Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ylläpitäjä ei valmentaudu

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.25 21:45:37

Miten otan asian esiin?

Kolme vuotta sitten edellinen hevoseni kuoli ja aloin etsimään itselleni uutta. Olin puhunut erään ystäväni kanssa, että hän voisi mahdollisesti vuokrata sitten tätä uutta hevosta, sillä hänen silloinen ylläpitohevosensa lopetettiin samoihin aikoihin. Hän kuitenkin kertoi, ettei vuokraaminen riitä hänelle, vaan haluaa enemmän vastuuta ja mahdollisuuden valmentautua ja kilpailla. Toki hän olisi sitä saanut minulla vuokralaisenakin tehdä, mutta minun kisat ja valmennukset olisivat menneet etusijalle ja hän silloin painotti ettei se riitä, haluaa enemmän.

No, lyhyesti päädyimme tilanteeseen, jossa meillä on yhdessä yhteisesti ylläpidossa kaksi hevosta. Molemmista on selkeät kirjaimelliset sopimukset, joissa vaaditaan kummaltakin ylläpitäjältä vähintään säännöllistä valmentautumista, kisata saa halutessaan. Toinen hevonen loukkaantui niin, ettei se kestä enää käyttöä, mutta sen omistajan kanssa on sovittu, että se saa jäädä meille tämän toisen hevosen seuralaiseksi.

Ensimmäisen vuoden aikana ystäväni oli motivoitunut tekemään ja valmentautumaan, kävi muutamissa kisoissakin. Meillä ei koskaan ollut vänkäämistä siitä, kumpi menee mihinkin valmennukseen tai kisoihin kummallakin hevosella. Sitten hän vain yhtäkkiä lakkasi valmentautumasta. Kertoi kyllä, että motivaatio on hukassa, kannustin häntä silti käymään valmennuksissa, kyllä se sieltä uudestaan löytyy. Jonkin verran ollaan jo keskusteltu asiasta, hän on avoimesti kertonut että kyse ei ole siitä etteikö olisi rahaa tai aikaa, ei vaan ole sitä motivaatiota. Hän ei ole yli puoleen vuoteen käynyt valmennuksessa ja valitettavasti se näkyy todella paljon jo hänen ratsastuksessaan ja vaikuttaa jo hevosiinkin.

Tämä käytössä oleva hevonen liikkuu monipuolisesti molempien toimesta, ja ainakin minun mielestäni meidän yhteis-ylläpito on toiminut muuten moitteetta. Aina ollaan sovittu päivät, hevoset ja liikutusmuodot ilman ongelmia. Itse pyrin valmentautumaan kerran viikossa, vuorotellen esteillä ja koulussa.

Tilanne on nyt kuitenkin se, että joka kerta kun olemme yhdessä tallilla ja näen hänen ratsastavan, on tilanne mennyt vain huonommaksi. Ryhti on olematon, kantapäät kupeissa, kyynärpäät muistuttavat kananpojan siipiä ja kuolaintuntuma on nyppivä ja kamala. Hevonen liikkuu nipussa hermostuneena, ikään kuin peläten, koska ohja taas nyppää tai kantapää siirtyy taemmas. En koe oikeudekseni kuitenkaan ruveta itse kommentoimaan hänen ratsastustaan kentän laidalta.

Ongelmaksi on nyt muodostunut myös se, että minulla menee täysi työ ratsastaa hevonen hyväksi hänen jälkeensä. En useinkaan pääse itse treenaamaan omia ongelmakohtia tai suunnitelmia, kun suurin osa ajasta menee korjaten edellisen ratsastajan virheitä.

Lisään tähän vielä, että meillä käy paljon erilaisia valmentajia ihan kotitallilla, eli valmentautuminen ei edes vaadi mitään matkustelua hevosen kanssa.

Haluaisin keskustella asiasta ystäväni kanssa ENNEN kuin vien asian hevosen omistajalle. Hän on kuitenkin tarkka sopimuksen noudattamisesta ja hevosen liikkumisesta ylipäätään, joten hän ei varmasti ilahdu tiedosta, että toinen ei valmentaudu ollenkaan, vaan päin vastoin puskaratsastelee kotona ja päästää virheitä pahenemaan, kun kukaan ei ole opettamassa.

