Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En halua että valmentaja koskee

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.1.25 10:06:22

Olen löytänyt hyvän valmentajan, mutta hänellä on ikävä tapa tulöa ns käsestä pitäen näyttämään. Tulee siis ihan fyysisesti koskemaan ja laittamaan jalan, käden ym sille paikalle millä sen pitäisi olla. On myös useamman kerran tullut hevosen rinnalle kävelemään ja ohjannut hevosta ohjista, tarttunut jalkaani ja näyttänyt mille kohdalle pohjeavun pitää osua jne. En uskokaan että tässä on yhtään mitään seksuaalista tms mutta tapa ahdistaa. Haluan että valmentaja pysyy siellä
Maneesin keskellä/reunalla ja sanoin kertoo, ei kädestä pitäen. Neuvonsa ovat kuitenkin tosi hyviä. Ahdistaa, mutta en kehtaa tästä sanoa / tiedä miten sanoisin, ettei se olisi outoa/loukkaavaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia, että valmentaja / opettaja tulee näin konkreettisesti neuvomaan.

Re: En halua että valmentaja koskee

Lähettäjä: Koppa 
Päivämäärä:   26.1.25 10:12:20

Totta kai voit sanoa, ettet halua sinuun koskettavan. Jos neuvot kuitenkin ovat hyviä ja konkreettinen neuvominen auttaa sinua oivaltamaan asioita, niin ehkä kannattaa opetella sietämään tätä valmentajan tapaa. Joskus kannattaa kestää vähän epämukavuutta, että saa jotain hyödyllistä.

Lähettäjä: Puhu! 
Päivämäärä:   26.1.25 10:15:33

Hei suu auki rohkeasti ja sanot asiasta!! Valmentaja taatusti ymmärtää. Mutta hän ei voi tietää että koet noin, jos et kerro. Sanot vaikka vain, että et pidä siitä että sinuun kosketaan opettaessa ja toivot ettei jatkossa tehdä niin. Ei sinun tarvitse alkaa mitään syväanalyysia tunteistasi pitää. Taatusti hän tajuaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.1.25 10:15:47

Edellinen vastaaja sanoi kaiken jo

Lähettäjä: Moikka 
Päivämäärä:   26.1.25 10:19:33

Hyvä valmentaja kysyy, että saako koskea. Ei vain tule omin luvin koskemaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.1.25 10:20:40

Periaatteessa tuollaisesta ei ole mitään hyötyä, joten voit pyytää, että ymmärrät parhaiten kun itse siirrät jalkoja ja käsiäsi oikeaan kohtaan ja hän vain sanoo milloin teet oikein.

Lähettäjä: Moikka 
Päivämäärä:   26.1.25 10:21:04

Sanot siis vain kohteliaasti että kosketus ahdistaa ja pyydät neuvomaan muulla tavalla. Lähetä vaikka ystävällinen viesti jos et uskalla puhua.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.1.25 10:39:22

Ikävää, että koet kosketuksen noin ikävänä.

Olen itse koulutukseltani fysioterapeutti ja tottunut ohjaamaan asiakkaita ja potilaita kosketuksen kautta. Mielestäni sillä haetaan sitä liikkeen/asennon oikeata tuntemista, on paljon vaikeampaa selittää sanallisesti esim. jalan/käden siirtoa 5 cm sivummalle.
Opetan myös joitakin henkilöitä ratsastuksessa ja kyllä, asetan jalkoja ja käsiä oikeaan asentoon.

Parasta vaan keskustella asiasta tai tottua.

Lähettäjä: DS 
Päivämäärä:   26.1.25 10:41:11

Mulla oli aikoinaan tuollainen opettaja ratsastuskoulussa, joka muun muassa repi jaloista muka lonkkaa joustavammaksi ja kaikkea epämääräistä. Löi raipalla selkää suoremmaksi. Vaihdoin kyllä ratsastuskoulua tuon kokemuksen jälkeen. Edelleen ope ”opettaa” mutta en koskaan menisi hänen tunneille. Oli muutenkin tosi epämiellyttävä ulosannissaan ja selvästi otti tunneilla kiusattavakseen tietyt ratsastajat siten että porukka itki tuntien jälkeen. Kiva maksaa mansikoita sellaisesta ”opetuksesta”.

Lähettäjä: komppi 
Päivämäärä:   26.1.25 10:48:21

Lähettäjä: Puhu!
Päivämäärä: 26.1.25 10:15:33

Hei suu auki rohkeasti ja sanot asiasta!! Valmentaja taatusti ymmärtää. Mutta hän ei voi tietää että koet noin, jos et kerro. Sanot vaikka vain, että et pidä siitä että sinuun kosketaan opettaessa ja toivot ettei jatkossa tehdä niin. Ei sinun tarvitse alkaa mitään syväanalyysia tunteistasi pitää. Taatusti hän tajuaa.

Tämä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 10:53:39

Täytyy sanoa että jännä, enpä hoksannut että näinkin normaalista tavasta nykyään ahdistutaan. Siis tätähän tekee todella moni valmentaja, ihan normijuttu. Ei todellakaan oo mitään seksuaalista :D mutta tietysti jos oikeesti ahistaa niin sit varmaan kannattaa sanoa valmentajalle että et halua hänen korjaavan sun jalan asentoa :D

Päivämäärä:   26.1.25 11:13:22

Vaihda valmentajaa jos olet noin herkkä. Ihan normaalia valmentamista, ratsastustunneilla saat sitten liikenteenohjausta jos sitä kaipaat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.1.25 11:15:20

Täytyy sanoa että jännä, enpä hoksannut että näinkin normaalista tavasta nykyään ahdistutaan. Siis tätähän tekee todella moni valmentaja, ihan normijuttu.

No tämä. Onhan tuo nyt ehdottomasti nopein tapa saada jalka tai käsi oikeaan asentoon, paljon hitaampaa ja hankalampaa olisi yrittää sanallisesti kuvailla sama asia oppilaalle.

Silti, jos se noin paljon ahdistaa, niin kerro asiasta valmentajalle ja toimikaa toisella tavalla.

Päivämäärä:   26.1.25 11:25:18

"Täytyy sanoa että jännä, enpä hoksannut että näinkin normaalista tavasta nykyään ahdistutaan. Siis tätähän tekee todella moni valmentaja, ihan normijuttu."

Samaa itsekin ihmettelen. Ehkä aloittajalla on jotain lapsuuden traumoja, tiedostomattomiakin voi olla, jotka aiheuttavat tällaisen yliherkän käytöksen. Aloittaja ei ilmeisesti voi ikinä käydä hierojalla, fyssarilla tai kampaajalla? Kampaaja ja hieroja ovat työssään ihan samalla tavalla läsnä kuin ratsastuksenopettaja tai -valmentajakin. Itse valitsen nimenomaan niitä valmentajia, jotka kävelevät vieressä ja selittävät, koska sillä tavalla saa parasta ja tehokkainta apua. Jos haluaa kentän keskeltä huutelua, voi mennä minkä tahansa ratsastuskoulun tunnille liikenteenohjaukseen.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   26.1.25 11:26:31

Mä usein neuvon kädestä pitäen, mun mielestä turha selittää monta tuntia esim. Jalan paikkaa ja mitään muutosta ei tapahdu. Mä tosin yleensä kyllä kysyn että onko se ok ensin. (Tai jos tuttu oppilas niin sitten en joka kerta kysy)

Jos se tapa ahdistaa, niin ehdottomasti suu auki ja sano asiasta, niin sitten voidaan asiaa havainnollistaa asia muilla tavoilla tavoilla. Ei me valmentajat osata ajatuksia lukea, ja itse ainakin toivoisin että omat valmennettavat luottaisivat muhun sen verran että uskaltavat sanoa jos ahdistaa. :)

Lähettäjä: valmentajaX 
Päivämäärä:   26.1.25 11:30:24

”Täytyy sanoa että jännä, enpä hoksannut että näinkin normaalista tavasta nykyään ahdistutaan. Siis tätähän tekee todella moni valmentaja, ihan normijuttu.”

