Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Epäsopiva hevonen ja harrastusinto kadonnut

Lähettäjä: Väsy 
Päivämäärä:   30.1.25 05:57:00

Mulla on jo vuosia ollut hevonen, joka ei todellakaan ollut mikään nappivalinta. Nyt se alkaa olla jo vanha ja vähän vaivainen. Olen sen omistamisen aikana tullut aina vaan aremmaksi ratsastamaan.

Kentällä pyörimisestä hevonen ei pidä, mutta maastossa menee mulle liian lujaa ja laukassa innostuessaan pukittaa tosi isosti. Valmentajan jälkeen munkin ratsastus sujuu, mutta ei kukaan voi päivittäin mulle esiratsastaa hevostakaan.

Ratsastan aina vaan harvemmin nykyään. Mitä kauemmin olen ratsastamatta, sitä suurempi kynnys taas aloittaa. Valmentautuminen ym on jäänyt, kun en vaan saa hevosta menemään hyvin. Se on liian vaikea mulle ratsastaa.

Olen katsellut kauhulla hevosten myynti-ilmoituksia. Oikeasti hyvin koulutetut, kiltit hevoset ovat tosi kalliita. Tahtoisin vain sellaisen idioottivarman, kiltin hevosen, millä voi tehdä mitä haluaa ja kaikki onnistuu.

Niinkö se vain on, ettei auta muu kuin lopettaa koko harrastus? Edellinen hevoseni oli tällainen täydellinen yksilö, mutta 2000-luvun alussa sellaisen sai merkittävästi halvemmalla kuin 2020. En halua minnekään ratsastuskouluunkaan yms, kun tiedän miten erilaista on valmentautua omalla hevosella.

Re: Epäsopiva hevonen ja harrastusinto kadonnut

Lähettäjä: Nessu 
Päivämäärä:   30.1.25 06:19:25

Hevonen varmastikin on sinulle liian vaikea, mutta vihje siihen, miksi se toimii valmentajallasi muttei sinulla löytyy viestistäsi: puhut "kentällä pyörimisestä". Väitän, että kukaan, joka oikeasti ratsastaa hevosta johdonmukaisesti hyvillä harjoituksilla kuulolle, taipumaan, pohkeen eteen ja tavoitellen keveyttä ja hyvää takaosan toimintaa - eli ihan arkista kouluratsastusta - ei puhu kentällä pyörimisestä. Sellaista termiä käyttävät vain ne, joiden ratsastus on sitä, että kevennellään jotain ympyröitä ja tehdään pari siirtymää ilman ajatusta ja lopuksi vähän laukkaa ilman ajatusta. Miksi hevonen silloin tulisi avuille ja kehittyisi? Se seuraavakin hevonen voi tulla huonoksi, jos ratsastuksesi on haahuilua.

Lopeta hevonen, jos se kerran on vanha ja vaivainen, pistä säästyneet rahat hevoskassaan jonkin aikaa ja osta sitten helpompi hevonen, jota myös alat ratsastaa kunnolla.

Päivämäärä:   30.1.25 06:44:40

No meidän kentällä ratsastus on siirtymät, ympyrät, avotaivutukset ja kahdeksikot, puomit ja pienet esteet tms. Mutta se menee pyöriskelyksi, koska en saa hevosta avuille kunnolla. Joskus on parempia päiviä, useimmiten ei.

Päivämäärä:   30.1.25 07:33:16

Jos hevonen ei ole avuilla, niin silloinhan ratsastus kaikkein vähiten saa mennä pyöriskelyksi. Uskon, että sinulta puuttuu nyt työkaluja, miten sitä hevosta pitäisi ratsastaa. Sehän selvästi kuitenkin osaa ja pystyy ja on ihan vastaanottavainen, kun kerran valmentajasi saa sen toimimaan. Toinen ratkaisu on siis hankkia lisää valmennusta ja pyytää valkulta apua nimenomaan tähän ongelmaan, vai meneekö valmennuksissa yhtä huonosti?

Ja toinen ratkaisu on se, että laitat vanhan ja vaivaisen pois ja hankit helpomman, mutta sitäkin pitäisi oppia ratsastamaan tehokkaasti.

