Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen omistaminen ja raha

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   16.1.25 12:39:30

Onko hevosen omistaminen ja kelvollinen rahatilanne toisensa poissulkeva tilanne?

Kaipaisin vertaistukea/näkemystä hevosiin kuluvaan rahaan per kk verrattuna omistajan palkkaan/tuloihin per kk. Kuinka suuren loven hevosenpito tekee talouteesi? Meneekö yli vai ali 50% tuloista hevoseen? (Olettamuksena tässä puhutaan aikuisista (työikäisistä) ihmisistä, joilla ei vanhemmat kustanna harrastusta)

Relevantti tausta minusta: Täti-ikään olen ehtinyt, yli 20v hevosia harrastanut; ollut vuokrahevosia, puoliylläpitoa, säännöllistä tunneilla käymistä, hevostallissa töissä oloa jne. Hevosen omistajuuden realiteetit on sangen selkeät, ja jo yli 10v on siintänyt ajatus omasta hevosesta. Mutta aina on tuntunut oma elämäntilanne (opiskeluaika, osa-aikatyö, ensimmäiset kokopäiväiset palkkatyöt...) rahallisesti sellaiselta, että hevosta ei olisi järkevää tai vastuullista hankkia, jottei joudu elämään täysin kädestä suuhun, unohtamaan kaikki muut rahankäytön kohteet, ja pelkäämään koko ajan mahdollisia ell/muita yllättäviä kuluja.

Laskelmissani olen päätynyt siihen, että 500-1000€/kk (tallivuokra mukaan lukien) olisi hyvä budjetoida hevoseen, jotta voisi "huoletta" elellä ja harrastaa- kuitenkin haluan käydä tunneilla, kehittää hevosta ja kehittyä itse, enkä halua minkään tärkeän hevosen hyvinvointiin liittyvän asian jäävän rahasta kiinni.

Nyt on hyväpalkkainen vakityö, muut elämän kulut sangen hyvin ennustettavissa, ja edelleenkin vain tuntuu, ettei sitä hevosta ole järkevää ostaa, jos katsoo tuota laskennallista rahamäärää per kuukausi. (Tiedän toki, että ratsastus/hevosenpito on harrastus ja elämäntapa johon saa kyllä kaikki rahansa uppoamaan jos haluaa, mutta halusin päästä johonkin "minimiin" laskelmissani.)

Olenko arvioinut kulut liian korkeiksi? Elävätkö hevosenomistajat oikeasti kädestä suuhun vai ovatko kaikki muut Kroisoksia? Mikä on se todellisuus tässä asiassa?

Alkaa turhauttaa, kun niin monta vuotta olen lykännyt hevosen ostoa, odottaen niitä "rahakkaampia" hyvinpalkatun työn aikoja, jolloin ei koko ajan tarvitse stressata rahasta kun on hevonen ilonaan ja "elätettävänään". Ja tänä päivänä ostamisen toteutuminen vaikuttaa yhtä epätodennäköiseltä kuin 10v sitten oikeasti köyhänä opiskelijana...

Re: Hevosen omistaminen ja raha

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   16.1.25 12:43:09

"Laskelmissani olen päätynyt siihen, että 500-1000€/kk (tallivuokra mukaan lukien) olisi hyvä budjetoida hevoseen, jotta voisi "huoletta" elellä ja harrastaa- kuitenkin haluan käydä tunneilla, kehittää hevosta ja kehittyä itse, enkä halua minkään tärkeän hevosen hyvinvointiin liittyvän asian jäävän rahasta kiinni."

En tiedä miten syrjäisellä seudulla asut, mutta kuulostaa kovin pieneltä budjetilta, jos mikään tärkeä ei saa jäädä rahasta kiinni. Paljonko tallipaikka alueellasi maksaa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.1.25 12:46:59

"Alkaa turhauttaa, kun niin monta vuotta olen lykännyt hevosen ostoa, odottaen niitä "rahakkaampia" hyvinpalkatun työn aikoja, jolloin ei koko ajan tarvitse stressata rahasta kun on hevonen ilonaan ja "elätettävänään"."

Tavallinen keskituloinen hevosenomistaja kyllä menee vuokrapaikalla aika kalkkiviivoilla budjetin suhteen. Etenkin, jos on yksin asuva ja maksaa kaiken elämisen ja olemisen niillä yksillä tavallisilla tuloilla. Rahasta on stressiä ja tiukkaakin välillä ja elintaso on paljon matalampi kuin mitä se olisi ilman hevosta.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   16.1.25 12:48:25

Minusta olet arvioinut kulut pikemminkin liian mataliksi :) Toki ht.netistä löytyy niitä, jotka elättävät hevosen kotipihassa satasella ja vielä valmentauvat samaan rahaan, mutta jos et ole vastaava legenda niin 500e/kk ei kerta kaikkiaan riitä yhtenäkään kuukautena. Tonni riittänee terveen hevosen ja halvan valmentajan kanssa, muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Itse laskisin 1500e/kk siihen kohtuulliseen huolettomuuteen, edelleen terveen hevosen kanssa. Ja sitten kun jotain vaivaa ilmenee syystä tai toisesta, niin siinä vilahtaa äkkiä 500-1000/kk siihen vielä niiden muiden kulujen päälle. Saikuttaessa tietenkin säästää valmentautumisrahat mutta harvoin se siinä juuri lämmittää.

