Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millä rv lopetit ratsastuksen?

Lähettäjä: mor 
Päivämäärä:   28.1.25 13:21:13

Tiedän että näitä aloituksia on ollut aikasaisemminkin, mutta nyt kun osui omalle kohdalle en löydä yhtäkään. Eli millä raskausviikolla lopetit ratsastamisen? Tiedän että jokaisen oma päätös, mutta kiinnostaa miten muut ovat asian hoitaneet. Erityisesti kenellä oma hevonen.

Re: Millä rv lopetit ratsastuksen?

Lähettäjä: Sade 
Päivämäärä:   28.1.25 13:34:29

Oli pakko lopettaa ihan alussa, vaikka olin ajatellut ratsastavani vielä pitkään ja käyväni jotkut kisatkin. Kärsin kuitenkin alusta asti niin järkyttävästä pahoinvoinnista ja sen myötä jaksaminen & keho meni niin heikkoon kuntoon, että ei puhettakaan satulaan noususta. Mietin siinä hetkessä jo koko hevosen myymistä.
Mutta hevonen onneksi sai todella hyvän ratsuttajan tallista paikan heti, joten en sen kanssa jäänyt pulaan.
Lopulta minulla kylläkin raskaus päättyi ennen aikojaan enkelin synnyttämiseen, silloin olin maailman onnellisin siitä, että en myynyt hevostani. Se eläin oli yksi merkittävä tekijä minkä avulla pääsin jaloilleni fyysisesti ja henkisesti.

Lähettäjä: Ärrä 
Päivämäärä:   28.1.25 13:58:38

Oliko RV 13 tai jotain ja sitäkin ennen aika harvakseltaan ehkä 1-2 kertaa viikossa. Oma hevonen jolla valmiiksi jo yksi vuokraaja ja nyt liikutaan lisäksi maastakäsin ja etsin jos sattuu löytymään joku taitava toinen vuokraaja. 

Mun hevonen aika reaktiivinen ja ottaa välillä sivuliikkeitä, säpsyjä ja on menevä, äkkiliikkeet sattui jo alkuraskaudessa ja en kokenut riskin ja hyödyn humputellessa olevan tasapainossa, pärjää tämän ajan elämästä heppailemalla muuten kun ratsastaen.

Lähettäjä: Blah 
Päivämäärä:   28.1.25 14:30:34

Näemmä vk 26 olen ratsastanut viimeksi kunnolla.

Lähettäjä: Noooo 
Päivämäärä:   28.1.25 14:42:06

Lopetan sitten, kun se muuttuu epämukavaksi. Nyt menossa rv 17. Vielä ratsastan normaalisti. En ratsasta uusia hevosia, vain niitä jotka on tuttuja. Vaikka ovatki aika eloisia, niin tiedän niiden jutut, joten en koe vielä hirveää riskiä. Omaa ratsastan niin pitkään, kun pääsen selkään ja ei satu. Vieraat lopetan viimeistään rv20. Haaveilen, että pystyisin ratsastamaan jonnekin 24-28. Mutta voinnin ja mahan koon mukaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.1.25 15:05:13

Olen "pisimmillään" ratsastanut vk 36 saakka. Lopettanut aina siinä kohtaa kun ei tunnu enää hyvältä. Liitoskivut on olleet kahdesti syynä pistää harrastus tauolle jo aiemmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.25 15:34:24

Tällä hetkellä vielä ainakin jatkan satunnaisesti, nyt RV 26.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.1.25 15:42:44

Ensimmäisestä 38+0. Synnytin 39+0 ja jatkoin viikon päästä synnytyksestä.
Toisesta lapsesta kaksi viikkoa pidempi tauko kun oli kovemmat liitoskivut.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.1.25 16:13:06

Itsellä ligamentti- ja liitoskivut alkoivat aikaisin, jo viikolla 17. Ratsastin johonkin viikolle 32 asti, mutta tosiaan keskiraskaudesta asti harvemmin oman voinnin mukaan. Itse ratsastus ei sattunut, mutta käveleminen ratsastuksen jälkeen teki niiiin kipeää että oli pakko vähentää ja lopulta lopettaa ratsastus. Ratsastin vain omilla hevosilla, maastakin tein vieraiden kanssa hyvin harkitusti. Nyt synnytyksestä 2vk ja olo niin hyvä että toivoisin ehtiväni hevosen selkään mahdollisimman pian, ainoastaan rinnalla paljon viihtyvä vauva vaikeuttaa harrastusta.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   28.1.25 17:41:23

Raskausviikolla 13, kun putosin selästä tutulla rauhallisella hevosella. Raskaus meni kesken.

Päivämäärä:   28.1.25 17:52:55

ekasta rv 37-38
tokasta lopetin ennen puoltaväliä, varmaan 5.kuulla

Päivämäärä:   28.1.25 18:40:17

Ratsastus on extreme laji. On sikiölle/lapselle turvatonta siellä vatsassa, kun ja jos tiputte selästä ja menee sen takia kesken. Raskaus ei ole sairaus, mutta se on asia mikä tämmöisissä lajeissa tulee ensisijaisesti ottaa huomioon.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.1.25 21:42:29

Ekassa lopetin juoksulenkit viikolla 26, kävelylenkit viikolla 30.
Tokassa viikolla 21.
Kolmannessa ratsastin kerran viikolla 18.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.1.25 21:44:35

Noin viikoilla 12. Ei tuntunut enää hyvältä ja vatsa oli jo suht iso. Tasapaino ei ollut enää sama ja halusin pitää lapsen turvassa.

Lähettäjä: Grönie 
Päivämäärä:   28.1.25 22:13:03

Aamulla kävin ratsastamassa ja iltapäivällä synnytin. Illalla vielä hoidin iltatallin. Seuraavana aamuna olin jo normaalisti ratsastamassa ja tekemässä tallityöt.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   29.1.25 08:30:34

En muista tarkkaan mutta taisi olla 24-26 kun oli vaikea tulla alas selästä vatsan takia. Miten te muut pidemälle ratsastaneet pääsitte alas selästä isolla vatsalla?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   29.1.25 10:42:07

Vkolla 10 lopetin kun alkoi tuntumaan epämukavalta

Lähettäjä: Noooo 
Päivämäärä:   29.1.25 12:50:08

z: itse tulen alas jalustimen varassa tai jakkaralle. Jos on pakko tulla ilman jalustinta, niin osaan käntää itseni sillain oikealle kyljelle ja liun sitä pitkin alas. Maha satulaa vasten alkaa olla epämukavaa.

Lähettäjä: Blah 
Päivämäärä:   29.1.25 13:00:33

Minä olin tuo joka lopetti vk 26, juurikin tuon selkään menon ja alastulon takia. Kun on isoja nuoria hevosia, ei pystynyt kovin paljon kikkailemaan asennon kanssa -> alastulon tärähdys hidastelusta huolimatta tuntui todella ikävälle, samoin molempiin suuntiin ns. kaksinkerroin meno. Ratsastuksen jälkeen kävely oli ikävää. Sääli, koska itsessään ratsastus oli vielä ihan ok.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.