Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.1.25 21:45:37
Miten otan asian esiin?
Kolme vuotta sitten edellinen hevoseni kuoli ja aloin etsimään itselleni uutta. Olin puhunut erään ystäväni kanssa, että hän voisi mahdollisesti vuokrata sitten tätä uutta hevosta, sillä hänen silloinen ylläpitohevosensa lopetettiin samoihin aikoihin. Hän kuitenkin kertoi, ettei vuokraaminen riitä hänelle, vaan haluaa enemmän vastuuta ja mahdollisuuden valmentautua ja kilpailla. Toki hän olisi sitä saanut minulla vuokralaisenakin tehdä, mutta minun kisat ja valmennukset olisivat menneet etusijalle ja hän silloin painotti ettei se riitä, haluaa enemmän.
No, lyhyesti päädyimme tilanteeseen, jossa meillä on yhdessä yhteisesti ylläpidossa kaksi hevosta. Molemmista on selkeät kirjaimelliset sopimukset, joissa vaaditaan kummaltakin ylläpitäjältä vähintään säännöllistä valmentautumista, kisata saa halutessaan. Toinen hevonen loukkaantui niin, ettei se kestä enää käyttöä, mutta sen omistajan kanssa on sovittu, että se saa jäädä meille tämän toisen hevosen seuralaiseksi.
Ensimmäisen vuoden aikana ystäväni oli motivoitunut tekemään ja valmentautumaan, kävi muutamissa kisoissakin. Meillä ei koskaan ollut vänkäämistä siitä, kumpi menee mihinkin valmennukseen tai kisoihin kummallakin hevosella. Sitten hän vain yhtäkkiä lakkasi valmentautumasta. Kertoi kyllä, että motivaatio on hukassa, kannustin häntä silti käymään valmennuksissa, kyllä se sieltä uudestaan löytyy. Jonkin verran ollaan jo keskusteltu asiasta, hän on avoimesti kertonut että kyse ei ole siitä etteikö olisi rahaa tai aikaa, ei vaan ole sitä motivaatiota. Hän ei ole yli puoleen vuoteen käynyt valmennuksessa ja valitettavasti se näkyy todella paljon jo hänen ratsastuksessaan ja vaikuttaa jo hevosiinkin.
Tämä käytössä oleva hevonen liikkuu monipuolisesti molempien toimesta, ja ainakin minun mielestäni meidän yhteis-ylläpito on toiminut muuten moitteetta. Aina ollaan sovittu päivät, hevoset ja liikutusmuodot ilman ongelmia. Itse pyrin valmentautumaan kerran viikossa, vuorotellen esteillä ja koulussa.
Tilanne on nyt kuitenkin se, että joka kerta kun olemme yhdessä tallilla ja näen hänen ratsastavan, on tilanne mennyt vain huonommaksi. Ryhti on olematon, kantapäät kupeissa, kyynärpäät muistuttavat kananpojan siipiä ja kuolaintuntuma on nyppivä ja kamala. Hevonen liikkuu nipussa hermostuneena, ikään kuin peläten, koska ohja taas nyppää tai kantapää siirtyy taemmas. En koe oikeudekseni kuitenkaan ruveta itse kommentoimaan hänen ratsastustaan kentän laidalta.
Ongelmaksi on nyt muodostunut myös se, että minulla menee täysi työ ratsastaa hevonen hyväksi hänen jälkeensä. En useinkaan pääse itse treenaamaan omia ongelmakohtia tai suunnitelmia, kun suurin osa ajasta menee korjaten edellisen ratsastajan virheitä.
Lisään tähän vielä, että meillä käy paljon erilaisia valmentajia ihan kotitallilla, eli valmentautuminen ei edes vaadi mitään matkustelua hevosen kanssa.
Haluaisin keskustella asiasta ystäväni kanssa ENNEN kuin vien asian hevosen omistajalle. Hän on kuitenkin tarkka sopimuksen noudattamisesta ja hevosen liikkumisesta ylipäätään, joten hän ei varmasti ilahdu tiedosta, että toinen ei valmentaudu ollenkaan, vaan päin vastoin puskaratsastelee kotona ja päästää virheitä pahenemaan, kun kukaan ei ole opettamassa.
Miten siis ottaisin asian esille puolueettomasti ja niin, etten vaikuta hyökkäävältä? Pelkään, että jos vain sanon suoraan, että muistathan että sopimuksessa vaaditaan valmentautumista kummaltakin meiltä, hän suuttuu eikä ole vastaanottavainen.
Olemme sen verran hyviä ystäviä, että uskoisin että hän kertoisi suoraan, jos syynä olisi oikeasti joku muu kuin motivaation puute. Hän kuitenkin tykkää kotona keksiä uusia tehtäviä ja tekemistä, että motivaatio kaikkeen tekemiseen ei kuitenkaan ole ihan nollassa.
Miten siis otan asian puheeksi, ja missä kohtaa otan yhteyttä omistajaan asian suhteen? Ollaan muutenkin tiiviisti yhteydessä omistajan kanssa, mutten ole halunnut tätä asiaa tuoda ilmi vielä.
|