Hei ette voi tietää mitä yksilöllä on taustalla. Ei ole mikään ”nykyajan juttu”, jos on vaikka joku trauma taustalla. Sitä on turha naureskella vähätellä.
Itsekin näin valmentajana todellakin toivoisin, että oppilaani sanoisi minulle jos kokisi noin. Ei mitään syytä häpeillä.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.1.25 11:30:26

Voit toki sanoa (ja kuten yllä, hyvä valkku kysyykin) mutta mitäpä jos ottaisit ja työstäisit tuota traumaasi. Hyvä tilaisuus kun on kyse noin kevyestä kosketuksessa missä takana ei ole yhtään mitään, vain pelkkää opetusta ja ohjaamista. Toki sinun kroppa ja trauma ja sinulla on täysi oikeus pitää niistä kiinni halutessasi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.1.25 11:38:22

Itse valmentajana kysyn kyllä aina, että onko ok koskea ja sitä kautta avata asiaa x paremmin.
Uskon, että pelkästään kysyminen tekee asiasta ratsastajalle miellyttävämmän koska on tunne että voi valita ja vaikuttaa sen sijaan että joku vaan tarraa jalasta kiinni.

Päivämäärä:   26.1.25 11:38:26

Ihan perus ridakoulutunteja olen joskus pitänyt Ja aika herkästi tuli mentyä ohjaamaan ratsastajaa ihan käsin. Harva edes tajusi esim jännittävänsä jalkaansa, ennenkuin sitä kävi vähän heiluttamassa. Samoin vatsalihasten aktivointiin oikesti auttaa se, että niitä kerran koskettaa.

Päivämäärä:   26.1.25 11:40:40

Kannattaa myös työstää tuota traumaa.

Lähettäjä: Xxxx 
Päivämäärä:   26.1.25 11:49:28

Me ollaan kaikki yksilöitä - en usko että valmentajasi yrittää mitään pahaa. Ihan vaan näkökantana - mun mielestä on oikein hyvä että valmentaja näyttää kädestäpitäen

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   26.1.25 11:52:49

No ei tavi mitään traumoja olla välttämättä, joistakin vieraan ihmisen kosketus tuntuu epämukavalta. Jos teistä ei, niin ei sitten, mutta eivät kaikki teistä eriävät ihmiset ole heti terapian tarpeessa.

Kuvittelin kyllä että kaikkien alojen ammattilaiset kysyvät nykyään onko kroppaan koskeminen ok. Ehkäpä aloittajan valmentaja ei ole tätä hoksannut vielä kun on tottunut tekemään tietyllä tavalla, ja havahtuu asiaan kun aloittajaa siitä sanoo/viestii.

Päivämäärä:   26.1.25 11:57:38

Ja muuten kun niin paljon (aiheesta) kauhistellaan eri lajien valmentajien epäasiallisia tekemisiä, niin tämä on sen asian toinen puoli. Aloituksen valmentajalla ei varmastikaan ole vääriä motiiveja, mutta tämä "pitää sietää jos haluaa oppia" ja "ei voi olla noin vaikeeta, mene hoitoon" -mentaliteetti avaa niillekin tyypeille ovia.

Siksi on parasta, että kysytään lupa. Se tekee koskettamisen näkyväksi, asiaksi osta on jo puhuttu, ja siitä on helpompi puhua uudestaan jos tarve tulee.

Päivämäärä:   26.1.25 12:02:27

On erittäin hyvä, että valmentaja näyttää ja ohjaa ihan vierestä ja kädestä pitäen! Toivottavasti aloittaja alkaa työstämään traumaansa, ei ole normaalia ahdistua valmentajan neuvomisesta ja siihen on onneksi saatavilla apuja. Kannattaa varata aika jollekin ammattiauttajalle, jotta pääset käsittelemään lapsuuden traumojasi. Traumojen käsittely helpottaa koko elämääsi, ei vain ratsastustunteja, vaan esimerkiksi sosiaalisia suhteitasi ylipäätään.

Päivämäärä:   26.1.25 12:06:12

Toiseen ihmiseen EI saa koskea missään tilanteessa ilman lupaa! Ei todellakaan ole tätä päivää mennä koskemaan oppilaaseen kysymättä ja silloinkin mieluiten on koskettamatta.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.1.25 12:09:05

Itse koen myös tuon koskemisen ja "kädestä pitäen näyttämisen" epämukavana, etenkin jos valmentaja ei kysy, onko ok, että koskee. Siitä kyllä erottaa ns uuden ajan valmentajat/ridaopet, että heillä on ihan automaatio kysyä ensin, eivätkä käy suoraan kiinni. Meillä onneksi vain yksi tällainen "iholle tuleva" ope ja hänen opetustyylistään kyllä huokuu kaikilla muillakin tavoilla se, että pedagogian opinnoista on jo vierähtänyt vuosikymmen jos toinenkin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.1.25 12:13:33

..: No kyllä esim et voi hoitaa omaa lastasi ilman ottamatta tätä syliin tai pukemalla yms. Tästä on psykologitkin jo antaneet haastatteluja että ei pidä jatkuvasti kysellä saako koskea jos asia on välttämätön. Vanhemman on uskallettava johtaa. Tottakai väkivallalta ja seksuaaliselta hyväksikäytöltä pitää suojella mutta kaikkea ei voi antaa lapsen päättää. Okei meni ihan sivuraiteelle eikä nyt sinänsä liity tähän vaan suoraan kommenttiisi.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   26.1.25 12:13:59

Moni ihminen oppii kokemalla. Oikea asento jää lihasmuistiin kun keho siihen muutamia kertoja asetetaan.

Sinun kannattaisi jutella tuosta asiasta psykologin kanssa. Ei ole normaali reaktio. Kosketukseen voi totutella ja hyväksyä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   26.1.25 12:18:07

Erikoista, että tässäkin ketjussa kirjoittava ammattilainen ajattelee, että asiakkaan koskemiseen ei tarvitse kysyä lupaa tilanteessa, missä koskeminen ei ole välttämätöntä.

Lähettäjä: I.. 
Päivämäärä:   26.1.25 12:21:14

Multa kerran eräs mulle uusi naispuolinen valkku kysyi, että saako koskea. Mä olin ihan, että mitä ihmettä, totta kai saa, eihän tästä muuten mitään tule. Mutta ilmeisesti on sitten niitäkin, joita ei saa koskea, hyvin omituista.

