpelömpi ja pulskempi. Vai ajatteleeko tulevaisuuden nuoret ettei he halua olla kuten vanhempansa ja haluavatkin kehittää fysiikkaansa. Malli toki olisi pitänyt tulla kotoa. Hevosurheilua ei 100 vuoden päästä nykyisenlaisena enää ole.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   10.2.25 23:14:05

Mä olen miettinyt myös noita joka pihassa surraavia robottiruohonleikkureita. Ne on käteviä ja vapauttaa aikaa muuhun kuin ruohonleikkuuseen, mutta toisaalta siinä on taas yksi askare jossa ei tarvitse sittenkään liikkua, vaikka aiemmin piti. Sama koskee robotti-imureita. Ja niinkuin joku ylempänä mainitsi, niin polkupyörä alkaa pikkuhiljaa käsitteeni tarkoittaa sähköpyörää, ja lyhyet kävelymatkat huristellaan sähköskuutilla. Ihan hirveää mutta toisaalta aikuiset saavat vapaasti pilata oman kroppansa toimivuuden jos haluavat.

Meidän lasten kouluun on useilla enintään 2 km matka ja silti siinä koulun pihalla on aamuisin ihan jäätävä autoralli. Tästä on rehtorikin monesti laittanut viestin koteihin, että eikö oppilaat voisi kulkea omin jaloin kouluun. On ihan turvallinen aluekin, on kevyen liikenteen väylät ja katuvalot, ei mitään rekkaliikennettä vaan rauhallista asutusaluetta. Mutta toisaalta eipä taida moni aikuinenkaan suostua siihen parin kilometriin kävelyyn aamuisin...

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   11.2.25 12:15:27

Täällä yksi joka on huomannut saman. Viimeisen 5-10 vuoden aikana on koko ajan yleistyneet lapset, joille tuntuu olevan mahdotonta esim. kavioiden puhdistaminen. Ei pystytä kunnolla edes pitämään koukkua kädessä saati tekemään sillä jotain. Tottakai on yksittäisiä poikkeuksia joiden tekemistä seuraa ilolla ja mielellään antaakin heille hommia. Esim. illan viimeisellä tunnilla on kaksi lasta joiden annan välillä jakaa osan heinistä tai vaikka putsata varusteita. Heidät saa ihan lakaista ulos tallista. Suurin osa on sit niitä joilla ei ole kovin kummoista pitkäjänteisyyttä tai fysiikkaa. Tämä muutos on tosi surullinen.

Päivämäärä:   11.2.25 12:17:25

Ennen oltiin itse tallilla, opeteltiin ja touhuttiin. Nyt katsotaan reelsejä ja tiktokkeja kun joku sometyyppi tekee samaa ja itse löhötään kotona.

Lähettäjä: Gru 
Päivämäärä:   11.2.25 14:08:53

Lapsi aloitti pari vuotta sitten viisivuotiaana ratsastustunneilla. On pyörinyt tallilla mukana vauvasta saakka, eli sikäli hevoset ja talliympäristö on tuttuja. Mutta hän oli ryhmässä ainoa, joka ei kitissyt, itkenyt, raivostunut ponille tai opelle, tallissa heittäytynyt maahan, kieltäytynyt tekemästä ehdotettuja asioita... moni lapsi oli kuin makaronia, jotenkin kyky kuunnella ja soveltaa mitään ohjeita useammalla tosi heikkoa. Kun itse aloitin v. -97 kaikki kilpaili siitä että saisi tehdä tallilla mahdollisimman paljon, opeja kunnioitettiin ja hevoset hoidettiin tiptop miten vaan osattiin ja yletyttiin :D Nykylapsia ei tunnu paljon muu kiinnostavan kuin että äiti varmasti muistaa ottaa kuvan kun ratsastetaan.

Lähettäjä: vanha mamma 
Päivämäärä:   11.2.25 15:03:53

"Lapsi aloitti pari vuotta sitten viisivuotiaana ratsastustunneilla. On pyörinyt tallilla mukana vauvasta saakka, eli sikäli hevoset ja talliympäristö on tuttuja"

Nyt aletaan kilpaa huolestumaan siitä, että miksi 5-vuotias, puhumattakaan vauvasta, on viety tallille ylipäänsä. Vastuuttomat vanhemmat. Siellähän on vaarallista. Hevoset pois heti kun raskaustesti näyttää plussaa.
Eivät lapset kuulu tallille. Moneen kertaan jo täällä käyty asia läpi!
Missäpäin tallille saa tuoda alle 15v lapsia? Heti huoli-ilmoitusta menemään jos joku tietää paikan.
Voi tietty olla jonkun oma talli. Mutta vaarallista se on silti.

Päivämäärä:   11.2.25 15:11:06

Niin totta kaikki tässä ketjussa!
Ja kovin surullista.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   11.2.25 15:28:11

Jep, kaikki tämä. Kännykät ja some passivoittaa lapset ja ei jakseta edes koko ridatuntia :(

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.