Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen puoliylläpito

Lähettäjä: Kii 
Päivämäärä:   17.1.25 11:34:06

Millaisia diilejä olette tehneet? Mitä ottaa sopimuksessa huomioon? Kuinka kulut jaettu? Onko homma toiminut molemmin puolin?

Re: Hevosen puoliylläpito

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.1.25 12:05:27

Kaikki kulut jaetaan puoliksi. Ihan kaikki. Tallimaksu 700e/kk, rehut 600e/v kengitykset 200e/kk, eläinlääkäri 250-1000€/v (vähintään raspaukset ja rokotukset ja mahdollisesti muut yllätys käynnnit), kuluvat varusteet (suojat/loimet) sekä satuloiden huolto kuten toppaus (250-450 per satula vuodessa)

Lähettäjä: veijo 
Päivämäärä:   17.1.25 13:32:55

Ihan naurettavaa touhua. Riitaan päätyy satavarmasti. "tarvitaanko nyt hierojaa", "pitääkö Polle viedä heti klinikalla vai katsellaanko vielä", "x rehu on kyllä parempaa kuin y rehu, haluan että vaihdetaan", x ei ole hyvä kengittäjä, pitää ottaa y"
Miljoona, miljoona asiaa joista tulee riitaa.
Usein siitä, että toinen haluaa viedä klinikalle, toinen ei, koska hänellä on rahat juuri silloin loppu.
Ja entä ähky? Leikataanko - 8000e - vai lopetetaanko?

Älä ala! Kannattaa olla vuokraaja, maksaa ne 3-4 kertaa vkossa ratsastuksesta, ja kokonaisvastuu on omistajalla. Se että hevosen asioista yrittää päättää kaksi ihmistä ei vaan ikinä toimi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.1.25 13:49:00

Tuskin tulee riitaa, jos toinen puolisko on omistaja ja puoliylläpitäjä on käytännössä vain sitoutuneempi vuokraaja, jolla ei ole mitään sananvaltaa hevoseen, eikä usein edes aikatauluihin.

Minulle on tarjottu puoliylläpitoa näillä ehdoilla. Jäin vuokraajaksi lisäpäivillä ja lupasin käydä myös taluttelupäivät, mutta en laita nimeäni alle sopimukseen, jossa suostun maksumieheksi ilman mitään sanottavaa siihen mitä laskuja nimiini tehtaillaan ja minä päivinä sopii tulla käymään.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.1.25 14:21:19

Me sovitaan yhdessä, minä maksan varusteet ja ennen puoli ylläpitoa alkaneen sairauden kaikki kulut. Olen omistaja. Yp maksaa myös vakuutusmaksu osta puolet. Hän saa käyttää myös traileriani omakustanteisesti, korjauskulut menee omasta pussista jos teilaa.

Päivät sovitaan aina viikoittain, ell ei tilata turhaan, mutta tutkitaan tarvittaessa kyllä.
Lähtökohtaisesti molemmilla liikutuspäiviä 3 viikossa, mutta tämä joustaa molemmin puolin.
Itse en kisaa, yp saa kisata. (Kisaa noin 10 kisapäivää vuodessa.)

Hyvin on toiminut, kun molemmat järkeviä aikuisia, jotka osaavat keskustella. 5 vuotta yhteistyötä takana.

Vaikka jokin asia itseäni ärsyttäisi, en sano sitä vaan odottelen muutaman päivän tai viikon ja sitten voin miettiä onko sanomisen arvoista. Turvallisuuteen liittyvistä sanon nätisti heti, mutta muuten en, esim tavaroiden laitosta paikoilleen eri tavalla tms

Lähettäjä: Hepu 
Päivämäärä:   17.1.25 14:25:41

Ei puoliylläpitäjällä ole omistajan oikeuksia. Puoliylläpitäjä ei ole puoliomistaja. Omistaja päättää leikataanko vai laitetaanko monttuun. (Tässä tilanteessa voi tulla riita jos 2 omistajaa) Mikään puoliylläpitäjä ei voi päättää että leikataanko vai ei. Ja eiköhän se ähkyleikkaukseen osaalistuminen ole ihan vapaatahto puoliylläpitäjältä siinä vaiheessa. Sitä ei mihinkään tarvitse kirjata että puoli ylläpitäjä osallistuu ähkyleikkaukseen. Enemmänkin noissa kyse vaan hevosen perus vuosihuolloista ja jostain tyyliin max ontumisen selvittelystä tai jos hevosella säännöllisesti tarve kortisonipiikityksiin. Näistä tutkimuksistahan on ylläpitäjällekin hyötyä tulevan kannalta.