Jos hevonen alkaa maastolaukassa purkittaa, älä laukkaa maastossa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   30.1.25 08:02:07

Kehittymisen edellytys on se, että pitää uskaltaa mennä epämukavuusalueelle.

Jos hevonen toimii valmentajalla, niin siinähän ei ole mitään vikaa. Se osaa ja pystyy kyllä. Sinä et vain osaa ratsastaa sillä.

Ja mikä siihen auttaa?
No opettelu.

Itsekseen pyöriskelemällä ei opi eikä kehity. Itsekseen pyöriskely on mukavaa ja helppoa.

Eli nyt reippaasti jonkin valmentajan asiakkaaksi. Valmennuksia alkuun vaikka 2x/viikko. Tai yksi valmennus, ja yksi läpiratsastus. Alkuun varmasti on vaikeaa, niin sen kuuluukin olla, koska valmentajan tehtävä on kiskoa sinut pois sieltä mukavuusalueelta, haastaa sinua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.25 08:08:12

Laita pois . Minäkin tein niin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.1.25 08:17:44

Harvoin minäkään saan omaa hevostani hyvin avuille, jos vaan keventelen menemään ja teen ympyröitä. Väistöjä, avoja, etuosan väistätyksiä, takaosan väistätyksiä... Niin että koko ajan on joku tehtävä ja joutuu itse ratsastamaan, niin saan ainakin oman (ja muut hevoset millä olen ratsastanut hyviksi) hevosen hyvin avuille.

Mutta jos ei ole varaa ostaa uutta hevosta, eikä ratsastuskoulu innosta, nii mites vuokrahevonen? Vuokrahevosen kanssa on toki omat rajoitteensa, että välttämättä ei pääse tekemään kaikkea mitä itse haluaa.

Päivämäärä:   30.1.25 09:43:25

Hevonen oikeasti pahimmillaan vastustaa minun ratsastustani niin kovin, että näykkää itseään ryntäästä tai pysähtyy tms. Lievimmillään pukkaa vähän laukannostossa.

Olen sen kanssa 4v valmentautunut ja valmennuksissa menee ihan ok. Ei kuitenkaan ole varaa valmentautua joka päivä ja vanhalla hevosella säännöllinen liikunta on tärkeää :) Pitäisi siis pystyä myös itsenäisesti menemään.

Päivämäärä:   30.1.25 10:12:21

Aloituksessa kerroit "Valmentautuminen ym on jäänyt, kun en vaan saa hevosta menemään hyvin. Se on liian vaikea mulle ratsastaa."

Päivämäärä:   30.1.25 10:16:15

Niin, hevonen on ollut mulla 5v ajan, 4 ekaa vuotta valmentauduin. Nyt en ole.

Päivämäärä:   30.1.25 10:18:10

Niin no kannattaisi sitten ehkä alkaa valmentautua, jos se on valmennuksissa mennyt ok ja vaikeudet on alkaneet nyt kun valmentautuminen on loppunut.

Päivämäärä:   30.1.25 10:22:44

Alkoi turhauttaa, kun silti itsenäinen ratsastus takkusi. Haluaisin vaan nauttia harrastuksesta.

Päivämäärä:   30.1.25 10:24:12

Jos kerran valmennuksissa sujuu ihan ok ja valmentajalla menee hyvin, niin sehän kertoo siitä, että et osaa siirtää oppimaasi itsenäisiin ratsastuksiin. Jos monen vuoden valmentautumisen jälkeen et ole oppinut ratsastamaan tätä hevosta, hevonen on tosiaankin liian vaikea ja sen lisäksi sinä et ehkäpä ole kovin hyvä kehittymään. Laita hevonen pois ja hanki se helppo hevonen, mutta ehdottomasti jatka opetuksessa. Helppokin hevonen ansaitsee, että sitä ratsastetaan hyvin. Jotainhan sinun ratsastuksessasi se nykyinen hevonen protestoi.

Päivämäärä:   30.1.25 10:27:43

Ja sinä et tarvitse siihen harrastuksesta nautiskeluun kallista, pitkälle koulutettua hevosta. Siihen riittää joku tervepäinen, heC-heB tasoinen suokki tms. Hintaa arviolta 5-8 t.

