Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystäväni osti surkean hevosen

Lähettäjä: Paska kaveri? 
Päivämäärä:   2.2.25 18:15:22

Miten ottaisit asian esille, että on ostanut paskan hevosen? Jos joku kertoisi teille asiasta, mitä tekisitte? myisittekö? astuttaisitteko? yrittäisittekö palauttaa?

Ystäväni osti n. 6kk sitten uuden oman hevosen sen jälkeen kun hän sai töissä ylennyksen ja oli varaa ylläpitokustannuksiin. Hän oli toisien ystävien kesken löytänyt hevosia myyvältä henkilöltä tämän hevosen, ja päättänyt ostaa. Ei käynyt koeratsastamassa. Itse tiesin hevosen ostosta vasta kun hevonen oli jo hänellä, eli en pystynyt vaikuttamaan hänen ostopäätökseen ennen ostoa. Kaveri ratsastaa hyvin, ja on tehnyt töitä nuorten hevosten sisäänratsastajana Belgiassa.

Rahaa ei tällä kaverilla ole kauheasti, joten osti n. 10t€ pudjetilla hevosen, osti ''projektin'', koska parempaan ei ollut varaa. Kuulemma selkä, niska, ja jalat rtg ilman löydöksiä. Myyntivideoissa minun mielestä liikkuu jännittyneesti, ja pukittaa. Hevonen tuotu Belgiasta.

7v tamma, sisäänratsastettu 5v iässä, ihan kiva suku. Hän ajatteli että tästä projektista saisi kivan 120cm tason ratsun. Hypännyt myyjällä 70-80cm luokkia vaihtelevilla tuloksilla - nollaradoista hylättyihin. Ravaa jäykästi, laukkaa kuin pomppupallo ja on laukassakin jäykän oloinen. Pysähtyy hypätessä usein, kyttää, pukittaa silloin tällöin. Kaveri on käynyt yhdet kisat tällä hevosella, hylätty 60cm, puhdas 70cm.

Kuulemma on niin vihreä ja kokematon, joten sen vuoksi kyttää kaikkea ja jännittyy. On kaverin ensimmäinen oma hevonen, ennen vain ollut ylläpito hevosia. Hän ei ikinä halua myydä tätä, koska on ensimmäinen oma hevonen.

Olen sitä mieltä että vaikuttaa kipeältä. Kuulemma eläinlekuri todennut terveeksi. Hampaat ja maha katsottu kuukausi sitten, kaikki ok. Miten ottaisin loukkaamatta esille että hevonen vaikuttaa kipeältä, että oli hutiostos, myyjä luultavasti kusettanut, tai ainakin että hän on maksanut tästä hevosesta aivan liikaa?

En ymmärrä miksi käytti melkein kymppitonnin ''kokemattomaan'' 7v ''projektiin'', kun samalla rahalla olisi saanut jonkun kivan 3-5v juuri äänratsastetun hevosen. En ymmärrä, miten hänen ratsastuskokemuksella ei nähnyt myyntivideoista että jotain on pielessä, ja että hänen perhe ja muut ystävät kannusti ostamaan tämän hevosen. Enkä todellakaan ymmärrä miksi hän osti hevosen joka jo myyntivideoissa näyttää omituiselta.

Kaverini hyppää nykyään myös minun hevosella 1-2x viikossa, menee hyvin 120cm tasoa. Ehdotin tätä itse hänelle kun ajattelin itsekseni että hänen itsetunto menee pilalle jos hyppää vain tällä omalla stoppaajalla. Hän ratsastaa hyvin ja todella pehmeästi, mutta tämä hänen ostama hevonen on aivan hirveä.

Re: Ystäväni osti surkean hevosen

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.2.25 18:17:34

No sehän ei kuulu sinulle pätkän vertaa. Ei sinun tarvitse kommentoida, että onpas paska ostos.

Päivämäärä:   2.2.25 18:18:59

No kyllä tuntuu hirveältä valehdella ystävälle että ''ompas kiva'' ja ''kyllä se siitä vielä kun kokemusta kertyy''

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.25 18:22:09

Ainahan voit sanoa mielipiteesi ja kärsiä seuraamukset. Mikä ystävä se on jos ei voi sanoa rehellisesti.

