Lähettäjä: E
Päivämäärä: 30.1.25 10:03:01
Snipper kirjoitti: "Jännä miten ne etelän pelloilla kasvaneet maalaishevoset kuitenkin ratsastuskoulussa osaa mennä maneesissa ensinmäistä kertaa ikinä. Entiselle työpaikalle tuli usein näitä Latvian ja Viron tuonteja suoraan emämaasta ja ei mitään kriisiä. Ensin kävelytetään ja juoksutetaan maneesissa, sitten ratsastus samaan aikaan toisen hevosen kanssa ja varusteet tuntikäyttöön sen perusteella ja illalla jo kokeneiden tunnille."
Niin, näissä etelän pelloilla kasvaneissa maatiaishevosissa on se, että ne on kasvaneet laumassa, ja sitten ne rahdataan Suomeen ratsastuskouluihin jossa ne laahustavat laumassa possujunassa maneesia ympäri. Se on elänyt laumassa ja tulee laumaan, ja se alkaa tehdä heti töitä. Ratsastaja ei välttämättä edes tiedä että hevonen ei ole ollut koskaan aiemmin maneesissa, joten ratsastaja ei osaa jännittää sitä, ja ratsastaja keskittyy tunnin tehtäviin. Jos tuntihevonen säikähtää, niin elämä jatkuu. Tuntilainen takaisin kyytiin ja possujuna jatkaa. Seuraava tuntilainen ei taas tiedä yhtään mitä hevonen on säikähtänyt eikä osaa itse kytätä sitä samaa asiaa.
Tilanne on hevoselle tosi erilainen silloin, kun joku ensihevosen omistaja ostaa itselleen vähän liian raa'an, vähän liian nuoren ja vähän liian reaktiivisen puoliverisen tai muun puolihullun ja lähtee sillä paskanjäykkänä "totuttelemaan" yksin maneesiin, haistelemaan nurkkia, kuuntelemaan ääniä ja tuijottelemaan estetolppia, pysäyttää maailman siksi aikaa kun hevonen on maneeissa (ei saa liikkua, ei saa kuulua ääniä, ei saa tapahtua mitään). Sitten hevonen vähän tuijottaa jotain, säpsähtää jotain, ja ratsastaja muuttaa omaa tekemistään joko niin että alkaa itse kytätä samaa asiaa ja vältellä sen ohi ratsastamista/jännittyy sen kohdalla, tekee siitä numeron.
Mitä tekee laumaeläin kun se tuntee ratsastajan jännittyvän?
No alkaa myös kytätä, ymmärtää että siinä täytyy jännittää, se on jotain vaarallista.
Seuraavalla kerralla maneesissa ratsastaja todennäköisesti muistaa jo heti aluksi ,että viimeksi hevonen kyttäsi asiaa X. No ratsastaja alkaa itse kytätät asiaa X ennen kuin edes nousee ratsaille. Ja hetken päästä se hevonenkin kyttää asiaa X. Kierre on valmis.
|