Miten siis ottaisin asian esille puolueettomasti ja niin, etten vaikuta hyökkäävältä? Pelkään, että jos vain sanon suoraan, että muistathan että sopimuksessa vaaditaan valmentautumista kummaltakin meiltä, hän suuttuu eikä ole vastaanottavainen.

Olemme sen verran hyviä ystäviä, että uskoisin että hän kertoisi suoraan, jos syynä olisi oikeasti joku muu kuin motivaation puute. Hän kuitenkin tykkää kotona keksiä uusia tehtäviä ja tekemistä, että motivaatio kaikkeen tekemiseen ei kuitenkaan ole ihan nollassa.

Miten siis otan asian puheeksi, ja missä kohtaa otan yhteyttä omistajaan asian suhteen? Ollaan muutenkin tiiviisti yhteydessä omistajan kanssa, mutten ole halunnut tätä asiaa tuoda ilmi vielä.

Re: Ylläpitäjä ei valmentaudu

Lähettäjä: äoihnoih 
Päivämäärä:   28.1.25 23:00:25

Sanot vaan suoraan: muistat varmaan että meidän sopparissa oli säännöllinen valmentautuminen. Olen huomannut että sä et valmentaudu. se voi olla syy että menetetään tää hevonen kokonaan. Varmaan sun kaverilla ei ole rahaa valmentautua

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.1.25 23:36:23

Onko hevosessa jotain ”vikaa”, jos se ei toisella ratsastajalla ”palaudu normaaliksi”?

Minulla on kaksi hevosta, joista toisella on vuokraaja. Vuokraaja on HeC-tasoinen tätiratsastaja. Aloittanut ratsastuksen 7-vuotiaana, opiskelujen aikaan ollut taukoa, nyt kohta 40v. Ratsastanut siis on-off n. 30 vuotta ratsastuskouluissa. Ei saa ratsastettua hevosta peräänantoon ja on istuntavirheitä. Käy valmennuksessa (ja ratsastaa edelleen ratsastuskoulussa).

Jos hevosen pari edellistä ratsastuskertaa on ollut vuokraajan kanssa, ei minulla ole mitään ongelmaa saada hevosta ”omille säädöilleni”. Alkuverkassa menee ehkä 15 min, kun muistutan hevoselle, miten minun kanssani liikutaan ja sitten ei enää huomaa, että on vuokraajan kanssa päässyt helpommalla.

En ole itse mikään mestariratsastaja. Aluetasolla kisaan HeA:ta.

Päivämäärä:   29.1.25 04:16:32

"Onko hevosessa jotain ”vikaa”, jos se ei toisella ratsastajalla ”palaudu normaaliksi”?"

Samaa mietin. Ei ole normaalia.,

Päivämäärä:   29.1.25 04:44:13

Tiedossa ei ole mitään vikoja tai "vikoja" ja kyllä sen siis saa palautumaan, mutta välillä olisi kiva tehdä vaikka 20min tehokas treeni sen sijaan että joutuu useimmiten käyttämään sen tunnin. Ystäväni ei juurikaan osaa ratsastaa hevosta sen kehittämistä ajatellen (suoruus, rentous, tasapaino) ja siksi minullakin kestää alkuverkkoja kauemmin saada hevonen pois "tavoilta", jotka ystäväni päästää sillä läpi. Antaa juosta pohjetta vasten ja pohkeelle herkistely on joka kertainen vaiva, kun toinen ratsastaa jatkuvasti jalalla puristaen. Kun hän kertoo tehneensä "eteen-alas" jumppaa, tarkoittaa se että on ratsastanut hevosta nokalleen ja seuraavana päivänä hevonen roikkuu ohjissa kun kaatuu vaan eteen.

En itsekään ole mikään huippuratsastaja, kilpailen koulua he A ja esteitä 90-100, mutta tällaisia ongelmia ratsastettavuuden kanssa ei ole ollut, kun olemme molemmat valmentautuneet. Kyllä itsekin huomaa, jos on pidempi väli valmennuksilla, kuinka on taas päästänyt omia virheitä pahenemaan, kun kukaan ei ole ollut niitä korjaamassa.