Päivämäärä:   2.2.25 18:22:29

Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, minkä hevosen kaverisi ostaa. Kuulostat lähinnä kateelliselta. Miksi sinun olisi pitänyt päästä "vaikuttamaan" kaverin ostopäätökseen? Luuletko olevasi joku jumala?

Päivämäärä:   2.2.25 18:24:20

Vaikea on ystäväsi päästä tuosta nyt eroonkaan... En puuttuisi enempää.

Päivämäärä:   2.2.25 18:27:39

” Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, minkä hevosen kaverisi ostaa. Kuulostat lähinnä kateelliselta. Miksi sinun olisi pitänyt päästä "vaikuttamaan" kaverin ostopäätökseen? Luuletko olevasi joku jumala?”

Koska kaverini on aina haaveillut omasta hevosesta, ja nyt tulee joka estevalmennukseen jälkeen viestiä kuinka meni huonosti.

Enkö saa haluta kaverilleni onnea ja onnistumista? Sitä se ei tällä hevosella tule saamaan. Yritän jopa saada häntä kehittymään ja ylläpitämään ratsastuksen ilon lainaamalla omaa hevosta hänelle. En todellakaan ole kateellinen, hevonen on kauhea. Haluan hänen kehittyvän ja ehkä jopa tulevaisuudessa palaavan hevosalalle.

Jos olisin nähnyt huonon hevosen videolla, olisin sanonut että älä osta. Miksi haluaisin että ystävä ostaa surkean hevosen??

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.2.25 18:28:06

Miksi luulet tietäväsi enemmän, kuin ystäväsi?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   2.2.25 18:28:51

Jos ell on laajasti tutkinut eikä löydä vikaa, ja kaveri on itse tyytyväinen hevoseen ja uskoo sen vielä kehittyvän, anna nyt asian olla. Lopeta myös tuo paapominen että saa hypätä sinun hevosellasi, jos taustalla on ainoastaan se että kaveria käy sääliksi.

Kyllä tuolla taustalla ihmisen omaan osaamiseen ja arvostelukykyyn pitää jo voida luottaa, että itse tietää onko hevonen hänelle sopiva. Palauttaa ei voi hevosta 6 kk jälkeen siksi että se on "hirveä", varsinkaan jos käytös on jo myyntivideoissa nähtävissä. Ja miksi pskaa tammaa pitäisi astuttaa?

(Ja taas kerran pitää ihmetellä, jos ihan suomalaisia olette kaikki, kuinka yksityiskohtaisesti tällaisia asioita viitsitään hötönetissä vatvoa, kyllä tuosta jo joku kaverin tunnistaa..)

Päivämäärä:   2.2.25 18:29:23

” Miksi luulet tietäväsi enemmän, kuin ystäväsi?” eli kuulosstaako mielestäsi pukitteleva ja stoppaava hevonen joka liikkuu jäykästi terveeltä ja hyvältä hevoselta?

Päivämäärä:   2.2.25 18:32:26

”(Ja taas kerran pitää ihmetellä, jos ihan suomalaisia olette kaikki, kuinka yksityiskohtaisesti tällaisia asioita viitsitään hötönetissä vatvoa, kyllä tuosta jo joku kaverin tunnistaa..)” Ystäväni asuu Norjassa, ei puhu Suomea.

Lähettäjä: böigbg 
Päivämäärä:   2.2.25 18:35:52

EI KUULU SULLE PÄTKÄÄKÄÄN! Älä kommentoi äläkä kysele mitään, anna kaverin touhuta oman itse valitsemansa hevosen kanssa just niinkuin haluaa, usko jo, EI KUULU SULLE!

Lähettäjä: Lori 
Päivämäärä:   2.2.25 18:43:50

Ai että, nousi muistoja mieleen.

Nykyisestä hevosestani sain kuulla niin paljon sontaa, etten uskonut mahdolliseksi.
"Mitä sä tommosella raaskulla?"
"Ei tosta ikinä tule maastomopoa enempää"
"Se on niin jäykkä, että ratakiskokin taipuu paremmin"
"Voit tehdä töitä niin paljon kuin tykkäät, mutta ei noin paskasta mitään tule"
Ja niin edelleen...

