Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Poni ei kai jaksa kantaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.2.25 13:27:17

Minkä kokoisella hevosella voi 67-kiloinen ratsastaa? Kaverin puolesta kysyn.

Re: Poni ei kai jaksa kantaa

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.25 13:32:40

Olen itse tuon kokoinen ja sopiva ratsu on normikokoinen puoliverinen. Oma hevoseni on 165 korkea ja painaa 570 kg.

En missään tapauksessa enkä milloinkaan ratsastaisi ponilla. Kerro kaverillesi että ei, poni ei ole hänelle sopiva ratsu.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   3.2.25 13:36:42

Pah, hyvin voi ratsastaa isolla ponilla henkilö, joka painaa noin 65 kiloa !!! Eestinhevoset, suomenhevoset, haflingerit, zemaitukas, konik, islanninhevoset ym vastaavat kantavat helposti 70 kiloa, enemmänkin, kunhan rakenne on vahva, erityisesti jalat.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.2.25 13:42:29

Tämäkin kaikki riippuu paljon siitä että halutaanko vetää kahden tunnin maastoja, hypätä 120 ratoja, vai mennä pääsääntöisesti sileällä se sellanen 30-60 min, ja meneekö sillä ratsulla joka päivä vai kerran viikkoon.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   3.2.25 13:46:55

67 -kiloinen kuuluu hevosen selkään, ei ponin. Se joka muuta väittää, on kehonkuvaltaan häiriintynyt.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.2.25 13:48:17

Minä painan 57 kg ja omistan 149 cm cobin. Yhtään pienemmän selkään en menisi, nytkin olisi vähän varaa laihduttaa.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.2.25 13:56:47

"Re: Poni ei kai jaksa kantaa

Lähettäjä: x
Päivämäärä: 3.2.25 13:36:42

Pah, hyvin voi ratsastaa isolla ponilla henkilö, joka painaa noin 65 kiloa !!! Eestinhevoset, suomenhevoset, haflingerit, zemaitukas, konik, islanninhevoset ym vastaavat kantavat helposti 70 kiloa, enemmänkin, kunhan rakenne on vahva, erityisesti jalat."

Fysiikan lait pätee rodusta riippumatta.

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   3.2.25 14:54:13

450-kiloiselle kaverisi on 15% painosta. Eli ehkä keskimäärin pieni hevonen, rakenteesta riippuen siinä 150-155cm paikkeilla ehkä pienin mitä itse katselisin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.2.25 15:01:14

Oma 147 cm painaa 440 kiloa. Näihin aloituksiin pitäisi pystyä arvioimaan ratsun paino, ei säkäkorkeus, vaikka ne kyllä korreloivatkin aika hyvin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   3.2.25 15:02:55

Ei se ratsun paino lopulta kovin oleellinen ole jos ei ihan rimpulasta ponista puhuta. Suuri osa on nimittäin 50 kg vähintään ylipainoisia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.2.25 15:09:20

^ no sitten voi ratsun painosta poistaa sen 50 kg jolloin saadaan ratsun "oikea" paino. Ja siihen sitten lasketaan ratsastajalle ja satulalle soveltuva paino. Talvivaatteetkin sitten painavat, kenkineen ainakin kolme kiloa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.2.25 15:17:01

Minut on eräässä ratsastuskoulussa laitettu tuon kokoisena ratsastamaan isolla, raskasrakenteisella ponilla. Mielestäni olin liian iso. Nyt on oma, yli 170cm puoliverinen ja se on sopiva. Miksi pitää väkisin ostaa niitä poneja, kun hevonen on kuitenkin tyylikkäämpi peli?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.