Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen myynti, vinkit

Lähettäjä: Sanana 
Päivämäärä:   29.1.25 20:57:45

Äkkiseltään en löytänyt keskustelua aiheen tiimoilta.

Nyt on tullut ajankohtaiseksi hevosen myynti.
Ilmoitus luotu, kiinnostuneita on ja muutama "näyttö" sovittu. Muutaman olen ostanut aikanaan mutta nämä olleet minulla loppuun asti joten myynti homma ei ole kovin tuttua. Kaikki vinkit ja huomioitavat asiat otetaan lämmöllä vastaan :)

Kauppakirja? Riittääkö valmispohja?
Omistajan vaihdos, tehdään nykyään netissä?
Maksu? Tilisiirto, entä jos ei ole sama pankki?
Ostotarkastus? Ostajan piikkiin mutta kuka yleensä kuljettaa jne jne

Moni asia varmasti ostajan ja myyjän välinen asia mutta kiinnostaa miten muut tehneet ja mikä ns normaalia

Re: Hevosen myynti, vinkit

Lähettäjä: FT 
Päivämäärä:   29.1.25 21:37:50

Minulla meni seuraavasti (olin ostaja):
Koeratsastus
Sovittiin kauppa
Varasin ostotarkastusajan
Myyjä teki kauppakirjan ja lähetti kopion siitä minulle tarkistettavaksi.
Myyjä toi hevosen klinikalle ostotarkastukseen. Tarkastuksen jälkeen allekirjoitettiin kauppakirja ja maksoin myyjälle käteisellä.
Lastasin hevosen koppiin ja kuljetin kotiin.
Omistajanvaihdosilmoitus hoidettiin OmaTallissa.

Lähettäjä: åoweifh 
Päivämäärä:   29.1.25 23:48:24

Mulla muuten sama mutta maksoin myyjän tilille siinä samassa kun allekirjoitettiin kauppakirja klinikalla tarkin jälkeen. Sitten hevonen koppiin ja kotiin.
Ostaja maksaa tarkin, koska hän päättää kuinka laaja tarkki tehdään.

Kannattaa haastatella kiinnostuneet tosi tarkkaan puhelimessa, selvittää niin tarkkaan kuin mahdollista, minkälaista hevosta ostaja hakee. Ja jos sun heppa ei sitä vastaa niin homma kannattaa lopettaa siihen. Ainakin Uudellamaalla liikkuu näitä "ostajia" jotka on vain ilmaisen ratsastuksen perässä, tai ovat etsineet hevosta tyyliin 3 vuotta. Sellaiselle jos myyt niin ongelmia on tulossa...

Ja jos pyydät hevosesta 15.000, (ja olet ajatellut että myyt 14.000) niin sano ettei hirveesti tinkivaraa. Koska muuten sulla on pihalla tyyppi joka koeratsastaa ja ihastuu hevoseen "mutta kun mulla on vain 8000 niin myytkö sillä?" Kaikkien aika menee hukkaan.

Ja kerro ihan joka ikinen ell käynti ja asia jota on tutkittu ja hoidettu hevosen koko elämän aikana. Siis kaikki. Hevostaitoinen ihminen ymmärtää mikä on oikea vika ja ongelma, ja mikä ei ole. Ja uuvatti ensihevosen ostaja pelästyy jos lista on pitkä, vaikka yksikään asia ei ole merkittävä löydös.

Mutta kerro IHAN kaikki, koska muuten olet käräjillä 6 kk päästä koska teit "petoksen" ja salasit hevosen terveyttä koskevan asian.

Lähettäjä: tintti 
Päivämäärä:   30.1.25 07:36:59

Ja eikä riitä, että olet kertonut kaiken hevosen terveydestä ja historiasta, vaan se täytyy ihan kirjata kauppakirjaan. Muuten voivat väittää, etteivät ole kuuna valkeana kuulleet mitään ja taas löydät itsesi käräjiltä petoksesta jos ihan mitä muuta uutta vaivaa vaan vaikka kuukausien päästä myynnistä ilmaantuu.

Ostajat on ihan hulluja nykyään! Ihan kuin elävälle eläimelle voisi luvata lopun terveystakuun lopuksi elämää. Ihan kuin ne eivät voisi rikkoa tapaturmaisesti itseään vaikka jo seuraavalla viikolla myynnistä, huoh...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   30.1.25 07:51:22

Jos olet käyttänyt aina jotain tiettyä klinikkaa, niin myyntiä varten kannattaa pyytää sieltä hevosen hoitohistoria ja luovuttaa se ostajalle kauppakirjaa tehdessä, jotta varmasti on mustaa valkoisella kaikesta mitä hevosesta on tutkittu.

Lähettäjä: Sanana 
Päivämäärä:   30.1.25 09:15:51

Kiitos vastanneille!

Haluan olla myyjänä rehellinen ja että hevonen saa kodin mikä on sille hyvä. Mutta pelottaa että teen "virheen" jossain kohdassa ja ostaja onkin hankala ja olen käräjillä hetken päästä... Liikaa lukenut näitä juttuja kun ei mennytkään niinkuin piti.

Tämän hetkiset katsoja ehdokkaat tuskin ovat renkaan potkijoita kun tulevat useamman tunnin ajomatkan päästä... Tai jos viitsivät ajaa 3-4 tuntia suuntaansa niin suon kyllä moisen harrastuksen :D

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   30.1.25 09:30:19

Mä ajoin 5h suuntaansa vuokratraikku perässä katsomaan hevosta. Kun päästiin perille, myyjä kertoi rehellisesti kaikki sen 'vioista' ja luonteesta. Menin karsinaan ja hevonen tuli heti mun luo ja laski pään mun syliin. Rapsuttelin sitä minuutin ja sanoin että tämä lähtee mun mukaan.
Maksoin käteisellä ja sain hevosen passin. Talutin hevosen traikkuun ja lähdettiin kotimatkalle. Myyjä ilmoitti vähän viiveellä Hippokseen omistajanvaihdoksesta ja täytin omistajakaavakkeen ja hevonen oli mun nimissä.
Mitään koeratsastuksia tai terveystarkkeja ei tehty.
Yli 2.5 vuotta on mulla tuo ihanuus ollut ja projekti ratsuna etenee hevosen ehdolla hitaasti mutta varmasti.

Jos ostaisin ratsun niin pyytäisin myyjää ratsastamaan ensin että näen miten hevonen toimii ja liikkuu, sitten vasta ratsastaisin itse.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.