Päivämäärä:   26.1.25 12:37:30

En enää itse opeta, mutta kysyin myös aina uusilta onko koskeminen ok, ja tutuillekin oppilaille ilmaisin aina ääneen etukäteen että 'mä tuun nyt vähän korjaamaan sun asentoa, ok?', ei oo vaikeaa.

Mutta ymmärrän että asiakkaan voi olla vaikeaa kieltäytyä, kun vallalla on ilmapiiri joka tässäkin ketjussa on vahvasti läsnä.
Jos nyt jatkaisin opettamista niin varmasti kertoisin etukäteen myös hyvän tavan kieltäytyä kosketuksesta, esim. 'Oisko mahdollista jos yrittäisit sanallisesti selittää, mun on helpompi keskittyä niin', tai jos et ole ihan ehdoton niin 'Oisko mahdollista jos yrittäisit ensin sanallisesti selittää, ja jos en saa sen avulla korjattua niin sitten kokeminen on ok'

Nää on mun mielestä sellaisia vastauksia jotka ei aiheuta kenellekään kiusaantumista mutta asia tulee selväksi :)

Kädestä pitäen näyttäminen on usein nopein ja tehokkain tapa joissakin asioissa, mutta ei siitä tietenkään silloin ole hyötyä jos oppilas menee tilanteesta vaan enemmän lukkoon.

Lähettäjä: Hassuope 
Päivämäärä:   26.1.25 12:42:33

Ammattitaitoinen valmentaja kysyy aina. Aina.
Turvallisen tilan käsite ei pitäisi tänä päivänä oll mikään juttu.

Päivämäärä:   26.1.25 12:53:10

Jos ostan opetusta johonkin liikuntalajiin tai hieronnan, lääkärikäynnin, fyssarin tms niin kyllä oletan, että tuo palveluntarjoaja saattaa myös koskea minuun ja otan sen huomioon palvelua valitessani. Siksi tämä keskustelu vaikuttaa oudolta. Vielä oudommaksi keskustelun tekee se, että nyt on kyseessä ulkovaatetuksessa julkisella paikalla olo, kun monen muun palveluntarjoajan kohdalla joutuu olemaan alusvaatteisillaan kaksin. Silti, jos ulkosalla täydessä vaatetuksessa ollessakin palveluntarjoajan kosketus vaikka omaan jalkaan tuntuu liian tungettelevalta, niin tottakai siitä pitää sanoa.

Päivämäärä:   26.1.25 13:20:14

Vähän sama kuin joku oli kysynyt synnärillä että pitääkö hänen olla ilman housuja kun synnyttää.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   26.1.25 13:21:40

Olet liian herkkä harrastamaan ratsastusta ja montaa muutakin lajia. Kannattaa miettiä onko se hevostelu ihan pakko pitää elämässä mukana jos ei kykene valmentautumaan ahdistumatta ihan naurettavasta asiasta.

Päivämäärä:   26.1.25 13:28:01

"Jos ostan opetusta johonkin liikuntalajiin tai hieronnan, lääkärikäynnin, fyssarin tms niin kyllä oletan, että tuo palveluntarjoaja saattaa myös koskea minuun ja otan sen huomioon palvelua valitessani. Siksi tämä keskustelu vaikuttaa oudolta. "

Tämä!!!

Juuri kävin lääkärillä, eikä lääkäri kysynyt _kertaakaan_ saako koskea. Olimme vieläpä kaksin huoneessa, minulla yläosassa vain rintaliivit päällä. Oletus on, että lääkäri (tai hieroja, valmentaja, tms) koskee, enhän minä muuten saa apua!

Lähettäjä: I.. 
Päivämäärä:   26.1.25 13:47:11

"Toiseen ihmiseen EI saa koskea missään tilanteessa ilman lupaa! Ei todellakaan ole tätä päivää mennä koskemaan oppilaaseen kysymättä ja silloinkin mieluiten on koskettamatta."

Viikko sitten tuli yllättäen entinen työkaveri vastaan ja halasi lupaa kysymättä. Onko minua nyt loukattu ja en vaan tyhmänä sitä tajua? Pitäisikö minun tehdä rikosilmoitus? Tai pitäisikö minun hakeutua terapiaan, jotta toivun tästä traumaattisesta kokemuksesta, jonka aiheuttamaa traumaa en ole itsekään vielä huomannut?

Päivämäärä:   26.1.25 13:49:07

Aloittajalla on nyt vähän vaikea paikka, varsinkin silloin jos valmentaja on jo pitänyt useampia tunteja ja otat vasta nyt asian puheeksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 13:51:22

"Aloituksen valmentajalla ei varmastikaan ole vääriä motiiveja, mutta tämä "pitää sietää jos haluaa oppia" ja "ei voi olla noin vaikeeta, mene hoitoon" -mentaliteetti avaa niillekin tyypeille ovia."
Nimenomaan. Kertoo siitä, että seksuaalinen hyväksikäyttö ei tule hevosmaailmasta ihan heti katoamaan kun sille löytyy noin paljon hyväksyjiä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.1.25 13:54:10

Tästä syystä pidän aina linja-auton viereisellä penkillä ettei siihen kukaan tule vahingossa koskemaan hihalla minun hihaani. Kun ei ne koskaan näytä osaavan kysyä tullessaan viereiselle penkille istumaan että onko lupa jos vahingossa hihat koskettaa.

Päivämäärä:   26.1.25 13:56:32

Ei lääkärienkään harjoittamaa seksuaalista hyväksikäyttöä hyväksytä, vaikka lääkärien kosketus potilaaseen hyväksytään. Koittakaa nyt ymmärtää, että kosketuksia on erilaisia. Jo pienet lapsetkin tietävät millainen kosketus on hyväksyttyä ja millainen ei, mutta täällä aikuiset naiset eivät tunnu ymmärtävän näiden eroa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.1.25 14:02:00

Opetustyötä ja valmennusta tehneenä täytyy sanoa etten ole tullut tuota edes ajatelleeksi. Parhaimmaksi menetelmäksi ole itse kokenut ja oppilaiden osalta tulosta tuottavammaksi tavaksi yhdistää kaikki viestintäkanavat. Monellekkaan ei kuultu viesti avaudu juuri ollenkaan. Hiukan helpottaa jos joku toinen näyttää mitä tavoitellaan mutta ylivoimaisesti selkeintä on ohjata oppilaan omaa asentoa tai tekemistä ihan asettamalla apu oikeaan paikkaan tai tuntemukseen.
Onkohan aloittajan kokema kuinka yleistä. Täytyy yrittää muistaa kysyä omilta oppilailta miten he mieluiten haluavat opetuksen tapahtuvan.

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   26.1.25 14:15:02

Pakko vielä kommentoida, että todella kannattaa jutella asiasta!!

Eli sanoa ihan reilusti, että se sua ahdistaa jos valmentaja tulee neuvomaan kädestä pitäen ilman että kysyy lupaa ensin saako koskea. Syytä sun ei tarvitse eritellä, etkä tarvitse myöskään erityistä syytä siihen miksi et halua että vieras ihminen koskee sinuun.
Sitten jos valmentaja ei ymmärrä tai kunnioita tätä pyyntöä, niin kannattaa vaihtaa valmentajaa.
Mun mielestä tämä ei ole sen kummempi asia kuin jutella oppilaan kanssa esim. Siitä että vaikka laukkaaminen tai hyppääminen jännittää. Usein jo pelkkä asiasta puhuminen helpottaa! :)

Lähettäjä: Hgd 
Päivämäärä:   26.1.25 14:15:08

Moni taas toivoo, että valmentaja kädestä pitäen näyttäisi ja ohjeistaisi eikä vain huutelisi maneesin keskeltä...

