Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ratsastetaan pystyynnousijaa

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   27.1.25 19:06:46

Jos hevonen pyrkii pystyyn, mitä pitää tehdä ja mitä ei ainakaan pidä?

Re: Miten ratsastetaan pystyynnousijaa

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   27.1.25 19:07:52

Olla ratsastamatta pystyynnousijaa! Selvittää syy käytökselle ja korjata se.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.25 19:16:33

Ei mitenkään. Kipeä, ja tutkittava

Päivämäärä:   27.1.25 19:17:09

No jos tuntihevosena käytetään... niin kieltäytyykö ratsastamasta sellaisella?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   27.1.25 19:35:42

Toivottavasti yhtään missään ei pidetä tunneilla pystyyn hyppivää hevosta. En suostuisi missään nimessä ratsastaan.

Lähettäjä: Vjnn 
Päivämäärä:   27.1.25 19:47:54

Jos nyt joutuis tilanteeseen että nousemassa niin raipalla kopautus korvien väliin eli tulee katto vastaan.Pystyyn nousevaa ratsastetaan eteen tai pikkuvoltille kunnon asetus.Mutta yleensä kyllä jossain iso vika mikä tulee selvittää.

Päivämäärä:   27.1.25 19:59:50

Tämä kyseinen hevonen veti ensin sivuloikat, sitten pyrki pystyyn ja sitten peruutti niin, että osui toiseen hevoseen. En ratsastanut itse, mutta en välttämättä uskaltaisi mennä. On useasti ottanut lähtöjä tunneilla, joilla olen ollut ja myös tuota pystyynnousua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.1.25 20:04:44

Tuollaiselta vedetään pää polveen ja pyöritetään siinä, mutta ehdottomasti kieltäydyt ottamasta tuollaista hevosta tunnille. Jokaisen tuntilaisen kuuluisi sanoa, että hevonen on vaarallinen ja ratsastuskouluum sopimaton eikä sillä pidä suostua ratsastamaan.

Lähettäjä: Helmu 
Päivämäärä:   27.1.25 20:08:40

Kun hevonen pyrkii pystyyn on muutamia vaihtoehtoja. Jos on nopea ratsastaja niin ehtii vetää hevosen pään sivulle linkkuun, jolloin hevonen ei pääse ylös. Mutta jos tässä myöhästyy ja vetää päätä sivulle kun hevonen hyppää niin kaataa hevosen.
Jos hevonen on jo nousemassa pystyyn niin kannukset satulavyön eteen kohti hevosen kainaloa. Yksi vaihtoehto on myös raipalla korvien väliin. Joskus muinoin hajotettiin sian veripussi hevosen päähän, mutta tokkopa sitä enää kukaan tekee.

Ja ei, pystyyn hyppivä hevonen ei ole aina kipeä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.1.25 20:11:24

Niin kauan kun takajalat menee ristiin, ei hevonen voi noista pystyyn! Pystyyn nouseva hevonen asettaa takajalat vierekkäin. Ensisijaisesti tutkittava! Yleensä en edes suostu sellaisten hevosten selkään menemään joilla ollut taipumusta hyppiä pystyyn. Jos kuitenkin sellaisen selkään olen päätynyt, niin nenä kiinni ryntäisiin ja takaosan voimakas väistätys ja ratsastus eteenpäin, kunnes tilanne ohi…

Lähettäjä: Ghy 
Päivämäärä:   27.1.25 20:40:54

Eteenpäin jalasta, jos liikkuu rehellisesti ei ole aikaa hypellä pystyyn

Päivämäärä:   27.1.25 20:47:30

Niinkuin sanottu, ratsastuskoulussa turvallisuus riski jolloin sinulla asiakkaana on täysi oikeus kieltäytyä menemästä hevosella oman turvallisuutesi verukkeella ja vaatia toista hevosta.