Lähettäjä: Arkku 
Päivämäärä:   16.1.25 13:02:02

Merkittävin kuukausittainen kustannus on tallivuokra, joten selvitä ihan ensin alueesi hintataso haluamasi tyyppisten tallien osalta.

Asun Varsinais-Suomessa ja hevoseni asuu väliaikaisesti siirtotallissa kentättömällä pikkutallilla täyshoidossa hintaan 350e. Lisäksi tulee kengityskulut, kivennäiset sekä mahdolliset eläinlääkärikulut. Tällä hetkellä hevosenpitoon menee hieman reilu 400 e/kk, mikä on halvin millä olen hevosta harrastusaikanani pitänyt. Olen tällä hetkellä pitkällä sairauslomalla, minkä takia siirsin hevoseni tälle halvalle paikalle tallipaikalle toipumiseni ajaksi.

Normaalisti hevosenpitoni on jo vuosia kustantanut keskimäärin noin 800e/kk (pidän excelissä kirjaa kuluista). Maneesiton tallipaikka täyshoidolla 530e/kk. Kouluvalmennus 3-4krt/kk (valmentaja käy tallilla myös muiden kuin minun takia eikä ota matkakuluja, 40e/krt), kengitys 7vk välein, vakuutus jaettuna koko vuodelle, peruseläinlääkärikulut jaettuna koko vuodelle, lisärehut ja kivennäiset, pienet pakolliset varustehankinnat. Erikseen korvamerkittynä minulla on yllättäviä eläinlääkärikuluja varten sivussa rahaa 3000e, josta 2500e on max. hoitosumma, jolla hoidatan, ja 500e on varattu lopetukseen. Tällä systeemillä olen pärjännyt jo vuosia.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.1.25 13:02:21

En tiedä, missä päin aloittaja vaikuttaa, mutta ainakaan täällä Uudellamaalla alle 1000 €/kk ei todellakaan riitä huoletta harrastelemiseen säännöllisesti itseään ja hevosta kehittäen eli valmentautuen. Jo ihan peruskuluihin täysihoidossa maneesittomallakin tallilla menee se tonni kuussa, siis ihan vain tallivuokraan, lisärehuihin, kengityksiin, perusterveydenhoitoon, pakollisiin varuste- ja tarvikehankintoihin ja tallimatkoihin (ellei sitten satu asumaan järkevän kävelymatkan päässä). Siihen sitten päälle ne valmentautumiset ja/tai ratsutukset, isommat varustehankinnat, yllättävät eläinlääkärikulut, mahdolliset vakuutukset, mahdolliset kulkemiset valmennuksiin/maneesille jonnekin muualle jne. Hommaan täytyy siis budjetoida ihan minimissään 1500 €/kk, jos haluaa edes jollakin tasolla huoletonta harrastelua, mutta toki sekään ei kata yllättäviä isompia ell-kuluja, uuden satulan ostamista.

Lähettäjä: 567 
Päivämäärä:   16.1.25 13:06:17

Riippuen seudusta ja haluamistasi puitteista, olet arvioinut kulut todella alakanttiin. Alle 500 eurolla ei meinaa tänä päivänä saada tallipaikkaa muuta kuin ehkä joltain kotitallilta, missä on laskettu riittävän kulut peittoon ja pieni vaivanpalkka/velvoite osallistua tallitöihin. Muut kulut satasia riippuen miten usein valmentaudut jne. Huom. mitä pienempi, syrjäisempi (= halvempi) talli, siellä ei välttämättä ole valmennustoimintaa ja muiden palveluiden saatavuus huono, eli maksat sitten matkakuluja enemmän tai kuljetat hevosta muualle palveluiden perässä. Oma traileri ja ympärivuotiseen vetokäyttöön soveltuva auto ovatkin omat kulueränsä. Eli jos jossain asiassa yrittää tinkiä, pitää miettiä onko siitä todellisuudessa säästöä. Sama koskee tietysti sitä että ottaa halvimman kengittäjän tms. eli sitten maksatkin ell-kuluja kohta senkin edestä.

