Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 25.1.25 21:29:53
Villinä ne hevoset kuolee, jos on kavioiden kanssa ongelmia. Vaikka hevonen "pärjää", ei tarkoita, että se voisi aina erityisen hyvin. Minäkin olen kengättömyydestä haaveillut, mutta ei vaan olosuhteet ole siihen sopivat. Talvella on jäätikköä, bootsit saattaa pitkässä käytössä alkaa hangata ja lisäksi melkeinpä meidän kaikki maastoreitit ja tallin pihakin on isoa terävää soraa. Kesällä laidunaikaan olen kokeillutkin ja laitsallahan pärjäilee tietysti ihan hyvin. Kentälläkin liikkuu ok (liike on suurempi ja varmempi kengitettynä), mutta ihme saisi tapahtua, jos tuo herkkätassuinen hevonen niin paljon pystyisi kavioitaan puuduttaa, että ei enää arkoisi soralla. Ehkä ne kaviot siihen joskus ajan saatossa turtuisi, mutta siirtymävaihe ei olisi mielestäni yhtään hevoselle reilu. Monessa paikkaa olen nähnyt väitteen, että saattaa mennä kuukausia tai jopa vuosikin, että hevonen tottuu. Eli niin kauan pitäisi sen antaa elää epämukavasti tai jopa kivuissaan? Siihen en lähde. Jos hevosella on hyvät kaviot ja se pystyy liikkumaan kivuitta ja turvallisesti ilman kenkiä, hyvä. Jos se arkoo pohjia tai kaviot kuluu, kengät jalkaan.
|