Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hankala hevonen,vertaistukea?

Lähettäjä: Ratsu 
Päivämäärä:   18.1.25 12:25:23

Omakasvatti,ikää 15v. Aina ollut kiltti,mutta itsepäinen ja orimainen.Pelkää kaikenlaista,kuten vesilätäköitä,varjoa maassa.Nuorena lastausongelmainen kun vaan päätti ettei mene.Sittemmin oppi menemään.On iso ja vahva.Siis iso ja vahva.Ketju leuan alla talutuksessa koska menee sinne minne katsoo,ei varsinaisesti vie sinne mut pää ihan tunnoton jos kääntää sitä vasemmalle vaikka,ketjulla kevyt ja tulee hyvin perässä.Osaa myödätä paineelle,siitä ei oo kyse,vaan luonne on tyypillinen jyrä joka ei niin välitä. Yhdistettynä hirveään herkkyyteen ja "pomo" luonne,eli jos sitä jännittää niin tekee silleen et pysyy itse turvassa,ihan sama mitä siinä tilanteessa ihminen sanoo.Kinnerpatit ja tosi jäykkä alkuun,hyvä jos jalat nousee maasta tai pysyy ravissa.15min päästä tai jos aloittaa laukalla niin on niin reipas ja kuuma jopa.On niin vahva,että pärskähtää ja ratsastaja menee mukana kaulalle,taitavakin. HeA tasoinen,osaa olla kiva ja pehmeä.

Ongelmaksi alkanut muodostua,että kovalla kentällä ei voi nivelvaivaista liikuttaa ,ei halua mennä kovalla muutenkaan, ei esim. Oikein ravaa maastossa jos tie kova. Jäljellä on vaan huonot ominaisuudet eli on koko ajan sekä jäykkä, itsepäinen ja ns.säikky.Kesät yleensä ihan ok.Alkanut vaan motivaatio mennä. Vuokrata sitä ei voi kun ei löydy taitavia ratsastajia,arat se kiikuttaa ihan minne lystää kentälläkin. Vahva ja hyvä lihaskunto pitäs olla ihmiselläkin.Sitku oikein hyvä ja kovassa kunnossa niin saattaa kentälläkin kuumua ja tehdä rajuja käännöksiä vähemmän ratsastaneella.
Ihan hirveän kiva ihmisen kanssa muuten,mut semmonen ylifiksu ja itse päätöksiä tekevä. Oon miettinyt sen pullahevoseks jättämistä ja sit lopulta lopettamista. En oikein tiedä onko sen kans järkeä edes ratsastaa kun se ei johda mihinkään ja itse en ehdi sitä liikuttaa niin tuntuu ihan turhalta sit et liikkuu 2x viikossa ja on aina kamala.. Jotenkin huono omatunto edes miettiä lopettamista. Aina ollut semmonen isoin ego mitä tallista löytyy,ruuna siis. Mut noi kinnerpatit tehny sen liikkumisessa niin jäykkää alkuun et motivaatio treenata sitä on loppunut. Yritetty kortisonia mut ei auta.Ell myös hoitanut ja viime vuonna piikitetty lähes kaikki nivelet läpi kerran.

Re: Hankala hevonen,vertaistukea?

Lähettäjä: Jospahoitaisit 
Päivämäärä:   18.1.25 12:34:02

Kinnerpattien hoidoksi tildren, kortisoni vaan akuuttivaiheen tulehdukseen. Luukipuun annetaan luulipulääkettä, tulehdukseen kortisonia.

Järkevän eläinlääkärin pitäs tietää kyllä nää perusasiat

Päivämäärä:   18.1.25 12:40:59

Eipä oo tildreniä koskaan ehdottanut ja prantaisko se ton jäykkyyden? Toinen hevoseni saanut sitä ja sai todella pahat mahaoireet siitä,heti Ähkyn ja sen jälkeen vatsahaavan eli meni lääkkeestä vielä huonommaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.25 12:48:12

Laita pihattoon, kinnerpattihevoselle parempi että on jatkuvaa pientä liikettä

Päivämäärä:   18.1.25 13:07:04

Pointti ei ollut miten kinnerpatteja hoidetaan,vaan että olen väsynyt hevosen hankalaan luonteeseen ja kinnerpatit on iso miinus tällä hetkellä.ei oo ontunut niitä moneen vuoteen ,et on stabiilit mut alkujäykkä on.eikä sekään oo pointti vaan se,et etten jaksa harrastaa sen kanssa ja se on liian vaarallinen vuokrata edes kellekään kun en itsekään luota siihen enää kun sillä on niin vahva tahto,et jos yhtään arkailee niin se vaikka jää seisomaan tallin ovelle eikä mee sisään.tai jää talliin seisoo eikä tuu pois.tavallaan joka asiaan sillä on mielipide. Ja sit taas toisaalta on kans tosi ihana,ainakin kun sitä hoitaa ja rapsuttelee.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.1.25 13:09:28

"luonne on tyypillinen jyrä joka ei niin välitä"

Ei tuollaista luonteenpiirrettä ole olemassa. Hevosta ei ole vain koulutettu asianmukaisesti, joten se tekee päätökset itse kuten parhaaksi näkee. Ja kun se on tehnyt sitä jo 15 vuotta ja vaivainen niin uudelleenkoulutuksessakaan ei ole järkeä.
Laita monttuun.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.1.25 13:21:50

Minun mielestäni sinä itse inhimillistät hevosta liikaa ja ajattelet hevosen vaan "olevan sen luonteinen" kun asiat ei suju. Kaikki asiat vaatii kouluttamista ja harjoittelua. Jos ratsastat kaksi kertaa viikossa niin mikä tahansa hevonen on kamala.

