Lähettäjä: .
Päivämäärä: 3.2.25 18:20:50
Ruokavalio ensin kuntoon. Minulla lähtenyt vuoden alusta 5kg kun rupesin oikeasti kiinnittämään huomiota syömiseen, vaikka kuvittelin sen aiemmin olevan kunnossa. Olen punninnut ruokani, sillä monessa perus ruuassa on yllättävän paljon kaloreita, ja vaikka kuinka kuvittelin syöväni monipuolisesti ja terveellisesti, niin silti vaan se päivittäinen energiantarve ylittyi aina.
Tärkeätä ruuan lisäksi on liikkua monipuolisesti. Yksipuolisella liikunnalla saat vaan itsesi rikki, ja tässä vaiheessa ei ole välttämättä hyötyä mistään ratsastajille tarkoitetusta saliohjelmasta, vaan ihan raa'asta energiaa kuluttavasta liikunnasta. Kävely, hölkkä, pyöräily, muista ottaa mukaan myös hyötyliikunta, eli käytä aina kun mahdollista portaita, älä liiku autolla mitättömän pieniä matkoja, töissä riippuen tietysti mitä teet, istumisen sijaan seiso välillä. Mistään liikunnasta ei tietenkään ole haittaa, mutta noista "kun teet tämän treenin, saat täydellisen kevennyksen" -treeneistä on oikeasti se tarkoituksenmukainen hyöty vasta sitten, kun on peruskunto hyvässä jamassa ja lihaskunto erinomainen.
Muista myös, että liikkumisen tulee olla mukavaa, muuten se ei ole kestävää. Ja jos väkipakolla pakotat itsesi esimerkiksi salille, niin loukkaantumisriski on isompi.
Eli jos salipäivänä tuntuu, ettet jaksa, älä mene väkisin salille, vaan mene sen sijaan tunnin-parin lenkille. Jos hölkkäpäivänä et haluaisi millään hölkätä, niin hölkkälenkin sijasta ota kävelylenkin ohella yksittäisiä pätkiä hölkkää.
Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että se kannattaa. Aluksi itselin kuuntelin näitä "liiku vaikka väkipakolla, älä jätä menemättä salille". Silloin liikkuminen oli usein inhottavaa, ja vaikka moni väittää että kyllä se treeni sitten lähtee liikkeelle, kun vaan alkaa tekemään, niin ei se kyllä aina lähde. Sitten tekee mieluummin jotain muuta, kunhan ei vaan jää täysin paikoilleen.
Tätä myötä olen itsekin löytänyt sen liikunnan ilon ja kasvavan halun liikkua, kun antaa tavallaan itselleen sen vaihtoehdon, että mun ei ole PAKKO mennä tänään salille, vaikka niin aluksi olin suunnitellut, voin sen sijaan mennä vaikka tunnin hölkälle, ja sinne salille sitten huomenna.
|