Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen kävelytys ennen ratsastusta

Lähettäjä: Helka 
Päivämäärä:   25.1.25 21:31:31

Kaverin tallilla tämä on yleisenä käytäntönä on taluttaa hevosta pitkin maneesia/kenttää ennen varsinaista ratsastusta.Onko tälle joku syy, mitä en itse tajua? Itse hyppään heti selkään ja kävelytän hevosta selästä käsin. Haluaisin kuulla muiden hevosihmisten kokemuksia asiasta, onko ylipäätään hyödyllistä kävelyttää hevosta narussa ns. alkukäyntejä?

Re: Hevosen kävelytys ennen ratsastusta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.25 21:36:14

Miksi pitää turhaa ihmisen painoa selässä pidempään, lihakset lämpenee paremmin kun ei ole painoa kyydissä ja itsekin on notkeampi ja valmiimpi selkään, kun kävelee ensin sen vartin

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   25.1.25 21:37:06

Tekeehän se omallekin kropalle hyvää, kun lämmittelee kävellen maasta käsin. Laiskuutta mennä selästä aina alku- ja loppukäynnit.

Lähettäjä: Hgd 
Päivämäärä:   25.1.25 21:38:14

Moni kävelyttää siinä samalla itseään ennen selkäännousua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.25 21:42:57

Koska hevonen on muutakin kuin urheiluväline ja sille on ihan hyväksi lämpätä aluksi hetki ilman ratsastajaa :) Taluttaen saa verkkausta myöskin ratsastaja.

Lähettäjä: Jepp 
Päivämäärä:   25.1.25 21:44:04

Kävelytän aina maasta alku- sekä loppukäynnit. Saan itse samalla liikuntaa, hevonen ehtii liikkua vähän ilman taakkaa ennen kuin kipuan kyytiin ja lopuksi saa palkkion kun nousen pois kyydistä kun työnteko loppuu.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   25.1.25 21:44:19

Itse kävelytän maasta reippaat alku- ja loppukäynnit löysähköllä satulavyöllä. Koen, että hevoselle parempi, joku toinen voi olla toista mieltä. Itsekin saa kroppaa paremmin lämpimäksi reippaalla kävelyllä.

Päivämäärä:   25.1.25 21:44:23

Kiitokset vastauksista! Olen itse aloittelija ja halusin vain mielenkiinnosta kysyä. Kuulostaa loogiselle hevosen kävelytys maasta käsin ennen selkään hyppäämistä.

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   25.1.25 21:45:25

Omalle kropalle tekee tosiaan hyvää, samalla tsekkaan pohjan kunnon, hevosen yleisen mielentilan ja ympäristön tilanteen. Lisäksi saa vielä varmistettua ennen selkään nousua, että satula ei ole liikahtanut. Ja maastakäsin minun tulee yleensä kävelytettyä automaattisesti pidempään mitä selästä.

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   25.1.25 21:47:46

Anteeksi mutta miksi niin vittumaisia kommentteja ihmisille joka kyselee asiasta XD tämän takia hevospiirejä pidetään niin hirveinä..

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   25.1.25 21:53:01

Ai, itse en huomannut vittumaisia kommentteja.

Itse kävelytän maasta, parempi hevoselle.

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   25.1.25 21:58:41

Kommentoija selkeästi ihmetteli asiaa ja kysymys ei tullut mistään ilkeästä paikasta. Ehkä erityisesti tuo kommentti "hevonen ei ole pelkkä urheiluväline" on inhottava ja tarkoituksena on vaan tuottaa pahaa mieltä AP:lle.

Päivämäärä:   25.1.25 22:01:09

Minä en mieltäni pahoittanut, kiitos kaikille vastauksista! En tosissaan vaan ymmärtänyt asiaa ja halusin vaan kuulla ihmisten mietteitä.

Lähettäjä: tyyni 
Päivämäärä:   25.1.25 22:04:45

Itse kävelytän myös alku- ja loppukäynnit taluttaen. Tekee hyvää molemmille.