Muutamia pystyyn hyppijöitä ratsastaneena vaihtoehdot on käskeä reilusti eteen kun huomaa että hevonen meinaa lähteä ylös, kääntää pää sivulle ja pyörittää sitä siinä tai kopauttaa kädellä/raipan päällä korvien väliin, mutta tällöin tulee tuntea hevonen sillä korvien väliin kopauttaminen voi myös aiheuttaa suuremman reaktion jolloin riskinä on hevosen kaatuminen. Yksi mitä aikoinaan käytettiin oli, että kun hevonen hyppäsi pystyyn ns. Kynttilöiksi, hypättiin satulasta alas ja kaadettiin hevonen mutta tällöin tulee tietää tasan eikä melkein mitä tekee sillä riskinä on vaurioittaa itsensä että hevonen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.1.25 20:53:29

Aina eteen eteen eteen! Tällaista kun aletaan peruuttelemaan ja pyörittämään, varmana nousee. Aina eteen!

Lähettäjä: Tarina 
Päivämäärä:   27.1.25 22:47:27

Nyt mut tapetaan tällä palstalla. Kerron kuitenkin.

Mulla oli tälläinen pystyyn hyppijä hevonen. Mietittiin pitkään mitä sen kanssa tehdään. Opittu tapa päästä eroon ihmisestä. Ei selittävää kipua tai muuta. Lopuksi epätoivossa päätin, että nyt loppuu. Oli talvi paljon paljon lunta eiku pellolle. Sitten odottamaan h hetkeä ja kaadoin hevosen vetämällä pään syliin. Tämän teki kaksi kertaa peräkkäin.

Siihen loppu aivan täysin. Kävin kyseisellä hevosella tämän jälkeen aktiivisesti valmennuksessa. Kaikki kehui kuinka kiva hevonen on ratsastaa. Ikää kun tuli niin kuoppaan meni. Ikinä ei mitään kipu asioita huomattu tai muuta selittävää vanhetessa. Eli kyllä uskon vahvasti olevan opittu tapa päästä eroon ratsastajasta tai liiasta työn teosta.

Tästä samasta hevosesta löytyy hauskoja tarinoita. Avasi ovia. Söi kavereiden heinät ja oli aina irti kaikkialla. Nyt puhutaan todella poikkeus viisaasta tapauksesta. Oppi nopeasti kaiken niin hyvän kuin pahan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.1.25 22:58:22

Mua pelottaa tällainen! Omassa ratsastuskoulussa on ylsi tällaista välillä tekevä hevonen, jumittaa ensin ja sitten voi nousta pystyyn. En tiedä miksi tekee noin, ei ole välttämättä mitään "laukaisevaa rekijää". Pelottaa tosi paljon, että tällainen osuu kohdalle, en ole tarpeeksi taitava käsittelemään tällaista. Toivoisin että ratsastuskoulussa ei olisi tällaisia hevosia, sillä tapa on vaarallinen.

Lähettäjä: Juppe 
Päivämäärä:   27.1.25 23:23:42

Oltiin kaverin kanssa 16 vuotiaina tallityttöinä kesätöissä. Hänen ratsu hyppäsi kentällä pystyyn, kaatui selälleen ja yritti kaverin päältä monesti pystyyn. Oli pulleaa sorttia, joten otti kaverin päältä useaan kertaan vauhtia ennen kun pääsi ylös. Kaveri kuoli siihen paikkaan. Kuulen yhä unissa miten ne kaverin luut rutisee hevosen alla. Katsoin vierestä. Pystyyn hyppiminen on todella vaarallista. Se kannattaa ottaa tosissaan jos elämä kiinnostaa.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.1.25 23:35:40

Jos oikeasti jossain on asiakaskäytössä pystyynhyppijä, niin heti Tukesiin ilmoitus!

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   28.1.25 00:29:28

KUKAAN ratsastuskoululainen EI SAA mennä pystyynhyppijällä. Jotenkin tuntuu uskomattomalta että missään ratsastuskoulussa tämmöinen olisi tuntihevosena. Onko aloitus provo?

Mun kaverin heppa teki tämmöistä, kaveri on erittäin kokoneut pitkän linjan isojen luokkien kisaaja.
Esteharkassa paineisti, painesti, paineisti hevosta muttei antanut mennä, vissiin yritti eri askelmäärillä treenata sarjaväliä. mutta meni yli ja hevonen ei nähnyt muuta tietä tilanteesta ulos kuin ylöspäin. kaveri itsekin sanoi jälkeenpäin että hän meni rajan yli.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   28.1.25 00:38:18

Nyt on jo ihan kuvottavia neuvoja. Pää polvessa pyörittämistä, turpa ryntäissä voimalla väisttämistä, lumihankeen kaatamista... Karmivaa tyhmyyttä ja osaamattomuutta.