Lähettäjä: Juli 
Päivämäärä:   16.1.25 13:06:40

LähettäjäHenna
Päivämäärä16.1.25 12:48:25

Minusta olet arvioinut kulut pikemminkin liian mataliksi :)

Samaa mieltä. Toki hevosta voi pitää monella tavalla ja asuinpaikka vaikuttaa paljon, mutta lähtökohtaisesti arviosi kuulostaa matalalta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.25 13:07:11

Mulla menee noin 600e kk ja hevosia 12. Tienaan nettona minimissään 4000e. Ei asunto eikä autolainaa.

Lähettäjä: Ärrä 
Päivämäärä:   16.1.25 13:19:35

Mulla menee noin 700-800e/kk peruskuukautena. Joskus yli (jos esim. Ell käyntejä), joskus jopa alle. Savossa asutaan. Ei valmentauduts nykyisin kovin usein, about kerran -pari kuussa. Varaan kuitenkin aina about tonnin, niin saan säästöön yllättävien kulujen tai hankintojen varalle. Asutaan maneesitallilla ja harrastellaan kivasti, ei kisata, mutta treenataan.

Lähettäjä: Talli 
Päivämäärä:   16.1.25 13:22:22

Ylläpitokulut ilman valmentautumista:

Tallipaikalla ollessa meni 600-1000€ yhteen hevoseen. Tämä sisältää kengityksen muttei eläinlääkäreitä.

Nyt kun sain kotitallin niin yhteen hevoseen menee
-kuivike
-rehut
-heinä
-kengitys 100e
+Muut mainitsemattomat pakolliset kulut

Eli yhteensä n 200e kk/hevonen

Meillä on hyvin pitkälle automatisoitu talli ja pihatto eli tähän tallin kehittämiseen on palanut jonkun verran rahaa muttei mahdottomia jolloin todellakin järkevämpää kuin pitää vuokralla. Maksaa kyllä itsensä takaisin. Eli perjaatteessa vain lannanluonti, heinien laittaminen automaattiin/vapaan heinäpaalin vienti pihattoo ja loimien kuivatustyö sekä parin hevosen ulos/sisään vienti.
Ostimme toki erittäin halvalla kehityskelpoisen ja hyvän tallin.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   16.1.25 13:24:48

Kyllä se lähtee siitä tallipaikasta se on se isoin kuukausittainen menoerä. Mun viime vuoden hevosen kustannukset oli keskimäärin n. 1000€ kuulaudessa. Tässä siis oon laskenut kaiken muun paitsi bensat tallille (bensat kisoihin yms. oon laskenut) ja auton ylläpidon. Tallivuokra oli koko vuoden 660€ ja muut kulut sitten siihen päälle. Valmentauduin säännöllisesti ja kisasin vähän. Ylimääräisiä kuluja oli muistaakseni joku loimi ja yks klinikkakäynti (suppea ontumatutkimus ja röntgenit puikkoluusta yht. 350€). Tammi-helmikuussa valmentauduttiin kovien pakkasten takia normia vähemmän ja ne olikin halvimmat kuukaudet.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.1.25 13:39:02

"Laskelmissani olen päätynyt siihen, että 500-1000€/kk (tallivuokra mukaan lukien) olisi hyvä budjetoida hevoseen"

Joskus parikymmentä vuotta sitten tuolla summalla piti hevosta vieraalla ja pystyi valmentautumaan, mutta eieiei tänä päivänä millään. Täytyisi olla velaton tila ja hevoset kotitallissa, niin tuo riittäisi.

Nykyään oikeampi budjetti vieraalla pitämiseen on 1500-2000e kk.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   16.1.25 13:42:45

Pistä tallivuokran päälle 500 € niin aletaan olla todellisissa summissa.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   16.1.25 13:43:27

Olet arvioinut kulut liian mataliksi.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   16.1.25 13:47:02

Itsellä menee hevosiin (2 kpl) noin 2500€ kuussa välittömiä kuluja (pääkaupunkiseudun ulkopuolella).
Uuteen vetoautoon saa uppoamaan helposti vaikka 35000 päälle :D

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   16.1.25 13:58:04

Varmaan muut kulut ratkaisee aika paljon. Itsellenikään ei ole enää asunto- eikä muita lainoja, hyvä palkka ja pääomatuloja joten ei ole ongelmaa laittaa rahaa hevosiin ja harrastaa ja matkustella lisäksi.

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   16.1.25 14:17:14

Itse asun pk-seudulla ja NETTOtuloni on yli 4000 e/kk. Silti ei ole varaa omaan kun osuuteni perheen menoista on noin 2000-2500 e/kk. Tuo loppusumma ei riittäisi kattamaan sellaista hevostelua, jota itse haluaisin (kisaaminen, maneesi jne). Haluamme perheen kanssa myös matkustella, lapset harrastaa yms. Perheen menoja ei ole mielestäni reilua karsia, jotta äiti saisi hevosen. Pärjään kyllä ilmankin, minulla on ollut hevonen ennen lapsia. Voin harrastaa laadukkaasti muiden hevosilla ;)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.