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   25.1.25 22:11:24

Itse hyppään suoraan selkään. Hevosella on hyvät ja isot laitumet joissa pääsee kävelemään päivän mittaan vapaasti. Laidun kaverien kanssa liikkuu paljon vuoden ajasta riippumatta. Itse koen saavani parhaimman kosketuksen hevoseen heti alkuun selästä. Samalla tavalla hevonen tarvitsee ratsastajan kontaktin selästä alku-ja loppukäynneissä. En toki sitä sano että kävelytys olisi huono asia, tämä vain itselleni toimii.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   25.1.25 22:18:30

Mulla on tapana myös siinä kävelyttäessä tsekata hevosen mielentilaa ja vireystilaa. Miksei myös terveydentila siinä tule varmistettua. On olleet sellasia herkkiksiä ja tempperamenttisia ettei joka päivä mennä samalla kaavalla.

Päivämäärä:   25.1.25 22:18:49

"onko ylipäätään hyödyllistä kävelyttää hevosta narussa ns. alkukäyntejä?"

Ei ole. Se hidas matelu mitä ratsastajat kutsuvat hevosen kävelyttämiseksi ei ole hevoselle mitään lämmittelyä. Hyvä, jos joku kykenee saappaat jalassa kävelemään oikeasti ripeästi hevosen tahtiin, mutta itse en ole tällaista näkyä koskaan nähnyt.

Lähettäjä: Tino 
Päivämäärä:   25.1.25 22:24:30

Ehkä tästä asiasta pitäisi tehdä enemmän tutkimusta. Tulee tuntemus että tämä narussa kävelytys on lähinnä vain pelkkää ratsastajien mututuntumaa. En itse koe kävelytyksestä olevan hyötyä. Parhaiten hevosen tuntemukset ja mielialan aistii selästä. Talutus on pelkkää vaeltelua mitä ajattelen tehtävän vain muodin vuoksi.

Lähettäjä: Akk 
Päivämäärä:   25.1.25 22:27:53

Ehkä kävelytyksessä on ideana ennemmin ratsastajan oma kropan lämmitys, ei niinkään hevosen....

Päivämäärä:   25.1.25 22:30:50

No koska se hevonen lämmitellään, jos kävelytys on vain ratsastajaa varten? Siltä se näiden kohdalla tosin usein näyttääkin, että kylmällä hevosella lähdetään suoraan ravailemaan.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   25.1.25 22:37:18

Ai kukaan ei voi tässä maailmassa kävellä ripeästi jos kaksoispiste ei ole sellaista nähnyt? Kyllä minä väitän käveleväni maasta käsin niin reippaasti, että hevonenkin joutuu ottamaan pidempää ja tehokkaampaa askelta. Onhan se ihan totta, että puhelin kädessä matelu ei ole lämmittelyä nähnytkään mutta reipas kävely maasta saa niin hevosen kuin ratsastajankin lämpimäksi.

Päivämäärä:   25.1.25 22:41:17

Sanoin näin:
"Hyvä, jos joku kykenee saappaat jalassa kävelemään oikeasti ripeästi hevosen tahtiin, mutta itse en ole tällaista näkyä koskaan nähnyt."

Hyvä, jos joku kykenee. Kovin yleistä tällainen ei ole, vaan tuo puhelin kädessä haahuilu on se yleisempi todellisuus.

Lähettäjä: Akk 
Päivämäärä:   25.1.25 22:42:58

Hevosilla postimerkin kokoiset laitumet, joissa eivät pysty kunnolla liikkumaan.. ei ole tarpeellista tälläinen kävelytys, varsinkin kun jaksavat sen 5-10 min löntystellä hevosen vierellä.. samalla tavalla hevosta täytyy käynnissä ratsastaa ja työstää

Päivämäärä:   25.1.25 22:44:41

Moni varmasti kokee kävelevänsä reippaasti, mutta kun sitä katselee oikeasti reippaasti kävelevän hevosen kyydistä huomaa että siinä ajassa kun taluttaja on päässyt yhden kierroksen niin selästä on jo menty kaksi.