Suosittelisin, että viet hevosen johonkin maneesitallille, missä sitä on mahdollista liikuttaa säännöllisesti hyvällä pohjalla. Tai annat sen vaikka ylläpitoon ihmiselle, jolla on puitteet kunnossa ja kiinnostusta pitää hevonen liikkeessä ja kunnossa.

Vanhojen hevosten kohdalla hyvän lihaskunnon merkitys korostuu, koska kaikenlaista vaivaa alkaa olla. Jos ne päästää rupsahtamaan niin vaivat alkavat todella vaivaamaan. Paitsi 15-vuotias ei kyllä ole vielä mitenkään vanha vaan keski-ikäinen. Jos pidät sen nyt liikkeessä ja saat olosuhteet kuntoon, se on hyvä käyttöhevonen vielä helposti ainakin 5-vuotta.

Päivämäärä:   18.1.25 13:23:13

- - - on kyllä oikeassa sen suhteen että koulutus on tehty täysin päin puuta kun ei selvästi löydy kunnioitusta ihmistä kohtaan ja omistajanakin pelkäät hevostasi. Jos kerran kaikki on kovin hankalaa, et uskalla toimia hevosen kanssa oikein jos se ei olekkaan tiettynä päivänä sitä mieltä että on nallekarhu niin vikojakin löytyy niin helpoin on suosiolla lopettaa hevonen. Se ei kärsi siitä, toisin kuin huonoista pohjista ja liikuttamattomuudesta ja sinä omistajana voit sitten hankkia uuden hevosen jonka pohjatyö on tehty oikein ja hevosella on valmiiksi kunnioitus ihmistä kohtaan

Päivämäärä:   18.1.25 13:24:36

--- sulla ei taida olla mitään käsitystä mitä eroa on esim.täysiverisen herkkyydessä verrattuna ns. Paksukaulaisen suomenhevosen herkkyyteen?! Tämä ei jyrää yhtään mihinkään ja on hyvin koulutettu,mutta olen kyllästynyt koko koko hevostyyppiin jonka ominaisuuksiin kuuluu tietty nöyryyden puute.Se on hevosen luonne ominaisuus ,toki nöyryyttä voi kouluttaa, mutta toiset on syntyjään nöyrempiä,ja tämä ei ole.

Päivämäärä:   18.1.25 13:44:53

Tyypillistä ht-nettiä.. itselläni ei ole yhtäkään näistä edellä kuvatuista ongelmista,vaan kerroin miksi sitä ei voi vuokrata kellekään koska luettelin juuri sen tapoja joita sillä on arkojen käsittelijöiden kanssa. Sillä on ollut vuokraajia joten tiedän tasan mitä se tekee niille.
Ja kyllä, selvää on,että se olisi kivempi jos sillä ratsastettaisiin joka päivä,mutta Itselläni ei ole aikaa ja riittävän taitavaa vuokraajaa on vaikea löytää.Joten en näe hirveästi vaihtoehtoja kuin antaa se olla kokonaan pullahevonen tak lopettaa se.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.1.25 14:11:46

Jos et enää hankalaa hevosta jaksa eikä oikeen aikaakaan ole niin monttuun vaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.1.25 14:28:04

"Tämä ei jyrää yhtään mihinkään ja on hyvin koulutettu"

"Ketju leuan alla talutuksessa koska menee sinne minne katsoo,ei varsinaisesti vie sinne mut pää ihan tunnoton "

"jos sitä jännittää niin tekee silleen et pysyy itse turvassa,ihan sama mitä siinä tilanteessa ihminen sanoo"

"kiikuttaa ihan minne lystää kentälläkin"

Hevosta ei ole koulutettu. Siksi se on tuollainen.
Nöyryys ei liity käytökseen mitenkään, vaan se, että sille ei ole koskaan opetettu miten kuuluu toimia. Ja kun se ei tiedä/ymmärrä, se tekee itse sen minkä parhaimmaksi kokee.