Päivämäärä:   29.1.25 07:10:56

Aloittaja taitaa vaan kuvitella näkemänsä. Itse en ole ikinä valmentautunut. En usko että puoli vuotta voi vaikuttaa mitään jos on ennenkin osannut ratsastaa

Päivämäärä:   29.1.25 09:00:22

Kannattaa kyllä sitten kokeilla sitä valmentautumista, sillä ei ainakaan huonommaksi voi mennä. Valitettavasti tavalliset harrastajat eivät itsekseen ratsastellen juurikaan kehity, vaikka saattavat niin kuvitella. Kun kukaan ei ole valvomassa ja korjaamassa niin ne omat heikkoudet ja virheet vaan vahvistuu ihan huomaamatta, ja mitä pidemmälle ne päästää, sitä työläämpää ne on myöskin korjata.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.1.25 11:54:22

Tuntuu silti oudolta että puolessa vuodessa jonkun ratsastustaito romahtaa niin huonoksi, jopa aloittelijan tasolle. Kyllä tuossa on jotain muuta taustalla kuin se että ennen oli parempi ratsastaja kun kävi valmennuksessa.
Mihin se silloin hankittu taito noin äkkiä hävisi?

Vai eikö sitä taitoa ollutkaan?
Onko ratsastajan tai ratsun terveydentilaan tullut muutoksia?

Toinen ylläpitohevonenkin hajosi ratsastuskelvottomaksi... Miten niillä oikeasti on ratsastettu ja treenattu, millaisilla pohjilla jne.
Tämä vain ihmettelyä, jotain outoa koko hommassa.

En ole itse hyvä ratsastaja ja ymmärrän kyllä valmentautumisen merkityksen. Silti kaikista ei koskaan tule hyviä ratsastajia edes valmentautumalla.
Ehkä kaverisi on tällainen, ratsastuksen taso ei ole ennenkään ollut kummempi vaikka joskus harjoittelikin enemmän. Sekin voi viedä motivaation kun ei vaan kehity...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.1.25 12:49:16

Onko se toinen hevonen jolla ei voi nyt mennä se mistä kaverisi piti enemmän ja tää toinen ei oikein natsaa ja siksi ei intoa valmentautua hevosella minkä kanssa yhteistyö ei mielekästä?

Päivämäärä:   29.1.25 15:18:54

Ei meistä kumpikaan mikään huippuratsastaja ole ollut, mutta kyllä hän on aiemmin ratsastanut edes ulkoisesti siistin näköisesti, ja hevonenkin on vaikuttanut tyytyväiseltä liikkuessaan.

Ratsun ja ystäväni terveydentilassa ei ole muutoksia.

Kun tuo toisen hevosen "hajoaminen" nyt kiinnostaa, niin meillä pidetään hevosia kuin kukkaa kämmenellä, mielummin ollaan liian varovaisia kuin otetaan turhia riskejä. Meillä on hyväpohjaiset kenttä ja maneesi. Maastoja on melko vähän ja niissä vaihtelevat pohjat, kesäkuivalla kaikki on kivikovaa ja nyt tietysti jäässä, silloin ei maastossa tehdä muuta kuin kävellään. Meille tärkeää on myös liikunnan monipuolisuus, ei jumituta kiertämään maneesia. Meillä hevosia, tai nyt tällä hetkellä tätä yhtä käytössä olevaa monipuolisen ratsastuksen lisäksi myös ohjasajetaan, juoksutetaan, irtojuoksutetaan ja -hypytetään, kesällä uidaan ja uitetaan. Hyppäämme maksimissaan kerran viikossa, vaikka lajia kilpailemmekin. Liikunnan jälkeinen huolto on myös yhtä tärkeää. Hevonen jäähdytellään aina kunnolla maasta. Tarvittaessa kuivatetaan, kesällä pestään hiet, kovan treenin jälkeen jalat kylmätään ja tarjotaan juomaa.
Hevoset hierotaan vähintään neljän viikon välein ja hieroja myös laseroi tarvittaessa.

