Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paperiton hevonen

Lähettäjä: Kysyn 
Päivämäärä:   26.1.25 14:59:37

Voiko tulla ongelmia jos ostaa paperittoman hevosen?ei ole siis minkään maan passia edes olemassa

Re: Paperiton hevonen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 15:01:03

Valvova elli tehdessä tarkastusta voi määrätä hevosen lopetettavaksi.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   26.1.25 15:09:08

Ja tuon paperittoman kanssa voi joutua ongelmiin jo kuljetusvaiheessa jos poliisi pysäyttää kuljetuksen. Ne paperit kun pitää löytyä ja kutsuvat valvovan ell paikalle jos hevoselta ei edes rek.nro löydy.
Ja kyllä hoitava ell usein haluaa nähdä hevosen passin tai merkitsee rok. Joko passiin tai hippokseen.
Ainiin näiden paperittomien ostajat eivät ole kiinnostuneet eläimen hyvinvoinnista...

Päivämäärä:   26.1.25 15:11:04

Ps. Tiedän yhden eläinrääkkääjän, jonka jäljiltä noita paperittomia pv-varsoja on täällä Suomessa. Vastuunsa kantava ihminen rekkaa tommosen elukan tietoineen. Eläintenpitokiellon kiertäminen kun on ollut tiedossa ihan julkisesti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 15:19:18

Minulla on ollut 17 vuotta omia hevosia ja hoitava ell ei ole kertaakaan halunnut nähdä passia. Myöskään poliisit eivät ole kysyneet. Myöskään valvonta ell ei määrää lopetettavaksi vaan kehottaa hankkimaan paperit. Voit itse hankkia passin hippoksesta ja homma on sen jälkeen ok.

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   26.1.25 16:30:45

Meiltä ei ole kukaan koskaan kysynyt passia. Rokotukset on merkattu erilliselle kortille.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   26.1.25 16:55:20

Meillä on sekä hoitava ell kotona halunnut nähdä hevosen paperit, kuin myös poliisi kun on pysäyttänyt kuljetuksen. Klinikalle (ainakin yliopistolle) pitää jättää passi ihan ekana toimistolle. Jos tietäisin että paperiton hevonen olis mun tallissa, tekisin siitä ilmoituksen valvovalle. Miksikö? No mahdollisen varastetun tai laittomasti maahan tuodun eläimen vuoksi, minä en semmosia ihmisiä katsele tontillani jotka eivät toimi edes lain minimivaatimusten mukaisesti.

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   26.1.25 18:05:16

Varastettu? Vai varsamaksut maksamatta? eläintenpitokiellossa oleva teetellyt? On laitonta, täytyy siruttaa ja rekisteröidä. Ite en sekaantuis sellaisiin/kannata kyseistä toimintaa.

Päivämäärä:   26.1.25 18:12:28

"Klinikalle (ainakin yliopistolle) pitää jättää passi ihan ekana toimistolle. "

Kolme kertaa olen viikissä omiani hoidattanut ja yhtään kertaa ei ole passi ollut mukana

Päivämäärä:   26.1.25 18:29:05

Piste on sitten lähtökohtaisesti jo rikkonut lakia ellei ole taluttanut eläimiään Viikkiin. En paljon perustaisi siis hänen neuvoistaan passin suhteen.

Kyllä siinä passipakossa on ihan eläinten hyvinvointikysymykset takana ensisijaisesti ja toissijaisesti on ihmiselle eduksi että elintarviketurvallisuus säilyy kun tuotantoeläimiä ei saa pitää miten sattuu villisti.

