Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen pidon ABC

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.1.25 13:29:12

Näin viime yönä unta, jossa luennoin hevosen pidosta. Nämä asiat jäivät elävinä mieleen. Jaan ne tänne: lue ja haasta!

Turvallisuus: varusteiden (hevoselle ja ratsastajalle omansa) tulee olla turvallisia, ei kalliimmat tai kauneimmat mitä löytyy vaan turvalliset, helppokäyttöiset, kevyet ja oikein istuvat. Kentän, tallin, tarhojen, tarhoihin kulun ja maneesin tulee olla turvallisia: kunnon valaistus, isot ovet, kunnon käytävät ja helposti avattavissa lukituksesta esim. karsinan ovet.

Oman taidon ja lähtökohtien realistinen arviointi: pitää ymmärtää mihin omat taidot riittää. Jos tulee ostaneeksi haastavan hevosen, se ei välttämättä ole kipeä, vaan joskus voi olla myös ratsastajan taidoista kiinni. Apujen oikea aikaisuus ja paineen kovuus on aina hevoskohtaista ja ne pitää antaa ja lopettaa oikea-aikaisesti. Jos epäilyttää, pitää olla tukiverkko ympärillä, ammattilainen tai kaksi, joilta saa apua. Pitää myös ymmärtää mitä hevosharrastus maksaa eläinlääkäreineen ja valmennuksineen. Kukaan ei saisi pitää hevosta niin, että itse joutuu kituuttamaan makaronilla.

Tallin väki: pitäisi olla konsensus siitä, mikä on hyväksyttävää käytöstä hevoselta ja mihin yhdessä tähdätään. Tallityöntekijöiden pitää omata hevosenkäsittelytaitoa ja hevosenlukutaitoa, koska he ovat keskeisessä roolissa käsitellessään hevosia päivittäin. Omistajan pitää ymmärtää tallityöntekijän ja mahdollisen hoitajan/vuokraajan rooli ja arvostaa osaavien ihmisten mielipiteitä ottamatta niistä itseensä. On pystyttävä luottamaan verkostoon ympärillä (sis. kengittäjät, ellit, talliväki jne).

Raaka työ: hevosen omistaminen ei ole vain heinän tuoksuista mukavaa heppailua. Oikeanlaisen liikuttamisen takaaminen hevoselle (jolloin kipeytymiset ja myös tapaturmat vähenee) on opeteltava raa'alla työllä ja on jaksettava harjoitella ja hakea oppia. Oikein ratsastettu hevonen ei paina kädelle, ole vino, eikä sitä tarvitse pungertaa eteenpäin. Oikein ratsastettu hevonen liikkuu elastisena alla, suorana ja itsellään. Näin takaat sille myös parhaan mahdollisen lihaksiston toimia kuten pitää. Erilaisen liikunnan (maasto, maasta käsittely, koulutyöskentely, puomit ja hyppääminen) ja vapaa päivien vaihtelut pitää ymmärtää miten jokainen osa-alue tuo osansa koko ratsukon hyvinvointiin.

Päämäärätietoisuus: valmentajasta toiseen vaihtaminen, ruokinnan jatkuva säätö tai muut parin kuukauden muutokset eivät ole kannattavia. Päämäärätietoisella systeemillä, vaikka se olisi vähän lähtökohtaisesti huonompikin systeemi, vie pidemmälle kuin erilaisten systeemien välissä hyppiminen. Hevonen tarvitsee myös rutiineja. Mitä paremmat rutiinit, sen paremmin se kestää vaihtelua (kisamatkat yms). Kisoissa pitää myös luoda oma rutiini, joka sisältää kotiruutinia niin paljon kuin mahdollista (ruoka-ajat jne).

Tässäpä muutama PERUSASIA, jotka pitäisi olla kunnossa jokaisella ratsukolla alusta asti. Ajatus siitä mitä tehdään ja miksi, kenen kanssa ja miten. Näin voi antaa edes mahdollisuuden tervepohjaiselle harrastamiselle maksimaalisen turvallisissa oloissa.

Saa haastaa!

Re: Hevosen pidon ABC

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 13:33:50

Menepäs nyt takaisin sinne yläasteen välitunnille. Hiihtoloma on ihan kohta, niin sitten ehdit kirjoitella hötönettiin.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.1.25 13:45:44

Ai mistä moinen fiilis tuli?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.1.25 16:26:43

Aloittajahan puhuu asiaa. Mitä vähemmän hevoskokemusta on, sitä vaikeampi on arvioida omaa taitotasoaan, saati arvioida kehen ammattilaiseen kannattaa luottaa - ja kuka edes on niin ammattilainen, että häneen voi luottaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   30.1.25 16:48:51

Ihan hyviä pointteja tuossa mutta itse mieltäisin että olisi hyvä olla jonkinlainen käsikirja tallityöntekijälle, tallin pitäjälle, hevosen omistajalle ja kasvattajalle, sekä
Valmentajalle. Jonkinlainen peruskoodisto joka roolille, omistaja harvoin voi vaikuttaa tallioloihin esim.
Lisäisin koulutustaidon ja että pitää ymmärtää että hevonen on psykofyysinen olento johon vaikuttaa ratsastajan ja käsittelijän pääkoppa todella paljon. Jos olet mt potilas jolla vaikka ahdistusta voi olla huono idea ottaa keskeneräinen sähikäinen…
Lisäksi hevosen terveysosaaminen, satulan sovitus, perusteet ruokinnasta jne kuuluu omistajalle

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.1.25 16:56:51

Ja huomaa, ettei aloittajalla ole minuutinkaan kokemusta tallinpidosta tai valmentamisesta. :D Muutenkin näyttää vähän siltä, että on taas lueskeltu somea sen sijaan, että olisi hankittu oikeaa kokemusta.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   30.1.25 17:06:44

***, miksi ajattelet noin? Kysyn ihan mielenkiinnosta, koska olen itse vain harrastaja, enkä varmasti ymmärrä kaikkea tarpeellista.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   30.1.25 17:08:24

Ihan hyviä pointteja mutta eipä se aina ole mahdollista esim.saada hevosta talliin missä jokainen tallintekijä on kokenut ja luotettava.
Käy hyvä tuuri jos edes sen ensihevosen kanssa osuu palikat kohdalleen ja löytyy luotettavat henkilöt hoitamaan hevosen perustarpeet.