Sinänsä kävelytys ei varmaan hirveästi hevosta haittaa jos treenikin on kevyttä hiippailua, mutta ruuhkamaneesissa on hyvä kyllä hoitaa kävelyt selästä koska maastakäsin kävelytys vie huomattavasti enemmän tilaa ja näkyvyys on hevosen takaa huono.

Ratsastajan alkulämmittely kannattaa tehdä vaikka siinä vaiheessa kun varustaa hevosta. Kun hakee rivakasti kamat ja harjaa huolella ja kävelee vaikka sitten sinne ratsastusalueelle niin kyllä siinä on jo lämmitetty.

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   25.1.25 22:46:41

Piste piste puhuu asiaa, kävelytys on useimmiten vain tilaisuus näprätä puhelinta ja laiskotella

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.1.25 22:51:20

Itse alkuun kävelytän maasta ja sitten selästä aloitetaan käyntityöskentely ja haetaan sitä aktiivista käyntiä. Itse olen huomannut niin päin, että selästä käsin kävelevät ottavat muutaman kierroksen käyntiä, sitten jo tuntumalle ja ravityöskentelyyn. Hevonen hyötyy pitkistä alkukäynneistä, eikä ennen selkään nousua tapahtuvasta maasta käsin kävelyttämisestä ole yksinkertaisesti mitään haittaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.1.25 22:51:52

Lilja, kyllä se puhelimen näpräys näyttää onnistuvan selästäkin ;)

Lähettäjä: 56 
Päivämäärä:   25.1.25 22:56:59

En itse koe että kävelytyksestä ennen ratsastusta olevan mitään haittaa. Koen olosuhteiden olevan isossa merkityksessä tässä asiassa. Ehkä tätä asiaa ei kannata katsoa niin mustavalkoisesti vaan ymmärtää, ettei yhden vaihtoehdon olevan se ainoa oikea.

Lähettäjä: Koppa 
Päivämäärä:   25.1.25 23:01:44

Itse tykkään kävelyttää alkukäynnit selästä ja loppukäynnit maasta, jos ne tapahtuvat kentällä rai maneesissa. Parasta on tietenkin, jos pääsee kävelemään molemmat pihalla, ettei tarvitse vain kiertää kehää. Selästä kävelyttäessä saa jo vähän osviittaa siitä, millainen hevonen on tänään ratsastuksellisesti. Hevonen pääsee myös kävelemään reippaammin.

Olen kyllä ratsastanut myös hevosella, jota piti ehdottomasti taluttaa useampi kierros ennen selkäännousua. Sillä oli jonkinlainen "satulavyöpaniikki", eli jos vain kiristi vyön (vaikka miten varovasti ja hitaasti) ja meni selkään, niin se lähti menemään köyryselkäloikkaa. Silloin hevosten vatsavaivoja ei vielä ymmärretty ja tutkittu niin hyvin, mutta olen melko varma, että sillä oli jotain vatsahaavaa tai muuta. Näkyi käytöksestä muutenkin, ettei sillä ollut aina ihan hyvä olla. Eli riippuu myös hevosesta, miten kannattaa tehdä.

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   25.1.25 23:03:44

Komppaan edellistä! Molemmissa vaihtoehdoissa on varmasti omat hyödyt. Ei tarvitse tuomita toista jos haluaa aluksi kävelyttää hevosta maasta käsin tai suoraan selästä.

