Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi hevonen - mitä kauran tilalle

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   31.1.25 10:38:38

Ostin hevosen joka syönyt vanhalla omistajalla 2L kauraa päivässä+black horsen kivennäistä ja vapaasti heinää.

Heinän arvot meillä on hyvin lähellä vanhaan paikkaan verraten ja nyt kun ei muuta suunnitelmaa ole vielä, hain sitä black horsen kiveennäistä ja kauraa ja jatkoin samaa ruokaa. Mulla myös vapaa heinä.

En ole ennen kauraa syöttänyt hevoselle, lähinnä siks että mun edeltävä hevonen ei saanut mitään muutaku kivennäistä, vitamiinia ja heinää.

Hevonen on vähän pulska, mutta ollut vähän kevyemmällä perustreenillä ennen myyntiä. Ihan on hyvän näköinen lihaksistoltaan. Karva nyt ei mikään säihkyvä ole ja vähän loimenhankaumaa klipatussa karvassa, mutta aattelin lisätä vitamiinin ja sinkki-kuparin koska ne jää musta vajaaksi tällä ruualla.

Mutta mitä väkkäriksi? Vai jatkanko kauralla? Ihan taitaa kaura toimia ja syönyt jo monta vuotta kuulemma. Kyseessä siis kansallisen tason kilpahevonen esteillä eli tulee kovaan/keskikovaan treeniin.

Re: Uusi hevonen - mitä kauran tilalle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.1.25 10:46:30

Eikait kukaan trendikäs hevosenomistaja kauraa syötä. Vaihda nyt hyvä ihminen pois se junttimainen kaura ja ala ruokkimaan kymmenestä eri purkista niin olet nykyaikainen ja moderni hevosenomistaja. Mitä enemmän purkkeja sen parempi hevosenomistaja olet.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.1.25 10:49:48

Jos se on kauralla hyvä mutta vähän pulska, niin mitä jos vaan vähennät sitä kaura-annosta ja katsot, mitä tapahtuu?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   31.1.25 10:54:53

Jatka kauralla, jos se sopii hevoselle. Se on taloudellinen perusrehu. Ja muutenkin, jos hevonen on juuri muuttanut uuteen paikkaan, en väkisin lähtisi tekemään lisää muutoksia ennen kun on kotiutunut kunnolla. Kotiutuminen vie usein kuukausia. Jos hevosella muuttuu koti, ystävät, heinä ja väkirehut kertaheitolla kaikki (tai liian pienen aikaikkunan sisään), se saattaa kehittää vatsahaavan. En ottaisi riskiä, ellei ole pakko.

Jos hevonen on pulska, voit vähentää kauran määrää. Aika harva ratsuhevonen tarvitsee hyvän heinän rinnalle kahta litraa kauraa.

Kansallisen tason estehevonen = kevyt/keskikova käyttö, ainakin yleensä näin. Sitten kun puhutaan kilpailevista ravihevosista, jotka on täydessä treenissä, ollaan kovan käytön puolella. Hyvin harva ratsu tekee vastaavaa työtä.

Päivämäärä:   31.1.25 10:55:04

pistepiste voisi harjoitella luetunymmärtämistään. Mutta mä autan.

Lause ''En ole ennen kauraa syöttänyt hevoselle, lähinnä siks että mun edeltävä hevonen ei saanut mitään muutaku kivennäistä, vitamiinia ja heinää.'' ei viittaa millään tavalla siihen että olen ''moderni'' hevosenomistaja joka syöttää mahdollisimman monesta eri purkista.

Ongelma on nyt se, etten ole ennen joutunut miettimään ruuan energisoivaa puolta ja nyt on vähän laiskanpulskean hevosen kanssa mietittävä ehkä sitäkin. En myöskään tietenkään luule että energia tulee purkista, kyllähän se keveämpi treeni tänä talvena ja pienet lisäkilot myös laiskistuttaa. Mutta ihan ihmisurheilijana tiedän sen, että ruualla ja sen siältämällä energialla on jotain tekemistä jaksamisen kanssa.

Päivämäärä:   31.1.25 10:57:21

Ehkä jatkan nyt kauralla ja katson mitä treenin lisäys saa aikaan :) Kisakautta ennen ehtii tekeen vielä modauksia jos tää ei tunnukaan sopivan.

Joo ehkä se on se keskiraskas työ pikemminkin. Kevyt työ nyt on mun mielestä jotain keventelyhumputtelua. Mulla kilpahevoset treenaa ihan kunnolla hikeen 4-5 kertaa viikossa monipuolisilla treeneillä ja sitten loput päivät kevyempää liikettä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.1.25 10:59:19

Tarviiko pulskassa kunnossa hevonen lisärehuja ollenkaan?

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   31.1.25 11:04:44

Jatka nyt alkuun ainakin pari kuukautta sillä vanhalla ruokinnalla. Kauran määrää voi vähentää jos hevonen on lihava.

Kaura on oikein hyvä perusrehu, jos se sopii hevoselle. Eli sitä ei tarvi vaihtaa vain vaihtamisen ilosta.

Kauran ongelma on usein se, että se ei sula kunnolla ja voi lannan seassa houkutella hiiriä ja lintuja, ja tarha on inhottava siivota kun lanta on lintujen silppuamaa mössöä ja hiutaletta. Varsinkin keväällä siellä pitää olla siivoamassa talikko hevosen hännän alla jos haluaa ehtiä ennen naakkoja ja pikkulintuja. Meillä on tästä syystä korvattu osa kaurasta racing trophylla ja kauraa annetaan sen verran että se sulaa kunnolla.

Loimenhankaumat tähän aikaan vuodesta voi johtua ihan siitä että karvanlähtö on jo alkanut/alkamassa ja karva on "vanhaa". Meillä on kaikilla ollut kiiltävä, hyvä talvikarva mutta aina viimeistään helmikuussa alkaa tulla hankaumia ja katkeilua satulahuovan takareunasta, pohkeen kohdalta, rintaremmin kohdalta jne.
Sinkki-kupari on hyvä ravintolisä aina näin alkuvuodesta kun hevonen alkaa tehdä seuraavan kauden karvaa. Kaveriksi vaikka BE tai ADE.

Päivämäärä:   31.1.25 11:37:09

Omilla hevosilla olen havainnut juurikin että karvanhankaumia ei tule kun syöttää esim sinkkilisää ja vitamiinit kunnossa just kevättä kohden. Siksi juuri tuo sinkki-kupari ja ade vitamiini :) .

Näyttäisi kaura sulavan aika hyvin, ainakaan en huomannut että olisi kauraa lannassa nyt kun menin katsoon. Toki täytyy seurata asiaa vielä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.