Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuiviklkeiden säilytys traikussa talvisin

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.1.25 08:48:15

Te jotka reissaatte paljon talvellaki hevosen kans (1-2x vko esim) niin siivootteko joka kerta kaiken kuivikkeen pois vai miten estättw jäätymisen? Mä säilyttäny traikussa, toki siivonnu kaiken märän ja likasen mitä vaan saa pois, kut kyl silti turve jäätyy, jää se aina sen verta kosteeks pikkuhiljaa ku sinne tulee kusta. Tuntuu vaan järjettömältä aina viskata meneen näennäisesti puhdas turve ja kuivittaa 5pvä päästä uudestaa

Re: Kuiviklkeiden säilytys traikussa talvisin

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.1.25 08:50:29

Meillä traikussa purua. Ei jäädy.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   26.1.25 08:55:21

Kutteria kun laittaa ei jäädy eikä sotke koko traikkua mustaksi.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   26.1.25 09:23:33

Mä pidän traikussa puupellettiä, enkä tyhjennä joka käytön jälkeen kun liikutaan 3-4 x / vko. Siivoan vaan likaiset ja märät pois. Ei jäädy. Pikkupusseja pellettejä saa ostaa puuilosta ym.

Päivämäärä:   26.1.25 09:27:31

Joo hei täytyypä ostaa erikseen kuivikkeet traikkuun! Empäs tullut ajatelleeksi :D

Mulla vaan hevonen kusee aina treenin jälkeen traikkuun, mahtaakohan purussa riittää imukyky. Onkohan puupelletti parempi

Lähettäjä: Ua 
Päivämäärä:   26.1.25 09:43:28

Mä vien ne puhtaat traikusta karsinaan
Mun mielestä traikun pohjan takia senpitää olla tyhjä ja puhdas aina paitsi matkalla
Ja mielestäni siellä huonompi ilma jos jää vähänkin likaista

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.1.25 09:49:09

Meillä on turve. Aina reissun jälkeen kaikki kakka ja märkä turve pois, loput lakastaan keskelle kasaan. Sitten ennen lähtöä kasasta levitetään takaosaan turvetta. Ei jäädy, kun katsoo, ettei jää märkää sekaan. Kesällä tyhjennetään aina, mutta ihan rehellisesti tuo turvekasan penkominen lumen alta on sellainen paskahomma, että ei jaksa neljää kertaa viikossa tehdä sitä, että saa traikkuun turpeet. Ehkä, jos matkustaisi harvemmin. Karsinoiden kuivitus riittää kerran viikossa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.25 10:02:50

En käytä turvetta traikussa kun sotkee ja jäätyy. Vain pellettiä / purua

Lähettäjä: o.O 
Päivämäärä:   26.1.25 10:28:50

kaikki mikä kastuu jäätyy. oli se sitten turve, kutteri taikka pelletti. imukyky näissä vaan eri...

monen mielestä turve sotkee, koska he näkevät sen ruskean pölyn. esim kutterin pöly ei ole yhtähyvin havaittavissa, koska on paljon hienojakoisempaa ja vaaleampaa.

Päivämäärä:   26.1.25 11:37:07

Mua ei kyllä turve haittaa sotkemisen puolesta enkä ole koskaan sitä pölystä ja likaamisesta calittamista ynmärtänyt koska ei meillä juuri nimeksikään pölyä. Meillä kyllä erittäin hyvää kuivaa pintarahkaturvetta.

Ja kyllä mäkin aina tosi huolella kerään märät ja lannat mutta kyllä se kosteus vaan imeytyy niihin kuivankin näkösiin turpeisiin. Ja lakasen kans aina kasalle ja siinähän sitte saanu hakata rautalikolla ja levittää koppuraa jäätynytta turvetta.

Taidankin tehdä niin kuin Ua ja alkaa kerään pois. Ajattelin vaan jatkojalostaa siihen että vois hankkia hyvän ison lötkösaavin minne kerää turpeen ja vie talliin. Mulla kun ei ole pihatossa turvetta muutaku pohjalla oljen alla ni ei voi heittää mihinkää sitä turvetta

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   26.1.25 11:47:29

Lakaisen kasaan ja isoin määrä ikeakassiin. Siitä sitten helppo levittää takaisin lattialle. Helposti sinne koppiin kondensoituu vettä kun pakkasilla kuljettaa hikistä hevosta treeneistä kotiin ja siitä sinne tulee se "peruskosteus" joka vetää kuiviketta jäähän.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   26.1.25 14:46:37

No laita sen turpeen sekaan kutteria tai pelkästään. Ei pitäisi jäätyä. Ja paali helppo ostaa yksittäin jos ei muuten sille tarvetta.

Päivämäärä:   26.1.25 15:01:12

"Ja lakasen kans aina kasalle ja siinähän sitte saanu hakata rautalikolla ja levittää koppuraa jäätynytta turvetta."

Älä lakaise kasalle, vaan jätä traileriin jätettävät kuivikkeet mahdollisimman tasaisesti pohjalle. Sellaiseksi, että hevonen voi kävellä suoraan sisään. Jos ne ovatkin lähtiessä hieman koppurassa, niin ne sulavat nopeasti trailerin lämmetessä.

Tai jos välttämättä haluat kasata, niin kasaa ne viereiselle hevospaikalle. Jos ovat jäässä lähtiessä niin olkoot, laita hevosen alle uudet puhtaat kuivikkeet. Viereiseltä hevospaikalta voi lisätä paluumatkalle kuiviketta, jos tarve.

Lähettäjä: Dd 
Päivämäärä:   26.1.25 15:22:50

Oleellisinta aina, talvella tai kesällä, on mun mielestä lakaista kuivikkeet pois reunoilta kun sinne jää patjat jos sinne kovettuu, menee kumimaton väliin jne. Niin vähintään likaiset pois ja lakaisu keskelle. Meillä hevonen pissaa vain hyvin harvoin traikkuun ni ei oo ollu haaste. Musta hyvä idea nostaa kuivikkeet saavissa lämpimään jos on haastetta kovettumisessa.

Yhdessä vuokratrailerissa piti aina täysin tyhjentää traikun pohja myös kesällä ja ei ollut paikkaa säilyttää näitä kuivikkeita. Ihan hirveästi meni haaskuuseen kuiviketta, joka oli ollut kerran käytössä lyhyen matkan ja vaikutti myös siihen kuinka paljon sitä kuiviketta viitsi pohjalle heittää..

Päivämäärä:   26.1.25 21:44:23

Dd, mikä järki kuivike heittää menemään? Silloin kun kuljin vuokrakopilla joka piti tyhjentää niin otin karsinasta kuivikkeet koppiin ja vein matkan jälkeen loput takas.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.