Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraheppakokelas, ihmetyttää

Lähettäjä: Urheilija? 
Päivämäärä:   24.1.25 07:51:14

Kävin kokeilemassa issikkaa joka on tulossa vuokralle. Omistaja laittoi valmiiksi ja ratsasti ensin, minä sitten kävin selässä.
Nämä asiat mietityttävät:
1) issikka haettiin porkkanan kanssa boksista - hyvä että liitetään postiivisia asioita boksista/tarhasta hakuun mutta tuntuu oudolta että boksista hakuun tarvitaan porkkanaa (onko hevonen jotenkin kiukkuinen ilman)?
2) hevonen laitetaan käytävällä valmiiksi. Omistaja sanoo ettei se niin tykkää niistä kiinnitysköysistä. Yritin vähän tutustua/silitellä hevosta niin se yritti näykkästä monta kertaa minua - ei täydellä raivolla mutta sellaista puolienergistä näykkäilyä
3) kun satulan kanssa kuljettiin peppupuolelta hevonen yrittää sulkea tien
4) ennenkuin satulavyön noutaa mahan altaa omistaja antaa aina hevosnamin
5) kun satulavyötä kiristää niin hevonen potkaisee takajalalla sellaisen eteenpäin suuntautuvan koukkupotkun osuakseen kiristäjän käsiin, ei täydellä raivolla mutta oli siinä hieman nopeutta. Omistaja sanoi että pitää vaan olla tarkkana. Hän läpsäisi ja kielsi hevosta äänellä, tuntui lopettavan.
6) kun kentällä noisi selkään, hevonen kiemurteli
7) kuulemma kun maneesissa nostaa laukan, helposti pukkaa pienen alkupukin - ei kuulemma viihdy maneesissa. Kentällä / maastossa tekee kuulemma vähemmän
8) selässä tuntui että askellajit ovat aika köpöttävät (tosin ratsastin aika huonosti kun mua jännitti hieman), laukka oli hieman hidasta ja jotenkin outoa istua
Omistaja oli todella kivan ja rehellisen oloinen. Hevonen ei spuukkaile, ota lähtöjä tms joka mulle tärkeää kun olen tällainen vähän jännittävä tätiratsastaja. Muttamutta - tuntui oudolta kipu?käytökseltä ja mulle tärkeää myös yhteys hevosen kanssa mutta tää yksilö ei ainakaan halua mua lähelleen (eikä mikäön nallekarhu ollut omistajallekaan, yritti näykkäistä ntä suitsia laitettaessa). Entinen ratsastuskouluhevonen mutta ollut omistajalla pari vuotta.
En tuntenut heppaa "kivaksi" mutta kun en ole ammattilainen niin mietin myös että siinä se vuokraheppa kuitenkin olisi ja voisin oppia. Mitä ajatuksia herättää?

Re: Vuokraheppakokelas, ihmetyttää

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.1.25 07:53:54

Täysin selvää kipukäytöstä. Harmi, ettei kaikki hevosenomistajat osaa nähdä oman hevosensa kipua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.25 07:54:47

No herättää ajatuksia että hevonen on kipeä eikä sitä ilmeisesti huomata. Todella kurjaa. En jatkaisi.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   24.1.25 07:55:53

Vatsa/suolistovaiselta kuulostaa. Tuossa monta kohtaa jossa hevonen koittaa kertoa ettei tunnu hyvältä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   24.1.25 07:58:45

Todellakin hevosella joku pahasti vikana, sääliksi käy kun hevonen yrittää siitä kertoa ja vaan komennetaan :( kysy omistajalta onko ajatellut tutkia miksi käyttäytyy noin!

Lähettäjä: ''' 
Päivämäärä:   24.1.25 08:11:41

Herättää ainoastaan ajatuksia, miksi tänne kirjoitat, miksi et puhu omistajan kanssa suoraan, asioista mitkä tuntuu vaivaavan.
Älä vuokraa, opettele ensin itse olemaan jännittämättä, hevonen vaistoaa jännityksen.