Nuoren hevosen koulutus lähtee siitä että se ei koskaan kyseenalaista käskyä liikkua ja lähteä eteen. Tätä asiaa koulutetaan niin hyvin ja kauan maastakäsin ja liinassa että tuollaista tilannetta ei pääse syntymään.

Mitä pitää tehdä on olla nousematta tuollaisen hevosen selkään kun ammattilaisen silmän alla jotta vaarallinen tapa saadaan kitkettyä heti pois. Pitää nähdä mistä tilanne syntyy ja mikä on hevosen mieliala kun se aloittaa tuollaisen käytöksen. Jos ratsastaja "jäätyy" väärässä paikassa, viisas hevonen oppii äkisti keppostelemaan. Silloin tarvitaan ulkopuolinen antamaan ohjeet niin että ollaan koko ajan kaksi askelta hevosta edellä. Jollekin jekkupetterille riittää että vähän hypähtää etujaloilla, jolloin ratsastaja joutuu paniikkiin ja lopettaa kaiken tekemisen. Jopa tulee alas selästä ja vie hevosen talliin syömään heinää.. Mutta tärkeämpi rooli kokeneella ammattilaisella on tarkkailla että kyseessä ei ole kipureaktio.

Yleisesti, hevonen joka määrää tahdin, määrää nopeasti myös suunnan, ja jollekin se voi olla ylöspäin. Eli hevonen joka on kiireisenä suorittamassa tehtävää, joka ei ole sille liian vaikea, se on keskittynyt ja tasapainossa.

Lähettäjä: oiub 
Päivämäärä:   28.1.25 00:40:27

En kyllä usko että missään ratsastuskoulussa on näitä pystyynhyppijöitä. Tää on provo.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   28.1.25 00:42:07

"Muutamia pystyyn hyppijöitä ratsastaneena vaihtoehdot on käskeä reilusti eteen kun huomaa että hevonen meinaa lähteä ylös, kääntää pää sivulle ja pyörittää sitä siinä tai kopauttaa kädellä/raipan päällä korvien väliin, mutta tällöin tulee tuntea hevonen sillä korvien väliin kopauttaminen voi myös aiheuttaa suuremman reaktion jolloin riskinä on hevosen kaatuminen."

Voi jestas. Tällaisia neuvotaan amatöörifoorumilla?

Lähettäjä: Grön 
Päivämäärä:   28.1.25 00:56:58

Monttuun. Maailma on täynnä ei-sekoboltseja.

Päivämäärä:   28.1.25 01:14:45

Miksi ette usko, että tunneilla on pystyynhyppijöitä? Tämä hevonen on nyt vasta hiljakkoin ainakin tuolla tunnilla kwksinyt myös tämän pystyynpyrkimisen. Ja eräässä aiemmassa ratsastuskoulussa, missä kävin, oli myös sellainen. Se ihan nousi kunnolla pystyyn kuin sirkushevonen ja oli siinä pitkään. Tämä laskeutui kyllä suht nopeaati, mutta pelästyessään pyrki lisäksi ylöspäin.

Päivämäärä:   28.1.25 06:22:29

Salon seudulla myös ratsastuskoulu jossa hevonen, mikä ei ensin liiku mihinkään, pitää antaa raippaa että liikkuu, kun antaa kerrankin raipasta napsun, alkaa pukittaa ja potkia. On myös nähdäkseni pyrkimystä pystyyn muttei ole tainnut kunnolla nousta vielä kertaakaan.
Ei mitään järkeä pitää tällaista, siinä menee tunti pilalle kaikilta muiltakin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.1.25 06:34:04

Oma teki aikoinaan niin, että yksin kun yritti maastoilla ja poistua pihapiiristä, saattoi hätääntyä ja nousta pari kertaa ylös. Rauhoittelin hevosta ( ja itseäni ). Nykyään hevonen menee oikein mielellään maastoilemaan yksinkin. Tällainenko olisi teidän mielestä pitänyt laittaa kuoppaan? Vai missä se raja menee, millainen on sitten ihan sekopoltsi pystyynhyppijä?