Tällä toisella hevosella nyt sattui huono tuuri, oli liukastunut tai riekkunut laitumella jolloin vanha jännevamma uusi. Kyllä se varmaan jotain kestäisi selästä, mutta ei olla koettu tarpeelliseksi lähteä kokeilemaan. Mielummin pidämme mielen virkeänä ja harrastamme hevosen kanssa kevyesti maasta.

Kyllä ne voi loukkaantua, vaikka olisi pumpuliin kääritty. Aina ei kyse ole siitä, että on rallateltu menemään paskoilla pohjilla vaan koska on kiva ratsastaa lujaa.

Päivämäärä:   29.1.25 15:24:00

Ei ole ainakaan minulle vaikuttanut siltä, että jompi kumpi hevonen olisi kummallekkaan meistä kovasti toista tärkeämpi tai kivempi ratsastaa. Toki asia voi olla näin, mutta uskoisin ja toivoisin, että ystäväni olisi siitä suoraan sanonut, kun on asiaa itse tuonut esiin ja aina kertonut olevan kyseessä pelkästään se motivaation puute.

Olen kyllä yrittänyt kannustaa, olen aina ilmoittanut hänelle kun saan tietooni, että joku valmentaja on tulossa, tai jos huomaan että joku hänelle ennen mieluinen valmentaja on lähialueella, olen tarjoutunut myös kuskaamaan. Olen myös kysellyt kanssani kisoihin, että mennään yksi luokka per ratsastaja. Aina on vastaus "mene sinä vain". Ja vaikka sanoisin, että toivoisin hänen menevän, kun ei ole itse pitkään aikaan mennyt, ja ajankohtakin saattaa olla sellainen, etten itse edes pysty osallistumaan, ei hän innostu.

Kyse ei myöskään voi olla siitä että olisi mennyt sukset ristiin jonkun valmentajan kanssa tai ei vain pitäisi valmentajasta, koska meillä käy oikeasti usein ja paljon ihan nimekkäitä ja hyviä valmentajia, eli valinnanvaraakin on. Käy myös sitten toisaalta niitä vähän tuntemattomampiakin, jotka ei maksa paljoa mitään, mutta ei siinäkään mitään häviäisi, jos kävisi sellaisen tunnilla kokeilemassa.

Lähettäjä: Äfkxi 
Päivämäärä:   29.1.25 16:10:55

Eihän tuo hevonen kunnossa ole jos se menee noin pahasti pilalle siitä että joku sillä välillä ratsastaa miten sattuu. Tai sitten sinäkin olet todella osaamaton kun sinulla menee tunti saada hevonen kulkemaan oikein päin sen jälkeen kun toinen on sillä eilen ratsastanut.

Oletko kysynyt siltä toiselta ypltä että onko siihen joku fyysinen syy että hänen istuntansa on huonontunut noin paljon? Voihan hänellä olla joku sairaus joka vaikuttaa ja vaikeuttaa istuntaa, mutta ei vain halua kertoa sairaidesta sinulle. Ja sen sairauden vuoksi ei myöskään enää valmentaudu ja kisaa, kun tietää sen olevan turhaa, kun kroppa ei vain pysty siihen mitä ratsastaminen ja oikea istunta siltä vaatii. Mutta tallilla käynti ja ratsastaminen kuitenkin pitää hänen päänsä ja kroppansa kasassa paremmin kuin koko harrastuksesta luopuminen.

Päivämäärä:   29.1.25 16:28:00

En kyllä usko, että kenenkään ratsastsutaito menee huonommaksi, jos ei puoleen vuoteen valmentaudu. Ei se toki parane, mutta pitäisi pysyä tasollaan, jos kumminkin säännöllisesti ratsastaa.

