Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksin maastoilu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.25 09:36:36

Maastoiletteko yksin hevosen kanssa? Onko tällöin teillä tapana ilmoittaa jollekulle milloin lähdette/kauan olette poissa, minne menette?

Muistan kun Hevoshullussa oli aina opetussarjiksia ettei yksin saa maastoilla ja aina siihen aikaan (ei kännyköitä) opetettiin että pitää jättää lappu tallille jos lähtee yksin maastoon.

Nykyään on puhelimet ja Whatsapp -ryhmät ja kainki, muttei meidän tallilla ainakaan mitään käytäntöä tuon suhteen. Olen monesti miettinyt, miten vaivaton tapa joku kuittauskäytöntö olisi, että ehjänä tultiin takaisin. Voisi ainakin välttyä siltä, ettei kukaan makaa tajuttomana metsässä turhan kauan. Itse olen älypuhelimeen ladannut 112 -sovelluksen joka hätätapauksessa paikantaa sijainnin – jos vaan sen verran tajuissaan ja kykenevä mahdollisen onnettomuuden sattuessa olisi että pystyis ite nappeja painelee puhelimesta.

Haluaisin ehkä herätellä ihmisiä etteivät pidä normaalina välinpitämättömyyttä, sillä meidänkin tallilla liikutetaan hevosta joka ei niin maastovarma yksin maastossa, ja itse olen vain alkanut näkemään nämä epäkohdat turvallisuudessa.

Mielipiteitä, ajatuksia..? Millainen käytäntö teillä on?

Re: Yksin maastoilu

Päivämäärä:   20.1.25 09:37:27

*kaikki

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.1.25 09:39:51

Maastoilen yksin, en ilmoittele erikseen asiasta. Hevonen on maasto- ja liikennevarma, mutta tietenkin silti aina jotain voi sattua.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.1.25 09:44:25

Tallin taululle viesti että kuka lähtenyt ja mihin aikaan. Osataan kaivata jos ei ala kuulua takaisin. Puhelin tottakai aina mukaan.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   20.1.25 09:44:27

Maastoilen yksin ja jaan aina livesijaintini whatsappin kautta puolisolleni ja olen ohjeistanut että ellei minusta kuulu niin sitä kautta sitten löytää. Tallilla usein ei ole ketään kun käyn, niin ei oikein ole muita vaihtoehtoja.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.1.25 09:46:03

Maastoilen yksin. Whatsapp sovelluksesta laitan live sijainnin kumppanille näkymään.

Päivämäärä:   20.1.25 09:47:47

"Lähettäjä..

Päivämäärä20.1.25 09:44:25

Tallin taululle viesti että kuka lähtenyt ja mihin aikaan. Osataan kaivata jos ei ala kuulua takaisin. Puhelin tottakai aina mukaan."

Kuulostaa ihanan välittävälle ja lämpimälle talliyhteisölle! <3

Päivämäärä:   20.1.25 09:48:29

Tuo Whatsappin livesijainnin jakaminen on nerokas idea! En olekaan aiemmin tajunnut. Kiitos vinkistä!

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   20.1.25 09:51:11

Sittenhän on olemassa myös näitä tämän tyyppisiä systeemeitä, joita tiedän muutaman yksin maastoilevan käyttävän:
https://www.hooks.fi/ratsastaja/ratsastusvarusteet/kyparat/crash-sensor-tocsen

Päivämäärä:   20.1.25 09:55:40

Maastoilen yksin. Tallin omistaja tietää aina, että olen mennyt ja reittivaihtoehdot, joita mennään. Puhelin aina mukana.

Päivämäärä:   20.1.25 10:02:13

Miehelle laitan whatsappissa kuittauksen kun lähden ja kun tulen takaisin ja livesijainnin. Meillä tosin niin pienet maastot ja niillä kulkee paljon hevosia että löytyisi maastoon jäänyt todella nopeasti

Lähettäjä: Umkki 
Päivämäärä:   20.1.25 10:25:21

Miehelle laitan whatsappissa kuittauksen kun lähden ja kun tulen takaisin.

Minä teen samoin. Käytännössä vain yksi maastoreitti, jota käytän, ja mieheni tietää sen.

Päivämäärä:   20.1.25 10:35:24

"LähettäjäVB

Päivämäärä20.1.25 09:51:11

Sittenhän on olemassa myös näitä tämän tyyppisiä systeemeitä, joita tiedän muutaman yksin maastoilevan käyttävän:
https://www.hooks.fi/ratsastaja/ratsastusvarusteet/kyparat/crash-sensor-tocsen"

Vau, tuohan on hyvä keksintö!