Onko pystyynhyppijä jotenkin todella paljon vaarallisempi kuin pukkittelija? Uskon, että kaikki hevoset voivat stressaavassa tilanteessa nousta pystyyn.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.1.25 06:38:44

"Salon seudulla myös ratsastuskoulu jossa hevonen, mikä ei ensin liiku mihinkään, pitää antaa raippaa että liikkuu, kun antaa kerrankin raipasta napsun, alkaa pukittaa ja potkia. On myös nähdäkseni pyrkimystä pystyyn muttei ole tainnut kunnolla nousta vielä kertaakaan.
Ei mitään järkeä pitää tällaista, siinä menee tunti pilalle kaikilta muiltakin."

Voi hyvänen aika. Totta kai hevonen saa reagoida vääräänlaiseen kohteluun. Jos hevonen einsuostu liikkumaan, niin mikä maailman ihme saa sinut kuvittelemaan, että väkivalta ratkaisee tilanteen? Toimitko samalla tavalla elämässäsi muutenkin? Jos koira ei liiku, niin potku perseelle? Jos lapsi ei liiku, niin vitsa heilumaan? Ja sitten vielä sanot, että hevosen pitäisi vain hyväksyä väkivalta, eikä saa reagoida siihen. Näin hevosesta tehdään opitusti avuton. Varjo itsestään, kun se on jo luovuttanut elämässään ja odottaa kuolemaa. Sittenkö olet tyytyväinen?

Päivämäärä:   28.1.25 06:44:01

.., ei, en ole tällainen ihminen, olen vain tehnyt ohjeiden mukaan mitä olen saanut. Ei ole kivaa enkä mielelläni tätä hevosta enää ota niinkuin olen monen muunkin kuullut sanovan. En tiedä, onko tutkittu, onko jokin vialla. Tuntikäyttöön ei ainakaan tällä hetkellä sovellu.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   28.1.25 07:19:01

"Onko pystyynhyppijä jotenkin todella paljon vaarallisempi kuin pukkittelija? Uskon, että kaikki hevoset voivat stressaavassa tilanteessa nousta pystyyn."

Kyllä on. Pukitteleva hevonen harvemmin menee nurin, toki sieltäkin voi sinkoutua vaarallisesti tantereeseen. Kunnolla keulivan kanssa on aina riski, että mennään nurin ja ratsastaja on alimmaisena. Onneksi noita oikeasti pystyyn hyppääviä, joille se on ns. ensimmäinen reaktio kaikkeen, on harvassa. Kaipa mikä vaan hevonen voi nousta pystyyn, kun tarpeeksi prässää "oikealla" tavalla mutta en sanoisi, että suurin osa stressaavassa tilanteessa nousee pystyyn. Kyllä kaiken maailman sivuloikat, pukit ja pakeneminen on tavallisempia.

Sekopoltsi pystyynhyppijä reagoi "kaikkeen" ensin ylös ja se nousee todellakin ylös. Joku pieni etuosan pomputtaminen/istuminen ei yleensä ole ongelma, kun hevonen itsekin selvästi varoo tasapainon menettämistä ja sen saa yleensä kitkettyä pois. Toki nämäkään ei kuulu ratsastuskoulun tunneille, koska tapa yleensä vain pahenee, kun hevonen huomaa, että ratsastus suurimmalla osalla loppuu, kun alkaa vähän keventää keulaa.

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   28.1.25 07:32:58

Mun edesmennyt hyvin rakas älvee saattoi vähän keulia, mutta ei koskaan vaarallisesti vaan lähinnä sillain teatraalisesti, että: "Kuule minä en mene tuonne.." tätä tapahtui mm. kisaverkassa kun piti lähteä radalle. On pystyyn hyppijöitä ja "pystyyn hyppijöitä". Sanoin joskus valmentajalleni, että siedän ennemmin tällaisen kuin suuttoman ryöstäjän. Kaikista on kokemusta..