Päivämäärä:   26.1.25 19:02:02

Juu harvoin on kuljetuksessakaan passit mukana mutta vaikka olisi autossa saavuttaessa klinikan pihaan niin ei se tarkoita että muistaisin klinikalle sisään kävellessä sitä autosta ottaa mukaan. Hanskalokerossa on nytkin joku passi mutta sillä autolla en hevosia oikeastaan koskaan vedä. Passittomuudesta kuljettaessa saa niin naurettavan sakon että jos sattuu kerran 50 vuodessa kohdalle niin en viitsi sen takia ressata. Elintarviketurvallisuudella ei ole mitään tosiasiallista väliä tuon kannalta kun ei eläinlääkärit yleisesti mitään lääkityksiä passeihin merkitse. Lisäksi osalla hevosista on teuraskieltokin niin edes lääkekirjanpitoa ei tarvitse pitää. Kukaan ei oikeasti tiedä onko joku kaakki saanut vaikka silmätippoja 10 vuotta sitten eikä sillä toisaalta ole mitään merkitystäkään.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.1.25 20:38:40

Minun hevonen kiersi Suomessa hetken paperittomana arabina. Kaunis kuin karkki ja osaava. Ylläpitäjä myi eteenpäin ja poliisin kesti hetki löytää hevonen. Lopuksi eläinlääkäri löysi sirun ja sitä kautta saatiin hevonen taas papereille. Hyvän kodin oli tässä välissä löytänyt ja jäi sinne asumaan.

Tarinan opetus on paperiton ei aina ole paperiton. Enkä edelleen tajua miten Arabi ja LV menee sekaisin. :D

Päivämäärä:   26.1.25 20:46:27

Juup: paperittomia, teki omalla orillaan varsoja holtittomasti. Jätti kyllä maksut myös vieraille oreille maksamatta ja ne varsat päätyivät orinomistajien valitusten myötä ( valvontaell kautta) paperillisiksi (ilman sukutaulua ovat hippoksessa). Omalla orilla tehdyt ovat siis ihan lainsuojattomina, ne joita valvova ell ei löytänyt kun nuo lähtivät Espoosta lipettiin...ja tämä teki varsoja lisää vielä silloinkin kun oli jo saanut eläintenpitokiellon. Nykyäänhän tuo ei taida enää edes olla Suomessa kun alkoi maa polttaa jalkojen alla..

Päivämäärä:   26.1.25 20:48:47

Ja K tuossa kertoikin hyvän esimerkin miten hevonen voi päätyä paperittomaksi kun se varastetaan myymällä esim.ylläpidosta.. joten ei, paperittomiin hevosiin ei pidä sekaantua. Siis sellaisiin joilla ei ole sirua ja rekisterinumeroa.

Päivämäärä:   26.1.25 20:53:45

Sillä tuosta selviää, että soittaa ihan itse oman alueensa hevosjalostusliittoon ja soittaa tunnistajan paikalle. Ekana selvitetään onko hevosella siru, ja löytyykö sitä kautta paperit. Ellei löydy, hevonen sirutetaan ja rekisteröidään "ei rekisteröity hevoseläin" nimikkeellä Hippokseen. Maksaa muutaman satasen.
Se on ihan puppua että mitään hevosta määrättäisiin lopetettavaksi jos se on halu rekisteröidä. Mulle on itselleni tullut valvontaell rutiinitarkastukselle ja löytyi ulkomaan rekisterissä oleva hevonen jota en vain ollut käsittänyt että pitää rekata Suomeen kun sillä kerran passi oli. Tuli huomautus ja sakkokin, sitten kehotus rekata se Suomeen ja thats it.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   26.1.25 20:59:09

Tänäpäivänä jos hevosella ei ole mitään papereita taustalla on kyllä jotain hämärää. Varsamaksut maksamatta, näitä on muutamakin tullut vuosien varrella vastaan. Ja muutama tuollainen jolla omat hevoset lisineet keskenään mutta ei olla saatu aikaiseksi rekisteröidä niitä varsoja. Ja sitten noita eteenpäin myytyjä ylläpitohevosiakin on muutama tullut vastaan. Kaverille sattui melkein samanlainen tapaus kuin K: lle, ylläpitäjä möi puskalämppärin nelivuotiaana virontuontina eteenpäin. Siinäkin tapauksessa onneksi päätyi hyvään kotiin ja paperit kuntoon.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.1.25 22:31:39

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 26.1.25 15:19:18

Minulla on ollut 17 vuotta omia hevosia ja hoitava ell ei ole kertaakaan halunnut nähdä passia. Myöskään poliisit eivät ole kysyneet. Myöskään valvonta ell ei määrää lopetettavaksi vaan kehottaa hankkimaan paperit. Voit itse hankkia passin hippoksesta ja homma on sen jälkeen ok.

