Lähettäjä: *
Päivämäärä: 30.1.25 22:31:45
---: "Ne tulot menevät lyhentämättömänä harrastukseni pyörittämiseen, en saa enkä tavoittele voittoa, enkä tienaa verotettavaa tuloakaan, joten en ole yrittäjä."
Totta kai saat voittoa, jos kerran saat rahaa harrastukseesi! Mitä sinä sen rahan kuvittelet olevan, jos ei voittoa? Väittäisitkö myös, ettet ole saanut työpaikaltasi ylitöistä palkkaa, jos se menisi hevosharrastukseesi? Tai jos tosiaan elättäisit hevosesi rahoilla, jotka saisit tekemällä ihmisille viikonloppuisin rakennekynsiä, niin väittäisitkö, ettet saa rakennekynsien laittamisesta voittoa?
Mieti nyt vähän, mitä puhut. Se, mihin käytät yritystoiminnasta saamasi voiton, ei vaikuta siihen, saatko voittoa vai et. Jos sinulle ylipäätään tulee rahaa, jota voit käyttää johonkin, vaikka siihen hevosharrastukseen, silloin kyse on voitosta.
"Hoidan ilmaiseksi myös kaverien lapsia tai vaikka koiraa päivän pari jollakin suklaalevy-viinipullopalkalla, koska sekin on vain mukavaa puuhaa, ei työtä eikä yrittämistä josta hakisin voittoa."
No mutta ethän sinä hoida kaverisi hevosta suklaalevypalkalla vaan saat siitä rahaa. Niinhän sinä olet koko ajan sanonut: että saat rahaa, jolla makselet omien hevostesi kuluja. Tosin ehkä sinun mielestäsi myöskään lastenhoidosta otettavaa rahakorvausta ei laskettaisi, jos käyttäisit sen hevosharrastukseesi, vai miten tuo logiikkasi toimii? :)
"Olisi kauheaa jos omat ystävät ajattelisivat kaikkea antamaansa apua yrittämisenä josta pitää maksaa ja toisin päin."
No, jos sinusta on kauheaa, että pidät kaverisi hevosta rahallista korvausta vastaan, niin sitten varmaan on. Niin sinä nyt kuitenkin oman ilmoituksesi mukaan teet.
"Tähti varmasti laskuttaa kylässä käyviltä sukulaisiltaankin sähköstä, vedestä, vessapaperista ja tarjottavista."
No en. Mutten myöskään ota ilmaiseksi vastuulleni heidän hevostensa hoitamista, joka työllistäisi minua joka päivä monta kertaa päivässä. Eikä minun tarvitsekaan, kuten ei tarvitse sinunkaan. Etkä niin ole omien puheidesi mukaan kyllä tehnytkään. :) Itse en tosin kyllä myöskään väittäisi, etten laskuta tekemästäni työstä, jos olisin juuri kertonut, mihin käytän työstä saamani rahat - kuten sinä nyt jostain kummallisesta syystä teet.
"Muista ilmoittaa sitten vain verottajalle ne tulot."
Minä kyllä itse asiassa ilmoitan verottajalle tallipaikoista saamani tulot. :) Mutta nyt kun otit asian puheeksi, niin mietin, miten mahtaa olla sinun laitasi. Vai tarkoittaako tuo höpötyksesi harrastamisesta juuri sitä, että verottajalle ei ole pahemmin tullut ilmoitettua tuloista, joita kaverin hevosen hoitamisesta saat? :)
|