Välillä tuntui pahalta, etenkin kun tuli vastoinkäymisiä, kuten tässä lajissa usein tulee. Vaan uskoin silti omaan perstuntumaani ja hyvinhän tuo suorittaa 130-tasolla, suunta on edelleen ylöspäin.

Ystäväni kuuntelivat suruni vastoinkäymisten kohdalla ja antoivat tukea. Jos sieltä joku olisi sanonut "mitäs ostit noin sysipaskan" niin hänelle mielipiteensä suotakoon, mutta en olisi asioitani enää hänen kanssaan jakanut. Ystävät saavat olla rehellisiä, mutta ei tarvitse törkeäksi ruveta.

Eli jos aloittaja ei halua kuunnella suruja ja murheita, niin sano vaan suoraan mitä mieltä olet. Älä kuitenkaan loukkaannu, jos ystävä ei sen jälkeen halua enää olla tekemisissä.

Lähettäjä: pox 
Päivämäärä:   2.2.25 18:47:15

Jos ystävällä on omat tukiverkkonsa ammattilaisia - ell, valmentaja - jo hevosen ongelmia ratkomassa, miksi juuri aloittajan sana olisi se valaiseva järjen ääni, joka avaa silmät?

Jos oikeasti kokematon ratsastaja ostaa itselleen liian vaikean hevosen, silloin puhutaan vaaroista joita ihminen ei välttämättä rehellisesti itse ymmärrä ja on ihan järkevää puuttua tilanteeseen. Nyt on kyseessä nuoria hevosia työkseenkin ratsastanut ilmeisen kokenut ratsastaja joka on ostanut nuoren hevosen projektiksi, käy sen kanssa valmennuksissa ja on tutkituttanut ell poissulkeakseen kipua käytöksen taustalla (joo, kipua ei ikinä voi 100 % poissulkea). Oppirahat joutuu jokainen joskus hutiostoksesta maksamaan, "projekti" voi onnistua tai ei (ja 6 kk on lyhyt aika). Mutta palauttaa ei hevosta tuossa tilanteessa voi (ei piileviä terveydellisiä vikoja ja pukitukset näkyi videoilla) ja saako myydessäkään takaisin itse maksamaansa? Eli onko varaa heittää ostorahat kaivoon ja hankkia uusi sopivampi hevonen, vai pitääkö vain tehdä töitä sen nykyisen kanssa?

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   2.2.25 18:47:17

Itse olen joskus ollut kaverisi tilanteessa. Ystäväni kysyi multa ihan rehellisesti, että oonko tyytyväinen mun ostoon. Yritin eka sanoa että joo onhan tää projekti kyllä tää tästä, mutta sitten rupesin itkemään ja sanoin että ei tästä tuu mitään. Sain hevosen myytyä halvalla harrastuskäyttöön ja ostin uuden. Ratsastus on taas kivaa, olen kehittynyt ”uuden” kanssa hyvin ja kisoissa nostanut ahkerasti tasoa. Olen kiitollinen ystävälle joka rehellisesti kysyi, ilman tätä olisin vielä tappelemassa entisen kanssa. En sanoisi huonosta ostoksesta mitään, mutta kysyisin onko hevoseen tyytyväinen :) tsempit

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   2.2.25 18:52:43

Jos ystävällä on hyvä valkku ja ell ja ton verran kokemusta hevosten kanssa niin hä
n pärjää kyllä ilman sun kommentteja ja mielipiteitä. Eli pidät vaan turpas kiinni etkä puutu asioihin jotka ei sulle kuulu.

Lähettäjä: Liina 
Päivämäärä:   2.2.25 19:13:47

Miksi ap mietit asioita jotka ei kuulu sulle

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   2.2.25 19:17:05

Miksi aloittaja kuvittelet olevasi niin paljon parempi, että sun pitäisi päästä sanomaan jotain? Miksi koet, että sun mielipiteelläsi olisi jotain väliä? Selkeästi ystävä ei sun osaamisesi ole luottanut alunperinkään, kun ei sun mielipidettä kysynyt ennen ostoa.