Ei mene ihan noin. Täälläpäin on tehty tallitarkatuksia ja passi on oltava.
Hippoksesta ei passia pyytämällä saa, pitää olla tunnistettu, sirutettu ja ulkomaantuonnilla traces jne.

Ja kyllä valvonta ell voi määrätä lopetettavaksi. Eihän siitä monta vuotta ole, kun jossain rekistöröimättömät hevoset piti lopettaa paikanpäällä, kun elsutapaus ja hevosia ei saa kuljettaa ilman passia mihinkään.

Päivämäärä:   27.1.25 12:20:17

Kysymysmerkki: se elsutapaus lienee tossa Vihdissä. Siinä meni 50 hevosesta muistaakseni 30 lopetukseen ( suuri osa rekkaamattomia lämminverisiä) ellei 40kpl. Osan jotkut ihmiset ostivat pois ja kaksi samaa sukupuolta olevaa sai ukolle jäädä...
Espoon tapauksessa, jotain eläimiä lopetettiin (huonokuntoisia, paperittomia) mutta espoon tyypit piilottelivat hevosia pitkin eteläistä, jopa tunkivat laitumille syrjään...

Päivämäärä:   27.1.25 13:40:56

Jotain Vihtiä minäkin muistelen. Hevoset olivat rekisteröimättömiä ja pitopaikka puutteellinen. Lain mukaan hevosella on oltava passi, tai muu vastaava asiakirja mukana kuljetuksessa ja ell ei antanut kuljetuslupaa noille rekisteröimättömille. Teurastamotkaan eivät ota paperitonta, eivätkä kaikki tallitkaan.
Paperiton hevonen on lainsuojaton ongelmajäte, josta eroon pääseminen on hyvin vaikeaa. En suosittele.

Päivämäärä:   27.1.25 14:25:44

Lääkekirjanpito ei muuten ole pelkästään teurastamoa varten. Se että eläin on teuraskiellossa ei vapauta velvollisuudesta kirjanpitoon. Se on kyllä sen hevosenkin etu. Ja jos kisahommat kiinnostaa niin on syytä olla todennettavissa mitä lääkityksiä hevoselle on annettu ja muilloin.

Päivämäärä:   27.1.25 14:43:44

Hah kannattaa faktan tarkistus molemmissa tapauksissa. Ensimmäisessä on sulla määrät väärin ja jälkimmäisessä ei lopettu yhtään hevosta.

Lähettäjä: papper 
Päivämäärä:   27.1.25 14:44:49

https://yle.fi/a/3-9443856

kannattaa soittaa tunnistaja paikalle jos joku on paperiton. Sieltä saa sitten passin hevoselle. Passi pitää olla tänä päivänä kaikilla kaviokkailla.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   27.1.25 19:41:05

Eikö nytkin ole joku hevonen kateissa jota epäillään varastetuksi?

Lähettäjä: just 
Päivämäärä:   27.1.25 19:53:08

Joo oli ratsastuskoulussakin hyvälaatuinen hollannintuonti, jota ei ikinä vaivauduttu rekisteröimään Suomeen. Ulospäin ah niin nuhteettomia muuten

Lähettäjä: Hj 
Päivämäärä:   27.1.25 22:46:43

Raveissa passi on pakollinen olla mukana. Jos ravuri arvotaan hyvinvointitarkastukseen tai doping-testiin, passia kysytään, ja jos ei ole antaa, tulee muistaakseni 300 euron sakko valmentajalle. Viime vuoden puolella järjestettiin myös muutamat ratsiat raveihin kulkeville, jossa valvonta ell kysyi passia.