Lähettäjä: ˆ^ˆ 
Päivämäärä:   25.1.25 23:10:38

Talutan yleensä muutaman kierroksen maneesin/kentän ympäri ja kiristän samalla vyön, sitten selkään ja jatkan vielä vähän aikaa käyntityöskentelyä selästä ennen ravaamista ja laukkaamista. Ja kävelen ihan oikeasti reippaasti ja puhelin pysyy taskussa. Käyn myös hevosen kanssa säännöllisesti maastossa kävelemässä maasta käsin 1-1,5 tunnin lenkkejä niin, että mukana on usein tallikaveri, tosin hän liikuttaa hevosensa selästä käsin ja on useamman kerran maininnut, että kiva kun on sellaista lenkkiseuraa, ettei tarvi jarrutella hevostaan. Näillä lenkeillä en toki kävele saappaat jalassa.

Päivämäärä:   25.1.25 23:14:36

Kävelytän etukäteen jos:
- hevonen on herkkä vyöstä ja se pitää kiristää pikkuhiljaa
- on kylmä ja haluan pysyä lämpimänä
- hevonen on reaktiivinen ja haluan tsekata sen päivän mielentilan ennen kuin hyppään kyytiin

Loppukäynnit kävelytän jos:
- On kylmä ja haluan pysyä lämpimänä
- Hevonen on hikinen ja haluan saada satulan pois selästä, että kuivuisi nopeammin.

Eli joskus tulee käveltyä enemmän ja joskus hyppään suoraan kyytiin. Ihan hevosen ja päivän mukaan.

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   25.1.25 23:40:20

En kävelytä, sillä en pääse saappaissa niin kovaa vauhtia kuin hevoseni kävelisi reippaasti ja koen sille hitaan käynnin turhana. Talutusreissut yleensäkin sen kanssa on (henkisesti) raskaita molemmille, kun hevonen on iso ja reipas ja itse olen melko lyhyt, joten joudun melkein juosta perässä :D Joten menen selästä.

Jos olisi pienempi hevonen, niin varmaan taluttaisin alkukäynnit. Paitsi liukkaalla kelillä, kun kävellään 99 % ajasta ulkona.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   25.1.25 23:40:47

Kävelytän hevosen maasta ja ulkona jos vähänkin siedettävä ilma minim 15 min, usein pidempään koska hevonen on vanha ja tarttee pitkät alku ja loppuverkat. Kävellään metsässä, poluilla ja mäkiä ylös ja alas. Tekee hyvää myös mulle rönytä siellä pusikossa, nostella jalkoja ja pysyä tasapainossa. Matkan varrella kiristän satulavyön pikkuhiljaa. Sitten kentällä tai maneesissa pari kierrosta käyntiä ja sitten raviin.
Erityisesti vanhemman hevosen kanssa pitkät alku- ja loppukäynnit ovat äärettömän tärkeät.

Lähettäjä: Yhteistyö 
Päivämäärä:   26.1.25 00:14:41

Kävelytän, sillä samalla pyydän hevosta olemaan kanssani yhdessä vuorovaikutuksessa. Reipasta hidastutan ja pyydän kuulolle, pysäyttelen ja ohjaan erilaisia reittejä. Hitaampaa pyydän hieman heräämään ja skarppaamaan. Juttelen ja kiitän kun johonkin pieneen pyyntööni vastataan ja hevonen on kiinnostunut ratsastajastaan. Sitten vasta selkään. Usein homma sujuu ratsain paremmin, kun ollaan samassa rytmissä jo maasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.1.25 01:20:29

^ juuri näin. Vuorovaikutus se tärkein osuus :)

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.1.25 03:22:37

Satulavyö kannattaa ensin laittaa kevyesti kiinni ja tiukata vasta kun hiukan asettunut lämpimään selkään. Tuo hevoselle mukavampaa. Samoin löysätään niin että ehtii kudokset palautua liikkeessä loppuverkan aikana.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   26.1.25 13:33:00

Hevosen selkä ei ole tehty kantamaan painoa, eli voi ajatella että ratsastajan kannattaa olla siellä hevosen selässä mahdollisimman vähän aikaa ja niin että hevonen liikkuu korrektisti. Biomekaniikan näkökulmasta siis.