Lähettäjä: Vfld 
Päivämäärä:   29.1.25 16:47:37

Ei aloittajakaan kovin osaava ja normaali ole kun hänen taitonsa katoavat heti kun ei hetkeen valmentaudu ja joku ole koko ajan korjaamassa vikoja. Ei siis luulisi olevan varaa arvostella muidenkaan taitoja.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   29.1.25 17:06:05

Joku tosiaan vähän mättää. Olin itse 8kk täysin ratsastamatta ja sen jälkeen kävelin vielä 2kk hevosen loukkaantumisen takia. Ihan normaalisti jatkoin siitä mihin jäätiin eikä kaikki taidot palautunut tasolle aloittelija istunnasta lähtien

Lähettäjä: Nessu 
Päivämäärä:   29.1.25 17:11:45

Nämä ovat yleensä hankalia juttuja, kun otetaan kimppahevosia. Aina jommallakummalla muuttuu tilanne (raha, aika, kiinnostus tmv.) ja sitten sovitusta ei pidetäkään kiinni.

Juttele sen ystäväsi kanssa ja kerro, että kimppa ei enää toimi, kun kaveri ei valmentaudu enää. Kysy suoraan, mikä hänestä olisi hyvä ratkaisu: löytääkö hän motivaation pian ( = nyt) uudelleen vai puretaanko ylläpito ja sinä hankit kokonaan oman hevosen? Jos olet jo houkutellut ja yrittänyt innostaa eikä muutosta tapahdu, todennäköisesti ei tapahdu ihan lähitulevaisuudessakaan.

Päivämäärä:   29.1.25 20:41:27

Porvoosta päivää.

Päivämäärä:   29.1.25 22:28:50

Ei tulisi mieleenikään valmentautua, kun en enää kisaakaan. Olen ihan tarpeeksi hyvä.

Päivämäärä:   29.1.25 23:06:23

No se on piste hienoa, mutta kun ylläpitosopimuksessa vaaditaan säännöllistä valmentautumista niin sopimusrikkomushan se on, jos sen jättää tekemättä, "kun on niin hyvä".

Päivämäärä:   29.1.25 23:15:14

Tuo nyt on ihan vihoviimeinen ajatusmalli, ettei valmentaudu siksi, kun ei kisaa. Ja kuvittelee olevansa 'riittävän hyvä'.

Kenenkään ei ole pakko kilpailla, mutta ihan jokaisen lajia harrastavan tulisi haluta kehittyä ratsastajana aina paremmaksi, ihan vaan jo sen hevosenkin puolesta

Lähettäjä: Suklis 
Päivämäärä:   30.1.25 08:05:02

Kysy kaverilta, onko huomannut saman kuin sinä, että hevonen on nykyään huonompi ratsastaa ja tuntuu, että jotain on muuttunut. Pohdi ääneen, olisiko hyötyä, jos molemmat valmentautuisivat ja valmentaja voisi antaa molemmille vinkkejä siihen, miten hevosen saisi ratsastettua rennommaksi.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.1.25 08:20:49

Totta kai ihmisen istunnan ongelmat ja ratsastuksen ei-toivotut maneerit tulevat nopeasti esiin, jos niitä ei korjaa. Jos ei ole motivaatiota käydä valmennuksessa, tuskin ratsastaminenkaan on niin tarkkaa ja analyyttistä.

Ja tietenkin monen hevosen korjaaminen omille säädöille voi ottaa aikaa. Siihen on syynsä, miksi moni haluaa ratsastaa kokonaan itse omalla hevosellaan.

Lähettäjä: .,.,.,.,. 
Päivämäärä:   30.1.25 12:38:36

Kyllä mä ainakin huomaan hevosista, jos puolet viikosta niitä ratsastaa joku ihan miten sattuu, ei vaadita samoja asioita läpi tai korjata vaikka tiettyjä hevoselle ominaisia virheitä.

Esim. mulla oli puoliylläpidossa sellainen diesel, että vaikka itse sen kolme kertaa viikossa sitä herättelin ja herkistelin avuille, niin kun omistaja sitten antoi sen juosta pitkällä ohjalla pohkeen takana kolme kertaa viikossa tuntui, että se kaikki oma työ meni hukkaan. Samoin ratsastin ponilla, joka oppi huonoja tapoja alkeisratsastajilla, eikä niitä saanut korjattua, ennen kuin pidettiin pidempi tauko alkeisratsastajista ja opeteltiin systemaattisesti asioita uudelleen. Oma ratsastus oli käytännössä aina vain läpiratsastus lasten jälkeen ja kehitys tyssäsi täysin. Hevoset ei ole tyhmiä, jos ei vaadita ne ei tee.