Suomenhevonen on nimenomaan herkkä ja kun sitä herkkyyttä ei ymmärrä, niistä tulee jyriä ja "kovia".
Siinä missä lämpöistä voit käsitellä voimalla, suomenhevonen näyttää sulle keskaria ja lähtee lätkimään. Jos et ole itse nöyrä, satavarmasti sitä ei ole suokkikaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.1.25 15:03:44

Vuokrata tuollaista hevosta ei minun mielestäni kannata edes yrittää, ellei tule tarjottimella jotain tuttua tyyppiä, jonka taidot tietää ennalta. Minusta hevosia koetetaan nykyään liiankin paljon lykätä vuokraajien käsiin, miettimättä tarpeeksi sitä, onko vuokraaminen yhtään turvallista. Vahva ja päättäväinen hevonen voi olla vuokraajien käsissä jopa vaarallinen, eikä se ole kenellekään kiva tilanne, jos joku loukkaantuu.

Onko aloittaja koettanut löytää ihan liikuttajaa, siis ilman, että raha vaihtaa omistajaa? Jos hevonen tarvitsisi oikeasti vähän taitavamman ratsastajan, niin siinä on se ongelma, että niitä taitavampia ei välttämättä kiinnosta maksaa hankalan ja vaivaisen liikuttamisesta, koska heille usein löytyy muitakin ratsastettavia. Onko aloittajan tiedossa esim. samalta tallilta toista hevosenomistajaa, jota voisi kiinnostaa alkaa liikuttaa aloittajan hevosta?

En ole niitä ihmisiä, joiden mielestä kaikki hevoset pitäisi aina laittaa kuoppaan, mutta tässä tilanteessa sekään ei kuulosta erityisen huonolta vaihtoehdolta. Kyseessä on kuitenkin vaivainen hevonen, jonka elämänlaadusta ei ole erityisen helppo huolehtia.

Toki aloittajan kannattaa vielä kertaalleen miettiä se, että eikö hevosen riittävän liikunnan eteen oikeasti ole enempää tehtävissä. Eikö hän itse mitenkään voisi ehtiä liikuttaa hevosta enempää, ja olisiko tosiaan mahdollista löytää sopiva ratsastaja, jos unohtaisi sen vuokraamisen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.1.25 15:23:12

Onko ruokinta suhteessa vähäiseen liikkumiseen?

Päivämäärä:   18.1.25 16:11:58

Niinkuin useaan kertaan mainitsin näistä käytösongelmista: koskevat vuokraajia/muita käsittelijöitä,jonka vuoksi se on hankalaa antaa vieraiden käsiin.Vaikka olisi kuinka hyvin koulutettu, se ei kunnioita vieraita ihmisiä jos ihminen on arka.Se on tässä se hankaluus. Yksi vuokraaja sillä oli monta vuotta.Kerran sitten päätti ettei mene yhdestä risteyksestä ja vuokraaja antoi periksi, sen jälkeen se ei enää puoleen vuoteen edes halunnut poistua pihasta. Se ei ollut IKINÄ koko elämänsä aikana tehnyt mulle niin,kerran teki vuokraajalle,sai periksi ja otti tavaksi.
Tarkoitan,että kerran jos saa periksi,tekee niin aina.
Itselle hevonen on jäänyt vaan jäänyt olemaan koska omakasvatti ja intressit on muissa hevosissa joilla enemmän potentiaalia eikä jäykkä kinnerpattinen suomenhevonen oikein enää kiinnosta.
Se on aivan ihana päivittäisessä käsittelyssä.
Esimerkki:läpiratsastan sen 2x viikossa,ja on tosi kiva sen jälkeen.uusi ihminen tulee kokeilee sitä.menee n.2 kierrosta mun asetuksissa ja kolmannella kierroksella tajuaa kokeilla mitä voi tehdä kun eri ihminen selässä.

Päivämäärä:   18.1.25 16:16:53

Syö pelkkää heinää eikä siis ole ns.villi vuokraajalle,vaan kokeilee rajojaan joka asiassa minkä keksii.Ns.yhden ihmisen hevonen.Tuntuu ettei monikaan ole tavannut hevosta joka toimii omistajan kanssa mut vieraita kokeilee,kommenteista päätellen. Ei jaksais koko ajan pelätä et mitä se keksii jos itse en ole valvomassa.

Päivämäärä:   18.1.25 16:17:54

Kuulostaa siltä että päätös on tehty. Sinä olet hevosen omistaja etkä tarvitse kenenkään lupia. Laita pois. Helpompaa kaikille.

Lähettäjä: Juup 
Päivämäärä:   18.1.25 17:00:28

Ja ihan turha varmaan kokeilla sitäkään että olet alkuun vuokraajan mukana… koska kun jäät pois, hevonen toteuttaa omat metkunsa. Itsellä on ollut sekä nöyrempi herkkis että fiksu ”jääräpää” ja pääsääntöisesti toimii hommat kun itse olen paikalla, mutta kummasti kun en ole paikalla, toinen jännittyy ja säikkyy, toinen jyrää ja jumittaa.

Lähettäjä: Pupu 
Päivämäärä:   18.1.25 17:08:17

Turha kärsiä huonosta omatunnosta, jos tämän tapauksen haluasit lopettaa. Tee se jos siltä tuntuu. Toivoa paremmasta tuskin on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.