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   28.1.25 08:22:02

Pystyynnousijalla ei kannata ratsastaa. Jos on riski pystyynnousemiseen, ja tehdään vasta "diagnostista" ratsastusta, niin gramaanilla saa nokan ryntääseen. Silloin reaktio voi olla hyppely tasajaloin tai täydellinen häipyminen paikalta. Pystyynnousu on vaarallisin hevosen häiriökäyttäytyminen. Lisäksi se on hevoselle raskasta, joten se ei huvikseen hypi. Joskus voi olla niin paha kipu, että jos sitä ei pääse pakenemaan eteen, sitä paetaan ylös. Silmäkipu on yksi viheliäisimmistä. Lisäksi taakse kaatuminen voi kerrasta murtaa nikamia hevosella ja teoriassa ilman satulaa kaatuminen voi vaurioittaa selkäligamenttia kivuliain seurauksin. Keulija voi olla kipeä siis keulimisvammojenkin takia.

Nykyään maailma on täynnä hevosia. Keulijat monttuun. 1980-luvulla ratsuhepat olivat kalliita ja harvinaisia. Siksi tunneillakin siedettiin kaikenlaista.

Päivämäärä:   28.1.25 08:27:28

Ikävä kyllä on. Hevonen ei tee sitä usein, mutta olen itse nähnyt kaksi kertaa kun tekee.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.1.25 08:29:05

Mun hevonen hyppi pystyyn kun lainasatula liukui taakse. Olin siis juuri ostanut tämän hevosen. Kun vihdoin saatiin ammattilainen satulasovittaja paikalle ja ostettua hevoselle sopiva satula niin pystyynhyppimiset loppui siihen paikkaan.

Päivämäärä:   28.1.25 08:31:26

Siis edellinen vastauksena siihen, että onko ratsastuskoulussa todella pystyynhyppijöitä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.1.25 08:37:15

Nuori ori hyppi pystyyn kun piti jättää lauma. Ihan kunnolla. Pallit pois niin se tapa jäi myös. Mutta tämä pääsi ylös oli kaula mutkalla tai ei. Ketterä kun mikä, liikkui kyllä eteen eli saattoi ravista hypätä vaan suoraan keula ylös.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.1.25 08:44:27

Jaa mä luulen, että nämä ratsastuskoulun "pystyynhyppijät" vähän vaan kuumetessaan kevenee edestä. Tädistä tuntuu hurjalta, kun hevosen jalat nousee 50 cm maasta

Päivämäärä:   28.1.25 11:08:15

Hmmm, kyllä se keuliva hevonen nousee ihan kunnolla pystyyn. Itse katsonut maasta käsin, en ole suostunut itse menemään.

Lähettäjä: ROK 
Päivämäärä:   28.1.25 11:22:11

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 28.1.25 06:22:29

Salon seudulla myös ratsastuskoulu jossa hevonen, mikä ei ensin liiku mihinkään, pitää antaa raippaa että liikkuu, kun antaa kerrankin raipasta napsun, alkaa pukittaa ja potkia. On myös nähdäkseni pyrkimystä pystyyn muttei ole tainnut kunnolla nousta vielä kertaakaan.
Ei mitään järkeä pitää tällaista, siinä menee tunti pilalle kaikilta muiltakin.

Nyt on pakko kysyä että missä päin :D Itse muutin pois Salosta vuosi sitten ja kiinnostaa onko mahdollisesti samainen hevonen mistä silloin vuosi sitten kuulin juttua

Päivämäärä:   28.1.25 12:11:04

No kyllä se nousi ihan kunnolla pystyyn; näin kun hevosen etujalat polkivat ilmaa. Juuri sitä kaatuamista itse pelkäisin, että ei ehtisi reagoida ja saada sitä eteenpäin, etenkin kun tässä se lähti lähes heti peruuttamaan. Ei oikein tiennyt miten päin menisi, meneekö sivuttain, ylös vai takaperin. Siinä oli aika tekeminen ratsastajalla. Opettaja onneksi keskeyttikin sitten ne mitä oltiin tekemässä.

Päivämäärä:   28.1.25 13:04:08

Rok: tää ei oo ollut niin kauaa kys. rats.koululla.

Lähettäjä: ROK 
Päivämäärä:   28.1.25 13:29:42

Okei, sitten voi olla että on toinen hevonen ellei sitten ole myyty tässä välissä

Päivämäärä:   28.1.25 14:18:15

Kysy Merviltä.

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   28.1.25 14:25:34

"Jos on riski pystyynnousemiseen, ja tehdään vasta "diagnostista" ratsastusta, niin gramaanilla saa nokan ryntääseen."