Kirjoittaisin sopimukseen eriteltynä hevosen pakolliset kulut ja kuinka usein. Kengitysvälistä jos kirjataan niin irtokenkäkuluihin osallistuminen on hyvä huomioida. Ei ole reilua jos hevonen on puoliksi ylläpitäjällä ja ei osallistuta irtokenkiin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.1.25 14:36:08

Minä kerroin vain, mitä minulle oli tarjottu. Järjellisempiäkin sopimuksia on, mutta en ole vielä nähnyt sellaista, missä puoliylläpitäjällä olisi oikeasti puolet ylläpitäjän oikeuksista ellei toinenkin osapuoli ole ylläpitäjä.

Ylläpidossahan hevonen on kokonaan ylläpitäjän vastuulla, hallinnassa ja maksettavana, jolloin ongelmia ei tule vaikka ylläpitäjiä olisi kaksikin. Molemmilla on samat oikeudet ja vastuut ja asioista neuvotellaan. Sitten jos on sekä omistaja että puoliylläpitäjä kuvioissa, puoliylläpitäjän kaikki oikeudet katoavat, mutta vastuut eivät.

Siksi omistajan kanssa kannattaa ruveta vain vuokraajaksi, koska siitä siinä on oikeasti kyse.

Lähettäjä: EiEiEi 
Päivämäärä:   17.1.25 15:10:12

Nyt nyt nyt... Täysylläpitäjälläkään ei ole oikeutta päättää esim hevosen ruokinnasta, lopettamisesta tai ähkyleikkauksista. Ylläpitäjä ei edelleenkään omista hevosta. Minä annoin hevoseni ylläpitoon. Sieltä tallilta kerrottiin ylläpitäjän syöttäneen hevoseni mukana tulleet rehut omille hevosilleen, käyttävän varusteitamme omilla hevosillaan, oli muuttanut hevosen väkirehut pelkkään kauraan, oli kengittyttänyt 3 kengän kokoista hevosta 1 kengillä.
Hevonen palautui paikasta sairaana luurankona. Ei enää ikinä lähde yksikään hevonen muualle ylläpitoon.

Lähettäjä: EiEiEi 
Päivämäärä:   17.1.25 15:14:21

Lisäksi vielä hevonen oli ollut myös tuntikäytössä mistä ei oltu sovittu. Lähti siis tälle ratsastuksen opettajalle jotta hän pääsisi ratsastusnäytöt läpi. Käytti hyväksi ihan kunnolla ja lopulta dumppasi ulos. Hevonen vietti viimeiset päivät ennen siirtoa ulkona yksin tallin ollessa täysi. Ehkä oli viettänyt ulkona enempikin aikaa kunnosta päätellen... Suurin osa tavaroista oli pilalla tai kadonnut.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.1.25 15:23:47

Mun tyttären puoliylläpitosopimus on lähinnä vuokrasopimuksen kaltainen. Jotain vastuita on tilanteessa, jossa hevonen karkaa/loukkaantuu tai varusteille tapahtuu jotain, pitää kengittää kisoissa tms.

Lähettäjä: Mertsi 
Päivämäärä:   17.1.25 15:24:12

Puoliylläpito on vuokrauksen jälkeen erittäin hyvä vaihtoehto. Puoliylläpito on reilu erityisesti silloin jos ylläpitäjä käyttää hevosta kilpailuun. Koska kuka nyt haluaa rahoittaa toisen kilpailutoimintaa?!
En suosittele kenellekkään hevosen puoliksi omistamista enkä oman hevosen ylläpitoon antamista vieraaseen paikkaan.

Lähettäjä: Netta 
Päivämäärä:   17.1.25 16:13:07

Ylläpitäjä saa hevosen ostamatta käyttöönsä ja voi sitten heittää takaisin lopetuskunnossa. Näitä ikävästi päättyneitä keissejä on niin paljon! Ei mitään järkeä. Mielummin myy. Vuokraus/puoliylläpito turvallisempaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.