Mutta viehän se tilaa ruuhkaisessa maneesissa eikä se kävely välttämättä ole kovin tehokasta.

Päivämäärä:   26.1.25 14:22:53

Kävelytän ehkä 2-4 kierrosta kentän tai maneesin ympäri ennen ja jälkeen ratsastuksen, kiristän/löysään samalla satulavyön, riisun/puen loimen/oman takin, lasken/nostan jalustimet. Mutta en kyllä rämmi saappaat jalassa yhtään sen enempää. Saappaat eivät ole mitkään kävely kengät eikä ratsastukseen tarkoitettu alusta ole kävelyyn sopiva. Saappaissa kävellessä voi tulla hiertymiä ja nilkat nuljuvat miten sattuu. Lisäksi saappaat menevät pilalle kävelystä kun ne on tosiaan tarkoitettu ratsastamiseen, aina on jossain kuraa tai vettä, venyvät kaatuessaan, jne. Enkä todellakaan ala vielä kenkiä vaihtamaan ennen selkään kiipeämistä ja raahaamaan jotain saapaskassia mukana kentän tai maneesin laidalle.

Päivämäärä:   26.1.25 15:35:47

En kävelytä yleensä alkukäyntejä, koska haluan rauhassa tunnustella omaa kehoa, hevosta ja rentoutta ennen kuin selässä alkaa työskennellä. Veikkaan tästä olevan aloittelijalle paljon enemmän hyötyä kuin kävellä maasta. Myös rennoin ohjain taivuttelu jne onnistuu selästä paremmin ja en itse jaksa kovin pitkään marssia hevosta verryttävää käyntivauhtia ratsastussaappat jalassa. Oma jumppa maan pinnalla tapahtuu ihan ilman hevosta? Loppukäynneillä saatan kävellä maasta jos samalla kerää vaikka kakkoja.

Lähettäjä: älkn 
Päivämäärä:   26.1.25 15:51:36

Minkälaisia saappaita teillä oikein on? Kävelen saappaat jalassa ulkona vaihtelevassa maastossa ainakin 20 min alkukäynnit, eikä mitään ongelmaa. Ja olen näin tehnyt 15 vuotta, monilla eri saappailla. Ainut jos tiet on ihan peilijäässä niin saappaat on liukkaat. Silloin vaan tien viereen tai metsään kävelemään.

Jos ei viitsi kävellä edes kunnollisia alku- ja loppukäyntejä hevosensa kanssa, niin eipä paljoa hevosestaan välitä.

Päivämäärä:   26.1.25 15:56:24

"Jos ei viitsi kävellä edes kunnollisia alku- ja loppukäyntejä hevosensa kanssa, niin eipä paljoa hevosestaan välitä."

Totta, mutta ei sillä ole väliä miten se toteutetaan, kunhan kävellään vauhdikkaasti. Oli se sitten kävelytyskoneessa, maasta käsin tai selästä käsin.

Lähettäjä: noin 
Päivämäärä:   26.1.25 16:00:06

Ei sen hevosen tarvitse mitään kilpakävelyvauhtia mennä, että sen lihakset lämpenee. Lihakset työskentelevät monipuolisesti ja aktiivisesti käynnissä, jossa hevonen ei voi käyttää vauhtia liikkeen ylläpitämiseksi, vaan liike tuotetaan kokonaisuudessaan lihasvoimalla. Aktiivinen käynti riittää ja sellaisessa ainakin itse pysyn vallan mainiosti mukana millä tahansa kengillä. Tämäkin on hevosen koulutuskysymys. Laahustaminen tietenkin eri juttu ja puhelimen räpeltäminen.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.1.25 17:52:39