Päivämäärä:   30.1.25 10:35:43

Ei sun tarvitse sillä hevosella ruveta valmentautumaan tai opettelmaan parempaa ratsastusta. Laita nykyinen hevonen pois, säästä hetki rahaa ja osta uusi. Ihan varmasti löytyy sellaisiakin hevosia, joiden kanssa huonompikin ratsastaja voi harrastaa ilman hirveetä vastustelua ja maastossa pukittelua. tää on niin kallis harrastus että ihan turhaan tahkoat epäsopivan hevosen kanssa.

Päivämäärä:   30.1.25 10:43:09

Mulle kävi just niin. Hevonen oli sinänsä kiltti mutta kauhean säikky sätkyilijä ja liian vauhdikas. Ratsastukseen tuli kammo ja kaiken mahollisen tutkimiseen klinikalla meni liikaa rahaa. Laitoin pois kun oli vanha ja nivelvaivainen. Vieläkin on harrastuksessa sellainen varjo päällä että taasko menee pieleen. Käsittelen hevosia munankuorilla kävellen ettei taas säiky tai sätki jotain eli oma käsittelykin meni ns pilalle sen hevosen takia.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   30.1.25 10:56:10

” Ei sun tarvitse sillä hevosella ruveta valmentautumaan tai opettelmaan parempaa ratsastusta. Laita nykyinen hevonen pois, säästä hetki rahaa ja osta uusi. Ihan varmasti löytyy sellaisiakin hevosia, joiden kanssa huonompikin ratsastaja voi harrastaa ilman hirveetä vastustelua ja maastossa pukittelua. tää on niin kallis harrastus että ihan turhaan tahkoat epäsopivan hevosen kanssa.”

Tämä. Tilanne vain pahenee jatkuvasti. On viisautta lopettaa homma, kun se ei ole teille kummallekaan mielekästä.

Ja mitäpä jos et heti ostaisi uutta omaa, vaan kokeilisit ensin vuokrata vaikka jotain heppaa pari kertaa viikossa? Tai kävisit ratsastuskoulussa? Ihan vaan että kokeilisit, tykkäätkö lajista enää oikeasti, edes niillä kilteillä? Luultavasti tykkäät, mutta saisit varmuutta ajatukselle ennen uuden oman hommaamista.

Lähettäjä: 00 
Päivämäärä:   30.1.25 11:05:13

Sinun olisi pitänyt myydä hevonen eteenpäin jo aikoja sitten. Mutta ei vielä ole liian myöhäistä. Pelkäämällä vääränlaisen hevosen selässä kehityksesi jatkaa takaluisua, mutta jos nyt myyt hevosen ja hankit paremmin sopivan tilalle, alkaa kehitys taas nousujohteiseksi.

Päivämäärä:   30.1.25 11:07:31

Luovu hevosesta ja etsi sellainen, jonka kanssa viihdyt. Teet palveluksen teille molemmille, vaikka sitten laittaisit hevosen pois.

Päivämäärä:   30.1.25 13:23:22

Rehellisesti, jotenkin kammottaa etten osaa ostaa enää sopivaa. Tämäkin oli jo ostohetkellä vanhempi heA-tasoinen ”tätiratsu”. Paitsi tämä täti oli kilparatsastaja. Koeratsastus meni tosi hyvin, kun omistaja ratsasti alle ennen mua.

No sitten jälkikäteen joku tätä aiempi omistaja otti yhteyttä ja selvisi, että oli ollut sopimattomana ratsastuskoulussa ja oppinut siellä näitä teniä yms.

En haluaisi tehdä uutta vikaostosta. Olen joskus tässä välissä käynyt pari kautta ratsastuskoulussa ja siellä hepat toimi mulla hyvin myös itsenäisillä kerroilla. Ja oli hauska ratsastaa. Jotenkin en vaan halunnut antaa periksi omankaan kanssa, kun muut meni ok.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.25 13:32:43

Alkoiko vaikeudet ennen vai jälkeen sen, kun vanha omistaja kertoi että hevonen on vaikea?