Onnea yritykselle! Olen itse nähnyt, miten pystyynnouseva hevonen kaatuu, kun sen pää vedettiin ryntäisiin. Onneksi ratsastaja ehti alta pois.

:))

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   28.1.25 14:37:00

Ensin selvitetään aina syyt homman taustalla. Amatöörin ei pidä lähteä itse kokeilemaan mitään. Todella harva hevonen kaataa itsensä pukittamalla mutta pystyynnoususta hevonen kaatuu helposti vahingossa erityisesti kun ratsastajan paino on mukana yhtälössä.

Nuorelle tytölle on meidän tallilla hiljattain hommattu hevonen joka keulii ihan normaalissa ratsastuksessa kentällä. Ei siis mitään paineistamista eikä muutenkaan mitään selkeää ulkoista syytä nähtävissä. Äiti katsoo tyytyväisenä vierestä. Vastuutonta on lapselle tällainen antaa käsiin ja harmittaa heidän puolestaan sekä inhottaa omasta puolesta jos sattuu olemaan paikalla kun vahinko käy. Voihan se olla että hevonen on moisen tavan oppinut päästäkseen hommista mutta vastuutonta on joka tapauksessa sillä joka hevosen on tieten tahtoen myynyt. Todennäköisemmin vika on kuitenkin terveydessä koska niinkuin ketjussa on aiemmin sanottu, pystyynhyppiminen on hevoselle niin raskasta että harvemmin tekevät huvikseen.

Lähettäjä: Sanni 
Päivämäärä:   28.1.25 15:46:51

Mulla oli nuorena usean vuoden ylläpidossa LV/PV tamma, joka nousi pystyyn aina kun piti lähteä pihasta tai se pelästyi esim maastossa jotain.
90-lukua kun elettiin niin tallinpitäjän (ja ihan yleinen ohje) oli raipalla korvien väliin (ei toiminut) ja hevosen kaataminen hankeen (toimi). Kahdesti kaadoin sen hankeen ja pomppasin itse alta pois. Siitä selkään ja matka jatkui.
En enää ikinä toimisi näin, olin nuori/tyhmä/tietämätön. Se oli vain siihen aikaan ”tapa toimia”. Paljon mahdollista, että hevonen oli myös kipeä. Ei silloin tiedetty ja tutkittu kuten nyt.

Päivämäärä:   28.1.25 16:48:37

Meillä on parilla nuorella tullut vaihe, jossa on kokeiltu, että mitäs jos nakkaankin pystyyn. Ihan ratsastettuja, yleensä alkaa n. vuoden päästä ratsutuksen aloituksesta, eikä mitään muutoksia ole tapahtunut. Yleensä varoittelevat jo, saattavat tehdä pieniä pomppuja etusilla. Kehoitettu eteen ensin normaalisti, yhdelle tämä riitti, mutta pari on jatkanut ja uhannut nousta ylemmäs. Tuo raipan kahvalla korvien väliin on tehonnut, yksi kova isku riittänyt ja sen jälkeen työnteko on jatkunut normaalisti. Tärkeintä olisi saada katkaistua tuo jo ennen kun hevonen "oppii" tavan.

Jos hevonen on jo oppinut tavan, ja peruuttelee, ottaisin jonkun maasta käsin takaa käskemään eteenpäin. Mutta ratsastuskoululaisille tuollainen ei kuulu, eikä tuollainen hevonen kuulu ratsastuskouluun.

Jos hevosella ei ole mitään erityistä arvoa niin pois vaan, fiksujakin löytyy. Jos on jotenkin erityisen hieno tai kyvykäs (mitä epäilen, koska on rats.koulussa), ammattilaiselle.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.1.25 19:13:07

Kyllähän jokainen hevonen hyppää pystyyn kun paineistaa käsijarru päällä. Siksi ammattilainen paikanpäälle katsomaan.

Päivämäärä:   28.1.25 20:48:01

Gramaaneilla saa kyllä estettyä sen pystyyn hyppäämisen, kunhan ne ovat tarpeeksi tiukalla. Jos ne on liian löysällä ja hevonen pääsee ponnistamaan ylös niin sitten riski kaatumiselle kasvaa ja ratsastajan täytyy olla taitava, jotta saa ne yhtäkkiä tarpeeksi löysälle, jottei hevonen kaadu.