Päivämäärä:   27.1.25 22:57:57

Eläinlääkäri voi nykyään siruttaa tarvittaessa heti. Ja tosiaan hippoksesta saa passin kaikille kavioelöimille oli varsamaksu maksettu tai ei. Lääkekirjanpitoa ei enää tosiaan tarvita niille joilla on teuraskielto. Ruokaviraston sivuilla on ohje. Katsotaan nykyään lemmikiksi, ei tuotantoeläimeksi.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   28.1.25 09:49:58

Päivämäärä: 26.1.25 15:19:18

Ja minulla ollut hevosia noin 15 vuotta ja usein jopa tarkastellaan että siru ja passi on oikein. Mitähän ell sinulla oikein käynyt???

Liikenteessä saat isot sakot jos kuskaat ilman passia eläintä, joten onnea matkaan.

Päivämäärä:   28.1.25 11:34:39

Sori, Vihdissä oli silliin joskus 2010-2011 sillä ukolla joku 20-30 hevosta, joista ainakin 10 meni lopetukseen, jotkut varsat saatiin myydyksi. Tosin mitään merkitystähän sillä ei ole sinällään montako, pointti on se että ne varsat lopetettiin koska paperittomia.

Päivämäärä:   28.1.25 17:51:42

Ja minulla ollut hevosia noin 15 vuotta ja usein jopa tarkastellaan että siru ja passi on oikein. Mitähän ell sinulla oikein käynyt???

Liikenteessä saat isot sakot jos kuskaat ilman passia eläintä, joten onnea matkaan."

No käytän ypäjän ja vermon klinikoita, Kallelan ja Ordenojan siittoloita, Viikin hevossairaalaa ja noin 10 kunnan eläinlääkäriä. Hippomedissäkin olen tainnut kerran asioida. Missään noista ei ole katsottu passia eikä sirua. Kaikilla ei edes sirua ole eikä tarvitsekaan olla.

Kerro toki paljon tämä "iso sakko" on kun kerran tiedät?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   28.1.25 18:09:37

Passi pitää olla siellä missä hevonenkin. Eli jos yöpyy jossain niin se jätetään sinne yöpymispaikkaan.
Eli talli säilyttää tallilla asuvien passit.
Kuljetuksessa sama, passi mukaan.

Päivämäärä:   28.1.25 20:14:36

Päivämäärä: 28.1.25 17:51:42

Liikenteessä saat isot sakot jos kuskaat ilman passia eläintä, joten onnea matkaan."

No käytän ypäjän ja vermon klinikoita, Kallelan ja Ordenojan siittoloita, Viikin hevossairaalaa ja noin 10 kunnan eläinlääkäriä. Hippomedissäkin olen tainnut kerran asioida. Missään noista ei ole katsottu passia eikä sirua. Kaikilla ei edes sirua ole eikä tarvitsekaan olla.

Kerro toki paljon tämä "iso sakko" on kun kerran tiedät?

No ihan suotta uhoat ja kovin liikuvainen olet, jos noin monen kunnan eläinlääkäreitä ja siittoloita käytät. Minun piti ainakin jättää Kallelaan passi ja hevoset pitää nykykyään rekisteröidä johonkin ja rekisteröidessä sirutetaan.
Tuttu sai muutaman satasen sakot puutteellisista asiakirjoista.

Päivämäärä:   28.1.25 20:35:20

Eläinlääkäripalvelut ja eläinsuojelu
Etelä-Hämeen ympäristöterveydenhuolto hoitaa kunnalliset eläinlääkintäpalvelut Riihimäen ja Forssan kaupungin sekä Janakkalan, Hausjärven, Lopen, Tammelan, Jokioisten, Humppilan ja Ypäjän kunnan alueella. Eläinlääkärien yhteisvastaanotot sijaitsevat Jokioisilla ja Riihimäellä.

Tällähän toi kymmen kunnan ell tietysti selittyy, kun alueet on laajentunut, eikä heillä ole hevosille vastaanottoa. Akuuteissa tilanteissa hoitavat kyllä, mutta helposti tunti vierähtää, jos lähtevät esim Riihimäeltä Ypäjälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.