Lähettäjä: *
Päivämäärä: 5.2.25 13:24:29
Olen kateellinen melkeinpä, että hevosen laihdutus olisikin noin helppoa kaikkien yksilöiden kohdalla! Minun pihassa on pari kylmäveri-/ponirotuista, jotka ei ihan suosiolla kiloistaan luovu. Jos vielä olisivat vapaalla heinällä edes osan vuorokautta, niin väitän, että tilanne olisi toivoton. Yksi näistä imuroi kuivaa heinää helposti 3-4 kiloa tunnissa.
Eli varmasti asia on hevoskohtainen ja riippuu alkutilanteesta. Jos liikunta on olematonta, voi liikunnan lisääminen toki tuottaa tulosta. Kun itse jouduin työtilanteen takia pitämään hevosia aikanaan päivät verkotetulla vapaalla heinällä, yritin kompensoida tilannetta liikuttamalla hevosia iltaisin pidempään. Tein pitkiä maastolenkkejä, joka päivä pitkät alku- ja loppukäynnit ja intervallityyppisesti raskaampia treenejä jne…. Mutta ihan toivotonta osan hevosten kanssa, jotka keräsi ylimääräistä painoa reilusti kaikesta muusta työstä huolimatta. Nyt kun palasin punnittuun ja usein annosteltuun heinään, josta osan vielä ahneimmille korvaan oljella, hepat on taas solakoituneet, vaikka liikuntaa olen keventänytkin ajanpuutteen vuoksi.
|