Päivämäärä:   20.1.25 10:36:37

Kiva havaita, että edes joillain talleilla välitetään maastoiluturvallisuudesta! Tuntuu että oma talli on niin hieno ja edustynyt kaikessa muussa, mutta tässä jutussa ollaan ihan pimennossa.

Päivämäärä:   20.1.25 10:36:54

*i

Lähettäjä: Nillitys 
Päivämäärä:   20.1.25 10:41:04

Meillä on nimetty kaikki reitit. Lähtiessä taululle kirjoitetaan reitti ja lähtö-aika. Palatessa pyyhitään pois.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   20.1.25 10:44:47

En ilmoita jos puhelin on mukana. Jos puhelin on jäänyt kotiin niin ilmoitan jollekin tallilla mihin menen ja milloin minun pitäisi olla takaisin.

Lähettäjä: ˆ^ˆ 
Päivämäärä:   20.1.25 10:46:57

Minulla on aina ranteessa AppleWatch, joka havaitsee kaatumisen/putoamisen ja soittaa automaattisesti hätäkeskukseen, jos et heti putoamisen jälkeen kuittaa olevasi ok. Samalla se lähettää viestin nimetyille hätäkontakteille ja viestissä kerrotaan, että käyttäjä on kaatunut/pudonnut ja tarkat koordinaatit sijainnista.

Päivämäärä:   20.1.25 10:49:42

Kyllä meillä ainakin huomataan jos hevonen tulee yksin kotiin, ja usein aika pian perästä tulee WA ryhmään ilmoitus mistä ja keltä on lähtenyt. Siinäkin tapauksessa että ratsastajaa ei tavoiteta, reittivaihtoehtoja on aika rajallisesti joten etsinnät olis aika helppo rajata. Tuskin siis kovin kauaa kukaan makaisi missään ojassa oli ilmoittanut tai ei.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.1.25 10:49:52

Whatsappin livesijainti näyttää meillä päin ihan päin honkia metsässä.

Päivämäärä:   20.1.25 10:53:18

"Miehelle laitan whatsappissa kuittauksen kun lähden ja kun tulen takaisin.

Minä teen samoin. Käytännössä vain yksi maastoreitti, jota käytän, ja mieheni tietää sen."

Samoin. Tämä tapa on ollut jo vuosia käytössä ja mies tietää hyvin tarkkaan kuinka kauan maastossa normaalisti menee.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.1.25 10:57:12

Maastoilen aina yksin, mutta en mä nyt minnekään kauemmaksi kuin 10km katoa lähtöpaikasta jos tipun/kaadutaan tms niin enköhän löydy. Jos en ni eihän siinä, menenpähän mieluisen puuhan parissa poikkeen huonommasta maailmasta.

Lähettäjä: Umkki 
Päivämäärä:   20.1.25 10:58:41

Mun viesti miehelle menee näin: Lähden maastoon, kuittaan 15:30.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.1.25 10:59:21

Tästä heräsi ajatus, että kuinka laji muuttuisi, jos maastoon mentäisiin aina vain ryhmissä tai vähintään kaverin kanssa. Se olisi hevosille lajityypillisempää, hyvinvointia lisäävää ja ihmisille sosiaalistavaa, yhteisöllisempää, turvallisempaa. Esim laukkahevosia ja ravureitahan treenataankin paljon yhdessä. Jos tälläistä jo muotoutunutta yksilöurheilua ei vahvistettaisikaan vaan lisättäisiin ryhmätoimintaa… Pohdinpahan vaan.

Päivämäärä:   20.1.25 11:03:08

Epäsosiaaliset hevoset ja ihmiset pakotetaan ryhmiin ni kylläpä se maastoilun mukavuus ja terapeuttisuus katoaa. Kokemattomat toki hyvä aina vähintään kaverin kanssa.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   20.1.25 11:05:05

Puhelimen asetuksista olen laittanut paikannuksen päälle. Toisella samalle gmail-tilille kirjautuneella laitteella näkee sijainnin. Tarkistan aina onko puhelimen soittoäänet myös päällä, ei vain piippaus. 112-sovellus on puhelimessa käytössä. Kirjoitan aina jollekin läheiselle lähtiessä ja tullessa kuittauksen. Liikun yleensä samoilla reiteillä ja näihin pääsee lähelle ajoneuvoilla. Hevonen osaa juosta myös kotiin, joten ilmoittaisi tippumisesta tallilla olijoille.

Päivämäärä:   20.1.25 11:08:33

No kyllä minä yksin maastoilevana käyn myös porukalla maastossa. Mutta aina ei löydy yhteisiä aikatauluja, vaan myös yksin mennään.