Jos ilmeisesti useampi ell todennut terveeksi, niin miksi luulet että sä tiedät paremmin? Kyllä, pukittelu ja stoppailu kertoo siitä, että hevosella on epämukavaa. Mutta se ei tarkoita kipua. Kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että se on joko sisäänratsastettu huonosti, tai sun kaveri ei vielä osaa ratsastaa sitä oikein. Jotkut vaan on niin herkkiä, että ei kestä pientä epäselvyyttä vaan protestoi. Jos sun ystävä tähän hevoseen uskoo, niin kertoo jo sen, että hän on selkeästi sua kokeneempi, jos näkee laadun vaikeuksista huolimatta. Aloittajan kaltaisten takia puolet suomen harrasteratsuista seisoo ”kipeinä” tallissa, koska omistajat ei halua opetella ratsastamaan oikein.

Useimman ratsastajan ja varsinkin harrastajan ongelma on se, että nähdään kipua aina ja kaikkialla. Välillä hevosella voi olla epämukavaa, eikä se kerro kivusta, ja tällöin ratsastajan tehtävä on opetella ratsastamaan niin, että hevosella ei ole epämukavaa! Ratsastajan tehtävä on mukautua ja kehittää itseään niin, että hevosella on kiva työskennellä aina, vaikka olisikin vaikeaa. Kun ratsastaja oppii ratsastamaan kyseistä hevosta oikein, loppuu vastustelu. Ei niin, että ratsastaja laittaa hevosen omille säädöilleen tai talliin seisomaan ”kipeänä”.

Mun nykyinen hevonen oli työläs alkuun. Se oli sisäänratsastettu huonosti: ei kestänyt kuolaintuntumaa ja panikoi toisten hevosten tullessa kohti. Tämän kanssa juostiin alkuun klinikoilla ihan vaan toteamassa, että mitään vikaa ei ole muualla kuin korvien välissä: se oli niin epävarma itsestään että panikoi ja pakeni heti. Tottakai jännittyneenä liikkuessaan sen lihaksisto oli jatkuvasti jumissa, mutta ei sitä olisi vetreäksi saanut tallissa seisottamalla. Vuoden aloittajan kaltaiset ”ystävät” hoki, kuinka ostin paskan ja rikkinäisen eikä siitä ikinä tule mitään. Vuoden opettelin ratsastamaan kyseistä hevosta niin, että se ei panikoinut ja yrittänyt paeta. Vuoden jälkeen tiesin, miten mun tulee toimia, jotta hevonen haluaa työskennellä ja sen jälkeen varsinainen kehitys alkoi. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin tämä ”paska ja rikkinäinen” hevonen hyppää 140cm radat ongelmitta, ja sen itseluottamus on kasvanut niin paljon että se kestää ratsastajan virheitä. Alkuun jos tein pienen virheen niin hevonen nousi yläpystyyn ja lähti paniikissa juoksemaan. Nyt se korjaa kuskin virheet ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Lähettäjä: +9uh9u 
Päivämäärä:   2.2.25 19:30:49

Näin! Mun hevonen oli vielä viime kesänä sellainen, että valkku varoitteli "nyt se on niin vihainen sulle että se heittää sut kohta selästä". Hevonen luimi ja heitti päätään ja pukitteli. "Se on kipeä!!" huusi amatöörien kuoro. Vaan eipä ollut, mä vaan en osannut ratsastaa, huono ratsastus ärsytti herkkää tammaa tosi paljon. Ahkeralla valmentautumisella olen omaksi hämmästykseksenikin kehittynyt paljon, ja valkku sanoikin viikko sitten "huomaatko, se ei ole enää sulle yhtään vihainen vaan liikkuu tyytyväisenä sun alla kun olet oppinut ratsastamaan sitä oikein."

Kyllä valtaosa näistä ongelmista ei suinkaan johdu siitä että hevonen on kipeä vaan siitä että ratsastaja on huono.

Päivämäärä:   2.2.25 19:53:44

Pudjetti :D

Sanoisin aloittajaa tyhmäksi ellei olisi onnistunut huudattamaan jo porukkaa tällä jutullaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.