Sano sille valkulle ettet pidä koskemisesta vaan haluat hänen vain huutelevan ohjeita kauempaa.

Lähettäjä: No mieti 
Päivämäärä:   26.1.25 14:21:18

Jos ratsastajalla on vaikka kädessä rautaa niin jos joku puupää tulee vääntää ranteesta yllättäen niin voi kuulkaa sattua isompikin vahinko

Päivämäärä:   26.1.25 14:24:16

"Kertoo siitä, että seksuaalinen hyväksikäyttö ei tule hevosmaailmasta ihan heti katoamaan kun sille löytyy noin paljon hyväksyjiä."

Valmentaja näyttää pohkeen paikan = seksuaalinen hyväksikäyttö

Voihan meetoo...

Päivämäärä:   26.1.25 14:27:16

Kannattaa valmentajan välittömästi irtisanoa oppilaat joille tulee mieleenkään sanat seksuaalinen hyväksikäyttö tällaiseen liittyen.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   26.1.25 14:32:52

Ite kans opettaessa jos sanallisella ohjeella ei jalka/käsi oikeaan paikkaan niin asettelen oikealle paikalle, ja voi kulkea vierellä kun ohkeistan ettei tarvi huutaa, ja saatan ohjista auttaa esim jos väistöjä tms hatjoitellaan ekan kerran. Eipäs oo tullut mieleen että voi häiritä toisia.. täytyykin katsella ilmeitä tarkemmin. keslivartalon alueelle en kyllä koske itekin kun arjessa en tykkää että tullaan 'iholle'. Mutta en oo tosiaan huomannut ajatella että käden tai jalan ohjaaminen joskus olisi ahdistavaa ratsastajasta. Monesti ratsastaja lyseleelin että mihin/hä/tä ja se käsi/jalka menee ihan väärin ja helpoiten saa korjattua näyttämällä paikan, ja samalla huomaa että hei tää hevonenhan toimii nyt kun ohjaan oikein.

Päivämäärä:   26.1.25 15:18:59

"Valmentaja näyttää pohkeen paikan = seksuaalinen hyväksikäyttö

Voihan meetoo..."

Koittakaa nyt lukea ennen kuin älähdätte. Pohkeen paikan näyttäminen (yhteisymmärryksessä) ei tietenkään ole ahdistelua. Tämä asenne, että pitää olla hiljaa ja sietää, olet liian herkkä koko lajiin jos nyt noin mitätön asia ahdistaa, kaikesta sitä valitetaan nykyään ja VOIHAN MEETOO mahdollistaa hähmäisen toiminnan niille, jotka siihen tuntevat halua. Koska jos alkaa epäillä että open tai valmentajan motiivit ovat väärät, siitä on tällaisessa ilmapiirissä vaikea puhua. Koska kamoon, pitää sietää!

Päivämäärä:   26.1.25 15:20:39

Sitä paitsi kyllä minulta on kaikki hierojat ja fyssarit kysyneet luvan, jos on ollut tarvetta päinmakuulla ollessani avata rintsikoiden hakaset.

Päivämäärä:   26.1.25 15:26:03

^ minulta ei ole yksikään hieroja tai fyssari kysynyt, koska se on vähän niin kuin itsestäänselvyys jos yläselkää käsitellään.

Päivämäärä:   26.1.25 15:28:46

Kyllähän tuosta voi kieltäytyä. Itse kieltäydyn vähentämästä vaatteita esim. gynekologilla.

Päivämäärä:   26.1.25 15:50:46

Miten hieroja hieroo jos ei saa koskea? Miten gyne tekee alspäätutkimuksen jos potilas kieltäytyy ottamasta housuja pois? Hankalaksi menee tiettyjen ammattien toteuttaminen nyky meetoo maailmassa..

Lähettäjä: Kinga 
Päivämäärä:   26.1.25 16:03:02

Outoa, että tämä herättää täällä näin paljon keskustelua ja tunteita. Olen luullut, että opettajan/valmentajan kysymys "saanko korjata sun käden/pohkeen/tms. asentoa" on normaali käytäntö. Itselleni ei tulisi mieleenikään koskea oppilaisiin kysymättä lupaa. Siinähän kuitenkin rikotaan toisen fyysistä koskemattomuutta, vaikka syy olisi perusteltu esim. pedagogisesti.

Päivämäärä:   26.1.25 16:09:47

”Miten hieroja hieroo jos ei saa koskea? Miten gyne tekee alspäätutkimuksen jos potilas kieltäytyy ottamasta housuja pois? Hankalaksi menee tiettyjen ammattien toteuttaminen nyky meetoo maailmassa..”

Tiktokissa tullut vastaan parturi-kampaajia, jotka kysyvät ennen aloittamista luvan koskemiseen. :D

Päivämäärä:   26.1.25 16:17:24

Ratsastus on fyysinen urheiluharrastus, kokoajan on kontakti hevoseen ja se miten hyvin osaa istua siellä ja vaikuttaa kehollaan hevoseen, on se juttu. On vaikea kuvitella, ettei opettaja saisi asettaa jalkaa kohdalleen tms koska usein ratsastaja ei edes osaa hahmottaa mitä tekee tilanteessa ns. väärin kun on tottunut siihen väärään asentoon. Voi olla oivalluksen hetki se kun joku asettelee kroppaa oikein. Olen ollut vain kiitollinen kun ope viitsii nähdä vaivaa, että ymmärtäisin jujun.

Kosketusta on tosiaan monenlaista ja olisi ihan hyvä erottaa ne toisistaan muidenkin elämäntilanteiden varalle. On ihan asiallista ammatillista kosketusta, on lohduttavaa ja ystävällistä kosketusta ja sitten erikseen se että joku sivelee ja hiplailee tms rikkoen sopivia rajoja.

Päivämäärä:   26.1.25 16:26:55

Menen parturiin laittamaan uuden leikkauksen hiuksiini mutta hiuksiini ei saa koskea.

Päivämäärä:   26.1.25 16:29:33

Isolla osalla tuntuu menevän ohi se fakta että jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan, ja ratsastus ei ole harrastus missä valmentajan kosketus on välttämätöntä.
Tietysti, TIETYSTI kenellä tahansa on täysi oikeus pyytää valmentajaa olla koskematta. Ja jos tätä valmentaja ei kunnioita tai pahempaa, hiiltyy asiasta, niin sitten on todella hämärä tyyppi kyseessä äänestetään jaloilla.

On ihan sama mitä kukakin kuvittelee olevan normaalia, ja mikä kullekin on normaalia. Siitä huolimatta ketään ei tule syyllistää siitä jos oma preferenssi on se ettei valkku kosketa, ja sen syyt eivät kuulu kenellekään. Normaali ihminen kunnioittaa kyselemättä, ja normaali valkku kunnioittaa pyyntöä kyselemättä yhtä lailla.
Se ei ole valmentajan tehtävä pakottaa kosketusta siksi koska se tehostaisi opetusta, ainoastaan voi kertoa sen hyödyistä painostamatta ja toteamalla että on asiakkaan valinta haluaako jättää kosketukseen perustuvaa ohjausta pois ja ottaa sen miinuksen että se saattaa hidastaa asentojen ja apujen hiomista. Sen ei pitäisi kenenkään mieltä hiertää.
Ja se ei kuulu kenellekään miksi ei näin halua tehtävän.