Lähettäjä: Yksin 
Päivämäärä:   20.1.25 11:22:25

Kotitalli jossa vain omat hevoset. Maastoilen aina yksin. Asun myös yksin, eli ei ole ketään kelle ilmoittaa... Jos jotain sattuisi sinnepähän jäisin. Ellei hevonen satu pääsemään irti ja joku löytäisi, ja sitä kautta osaisi lähteä etsimään. Tai jos arki, niin ehkä seuraavana päivänä töissä huomattaisiin.

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   20.1.25 12:05:37

Asun myös yksin, eli ei ole ketään kelle ilmoittaa.
>>>>>>>>>

Kai sinulla nyt jotain tuttavia tai sukulaisia on? Sehän riittää, että joku jossain tietää ja seuraa, että kuittaat myös tulevasi takaisin. Jos et kuittaa, osaa yrittää soittaa sinulle ja jos et edelleenkään vastaa, lähtee etsimään tai hälyttää jonkun samalla paikkakunnalla asuvan etsimään.

Päivämäärä:   20.1.25 12:10:10

Rajalliset maastot.
Laitan puolisolle viestiä, että mihin menen ja koska viimeistään pitäisi olla takaisin tallilla. Jos en ole kuitannut olevani takaisin, niin soittaa ja jos ei saa kiinni, niin hälyttää apua/lähtee etsimään.

Tosin jos tallilla on joku, niin ilmoitan hänelle, enkä miehelle

Päivämäärä:   20.1.25 12:14:19

No vähän mietin, että tää Kouvolassa kuollut nainen varmaan maastoili yksin? Ei se turvallista ole, mutta tietty pakko jos haluaa maastoilla eikä ole kaveria

Päivämäärä:   20.1.25 12:14:40

Täh: usein kotitalleilla maastoilu on normaali päivittäinen rutiini, ei nostata tunteita hevosissa eikä ratsastajissa. Tällöin harvemmin/koskaan mitään käy niin miksi siitä vaivaisi muita ihmisiä.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   20.1.25 12:17:53

Tästä heräsi ajatus, että kuinka laji muuttuisi, jos maastoon mentäisiin aina vain ryhmissä tai vähintään kaverin kanssa. Se olisi hevosille lajityypillisempää, hyvinvointia lisäävää ja ihmisille sosiaalistavaa, yhteisöllisempää, turvallisempaa. Esim laukkahevosia ja ravureitahan treenataankin paljon yhdessä. Jos tälläistä jo muotoutunutta yksilöurheilua ei vahvistettaisikaan vaan lisättäisiin ryhmätoimintaa… Pohdinpahan vaan."

Paitsi että kun alat säätämään kaverin kanssa aikataulut, sopivat lenkit (pitkä, lyhyt, kävely, reipas) jne jne ja jos hevosesi kuumuu kaverista tai molemmat hevoset haluavat mennä ekana tai tai...

Oikeasti. Olen vuosikausia treenannut ravureita maastossa selästä. Sekä kaverin kanssa että myös yksin. Molempi parempi, joskus on kiva mennä yksin. Joskus kaverin kanssa on kiva kävellä polkuja, joskus vetää hiitit puolitäysiä. Joskus se sun kaverin hevonen sekoilee ja itse toivot parasta ettei sun oma osallistu. Joskus se kaveri toimii rauhoittavana tekijänä.

Voisko näissäkin päästä yleistyksistä ja mennä ihan vaan siten miten tilanteeseen parhaiten sopii? Se kaveri ei takaa yhtään mitään.

Lähettäjä: Yksin maastoilija 
Päivämäärä:   20.1.25 12:19:28

Ilmoitan tutulle tai jollekin tallilaiselle mihin menen ja milloin tulen takaisin. Kuittaan viestillä kun olen palannut.
Maastoilen myös yksin pimeällä otsalampun valossa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.1.25 12:29:32

Kaikki eivät nyt ehkä ihan hahmota sitä, että maastoilu on joillekin todella arkipäiväistä puuhaa. Itse maastoilen monta kertaa viikossa omalta tallilta käsin, eikä ole kyllä tullut mieleen raportoida siitä kenellekään.

Se on myös ihan kukkua, että yksin maastoilu olisi erityisen vaarallista. Päinvastoin: kokeneelle ratsastajalle se on usein se turvallisin vaihtoehto. Jos ratsastaja tai hevonen on kokematon, asia voi olla toisin - mutta silloinkin se seuraksi lähtevä kokeneempi ratsukko olisi paremmassa turvassa ilman sitä toista... :) Nimittäin oman hevosen hallinta silloin, kun se itseltä onnistuu lähtökohtaisesti hyvin, on paljon helpompaa, kun mukana ei ole toista ratsukkoa, joka saattaa sählätä tai tehdä jotain yllättävää. On äkkinäisessä tilanteessa ihan toista pitää oma hevonen hanskassa kuin yrittää pitää se hanskassa vielä sittenkin, kun maastoilukaverin hevonen törmäilee päin, ryöstää tai pahimmassa tapauksessa on nakannut kuskin ojaan ja kiitää kohti tallia. Jälkimmäinen tilanne on paljon vaarallisempi kuin se, että tilanteessa on pelkästään se oma hevonen.

