Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallin siisteys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.25 22:04:29

Miksi jätät tallilla omat jälkesi siistimättä?
Eikö ole ihan perus kauraa, että kuntoonlaittopaikka harjataan, kakat kerätään, pissatkin, jos sellaisia sattuu talliin tulemaan. Leikatut jouhet ja karvat siivotaan lattialta pois. Jos putsaat hevosesi kaviot käytävälle, sotkut harjataan pois. Jos hevosen ruuat kaatuvat lattialle, ne siivotaan.

Monella tallilla olen ollut niin asiakkaana kuin töissäkin, ja jokaiselta löytyy vähintään yksi, joka ei niitä jälkiään viitsi siivota. Unohduksia sattuu kaikille, mutta jokakertainen siivottomuus ei enää ole unohtelua. Kokeeko ihmiset olevansa jotenkin parempia kuin muut, kyllä muut saa siivota heidän sotkunsa, he vaan käy tallilla ratsastelemassa?

Re: Tallin siisteys

Päivämäärä:   29.1.25 00:18:11

Kakat/pissat/jouhet ja isommat kavioista tulleet turpeet toki siivottava mutta se jatkuva jynssäys pölytys on turhaa. Sen lisäksi ettei tee hevosille ja ihmisen hengitysteille hyvää niin pinnat pölyttyy nopeammin. Siksi kunnollisimmat lattianharjaukset hoitaa tallityöntekijä karsinoiden siivouksen jälkeen ap ja iltaheinien jälkeen illalla.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   29.1.25 06:56:48

Välinpitämättömyys, laiskuus ja typeryys siihen on syynä, mutta pian ilmestyy joukko puolustelemaan asiaa erilaisilla diagnooseilla, luovalla mielenlaadulla ja vaativalla työllä. Tekosyitä kaikki.

Jos ei keskittymiskyky ja pitkäjänteisyys riitä omien jälkien siivoamiseen ja tavaroiden laittamiseen paikoilleen, hevosharrastus on liian vaativa.

Eikä toki tarvitse koko ajan käytäviä olla lakaisemassa, mutta nuo omat jätökset (karvat, rehut, lannat, energiajuomatölkit, eväspaperit) pitäisi kyllä kyetä jälkeensä siivoamaan.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   29.1.25 08:19:52

Mulla on periaatteena että hoitopaikka jätetään siistimpään kuntoon kuin mitä se oli tullessa. Paskat heti pois talikolla ja hoitopaikan lopullinen lakaisu kun hevonen on viety takaisin tarhaan. Saman olen opettanut mun hepan kahdelle vuokraajalle. Turhat valot sammutetaan myös ja pesupaikka jätetään siistiin kuntoon. Samoin tietysti kaikki tavarat takaisin siististi omalle paikalleen. Sotkuinen talli ei ole viihtyisä. Sama koskee kenttää, paskoja ei jätetä sinne.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   29.1.25 11:23:13

No, meillä sotkijat saa lähteä muualle sotkemaan jos parin huomautuksen jälkeen ei ala paikat siivoutua omilta jäljiltä (ja tämä lukee myös sopimuksessa). Minä en ala siivota jatkuvasti muitten sotkuja.

Päivämäärä:   29.1.25 15:33:00

Tuohan olisi paras, jos kaikissa sopimuksissa lukisi selkeästi omien jälkien siistiminen ja irtisanomisperuste, jos se ei toteudu.

En minäkään tarkoita, että käytävää tarvisi olla lakaisemassa joka toinen minuutti tai pintoja tarvisi hinkuttaa tms, mutta ne omat jäljet on siivottava.

En ymmärrä ajatustapaa, että vaikka alkuun tallilla ei olisikaan ketään, kun hakee oman hevosen sisälle kuntoon laittoa varten, niin ei se silti tarkoita sitä, etteikö kukaan voisi tulla talliin sinä aikana kun olet ratsastamassa. Silti siihen käytävälle jätetään paskat, jouhet, kuset, harjat, riimut ja loimet sotkeentumaan. Jotkut edes siivoaa ne sitten ratsastuksen jälkeen, jotkut ei silloinkaan.

Paras esimerkki omasta elämästä, olin jättänyt hevoseni harjakassin roikkumaan koukkuun, kun olin itse ratsastamassa. Meillä on koukkuja seinillä paljon, joten se ei siinä ollut kenenkään tiellä, ja yleisesti tykkään pitää asioita ennemmin koukussa kuin maassa.

Tulin ratsastamasta niin siinä välissä oli toinen hevosenomistaja käynyt tallilla hoitamassa hevosensa. Hän oli jostain käsittämättömästä syystä halunnut käyttää jollekin muulle juuri sitä koukkua, jossa kassini oli, joten oli siirtänyt sen maahan. Tämä olisi ollut minulle vielä ok, kyllä tavaroitani saa siirtää jos ne ovat tiellä, vaikka pyrin ne aina jättämään siististi enkä jätä mitään, mitä en seuraavaksi tule tarvitsemaan.

No, hänen hevosensa oli kuitenkin kussut käytävälle SEKÄ kaatanut tai loiskuttanut juomansa, molemmat tietysti edelleen siivoamatta, siten, että maahan siirretty harjakassi oli yltäpäältä kusessa ja ollessaan ylhäältä avoin, myös sisältö oli mashmömmössä. Onneksi tiesin kuka oli kyseessä, joten laitoin viestin perään että varistehyllyltäni löytyy huomenna joko pesty ja puhdistettu harjakassi pestyine sisältöineen, tai vastaavat uudet tuotteet tilalle kaupasta. Vastausta en viestiini ikinä saanut mutta seuraavana päivänä oli harjakassin kohdalla lappu että tavarat löytyvät kuivaushuoneesta, oli ne siis pessyt.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   29.1.25 16:03:05

Minua on suomalaisissa talleissa ihmetyttänyt perussiisteyden puute. Miksi hämähäkinseittejä ja kärpäsenpaskaa ei pestä pois?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   29.1.25 16:08:21

Meillä se sotkujen jättäjä on vissiin tallinpitäjä itse :D. No eipä oo haitannut, kyllä ne joskus siivoontuu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.