Aloittaja, sulla on täysi oikeus sanoa että ei kiitos, en halua ohjausta fyysisellä kosketuksella. Normaali ihminen kunnioittaa tätä. Jos valmentaja ei kunnioita, kertoo se ihmisestä sulle tarpeeksi - eihän kukaan halua valmentajaa joka ei kunnioita omia rajoja.

Oott te kummallista sakkia, kun yhteen kuoroon ihmetellään ja syyllistetään asiaa joka ei ole ensinnäkään mitenkään pakollinen aspekti valmennuksessa sekä hyvin monelle ihmiselle esim. Traumaattisten kokemusten takia ahdistava asia.

Päivämäärä:   26.1.25 16:38:31

Tähän varmasti liittyy nykyinen puhelinpelko. Ei uskalleta vastata kotimaiseen numeroon (vaikka olisi hakenut töitä, odottaisi lääkärin soittoa, jne) eikä uskalleta soittaa virallisiin numeroihin. Kun ahdistaa, kaikki.

Päivämäärä:   26.1.25 16:40:09

^ Noniin, taas katkerat hötöleidit ovat keksineet tikusta aasinsillan nuoremman sukupolven lyttäämiseen. Pitkästyttävää, mutta vielä tylsempää on varmasti sen ihmisen päässä joka energiaa tuollaiseen laittaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.1.25 16:41:24

Juu, mulla tuli eräskin itä-suomen valmentaja repimään maasta käsin hevosta ohjista "oikeaan muotoon". Siihen loppui meidän valmennukset.

Jos haluat jatkaa, sanot. Jos et, älä mene valmennukseen enää.

Lähettäjä: Sepi 
Päivämäärä:   26.1.25 16:44:20

Tässä ei kukaan ole väittänyt aloittajan tilanteessa olevan mitään ahdistelua kyseessä. Vieraan ihmisen kosketus voi silti tuntua toisista epämukavalta, jolloin siihen täytyisi kysyä lupa ja siitä pitäisi olla mahdollisuus kieltäytyä. Jokaisella on oikeus omaan tilaan ja itse määrittämiinsä rajoihin. Tämän ei pitäisi olla kenellekään muulle mikään ongelma...

Hierontaa varatessa jokainen tietää tulevansa kosketuksi, ratsastusvalmennusta varatessa tämä ei ole mikään itsestäänselvä oletus.

Päivämäärä:   26.1.25 16:45:10

No kuitenkin on ihan tosi tärkeää, että ratsastaja kohtelee hevostaan reilusti ja osaa antaa ymmärrettävät avut, minusta se on tärkeintä ja menee ohjauskosketusarkuuden edelle.

Päivämäärä:   26.1.25 16:45:30

Ei kai tässä mitään katkeruutta ole, jos tuo esille tämän nykyisen kaikesta ahdistujien yhteiskunnan. En ainakaan itse ole katkera tuommoisista "ongelmista." Ja kuten täällä on sanottu, näitä asioita kannattaa hoidattaa. Niihin kuitenkin kun on apua saatavilla.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   26.1.25 18:01:35

Itse opetustyössä käytän melko paljon kädestä pitäen ohjaamista (ratsastuskoulutunnit), enkä ole kysellyt lupia. Varoituksen saavat, kun kerron tulevani avustamaan maasta, mutta yleisesti ajattelen niin, että asiat tehdään tehokkaasti - siksi oletan, että asiakas sanoo jos tuntuu pahalta. Seuraan koko ajan ratsastajan eleitä ja ilmeitä, jotta voin minimoida mahdollisen ahdistuksen. En itsekään pidä iholle tulemisesta/iholla olemisesta, mutta ymmärrän mm. apujen korjauksessa fyysisen ohjaamisen tarpeellisuuden, jotta ratsastaja pääsee tuntemaan mitä tavoitella. Pidän kosketuksen mahdollisimman kevyenä ohjauksena, enkä väännä mitään minnekään väkisin. Keskivartaloon en koske, mutta saatan osoittaa kohtaa/suuntaa jota tahdon ratsastajan miettivän verbaalisen neuvon lisäksi.

Itse olen kokenut, että valtaosa hyötyy tästä tavasta (esim. monesti turhautumiseen ajautunut tilanne saadaan laukeamaan sillä, että näytän oikean suunnan istunnalle/avulle, mikä parantaa hevosen työskentelyä) ja huomioin myöskin, että kaikki ns. ylimääräinen on muilta tuntilaisilta ”pois”. Siksi olen päätellyt, että varovaisuus ja olemuksen seuranta riittää. Heti jos joku minulle joskus sanoisi, ettei tahdo minun koskevan, pyytäisin anteeksi enkä jatkossa koskisi, ei ongelmaa. Pieniä lapsia en lähtökohtaisesti koske, koska a) he harvoin ymmärtävät muutenkaan niin tarkasti ja b) lapsi ei osaa rajojaan välttämättä kertoa. Mutta isompien esiteinien kohdalla vähän persoonasta riippuen alan olettaa, että osaavat ilmaista mahdollisista kokemistaan ongelmista.

Omana vastuunani olen pitänyt sitä, etten koskaan ikinä kohtele asiakkaita välinpitämättömästi/tylysti/liian napakasti, vaan olemukseni on aina rento pidän tilanteet keskustelevaisena, jotta kynnys kertoa/kysyä tarpeen mukaan olisi mahdollisimman pieni.

Eli aloittajalle sama kehotus kuin muiltakin: kerro, jos ahdistaa. Valmentajasi tuskin tahtoo asettaa sinua ikävään paikkaan tahallaan, joten oletusarvoisesti hän ymmärtää kyllä. Jos ei ymmärrä, vaihdat valmentajaa mikäli kompromissia ei löydy.

Terveisin nuori, uransa alussa oleva (tykätty, jos sillä on kontekstin kannalta väliä) ope.

Päivämäärä:   26.1.25 18:52:30

Ei ole välttämättä mitään traumaa kosketukseen liittyen, esimerkiksi neuroepätyypilliset ei välttämättä yhtään tykkää kosketuksesta ja se voi tuntua jopa kivuliaalta.

Päivämäärä:   26.1.25 19:07:44

Tähänkö meidän maailma on mennyt? Niin normaali asia kuin valmentaja korjaamassa sun jalan asentoa (ja monesti tässä tilanteessa otetaan kiinni esim nilkasta!?!) liitetään johonkin seksuaaliseen? Ollaanko me jotenkin niin vieraantuneita nykyään todellisuudesta että tulkitaan tällaset asiat ahdisteluksi? Me harrastetaan lajia jossa oma kropan hallinta ja käyttö on ERITTÄIN iso ja tärkeä osa kokonaisuutta, jos ei sitä kestä niin kannattanee vaihtaa lajia.