Eli oliko ongelmia alun perin ollenkaan, vai tuliko ne vasta sitten kun joku muu pelotteli sinut pelkäämään hevosta.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   30.1.25 13:37:03

"Koeratsastus meni tosi hyvin, kun omistaja ratsasti alle ennen mua."

Klassinen moka, aina pitää mennä itse kylmiltään kyytiin jos ei ole itse todella hyvä ratsastaja. Tarvittaessa pitää käydä vaikka useammin katsomassa, ekalla kerralla myyjä voi esittää hevosen ensin.

Osaat varmasti ostaa sopivan, jos haluat vielä oman hevosen. Tästä kokemuksesta oppineena tiedät nyt, että et voi ostaa kilpahevosta toisen ratsastajan asetuksilla ja olettaa, että homma skulaa.

Päivämäärä:   30.1.25 13:38:27

Ei se hevonen ole kokeillessa ollut hyvä siksi että omistaja ratsasti alle, vaan siksi että sillä on silloin ylipäätään osattu ratsastaa. Aloittaja on itse pilannut sen.

Lähettäjä: ?!? 
Päivämäärä:   30.1.25 14:22:14

Siis aloittajalla on yksinkertaisesti liian vaikea hevonen. Ei se auta, jos ratsastaja on HeC tasolla ja valmentaja on vaativan tason ratsastaja. Siinä on valovuosi eroa eikä sellaiseen ratsastustason nostamiseen todellakaan ole valtaosalla aikuisia harrastajia enää halua tai edes resursseja.

Valitettavasti aloittaja haikailee sellaisen hevosmateriaalin perään, jota ei ole enää olemassakaan. Olen itse täysin samassa tilanteessa ollut muutama vuosi sitten. Yksinkertaisesti sellaisen vanhan ajan allrounderin löytäminen nykyään on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Tarjolla on suurimmalti osin vaan kilpahevosjalostuksen tuotoksia tai vikaisia. Mä oon lopettanut itse harrastuksen kokonaan. En koienut enää mielekkääksi nykyhevosten kanssa.

Päivämäärä:   30.1.25 14:36:15

Kyllä niitä "vanhan ajan allroundereita" on vielä.
Vika on siinä, että nämä aloittajan kaltaiset hevosenostajat ei ymmärrä omien taitojensa rajallisuutta ja sitä, että ei kannata ostaa kilpahevosta, jos ei halua - tai osaa ratsastaa - kilpahevosta.

Hevosenostajat etsii nykyään laatua, kapasiteettia, liikettä, koulutustasoa ymmärtämättä, että ne kulkee käsi kädessä reaktiivisuuden ja herkkyyden kanssa. Tavallinen helpon tason puuhastelija-harrastaja ei tarvitse mitään vaativan tason kisatykkiä. Jos ymmärrettäisiin ostaa tavallinen harrastehevonen, niin näitä aloittajan ongelmia ei olisi. Mutta kun pitää saada hevonen, joka on omistajaansa taivampi, ymmärtämättä sitä että se hevosen laadun ylläpitäminen ei onnistu jos omistaja on valmentautumishaluton, persaukinen puskaratsastaja.

Päivämäärä:   30.1.25 15:47:12

...: Ei ole vanhan ajan hevosia kuin hyvin hyvin harvat poikkeukset. 2000-luvun alussa lähes joka toinen myyntihevonen oli suht kädettömälle tai lapselle sopiva. Niillä pystyi käydä hyppäämässä seurakisoissa tai lähteä räntäsäteessa pimeään maastoon, ilman että oli kummoinen ratsastaja. Siinä on se ero. Vanhan ajan harrastehevonen ei kerännyt virtaa vapaista, tarvinnut osaavaa kuskia tai vieraillut kovin usein eläinlääkärissä. Ne vaan kävi ja kukkui ja tekeminen oli mukavaa.

Aloittaja ei myöskään ole ostanut tietoisesti mitään säpäkkää kilpahevosta vaan vanhan opetusmestari tätiratsun. Eli ei voi syyttää siitä, että tieten tahtoen on hankala hevonen ostettu.