Mutta mikäli mikään ei ole toiminut niin viiminen vaihtoehto on kaataa. Jos se loukkaantuu niin sitten loukkaantuu, koska vaihtoehdot siinä vaiheessa on lopettaminen tai kaataminen. Jos kaataminen onnistuu niin hyvä niin, jos ei, niin lopputulema olisi ollut lopettaminen kuitenkin.

Eteenpäin ratsastus on äärimmäisen tärkeässä osassa. Mutta jos hevonen alkaa temppuilemaan eikä liiku eteenpäin vaan aikoo hypätä pystyyn niin se pään kääntö on hyvä kikka. Ei hevosen pyörittäminen vaan pelkästään pään kääntäminen niin, että hevosen pää on omassa saappassa kiinni.

Lähettäjä: Mila 
Päivämäärä:   28.1.25 21:33:55

Minä jouduin nuorta pv-ratsua tosiaan paineistamaan käsijarrulla, kun se yritti maastossa rynnätä laukkaamaan kotiinpäin. Ja kun en päästänyt eteen, yritti ylöspäin, ainakin uhkaili sillä. Kerran talvella olin jo päättänyt sen kaataa alamäessä lumipenkkaan, katsoin paikankin valmiiksi. Alamäessä se laukkaan ryntääminen oli erityisen pelottavaa ja ei-toivottavaa, ja ihan pakko oli pidättää ja estää. Ilmeisesti hevonen sillä kertaa luki ajatukseni kaatamisesta, eikä uhkaillut minua pystyynnousulla enää toiste.

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   28.1.25 23:04:04

Huom! Hommaa kerran kokeilevat nuoret hevoset on eri asia. Niille tehdään selväksi että tämä ei käy ja yleensä uskovat. Keuliva tai keulimisella edes uhkaava hevonen ei kuulu ratsastuskouluun eikä juniorin alle ikinä.

Lähettäjä: Leena 
Päivämäärä:   29.1.25 03:52:41

Meilläkin muutama nuori ori tätä kokeillut, etenkin kun alettu yksin maastoilemaan ekoja kertoja. Yleensä riittänyt kun ei pyydä mihinkään pomppiessa, mulla riittää kyllä hermot odottelemaan. Ratsastuskoulussakin helposti voi olla epäsopivia varusteita ja hevosilla vaivoja, joita pakenee hyppimällä pystyyn. Joka tapauksessa vaarallinen tapa eikä tällainen hevonen sinne kuulu tuntilaisille käyttöön, kieltäydyt menemästä tottakai. Hevonen helposti keksii tuollaisen töistä myös luistaakseen, jolloin ammattilainen tarpeen, aina ei edes saada opetettua pois enää tuosta.

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   29.1.25 06:53:25

Ei mitenkään.

Kipeä tai kipumuistia.

Päivämäärä:   29.1.25 08:57:34

Höpöhöpö. Pystyyn hyppiminen ei aina johdu kivusta.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.1.25 09:56:27

Opittuna tapana kaataminen on usein toimiva keino. Ja hyssyttelijöille tiedoksi, tämän kun tekee ammattilainen niin tilanne ei pääse vaaralliseksi, kenellekään.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.1.25 11:51:01

Ei ole tuntilaisten asia laittaa kurittomia tai protestoivat hevosia järjestykseen.
Hevonen voi protestoida ratsastajaa, olla kipeä tai nuoruuttaan ja villeyttään riehuu. Kaikissa tilanteissa ratsastajan tehtävänä on etsiä konstit vahinkojen minimoimiseksi. Mutta myös tehdä ratsastuksesta molemmille mukavaa yhteistä tekemistä. Motivaatiota ei lisää selkäsauna tai ylipäätään vihoittelu.
Äärimmäisissä tilanteissa hevosen kaataminen on paikallaan mutta seurauksena voi olla pysyvät vammat rannassa. Paras ja turvallisin keino estää pystyyn nousu on kääntäminen jolloin tasapaino häviää. Jotta tuhmuuksia ei palkita, täytyisi työntekoa jatkaa jollain tavoin. Muuttamalla tiet vaihtuville kaareville linjoille, väistöt, juoksutus tai mikä tahansa jolla saa hevosen keskittymään yhteistyöhön auttaa tilanteissa eteenpäin.
Ratsastuskoulun opetustunneilla kaikkien on tarkoitus noudattaa sovittuja yhteisiä reittejä ja vaaralliset sooloilijat tekevät tunneista kaaoottisia ja ikäviä muille oppilaille.
Vaikka muutoin olen sitä mieltä että opettaja valitsee kullekin hevosen tunneille, tässä kohtaa täytyy asiakkaan kieltäytyä vaarantamasta terveyttään ilmiselvästi vaarallisella hevosella.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.1.25 12:13:02