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   26.1.25 19:09:48

Taas näkee miten keskenkasvuista kiusaajaa tämä palsta on pullollaan. Se, että sinä et koe kosketusta ikävänä, ei tarkoita sitä että kaikki muutkin ovat tasan samaa mieltä.
Otetaan vähän erilainen näkökulma; ihminen ei pidä kosketuksesta ja menee lukkoon yllättävän kosketuksen takia. Hänen koko keskittymisensä menee siihen hälytystilaan, jonka kosketus aiheuttaa, eikä hän ole kykenevä vastaanottamaan oppia tai jälkeenpäin muistamaan miten se jalka ja käsi nyt olikaan.
On aivan turha vähätellä toisen kokemusta ja ylipäänsä "nykyajan ahdistuskulttuuria". Jos et koe, et tiedä ja silloin voit pitää mielipiteesi omanasi.
Kosketus voi tuntua ikävältä esimerkiksi autismin piirteenä eikä se edellytä traumaa taustalla. Vähättely ja hihittely ei ole tätä päivää sekään.

Päivämäärä:   26.1.25 19:12:16

"ihminen ei pidä kosketuksesta ja menee lukkoon yllättävän kosketuksen takia. Hänen koko keskittymisensä menee siihen hälytystilaan, jonka kosketus aiheuttaa, eikä hän ole kykenevä vastaanottamaan oppia tai jälkeenpäin muistamaan miten se jalka ja käsi nyt olikaan. "

Tässä tapauksessa se terapia on tarpeen.

Lähettäjä: Flamingo 
Päivämäärä:   26.1.25 19:15:25

Itseltäni on kyllä vuosikymmenien varrella jokainen ratsastuksen opettaja tai valmentaja ( muitakin kuin Suomalaisia ja myös miehiä ja naisia) tai pilatesohjaaja kysynyt ennen kuin koskee, että onko ok. Ja on aina ollut ok.
Itse olen parturi-kampaaja ja kosken vain pään alueeseen asiakkaitani, jos ei ole tilattu erikseen niskan ja hartioiden tai kasvojen hierontaa. Lapsilta kysyn saanko nostaa heidät istuimeen tai pois siitä. Enkä taputtele tai paijaile ketään mitään ylimääräisiä. Pään koskemiseen en kuitenkaan kysy lupaa.

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   26.1.25 19:15:58

Aloittajahan nimenomaan tarkensi, ettei tässä ole mikään oletus seksuaalisesta ahdistelusta, vaan tämä tapa fyysisesti koskemalla opettaa vain ahdistaa häntä. Taustalla ei todellakaan tarvitse olla edes mitään traumaa.

Itse olen saanut paljon "Ahaa"-elämyksiä kun opettaja on tullut ja vienyt jalkaa minne pitäisi, mutta ymmärrän silti ettei kaikki välttämättä tästä tavasta pidä.

Aloittaja, kerro vain rohkeasti valmentajalle ahdistuksestasi, koska tämä luultavasti heijastuu ratsastukseesi jännityksenä. Lähtisin kuitenkin työstämään tätä ongelmaa jotenkin siedättymällä, sillä joskus se vain voi olla tehokkain tapa näyttää kädestä pitäen, mitä halutaan saada aikaan.

Päivämäärä:   26.1.25 19:27:30

"ihminen ei pidä kosketuksesta ja menee lukkoon yllättävän kosketuksen takia. Hänen koko keskittymisensä menee siihen hälytystilaan, jonka kosketus aiheuttaa, eikä hän ole kykenevä vastaanottamaan oppia tai jälkeenpäin muistamaan miten se jalka ja käsi nyt olikaan. "

Tässä tapauksessa se terapia on tarpeen.

Samaa mieltä! Miten ihmiset sitten toimii esim linja-autoissa kun reisi vasten vieraan ihmisen reittä. Ei voi olla koskematta toisiin ihmisiin tässä maailmassa.

Päivämäärä:   26.1.25 20:14:55

^ Ja millä oikeudella kukaan vetää oletuksia että aloittaja, tai muut joilla samaa ongelmaa, eivät käy terapiassa? Myös, mitä se on sinulta pois jos joku ei nyt käy terapiassa, laittaa mieluummin saman rahan ratsastukseen ja pyytää valmentajaa antamaan ohjeet sanallisina?

Mutta ei, kaikesta pitää vetää herne nenään henkilökohtaisesti :D Säälin teitä

Päivämäärä:   26.1.25 20:22:21

Viivallahan se hemapa pussi holahti nenään :D

Päivämäärä:   26.1.25 20:25:54

^ Johtunee ehkä siitä, että omaan normaalin empatiakyvyn enkä koe tarvetta rääpiä ja piikitellä hevosharrastajaa loputtomiin oikeudesta omaan kehoonsa, oli syy mikä tahansa :)

Päivämäärä:   26.1.25 20:35:35

"ihminen ei pidä kosketuksesta ja menee lukkoon yllättävän kosketuksen takia. Hänen koko keskittymisensä menee siihen hälytystilaan, jonka kosketus aiheuttaa, eikä hän ole kykenevä vastaanottamaan oppia tai jälkeenpäin muistamaan miten se jalka ja käsi nyt olikaan."

No sitten kannattaa ehkä harkita jotain lajia, missä omalla olemisella ei oo niin paljoo väliä. Kyllähän näissä tilanteissa asiaa on yleensä jo yritetty selittää sanallisesti, mutta jos se ei riitä, niin sitten se asia tullaan näyttään ihan kädestä pitäen.

Päivämäärä:   26.1.25 20:45:43

^ Olen käynyt 7 vuotta eri ratsastuskouluilla, eikä yksikään opettaja mennyt oppilaisiin koskemaan.
Jos valmentaja ei pysty opettamaan ilman koskemista, on asiakkaalla kaikki oikeudet vaihtaa valmentajaa. Ihan turhaa rääpiä aloittajan sopivuudesta lajiin, kun samaan aikaan hyväksytään kaiken maailman puskaharrastelijat ja maastoputteilijat, mutta sitten kavahdetaan järkytyksestä jos joku kuvittelee valmentautuvan hevosellaan ilman että joku tulee fyysisesti siirtelemään jalkoja ja käsiä :D
On nyt vähän liian läpinäkyvää että yritetään tehdä vain tikusta asiaa jotta päästään lyttäämään muita ja nostamaan itseä jalustalle, "sinä et tähän minun lajiin ole sopiva"- hengessä. Huoh.

Päivämäärä:   26.1.25 20:46:47

Niitä hyviä valmentajia kyllä on kuin sieniä sateella jotka ovat täysin tyytyväisiä asiakkaan kanssa joka toivoo ettei hevoseen tai omaan kehoon kosketa.

Päivämäärä:   26.1.25 20:47:51

Oih, ihan 7 vuotta ratsastellut :') kertoo siis riittävästi tuosta kilahtamisesta, iän ja kaiken.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.1.25 20:59:50

LähettäjävalmentajaX 

Päivämäärä26.1.25 11:30:24

”Täytyy sanoa että jännä, enpä hoksannut että näinkin normaalista tavasta nykyään ahdistutaan. Siis tätähän tekee todella moni valmentaja, ihan normijuttu.”

Hei ette voi tietää mitä yksilöllä on taustalla. Ei ole mikään ”nykyajan juttu”, jos on vaikka joku trauma taustalla. Sitä on turha naureskella vähätellä.
Itsekin näin valmentajana todellakin toivoisin, että oppilaani sanoisi minulle jos kokisi noin. Ei mitään syytä häpeillä.