Minäkään en todellakaan etsinyt viime vuosina mitään reaktiivista kilparatsua, mutta se on lähestulkoon ainoa, mitä on tarjolla. Tai sitten suomenhevosia, joilla on ravijalostuksen myötä ratsuksi sopimaton rakenne tai laukka, ja liikaa vauhtia. Ennen oli myös paljon kivoja lämminverisiä, joilla ei oikeasti vauhti riittänyt radoille, olivat paksuja ja ponimaisia ja monella oli jopa ihab kiva kolmitahtinen laukka. Nämä oli tosi kivoja puskaratsuja. Nykylämppärit on usein luonteeltaan tosi säpäköitä, terveydentila huono.

Kyllä minä lapsena olin huomattavasti pskempi ratsastaja ja osaamattomampi käsittelijä. Silti hevoset olivat järjestään kaikki sellaisia, millä lapsikin uskalsi maastoilla. Hevoset olivat pääsääntöisesti terveitä, jollain oli joskus joku jännevamma tai niveltulehdus, mutta arvaamattomia ja vaarallisia IBD ja kissing spines-hevosia ei juurikaan ollut.

Nämä vanhan liiton hevoset oli usein baltialaisia, tanskalaisia, ruotsalaisia ja puolalaisia vanhoja linjoja joita ei ole enää juurikaan olemassa. Lisäksi oli paljon poniristeytyksiä. Jalostus on mennyt niin paljon eteenpäin, että näitä on enää hyvin vähän. Ja jos tämän kieltää, niin väittää, että ratsujalostus ei ole edennyt 20-30 vuodessa ;) Se on kehittynyt, mutta ei tavan harrastajan hyväksi.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   30.1.25 18:54:15

... väitti että etsitäään liikettä ja näyttävyyttä ei pidä paikkaansa.
Itse etsin juurikin sitä kilttiä hevosta joita sain 2000 luvulla vielä ja jollainen minulla olikin silloin.
Itselle kävi samoin ostin sopimattoman hevosen, vaikka maksoin kyllä hyvin hevonen ei ollut halpa. Sympatiat aloittajalle. Metkaa mollaamista ei kaikkien tarvitse olla valmentajan tasoisia ratsastajia.

Päivämäärä:   30.1.25 21:11:14

En yrittänyt ostaa vaikeaa hevosta vaan vanhemman kaikki käy- tyypin, jonka kanssa harrastaa. Sentään lohduttaa, kun valmentaja aina sanoo, että ”turhaan täällä kävisitkään, jos osaisit jo kaiken” Tietysti hänen elantonsa on siitä kiinni, että on mukava asiakkaille.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   30.1.25 21:30:46

Onko sulla muuten mukavaa hevosen kanssa? Vain ratsastaminen tökkii? Oletettavasti säännöllisellä liikutuksella ja sopivalla ruokamäärällä tasaantuidi.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   30.1.25 22:04:29

?!?: toi on niin totta. Kyllä tänäpäivänä sen helpon, käy kaikille -tyylisen allrounderin löytäminen on hankalaa. Mulla kun on hiljaisessa haussa nuorempi hevonen kun nuo omat on jo 26 ja 29 niin täytyy sanoa että hiljaista on. En kaipaa kilpahevosta, en hienoja liikkeitä tai hyppykykyä. Mä tahdon perusterveen, selväpäisen, kaikinpuolin ongelmattoman hevosen joka voi syödä mitä eteen tuodaan. (Mulla on vakituinen heinäntoimittaja, en rupea metsästämään uniikille lumihiutaleelle sopivaa evästä ympäri maita ja mantuja). Jolla voi ratsastaa ja ajaa vaikka et ole ammattilainen ja jonka kyytiin voit pistää lapsen tai aikuisen joka ei ole pitkiin aikoihin ratsastanut. Jonka liikkeet on sellaiset että niissä istuu kokematonkin tai selkävaivainen täti.

Mä huvikseni katselin niitä 80- luvun lopun-2000- luvun lopun tuttuja hevosia ja poneja jotka oli tuollaisia. Moni suokki, niin ori kuin tamma ei löydy enää elossa olevien suvuista. Yhden kaverin hoitohevosella joka oli enemmän wanhan ajan työhevonen kuin ravuri on elossa ehkä yksi tyttärentyttärentytär. Poneista connemarojen kohdalla suvut on jatkuneet mutta esimerkiksi new forestien kohdalla ei.