Toisaalta myös, kolme kertaa viikossa selässä ja joskus ja jouluna valmentajan silmän alla ei ole omiaan pitämään yllä hyvää ratsastusta. Jos esim. muu liikunta on jäänyt, kunto laskenut, niin äkkiä ne omat vinoudet ja huonot tavat sieltä puskee, jos kukaan ei aktiivisesti niistä muistuta. Tämä varsinkin sellaisilla helppo B/A tason ratsastajilla, joilla ei ole ehkä kuitenkaan ihan niin selkärangassa se hyvä ratsastusasento ja hevosten eri virheiden korjaaminen. Omalle ratsastukselleen myös äkkiä täysin sokeutuu. Siksi niiden valmentajien silmien alla käy ihan huippukokeneetkin ratsastajat.

Koittaisin ottaa huolen ystävällisesti puheeksi.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   30.1.25 12:45:12

Siis miksi et voi puhua kaverillesi asiasta? Pelkäät niin paljon että reagoi negatiivisesti, ettet välitä noudattaa omistajalle kirjattua sopimusta ja miettiä hevosen hyvinvointia?

Mitä ajattelit tapahtuvan kun kirjoitat tänne ongelmasta, etkä uskalla puhua kaverillesi?

Päivämäärä:   30.1.25 13:19:27

”Hevoset ei ole tyhmiä, jos ei vaadita ne ei tee. ”

Kyllä, hevoset ei ole tyhmiä, mutta joku vika sinussa/hevosessakin on, jos sinun työ menee hukkaan yhden löntystelypäivän jälkeen.

Mä olen nykyisin hevosenomistaja, mutta aikoinaan ratsastuskoulussa ratsastin poikkeuksetta jokaisella tunnilla tammaa, joka tunnettiin laiskana. Päästiin hevosen kanssa tutuiksi kun sillä joka viikko ratsastin 2-3x/viikko ja kun kyytiin hyppäsin, se reipastui silmissä. Ei mun tarvinnut sitä enää herätellä tai herkistellä. Hevonen tiesi, että minun kanssa tehdään töitä ja minä annan kiitoksen tehdystä työstä. Vaikka se olisi juuri aikaisemman tunnin saanut löntystellä sellaista käynnin ja ravin sekoitusta, niin mitään herättelyjä ei tarvinnut tehdä kun mun tunti alkoi.

Eli hevoset eivät todellakaan ole tyhmiä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   30.1.25 13:30:21

Jos kaveri ei alun alkajaankaan ollut mikään erityisen hyvä ratsastaja, voi puolessakin vuodesa kyllä taantua. Jos vielä motivaatio hukassa, ei ehkä jaksa panostaa senkään vertaa että rastastaessa keskittyisi hommaan, vaan enemmän vaan "ratsastelee" ja menee miten mene.

"Kyllä, hevoset ei ole tyhmiä, mutta joku vika sinussa/hevosessakin on, jos sinun työ menee hukkaan yhden löntystelypäivän jälkeen."

Se, että sinä osaat jotain, ei tarkoita että aloittaja osaisi. Riippuu myös ihan hirveästi hevosesta. Joo, laiskemman heovsen voi saada suht helpostikin reippaaksi. Mutta esimerkiksi helposti jännittyvän ja "virkkuukoukkuna" kulkevan heovsen saaminen rennoksi voi olla paljon vaikeampaa, jos parikin päivää sillä ratsastaa joku joka vaikka nyppii suusta.

---

Aloittajalle:

Onko kaverilla ylipäätänsä halukkuutta mennä kentällä? Voisko olla, että kaveri ratsastaa, koska ajattelee että hevosen pitää kuitenkin päästä liikkumaan, vaikka häntä ei huvittaisikaan. Voisko kaveri löytää motivaatiota sillä, että toistaiseksi kävisi vaan maastoilemassa tai puuhailisi hevosen kanssa maastakäsin? Ei siis olisi lainkaan painetta siihen, että pitäisi ratsastaa.