Kaveri on hyvä mukana, jos makaa ojassa loukkaantuneena. Silloin apu voidaan saada paikalle nopeammin kaverin ansiosta. Se kaveri voi kuitenkin myös lisätä riskiä siihen, että päätyy loukkaantuneena ojaan...

Päivämäärä:   20.1.25 12:34:22

Laitatteko myös viestiä kun menette ratsastamaan omalla tallilla kentälle yksin ollessa? Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kun on sattunut ihan kentällä/maneesissa käyntiä mennenkin

Päivämäärä:   20.1.25 12:34:56

" Se kaveri voi kuitenkin myös lisätä riskiä siihen, että päätyy loukkaantuneena ojaan... " TÄMÄ!!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.1.25 12:40:27

Meillä laitetaan tallin puhelimeen viesti, jossa mainitaan reitti ja arvioitu paluuaika. Vuorossa oleva tallityöntekijä osaa sitten kaivata, jos hevosta ei näy tontilla seuraavaan ruoka-aikaan mennessä.

Käytännössä meillä on tallin ohjeena, että hevosen poistuessa tallin tontilta siitä pitää ilmoittaa vuorossa olevalle tallityöntekijälle, jotta mahdollisissa ongelmatilanteissa tietävät montako hevosta tontilta pitäisi löytyä.
Joskus on käynyt niin, että hevoset karkasi porukassa laitumelta, ja yksi oli "hukassa" ja sitä etsittiin turhaan ja häkestä pidettiin tallin vierestä kulkeva raideliikenne turhaan pysähdyksissä kun se "kadonnut" hevonen olikin valmennusreissulla. Sen jälkeen tullut ohjeeksi ilmoittaa jos hevonen poistuu tontilta, oli syy mikä tahansa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.1.25 12:41:03

"Kaikki eivät nyt ehkä ihan hahmota sitä, että maastoilu on joillekin todella arkipäiväistä puuhaa. Itse maastoilen monta kertaa viikossa omalta tallilta käsin, eikä ole kyllä tullut mieleen raportoida siitä kenellekään."

Minulle maastoilu on arkipäivää, ja silti ilmoitan miehelleni. Hän juuri eilen sanoi, kun puhuttiin tuosta Kouvolan turmasta, että hyvä kun ilmoittelen hänelle aina maastoilut. (Vaikka tuossa ei ollut kyse yksinään ratsastamisesta, eikä varsinaisesti maastoilustakaan) Ei hän rakkaan ihmisen viestiä pidä vaivana. Jos pitäisi, ei olisi minun mieheni.

"Se on myös ihan kukkua, että yksin maastoilu olisi erityisen vaarallista. Päinvastoin: kokeneelle ratsastajalle se on usein se turvallisin vaihtoehto."

Maastoilen itse mieluiten yksin. Hevoseni on maastovarma. Joskus on kuumunut toisen hevosen perässä. Yksi ei. Mielestäni on turvallisin yksin.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   20.1.25 12:49:09

Kiitos mielipiteestäsi Öö. Ehdinpä itsekin pohtia, että toisaalta porukassa voidaan kaatua päälle, pudota toisen jalkoihin, yksi säikähtää ja toinen tai useampi lähtee samaan mukaan jne. Ei välttämättä yhtään turvallisempaa.

Päivämäärä:   20.1.25 12:52:40

Kahdestaan hevoset ei provosoidu kilpeilemaan niin herkästi, mutta jo kolmessa käy helposti "joukossa tyhmyys tiivistyy" efekti. Koskee myös ratsastajia, kahdestaan toinen voi ehdottaa jotain mitä toinen ei halua tehdä, ja kolmessa onkin sitten mahdollisuus kaksi vastaan yksi tilanteeseen.. ja näissä niitä siten usein tapahtuukin..

Päivämäärä:   20.1.25 13:08:26

Yksin maastoilen. Laitan lähtiessä whatsapp seurannan päälle ja kypärässä on tocsen anturi joka hälyttää putoamisesta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   20.1.25 13:08:36

Maastoilen ja ratsastan yksin, koska minulla ei ole vaihtoehtoja. Yleensä puhelin mukana ja puoliso tietää missä olen ja minne menen. ( yleensä kerron etukäteen minkä reitin menen maastossa, kentälle näkee ikkunasta) .

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.