Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kokemuksia hevostrailerin lainauksesta?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.1.25 11:46:53

Onko kokemuksia hevostrailerin lainaamisesta? Itseä vähän mietityttää ainakin seuraavat asiat:

Miten vastuut jos esim. Rengas puhkee ja mennään ojaan? Entä jos on eri tallin hevosia, niin taudit ym. vaikka on rokotukset kunnossa?

Mitä pitää huomioida jos päätyy lainaamaan omaa traileria?

Re: Kokemuksia hevostrailerin lainauksesta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 11:50:40

Minä vuokraan omaa traileriani, mutta jokainen ottaa tietoisen riskin. Uudetkin renkaat voivat puhjeta. Meillä trailerissa kaskovakuutus, joten saan kyllä rahat vakuutuksesta traileriini, mutta ei ole minun vastuulla kuljetettava hevonen tai vetoauto, jos ojaan ajavat (vaikka johtuisikin minun trailerista).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 11:53:07

.. ja jatkan vielä, että samalla minä otan aina riskin kun vuokraan sitä. Koskaan ei tiedä palautuuko traileri missä kunnossa takaisin. Hevosen jäljet saavat ja pitääkin näkyä trailerissa, niistä en ole kysellyt perään.
Lisäksi vahinkoja sattuu kaikille, joten siksi vakuutukset.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 13:01:51

Jos lainaa traileria niin yleensä ne vauriot syntyvät nimenomaan niiden kyytiläisten toimesta. Puhjennutta rengasta ei mikään kasko korvaa koska ne ovat kulutustavaraa. Omaa en enää lainaa/vuokraa kun tavara ei oikeasti ikinä lainassa parane. Ne pennoset mitä vuokrasta saa eivät ikinä kata sitä vaivaa ja säätöä jonka homma aiheuttaa.

Kaikkea sitä on ja 100% kerroista lainaaja ei ole ”huomannut mitään” vaan vika tulee ilmi sitten kun pitäisi lähteä kuljettamaan omaa hevosta. Esim. Hevonen on ’ottanut vähän tukea’ takapuomista ja seinäkiinnike vääntynyt (puomi mallia nostetaan pois, ei käänny sivuun eli eiköhän sieltä ole rynnitty ulos). Puomia on hankala saada paikalleen eli on kyllä havaittavissa. Puomin kiinnitysklipsi on ’mystisesti hävinnyt’. Ovenkahva repsottaa. Takavalon kotelo on mennyt halki. Vetopään suojapressu on hukassa ja löytyy paljon myöhemmin lainaajan autosta kun sitä rupeaa selvittämään. Jne jne.

Lähettäjä: Tarkki 
Päivämäärä:   26.1.25 13:09:21

Tekee niin että kuvaa trailerin ympäriinsä ennen jokaista vuokraajaa ja tekee selväksi näille että jos jotain jätetään kertomatta/huomaamatta niin se kyllä selviää kuvista. Kuvat voidaan ottaa hetkellä jolloin vuokraaja tulee hakemaan kopin ja hän kirjoittaa nimen paperiin jossa tiedostaa kopin kuvatun.

Kun koppi palautuu, se tarkistetaan vuokraajan läsnäollessa. Eli haku ja palautus ajoitetaan niin että kukaan ei varsinkaan hissunkissun pääse palauttamaan paskottua koppia.

Päivämäärä:   26.1.25 13:17:46

Tarkin ehdotus on siitä hankala, että jos lainaaja ei maksa niin yksityisellä henkilöllä on aika ohuet mahdollisuudet ruveta maksua väkisin karhuamaan. Tästä kuviosta tulee vielä se lisävaiva, että pitää olla tontilla suorittamassa ne tarkastukset tietyllä kellonlyömällä eli vielä lisää vaivaa.

Ei siis kannata lainata.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.1.25 13:55:09

Olen lainannut ilman vuokraa hätätapauksiin. Kerran yksi lainaaja oli kiskonut töpselin irti niin, että kun itse seuraavan kerran lähdin ajamaan, niin sekä traikussa että vetoautossa vilkkui valot kuin diskossa...ja pakko oli ajaa, kun haettiin ulkomailta tullut hevonen satamasta.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.1.25 14:04:47

En lainaa enää. Monesti käynyt ettei omasta lähtemisestä ole tullut mitään kun kopissa jokin rikki tai ei toimi. Kun asiaa rupean selvittämään kukaan ei tiedä mitään tai ei ainakaan häneltä hajonnut.