Itse ainakin puhuisin suoraan kaverille asiasta.

Päivämäärä:   30.1.25 13:43:16

"Kyllä, hevoset ei ole tyhmiä, mutta joku vika sinussa/hevosessakin on, jos sinun työ menee hukkaan yhden löntystelypäivän jälkeen."

Nyt ei puhuttukkaan yhdestä löntystelypäivästä. Kyllä hevosilla on ihan yleistä pitää kevyitä päiviä, eikä se vaikuta siihen ratsastettavuuteen, jos kyseessä on yksi kevyt päivä siellä täällä. Eikä voida yleistää, koska hevoset ja ratsastajat on erilaisia. Toiset hevoset "kestää" paremmin eritasosia ratsastajia, ja toiset on tosi herkkiä ja menee heti huonoks, jos niillä menee joku vähän huonompi. Ja myöskin ratsastajat on erilaisia, joku saa sen hevosen heti taas töihin ja toinen joutuu herätellä kauemmin.

Päivämäärä:   30.1.25 15:02:33

En ole tosiaan missään kohtaa sanonut, etten 'voi' ottaa asiaa puheeksi tai että pelkään liikaa. Jos r luit aloituksen, niin huomasit varmaan, että kysymykseni oli _miten_ ottaa asia nätisti puheeksi.

x, kaveri tykkää tehdä monipuolisesti. Itse ehdottaa mitä aikoo/haluaa tehdä milläkin viikolla ja yhdessä rakennetaan viikko-ohjelmat. Enemmän ehkä tykkäisi juurikin pyöriä kentällä, mutta muistaa kuitenkin itse, että hevoselle olisi myös kiva päästä joskus maastoon. Kentälläkään tekeminen ei hänellä ole aina samaa ympyrää kiertämistä, vaan tykkää kyllä välillä laittaa puomeja tai kavaletteja. Usein myös juoksuttaa ja ohjasajaa hevosta.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   30.1.25 15:49:25

Eihän tuossa mitään sopimusrikkoa tapahdu. Sinä valmentaudut sillä hevosella ja kaveri ei.
Jospa sopisitte niin, että sinä hoidat sen tavoitteellisemman puolen ja kaveri voi keskittyä maastoiluun ja siihen mikä hänelle on mielekästä.

En myös usko sitä, että kaverin ratsastustaito olisi hetkessä romahtanut, kun hän kuitenkin ilmeisesti ratsastaa useamman kerran vkossa. Nyt taitaa oikeasti hiertää ihan jokin muu juttu.

Kannattaa olla varovainen tuon urputtamisen kanssa, hetken päästä huomaatkin, että olet ihan yksin niitä kahta ylläpitämässä.

Joskus elämänvaiheet, motivaatio ja homman mielekäs tekeminen vain muuttuu. Ehkäpä kaverisi nyt hakeekin sitä tapaa harrastaa, mikä hänelle aidosti on mukavaa ja hyvää.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   30.1.25 18:58:43

Jospa sen rahat on vähissä eikä vaan yksinkertaisesti ole rahaa mihinkään ylimääräiseen kuten valmentautumiseen.

Päivämäärä:   30.1.25 22:09:02

Erkkitäti, sopimuksessa nimenomaan lukee, että omistaja vaatii _molemmilta_ ratsastajilta säännöllistä valmentautumista. Ei ainoastaan että hevosen pitää käydä valmennuksissa. Joten eikö tällöin sopimusrikko tapahdu, kun toinen ei omaa osuuttaan siitä hoida?

Ja voihan se tosiaan olla, että ne rahat on lopussa, muttei ole sitä ainakaan myöntänyt.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.1.25 22:17:39

Ikävä tilanne, mutta jos teillä on henkilökohtaiset sopimukset omistajan kanssa, niin sitten kumpikin teistä ylläpitäjistä vastaa omasta toiminnastaan, ei toisen.

Ja jos sun mielestä hevosen ratsastettavuus on huono, niin etsi toinen hevonen. Voihan olla, toinen ylläpitäjä miettii samoin ”miksi valmentautua, kun hevonen on toisen ylläpitäjän ratsastustyylin jälkeen huono.”.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.