Päivämäärä:   24.1.25 08:19:58

Itselläni oli vastaava vuokraheppa jonkin aikaa ja kyllä se raskaaksi kävi kun koko ajan piti tarkkailla ja varoa, onko aikomusta purra tai potkaista. Olin myös sitä mieltä, että kipeä on ja yritin puhua siitä omistajalla, mutta ei ottanut kuuleviin korviinsa. En jaksanut jatkuvaa varomista enkä halua rahoittaa tuollaisen omistajan hevosenpitoa, joten lopetin. Enkä toista kertaa aloita vastaavan kanssa. Hyvin voivan hevosen kanssa on kiva harrastaa, huonosti voivan ei.

Päivämäärä:   24.1.25 08:26:40

Hyvä kysymys ''' - suoraan sanottuna aika kova paikka harrastelijan mennä "haukkumaan" kokeneen ratsastajan hevosta kun ekalla kerralla tapaa - tuntuisi jotenkin oudolta. Samalla tallilla ollaan ja tavataan kuitenkin. Mutta joo, täytyy miettiä sanat tarkkaan mitä asian kanssa teen.

Lähettäjä: juup 
Päivämäärä:   24.1.25 08:31:20

Monella issikalla askellus on hyvinkin erilaista, vaatimatonta jos on tottunut isompi liikkeiseen hevoseen ja issikkaan verrattuna isompi liikkeinen hevonen voi olla vaatimaton suomenhevonen liikkeiltään. Välillä tuntuu siltä, ettei oikein tiedä, onko laukka laukkaa vai mitä ihmettä se on. Aika monella issikalla laukka on lähes nelitahtista, ei puhdasta kolmetahtista laukkaa, töltti vaatimatonta, ravi köpöttävää ja kävely voi taas olla hieman kipittävämpää. Löytyy myös hyväliikkeisiä, mutta näillä onkin sitten potentiaalia enemmän kuin niillä tavisissikoilla. Usein issikoiden omistajat kehuvat hevosensa liikkeitä, mutta ajan myötä kun tottuu johonkin ei edes muista, mitä on ratsastaa sillä isompiliikkeisellä hevosella. Kaikkeen ajan myötä turtuu.

Kuullostaa kirjoituksen perusteella, että oireilua löytyy eikä omistaja ole siihen osannut / halunnut kiinnittää huomiota. Mutta onko tavat opittu namittamisen myötä vai onko namittaminen tullut sen takia, että saataisiin hevosesta yhteistyökykyisempi? Namittamisella pitäisi olla oikea-aikaisuus ja syy, miksi sen saa.

Toinen kysymys onkin, miksi kirjoitat siitä tänne? Omistaja varmasti tunnistaa jos käy täällä lukemassa. On reilumpaa kysyä paikan päällä syitä jos ei tiedä.

Päivämäärä:   24.1.25 08:36:19

Juup - omistaja ei käy täällä (asun ulkomailla) joten mun oli kiva kirjottaa tänne ja saada erilaisia ajatuksia ettei tarvitse yksinään näitä asioita pähkäillä. Olen tosi kiitollinen kaikista mielipiteistä tässä kohtaa, asia on minulle tärkeä ja haluan toimia minulle uudessa tilanteessa mahdollisimman hyvin

Päivämäärä:   24.1.25 08:40:32

Ainiin ja vielä yksi asia - satula. Satulavyö on jättänyt hieman karvattoman paikan kainaloon, ja siihen voi laittaa rasvaa. Omistaja ei oikein osannut sanoa onko parempi laittaa rasvaa ennen vai jälkeen ratsastuksen. Ja, satulahuovan alle laitettiin geeli koska satula vähän valuu eteenpäin. Satulassa oli mun mielestä (liikaa) tilaa lapojen sivulla mutta en ole ammattilainen ja omistaja sanoi että satula on hevosta varten ostettu.