Lähettäjä: Gkfk 
Päivämäärä:   26.1.25 15:42:52

Minä ihmettelen sitä, miksi hevosihmiset lainaavat tai vuokraavat traileriaan niin halvalla, varsinkin kenelle vain.

Pyytäkää siitä kunnon hinta. Esim. 100 euroa per kerta tai per päivä. Jos traikku palautuu monta kertaa ehjänä ja siistinä niin teille jää vähän vaivanpalkkaakin kun välillä traikkua pitää joka tapauksessa korjata ja huoltaa. Ja ihan kuka vain ei traikkua ota lainaan kun se ei olekaan lähes ilmaista.

Minä hankin joskus kunnon traikun ja sanoin, että alle tonnilla se ei pihasta liiku. Palautan rahaa sitten sillä perusteella missä kunnossa traikku palautuu. Jos se palautuu ehjänä ja siistinä, vuokra on satasen per päivä. Jos se palautuu ehjänä mutta sotkuisena, veloitan satasen siivouskulut + satasen vuokran. Ja jos siinä on korjattavaa, niin ne sitten laskutetaan, vähintään satasen per korjauskerta.

Ihan kuka vain ei enää traikkua pyydä lainaan, kun tietävät, etteivät kuitenkaan palauta sitä ehjänä ja siistinä. Ja aika moni muukin heppatuttu tällä paikkakunnalla on siirtynyt tuohon satasella vuokraamiseen, ei enää irtoakaan 20 eurolla.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   26.1.25 15:45:21

Ei kannata. Joka toinenvähintään rikkoo jotain tai ei siivoa jälkiään. Mikään ei lainassa parane, pätee tähänki.
Hätilanteessa olen lainannut (noin 1krt/5v)

Lähettäjä: älkn 
Päivämäärä:   26.1.25 15:55:58

Mä olen jo vuosia vuokrannut hevosautoa ja palauttanut aina paremmassa ja siistimmässä kunnossa, tankki täynnä vaikka, lähtiessä oli puolillaan. Ei ole ollut ongelmaa saada vuokralle. Hevonen tykkää paljon enemmän matkustaa autossa kuin traikussa.

Päivämäärä:   26.1.25 16:06:10

Te joilla on trailerissa kasko-vakuutus, onko se voimassa myös vuokrauksessa vai oletteko ottaneet erikseen vakuutuksen vuokrauskäyttöön?

Lähettäjä: If 
Päivämäärä:   26.1.25 20:01:48

Vuokraustoimintaan on erilliset valuutukset, yksityisköäytön vakuutukset ei kata vuokrausta. Kannattaa lukea ne ehdot.

Lähettäjä: Nähty on 
Päivämäärä:   26.1.25 20:11:39

Kaverini traikun ajoi vuokraaja ojaan. Joo vakuutus korvasi jotain, mutta arvatkaa korvasiko täydestä arvosta? Ei tietenkään eikä kaverillani ollut varaa ostaa yhtä hyvää traileria kuin ojaan ajettu oli. Vuokraaja maksoi omavastuun, mutta ei tietenkään sitä mitä vakuutusyhtiö jätti korvaamatta. Ei vuokrannut traikkuaan enää ikinä.

En ole muutenkaan kuullut mitään hyvää trailerin vuokraamisesta. Ihmiset eivät kunnioita toisen omaisuutta ja ovat mahdollisesti vielä hyvin kokemattomia traikun kanssa ja lastauksessa toimimiseen joten vahinkojakin käy helpommin. Ja tietenkin kun vahinko käy, mitään ei myönnetä.

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   26.1.25 21:08:47

LAinailijat siivoo osa jotenkuten,osa ei. jos on paskottu rikki jotain niin isoin osa ei korvaa/korjaa... nyt hevosauto ja sitä ei tod lainata.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.1.25 21:57:31

En lainaa enää koskaan, jos joku on kyytiä vailla, niin aina lähen ite kuskiks.

Vuokratraikkuja löytyy monesta firmasta, niistä voi hakea.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.1.25 08:34:30

Mitä maksaa traikun täyskasko vuodessa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.