Juurikin näin. Itselläni on taustalla sellaisia asioita jotka ovat saaneet kaikenlaisen kosketuksen ahdistamaan. En esimerkiksi kykene käymään hieronnassa tai kosmetologilla. Samoin en itsekään halua koskea ihmisiin. Hiukan helpotusta tuo se luvan antaminen tai kysyminen. Voisitko irroittaa hiuksiini sotkeutuneen kaulakorun/laittaa aurinkorasvaa/sulkea mekon vetoketjun? Haluaisin näyttää pohkeen oikean paikan, onko ok jos kosken? En tiedä miksi, mutta se simppeli kysyminen laukaisee tehokkaasti ahdistusta asian ympäriltä.

Ja tiedän toki että ihminen ei ehkä normaalisti ole "tällainen" ja että asialle olisi hyvä yrittää tehdä jotain. Ja kuten tässäkin ketjussa voidaan todeta, niin suurin osa ihmisistä eivät ymmärrä. Siksi siitä on myös tosi vaikea sanoa valmentajalle tai kenellekään muullekaan.

Päivämäärä:   26.1.25 21:01:15

^ 7 vuotta eri ratsastuskouluilla, kolmisen vuotta luottovalmentajalla, pari vuotta hevosalan hommissa ulkomaita myöten, ja loput seitsemän vuotta ripoteltuna sinne tänne itsenäisesti harrastaen.
Ilmeisesti sinulle ei hevosharrastus tarkoita muuta kuin ratsastuskoululla käymistä, joka kertonee sinun kokemuksesta riittävästi ;D

Lähettäjä: joopa joo 
Päivämäärä:   26.1.25 21:01:19

Taitaa olla nyt joku uniikki lumihiutale valmentautumassa.

Päivämäärä:   26.1.25 21:05:23

Ylempi kommenttini oli toki alemmalle pisteelle :)

Kuten A sen kauniisti sanoittikin, muiden huomioimisella ei menetä mitään, ja niitä valmentajia riittää jotka ymmärtävät erilaisten ihmisten päälle ja pyrkivät omalla toiminnallaan ottamaan kaikenlaisia ihmisiä huomioon. Muiden huomiointi ja empatia ei maksa mitään, eikä oikealla hevosihmisellä ole tarvetta gatekeepata harrastustaan mitättömyyksiin vedoten.

Päivämäärä:   26.1.25 21:14:45

Jos sanoo että on jopa 7 vuotta käynyt ratsastuskoululla eikä muuta kerro niin mitäpä tuosta voi muuta päätellä kuin sen mitä siinä lukee :D

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   26.1.25 21:18:39

Minä ole koko työurani ajan koskenut ihmisiä työkseni. Työssäni joutuu siis koskemaan ja koskettelemaan. Osa jopa heittää vaatteensa pois pyytämättä. Se ei kyllä ole millään lailla tarpeen. Kukaan ei koskaan ole kyseenalaistanut koskettamista, ilman sitä jäisi työ tekemättä tai tulisi tehtyä hiton huonosti. Enkä ole ikinä kysynyt keneltäkään, että sopiiko, että kosken 😅

Päivämäärä:   26.1.25 21:19:26

^ Fiksummat yksilöt tajuavat kyllä että tuolla voidaan viitata kokemukseen vuosissa useissa ratsastuskouluympäristöissä joissa pääsee näkemään monenmonia opettajia vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa.

Se ei kerro muille mitään jos sanoo käyneensä viimeiset 10 vuotta valmennuksessa - kun se voi tarkoittaa kokemusta siitä tasan yhdestä valmentajasta koko ajalta. Selvennyksenä niille jotka sitä tarvitsevat :)

Päivämäärä:   26.1.25 21:24:37

Fiksummat yksilöt kirjoittaa selvästi asiansa eikä jätä tulkinnan varaa :) Mutta kirjallinen anti on laskenut nykynuorilla, ihan tutkittu juttu.

Päivämäärä:   26.1.25 21:27:53

Olen sen verran vanha, että tämä uusi kulttuuri kyllä saa pyörittämään päätä. Nuoruudessa oli tapana ainakin täällä päin, että halattiin kaikki tuttavat mennen tullen palatessa ja oli aivan ok että näytettiin 'kädestä pitäen' ratsastustunneillakin asiat. En taida oikein pysyä perässä, jos unohdankin (todennäköisesti) kysyä saako koskea, en silti ollenkaan tarkoituksella ketään ahdistele. Kuinkahan moni sellaista mahtaa minustakin ajatella.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.1.25 21:45:28

Miten aloittaja voi olla fyysisesti kosketuksessa hevoseen? Vai onko ero siinä että aloittaja koskee eikä hevoselta kysytä?

Päivämäärä:   26.1.25 21:55:16

Mua kyllä huvitti kun synnyttäessäkin kätilöt ja lääkärit jatkuvasti kyselivät että saako koskea. Sillai of course, eihän tässä muuten päästä eteenpäin. Toki ymmärrän hyvin mihin pohjautuu.

Lähettäjä: Hassuope 
Päivämäärä:   26.1.25 22:17:14

Laitetaas nyt vielä rautalangasta vääntäen.
Kun ei olla gynellä, synnärillä tai hieronnassa vaan ratsastusvalmennuksessa tai opetustilanteessa, niin ammattitaitoinen, aikaansa seuraava valmentaja/opettaja kysyy onko sopivaa koskea tai ilmoittaa aikovansa koskea.
Koska se kuuluu hyvään ammattietikettiin TÄNÄ PÄIVÄNÄ. Voi olla, että se kysyminen tuntuu hassulta, mutta tällä varmistetaan se, että kosketusta ei tulkita väärin ja todella, on ihmisiä, jotka eivät kosketuksesta pidä, että tämä on heille ok.
Mikä tässä on ongelma?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.1.25 22:32:05

"Mua kyllä huvitti kun synnyttäessäkin kätilöt ja lääkärit jatkuvasti kyselivät että saako koskea. Sillai of course, eihän tässä muuten päästä eteenpäin. Toki ymmärrän hyvin mihin pohjautuu."

Synnyttäminen on todella intiimi tilanne jonka ihminen voi kokea monella tapaa. Varsinkin vaikeat kokemukset taustalla voivat tehdä tilanteesta hankalan. On ihan asiallista siinä kysyä ja tehdä tilanteesta turvallisemman tuntuinen.

Ihan kuin missä tahansa muussa tilanteessa. Koskaan et tiedä mitä toisella on takana. Koskaan et tiedä miten toinen kokee kosketuksen. Mitään et menetä jos olet ystävällinen.

Päivämäärä:   26.1.25 23:20:41

"Koska se kuuluu hyvään ammattietikettiin TÄNÄ PÄIVÄNÄ."

Aamen.

Ja tiedättekö, tyyppi joka haluaa kähmiä ja lääppiä ei todellakaan sano sitä ääneen, päinvastoin yrittää todennäköisesti puhua ihan ummet ja lammet muuta niin että kohteen on vaikea saada sanotuksi että mitäs ihmettä ukko/akka puuhaat.

Ammattilainen suojelee myös itseään tekemällä asian näkyväksi.