Pystyynhyppijän paikka ei siis todellakaan ole ratsastuskoulussa, vaan tallin omistajan velvollisuus on lähettää hevonen uudelleen koulutettavaksi tai sitten myydä se muuhun käyttöön.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.25 13:25:02

Pystyynhyppivä hevonen voi kaatua taaksepäin, iso riski että ratsastaja jää alle ja seuraukset voivat pahimmillaan olla ratsastajan halvaantuminen tai kuolema. Eli pystyyn hyppivällä hevosella ratsastaa vain ammattilainen, eikä välttämättä suostu kaikki ammattilaisetkaan jos on kysymys opitusta tavasta.

Päivämäärä:   29.1.25 17:13:16

pystyynhyppäävä ei kuulu opetuskäyttöön. kieltäytyisin ratsastamasta jos olisin oppilaana.

olen itse kertaalleen jäänyt alle kun nuori hevonen nousi pystyyn eikä tietysti osannut ottaa ratsastajan vaikutusta huomioon, kaatui suoraan selälleen mun päälle. ihme että selvittiin. ei kyllä sitä ennen eikä jälkeen ollut koskaan puolta ajatustakaan pystyyn nousemisesta.

sellaiset mitkä vähän istuu ja nostaa etujalkoja ilmaan kun eivät halua edetä ja ovat tottuneet että sillä saavat tahtonsa läpi hoituu ihan vaan eteenpäin ratsastamalla. jos on joku hurjempi niin pyrin kääntämään pään polveen ennenkuin nousee, yleensä niiden kanssa eteenpäin ratsastus on myöhässä oleva yritys jos tuntuu siltä että pyrkivät jo ylöspäin. kaataminen on tehokas keino saada käytös loppumaan mutta vaarallinen kaikille. jos aikuinen hevonen nousee pystyyn niin yleensähän sen kanssa on jossain jo menty pieleen. jeesustelut nuorten hevosten hyvästä koulutuksesta ei silloin auta ketään. kannattaa vaan miettiä onko sellaisilla mitään pointtia ratsastaa.

Lähettäjä: Pelkuri 
Päivämäärä:   29.1.25 18:27:45

Joo, olen ilmoittanut omaan kouluun, että en uskalla mennä tällä yhdellä hevosella, joka satunnaisesti saattaa nousta pystyyn. En tiedä miksi näin tekee, mutta jumittaa ja nousee. Ei kovin usein ilmeisesti, mutta joskus kuitenkin. Ei ole kyse nuoresta hevosesta. Mua pelottaa tällainen, etenkin kun en ymmärrä mistä on kyse, näennäisesti mitään provosoivaa ei tapahdu.

Lähettäjä: Flfl 
Päivämäärä:   29.1.25 18:59:18

Minulla nuori tamma hyppi aikoinaan pystyyn kun oli niin kärsimätön. Esim. jos jäin juttelemaan kentän reunalla olevan kaverin kanssa ja hevosta ei kiinnostanut seistä paikallaan, se hyppäsi pystyyn. Samoin kun odotimme vuoroa johonkin esim kisaradalle pääsyä tms., se saattoi hypätä pystyyn kun ei olisi jaksanut odotella. Muutaman kerran läpsäytin sitä päälaelle/korvien väliin niin se luuli että lyö päänsä kattoon ja lopetti pystyyn hyppimisen. Myöhemmin ei enää edes yrittänyt hyppiä pystyyn kun iän myötä myös kärsivällisyys kasvoi.

Jotkut taas hyppivät pystyyn pelon tai kivun vuoksi tai yrittävät päästä tilanteesta pois. Kannattaa siis aina miettiä tai selvittää että mistä käytös johtuu.

Ja jos hevonen hyppii pystyyn ihan kynttilänä niin itse en selkään menisi ollenkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.