En kävelystä vaan ratsastan maasta. Eli tsekkaan hevosen avut läpi, yleensä muutama pysähdys ja peruutus ja liikkeellelähtö. Näissä jo luodaan suhdetta, herkistetään avut, tsekataan suoruus, päivän fiilis. Tottelevaisuus ja keskittyminen. Jos hevonen tässä ei kuuntele herkästi apuja tehdään enemmän. Samalla näkee että liikkuu puhtaasti jne. Sitten yleensä otan ympyrällä hieman lateraaleja eli avoa ja vastataivutus. Tässä jo vähän kootaan koulutuksen mukaan käyntiä ja ravia ja taas saadaan korjattua mahd haasteita, vinouksia ja työstetään esim kokoamisastetta pikkuhiljaa vaikeampaan kun välttämättä selästä pystyy. Tähän menee ehkä 5-10min joskus kauemmin toki. Lopuksi otan vielä suoralla uralla kokoamisasteen mukaisesti avot/sulut/ vastataivutus/puolikkkaat askeleet ja usein jotain ”kivaa” eli mistä hevonen tykkää. Sitten automaattiparkkweraus ja kyytiin

Päivämäärä:   26.1.25 18:43:24

Juu:lla on vyö liian kireällä jos kudosten täytyy jollain erikoiskonsteilla ”palautua” vyön käytöstä.

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   26.1.25 18:45:51

Selästä. Kävely on tärkein askellaji ja sitä RATSASTETAAN. Kävely ei ole mikään vain alku- ja loppu väkisinliikutus.

Lähettäjä: Melkeempä 
Päivämäärä:   26.1.25 18:55:00

Kävelytys maasta 10-15min ja siitä selkään tekemään saman verran käynnissä töitä eli avoja, sulkuja, väistöjä jotta saadaan tsekattua miltä hevonen tuntuu. Loppuun yleensä hyppään heti alas kun heppa tuntuu hyvältä ja kävelytän 10-20min. Itse kun kävelee vieressä voi myös tehdä töitä ;) vaikka tempon vaihteluja jolloin saat hevosen pidettyä hereillä ja itsellä mielenkiinnon kävelyyn kun ei vaan laahusteta menemään. Tämä hevoselle paljon palkitsevampaa kun pitkin ohjin röhnöttävä ihminen selässä

Päivämäärä:   26.1.25 20:30:29

Kävelytän aina alkuun ja loppuun, paitsi joskus maastossa. Lämpenee itse, tulee tsekattua pohjan kunto ja näkee vähän hevosen mielentilaa. Kaveri hyppää tallin ovella selkään, ratsastaa maneesin ovelle ja tulee alas avaamaan sen. En pysty ymmärtämään.

Päivämäärä:   26.1.25 20:50:12

Kävelytän aina ennen ja jälkeen ratsastuksen maasta, koska
-pysyn ite lämpimänä
-tulee kävelyä itselle
-en halua turhaan olla selässä, koska tekee hevosellekkin hyvää mennä ilman ratsastajan painoa
-tulee käveltyä enemmän

Ja en ymmärrä millasia saappaita ihmisillä on, jossei niillä pääse käveleen reippaasti? Kävelen oikeesti reippaasti, eikä oo mitään väliä onko lenkkarit, kumisaappat, ratsastussaappat vai talvikengät.

Päivämäärä:   26.1.25 21:00:15

Riippuu hevosesta. Joillakin tarvitsee tehdä paljon käyntityöskentelyä ennen siirtymistä muihin askellajeihin ja tällaisella hyppään yleensä suoraan selkään ja aloitan työstämään koska aikaa ei tarvita varsinaisesti pelkkään kävelyyn kävelyn takia, vaan käynnin työstämiseen tehokkaasti.

Toiset sitten taas kävelytän maasta ja verkkaravitkin saatan pistää menemään liinassa ennen kuin nousen selkään. Esim nuoret ja lihas- tai selkävaivaiset jotka tarvitsee sen kunnon lämmittelyn ilman ratsastajan painoa selässä.

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   27.1.25 00:45:56

No kyllä nimenomaan vanhemmat hevoset tarvitsee ne tosi pitkä käynnit. Näin on mulle sanoneet sekä ell että hieroja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.