Päivämäärä:   26.1.25 23:27:57

Hmmm: kuten ylempänä totesinkin, ymmärrän ajatuksen taustalla ja miksi näin toimitaan. Siltikin se tuntui huvittavalta koska kyllähän työntekijöiden oli pakko koskea jotta saadaan työt tehtyä.

Päivämäärä:   27.1.25 03:08:15

Hassua että tämä tuntuu menevän ihmisillä näin ihon alle. Ratsastuksenopettajan ei ole välttämätöntä koskea opetettavaan ja ette voi verrata sitä esimerkiksi gynellä tai hierojalla käyntiin? Näihinkin on jo toisaalta varmaan keksitty erilaisia mahdollisuuksia myös niille, joille kosketus on vaikeaa esim. traumojen takia. Miten se on teiltä pois että opettaja/ohjaaja/valmentaja kysyy ensin saako neuvoa ”kädestä pitäen”? Kannattaa välillä siirtyä avartamaan omaa maailmankuvaa niin saattaa omakin ahdistus vähentyä..

Päivämäärä:   27.1.25 04:55:06

Pohkeen paikan näyttäminen ei ole kähmimistä. Ehkä eri kosketusten merkitystä on syytä opetella ja tarkastella uudestaan jos noin kokee.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   27.1.25 05:30:53

Hyvään kehotietoiseen ratsastuksen valmennukseen kuuluu osana, se että valmentaja maasta käsin näyttää ja koskettaa sitä valmennettavaa siellä hevosen selässä. Tämä laji ei ole kosketusvapaa, eikä sellaista urheilulajia ole olemassakaan, jossa valmentaja ei sitä valmennettavaa koskisi. Toki tähän kysytään lupa.
Oppiminen ei tapahdu niin, että se valmentaja seisoo siellä keskellä ja huutaa. Kunnon valmentaja kävelee vierellä/ lähellä (molemmin puolin vielä) ja valmennettava on hyvin tarkan silmän alla. Tämä on nykypäivää ja oikeaoppista valmennusta. Ratsastuskouluissa suurissa ryhmissä on pakko opettaa sieltä keskeltä, koska aikaa ei ole paneutua jokaiseen ratsastajaan niin kuin aidosti pitäisi.

Itse olen myös todennut asiakkaalle, jota ei saa koskettaa edes jalasta oikean paikan näyttämiseksi, muutamin kuukausien jälkeen, ettei meidän nyt taida kannattaa jatkaa yhteistyötä. Kun ei se keho muista, eikä asia sanallisesti (miljoonalla eri tavalla selitettynä, maasta itse näyttämällä, jopa valmennettavan hevosella näyttämällä) mene perille, eikä muutosta tapahdu milliäkään, niin en itse koe pystyväni antamaan sitä mistä minulle maksetataan eli laadukasta valmennusta. Ja ei, en anna helposti periksi.

Seuraava valmentaja kertoi minulle, ettei hänkään jatkanut valmennussuhdetta. Totesimme kyllä, että olisihan tuo helppoa rahaa leikkimällä yksittäisen ratsastajan liikenteenohjaajaa, mutta eipä tuo ammatillisesti ole kovin kummoista. Eikä myöskään hyvä referenssi tulevaa ajatellen.

Kuten todettu; Januksella on kahdet kasvot.

Päivämäärä:   27.1.25 05:47:07

.: ei tässä ahdista, päinvastoin =). Elämä on paljon helpompaa näin kun ei joka ikisestä kosketuksesta ahdistu.

Päivämäärä:   27.1.25 08:32:50

"Pohkeen paikan näyttäminen ei ole kähmimistä. Ehkä eri kosketusten merkitystä on syytä opetella ja tarkastella uudestaan jos noin kokee."

Eikä kukaan tässä keskustelussa niin sanonutkaan.

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.1.25 08:42:37

Elämässä kyllä pitää oppia sietämään muunkinlaista epämukavuutta, kuin ohjaava kosketus (johon eil liity seksuaalisia piirteitä).

Jos kosketus ahdistaa, olisi itsellesikin helpompaa, käydä itsessäsi asia läpi, ja opettaa itsesi siihen. Jos kuitenkin käyt lääkärissä, hammaslääkärissä, gynellä, hierojalla, fyssarilla, kampaajalla, ja ei koe heidän koskettamistaan ahdistavana, ja se kuuluu asiaan, etkö voisi ajatella että opettajankin kosketus kuuluu asiaan.

Tuskin sitä kauhean usein tapahtuu kuitenkaan? Maksimissaan kerran tai kaksi tunnissa. Eihän se opettaja jaksa koko tuntia kävellä/juosta sun jalassasi roikkuen. Omalla kohdalla jos muistelen (harrastusta takana yli 40 vuotta). Minua on neuvottu asentoa maastakäsin korjaamalla ehkä yhteensä n. 20 kertaa! Ja EN ole hyvä ratsastaja, vaan asennossa ja apujen käytössä on paljon korjattavaa yhäkin.

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   27.1.25 13:26:34

Iloksenne voin kertoa käyneeni terapiassa, mutta se ei muuta asiaa mihinkään. Oman kehon suhteen on jokaisella meistä määräysvalta ja sitä saa käyttää ilman sen kummempaa perustelua.
Olen ollut naimisissa yli 15 vuotta ja puoliso kestää sen, että tietynlainen kosketus sattuu. Kaikki kosketus ei tuota kipua, mutta yllättävä kosketus vieraan henkilön toimesta on vaikeampi sietää. Ratsastusvuosia mulla on takana melkein 30 ja yhden käden sormilla voin laskea kerrat, kun opettaja on koskenut.
Kehitys kehittyy ja suunta on aivan hyvä just näin. Siinä missä ennen vaiettiin ja kärsittiin, nyt voidaan avata suu ja sanoa että tämä ei ole mulle ok. Jos valmentaja pahoittaa mielensä, on hänen näkemyksensä ehkä hiukan yksipuolinen.
Tällä aloituksella ei liene tarkoitus saada hötötätejä tipahtamaan jakkaralta järkytyksestä, vaan ihan rehellisesti kysyä vinkkiä asian puheeksi ottamiseen. Toivottavasti ko valmentaja on vähän avatakatseisempi kuin tämä palstaväki.

Päivämäärä:   27.1.25 14:00:36

Usein kosketus on helpompi hyväksyä, kun etukäteen kysytään, onko ok. Jos ihmisellä on ylipäätään ongelmia kosketetuksi tulemisen kanssa, hänelle voi olla täysin mahdotonta siitä kertoa siinä vaiheessa, kun tilanne on jo päällä. Yksinkertainen kysymys voi laukaista jännityksen ja tehdä tilanteesta ylipäätään siedettävän, tai sitten tarjota helpon keinon kieltäytymiseen.

Itseäni ei kosketus ratsastaessakaan haittaa, parikin valmentajaa on ollut, jotka käyvät ihan asettelemassa vaikka niitä jalkoja, ja se on mielestäni ollut vain hyvä. Siitäkin huolimatta pystyn ymmärtämään täysin, miltä voi tuntua kun kosketuksi tuleminen tuntuu pahalta. Ihmeellinen lällättelyasenne täällä joillakin, mutta se nyt ei kyllä ihmetytä. Valitettavasti. Ja ihan naurettavaa verrata ratsastusvalmennusta johonkin hierojalla, kampaajalla tai gynellä käyntiin, silloinhan on ihan oletus jo, että kosketaan.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.