Päivämäärä:   30.1.25 22:24:39

Joo, hevonen on muuten mukava. Sen voi viedä mihin tahansa, ei välitä mistään. Vain ratsastus aiheuttaa päänvaivaa. Ei se nyt mikään pusutettava mussukka ole, mutta seisoo järkähtämättä paikallaan hoidettavana vaikka tunnin eikä varmana tee virheliikettä.

On otettu jopa röntgenkuvat klinikalla niin, että seisoskeli vain katselemassa, kun laite liikkuu. On töötännyt leikkuupuimuri ja traktori huristellut monesti persuuksissa kiinni. Ei välitä koirista, peuroista, hirvistä yms.

Lähettäjä: määki 
Päivämäärä:   31.1.25 00:37:14

Aloittajan vaihtoehdot lienevät joko lopetuttaa hevonen tai ottaa reilusti lisää valmennusapua. Mieluiten myös hevoselle lisää liikuntaa ja ratsuttaja selkään.
Jos päädyt lopetusvaihtoehtoon, älä etsi uutta hevosta kiireellä. Ennen kaikkea käytä etsimisessä ammattiapua eli osaava ja sinut tunteva valmentaja mukaan viimeistään siinä vaiheessa, kun kokeiltava ja varteen otettava uusi hevosehdokas on löytynyt. Mieti tarkasti, mikä sinulle on tulevassa hevosessa tärkeää ja mistä ehkä voit joustaa - täydellistä hevosta ei olekaan.Muista panostaa myös eläinlääkärin tarkastukseen.
Kyllä järkeviäkin hevosia nykyään on, niitä vain harva haluaa myydä. Laita viidakkorumpu pärisemään.
Yksi syy siihen, miksi vuosikymmeniä sitten hevoset vaikuttivat järkevämmiltä, oli niiden koulutus ja käyttö. Nuoria hevosia ratsastivat sisään ammattilaiset, nykyään on asialla myös paljon tee-se-itse -"kouluttajia". Lisäksi hevosilla oli paljon enemmän käyttöä, harva hevonen vain hissutteli päivässä tunnin kevyttä höpöstelyä maneesisssa tai kentällä.
Tsemppiä aloittaja! On hyvä, että olet herännyt ongelmaasi ja alat tehdä sille konkreettisesti jotain. Et ole ainoa, joka pelkää hevosellaan ratsastamista. En minäkään haluaisi ajaa F1-autolla, kun taitoni riittävät vain tavallisella henkilöautolla suhaamiseen.

Päivämäärä:   31.1.25 01:29:02

"Yksi syy siihen, miksi vuosikymmeniä sitten hevoset vaikuttivat järkevämmiltä, oli niiden koulutus ja käyttö. Nuoria hevosia ratsastivat sisään ammattilaiset, nykyään on asialla myös paljon tee-se-itse -"kouluttajia". Lisäksi hevosilla oli paljon enemmän käyttöä, harva hevonen vain hissutteli päivässä tunnin kevyttä höpöstelyä maneesisssa tai kentällä."

- Ei todellakaan ollut joskus ysärillä ammattilaisia ratsuttamassa tai läpiratsastamassa tavan harrastehevosia kuten nykyään. Kyytiin mentiin, siellä oltiin, kaasu ja jarru toimi ja sitten lähdettiin maastoon ja liikenteen sekaan. Lapsena ja teininä. Sellaisia ammattilaisia ainakin meillä täällä maaseudulla.

Kenttää saatika maneesia ei ollut, kukaan ei stressannut liikkuuko hevonen 6 krt vkoon. Marraskuun roustikoilla saattoi olla viikkoja kun pääsi vaan kävelemään, koska mitään maneesia ei ollut 100 km säteellä. Sekin oli hevosille fine, ei kukaan vaaralliseksi ratsastaa muuttunut. Menohaluja saattoi jollain olla joo kun päästiin taas menemään, mutta hevoset liikkui lähinnä vaan eteen, eikä jokaiseen ilmansuuntaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.