Minusta tärkeintä olisikin hankkia ennen oman hevosen ostoa sellainen kokemuspohja että nimenomaan hoitamisen ja ruokinnan hallitsee itse ja osaa arvioida hoituuko se tallissa asiallisesti.

Minulla on ollut omia hevosia vuodesta -90, monessa eri kaupungissa, monella eri tallilla. Lisäksi alan koulutus ja työkokemus vuosien ajalta.

Tämän hetken fiilikseni on surullinen, olen nähnyt liikaa välinpitämättömyyttä ja laiminlyöntiä hevosten hoidossa täysihoitotalleilla. Ihan perusasiat on monessa paikassa hukkuneet.

Pyrin omien hevosten kohdalla korjaamaan puutteita eri tavoin (esimerkiksi ylipitkät ruokintavälit täysihoidossa, puhutaan 12 h tai yli) erilaisin ratkaisuin. Todella huonon, homeisen heinän osalta olen hankkinut omia heiniä tai vaihtanut tallipaikkaa jos ei muu auta.
Samoin jos hoito on mennyt järkyttävän huonoksi (esimerkkinä se ettei hevonen suostunut syömään huonoa heinää josta sai vatsakipua, talli ratkaisi asian jättämällä kokonaan ruokkimatta. Toisessa tallissa suljettiin juoma-automaatit yöksi säästösyistä ja jaettiin vain maks.vartissa syödyt kouralliset yöheiniä klo 18, aamuruokinta oli klo 10-11 ja hevoset hakkasivat jo hulluna ovia, tallinpitäjä huusi ja huitoi käytävällä hiljaisuutta...)

Mitä tuollainen on muuta kuin piittaamattomuutta ja tietämättömyyttä vaikka tekee työtä ammatikseen ja on talli täynnä muiden omistamia hevosia?

Järkyttää ajatus että kokemattomat pitävät hevosia näissä paikoissa ja uskovat kaiken mitä sanotaan.

Tuo on surullista eikä ammattiylpeyttä noin toimivilla ole rahtuakaan, kun vain selitellään hevosten laihtumista, ripulia, mahahaavoja, lyöttymiä kintereissä (ei riittävää kuivitusta) ja jatkuvia sairastumisia.
Kunpa edes tallinpitoon vaadittaisiin luvat joiden edellytyksenä olisi edes jonkinlainen alan työkokemus ja koulutus.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.1.25 18:35:10

Haluaisin myös kuulla perustelut sille, etten olisi pitänyt tallia tai valmentanut.

Mustikla puhuu tallioloista, joihin en itse ole noin räikeisiin koskaan itse onnistunut törmäämään mutta tallin pitäjällä pitäisi tosiaan olla jokin ajokortti, josaa perustieto ruokinnasta, ulkoilusta, kengityksestä ja yleisimmistä vaivoista + turvallisuudesta pitäisi olla hallussa.

Lähettäjä: Zzz 
Päivämäärä:   30.1.25 19:34:25

Muuttuvia tekijöitä on niin paljon että hevosen pidon realiteetit paljastuvat vasta kun on sen oman hevosensa joutunut huolehtimaan 24/7 ihan omalla ajalla ja rahalla.
Jokaiselta hevoselta oppii jotain jos on oppiakseen. Monilta into loppuu kun arki kohtaa. Loppuu osaaminen, aika ja rahat.
Tuo selviää vasta kun on hommaan ryhtynyt.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.1.25 20:03:22

No esim tuo tallin väki. Realiteetit on ihan eri asia kuin nää unennäöt. Jos olisit joskus pitänyt tallia niin tällaiset kuvitelmat olisivat karisseet ajat sitten. Hevoshommat ovat myös paljon muuta kuin ratsastusta, tämä on selvästi kirjoitettu lähinnä unelmoivan ratsastuskoululaisen näkökulmasta.

Idealismi on ihan kiva juttu, pitää vaan ymmärtää ettei noista mikään toteudu oikeassa elämässä. Pääosin siksi, että 98% hevosenomistajista on nykyään porukkaa, joilla osaaminen riittäisi oikeasti just ja just keppariin. Osaavat ja täysjärkiset on lähinnä omilla talleillaan, kun eivät kestä vuokratallien menoa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.1.25 21:27:20

No nämä on asioita, joihin tulisi pyrkiä. Yhdessä. Tarvitsisi tallin pitäjän ja tallin, jossa asioita pohdittaisiin ääneen ja edes annettaisiin mahdollisuus, jotta ihmiset edes tietäisivät mihin suuntaan mennään ja miksi.

Itse olen ollut tallilla, jossa tallinomistaja pariskunta oli ammattilaisia ja siellä oli kyllä selvät sävelet prioriteeteista ja arjen marssijärjestuksestä ja ongelman ratkaisu oli kaikkien hevostakäsittelevien yhteinen asia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.