Lähettäjä: ''' 
Päivämäärä:   24.1.25 08:48:33

Aloittajalle, joka käänteessä jaksat muistuttaa että et ole ammattilainen MUTTA..
huoh! Hevosen omistajalle sanoisin, älä päästä tätä tyyppiä lähellekkään hevostasi,
vältyt paskanjauhamiselta ja tämä tyyppi jaksaa kyllä korostaa omaa erinomaisuuttaan maksamatta hevosen ylläpidosta penniäkään.
Toki täällä yksi provoilija kirjoittaa samantuulisesti, tiedä häntä olisiko innostunut näin perjantain kunniaksi tarinoimaan.

Päivämäärä:   24.1.25 08:53:33

Kauanko hevonen ollut omistajalla? Joskus on myös opittua käytöstä, jonka saaminen pois vie aikaa. Mutta satula voi hyvin olla epäsopiva esimerkiksi ja sitä oireilla

Päivämäärä:   24.1.25 09:01:09

Kannattaa kysellä siltä omistajalta. En minäkään koko sairashistoriaa avaisi kun tapaan kokeilijan ensimmäistä kertaa. Voihan olla että vaiva on tiedossa ja hoito aloitettu, mutta vie aikaa että tilanne helpottaa.

Tunnen hevosen joka on tutkittu "päästä varpaisiin" samankaltaisen oireilun vuoksi. Selvää syytä ei ole löytynyt mutta suolistoperäiseen on päättely johtanut. Hevonen tulee mielellään töihin, on ehkä itsekin hoksannut että liike on lääke. Reippaamman menon jälkeen on selvästi paremmalla tuulella, ja vapaapäivät ärsyttää.

Lähettäjä: voi ei 
Päivämäärä:   24.1.25 09:31:02

Ihan ottamatta kantaa erityisesti mihinkään tiettyyn yksittäiseen asiaan. En lähtisi vuokraamaan mitään hevosta silloin jos joko hevosen tai omistaja, talliyhteisön tms jonkin vastaavan takia tulee huonoja fiiliksiä. Hyvää mieltä tuovaa harrastusta kai yleensä tavoitellaan ja tuo ei kuulosta siltä. Ei ne ongelmat yleensä helpommaksi muutu alun jälkeen, pahenee vaan.

Päivämäärä:   24.1.25 10:09:36

Älä ota vuokrahevosta, josta et tykkää. Ei ole kenellekään hyvä tilanne. Tuo että satula on jättänyt karvattoman alueen selkään kuulostaa tosi pahalta. Pitäisi päästää sairaslomalle heppa paranemaan ja sen jälkeen hankkia sopiva satula, sopiva vyö ja mielellään vielä pehmusteet, jottei tulisi hankaumia. Ja nämä on omistajan tehtäviä, ei sinun.

Päivämäärä:   24.1.25 11:09:41

Ollut tällä omistajalla 1.5 vuotta ja on kuulemma parantanut käytöstään sinä aikana. Sitä ennen oli ratsastuskoulussa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.1.25 11:11:27

Etsisin jonkun muun vuokrahevosen. Hevonen vaikuttaa kipeältä, eikä muutenkaan kannata sitoutua sellaiseen hevoseen, josta et erityisemmin pidä.

Tunsin kyllä pienen piston sydämessäni, koska minullakin oli aikoinaan kiukkuinen hevonen, jolle etsin vuokraajaa, ja yksi vuokraajaehdokas ääneen sanoikin, että onkohan tämä kipeä. Vähän taisin suutahtaakin asiasta, mutta kyllähän hän oli ihan oikeassa. Oman hevosen käytökselle sokeutuu tosi helposti.

Päivämäärä:   24.1.25 11:12:04

Kyllä mulla alkaa tuntua että me ei olla matchi ton hevosen kanssa. Tosi harmi mutta parempi tehdä se päätös nyt kuin parin kk päästä ettei omistaja ja hepo aina joudu tottumaan ja käyttämään aikaa uuteen tyyppiin.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   24.1.25 11:15:02

Miksi hemmetissä kirjoitat tänne etkä kysy ja keskustele omistajan kanssa paikan päällä..? Ihan käsittämätöntä käytöstä!

Jos olisit minun hevoseni vuokraajaehdokas ja kommunikaatiokyvyt on tällä tasolla niin saisit kyllä samantien unohtaa ratsastukset!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.