Lähettäjä: Jep
Päivämäärä: 16.1.25 12:39:30
Onko hevosen omistaminen ja kelvollinen rahatilanne toisensa poissulkeva tilanne?
Kaipaisin vertaistukea/näkemystä hevosiin kuluvaan rahaan per kk verrattuna omistajan palkkaan/tuloihin per kk. Kuinka suuren loven hevosenpito tekee talouteesi? Meneekö yli vai ali 50% tuloista hevoseen? (Olettamuksena tässä puhutaan aikuisista (työikäisistä) ihmisistä, joilla ei vanhemmat kustanna harrastusta)
Relevantti tausta minusta: Täti-ikään olen ehtinyt, yli 20v hevosia harrastanut; ollut vuokrahevosia, puoliylläpitoa, säännöllistä tunneilla käymistä, hevostallissa töissä oloa jne. Hevosen omistajuuden realiteetit on sangen selkeät, ja jo yli 10v on siintänyt ajatus omasta hevosesta. Mutta aina on tuntunut oma elämäntilanne (opiskeluaika, osa-aikatyö, ensimmäiset kokopäiväiset palkkatyöt...) rahallisesti sellaiselta, että hevosta ei olisi järkevää tai vastuullista hankkia, jottei joudu elämään täysin kädestä suuhun, unohtamaan kaikki muut rahankäytön kohteet, ja pelkäämään koko ajan mahdollisia ell/muita yllättäviä kuluja.
Laskelmissani olen päätynyt siihen, että 500-1000€/kk (tallivuokra mukaan lukien) olisi hyvä budjetoida hevoseen, jotta voisi "huoletta" elellä ja harrastaa- kuitenkin haluan käydä tunneilla, kehittää hevosta ja kehittyä itse, enkä halua minkään tärkeän hevosen hyvinvointiin liittyvän asian jäävän rahasta kiinni.
Nyt on hyväpalkkainen vakityö, muut elämän kulut sangen hyvin ennustettavissa, ja edelleenkin vain tuntuu, ettei sitä hevosta ole järkevää ostaa, jos katsoo tuota laskennallista rahamäärää per kuukausi. (Tiedän toki, että ratsastus/hevosenpito on harrastus ja elämäntapa johon saa kyllä kaikki rahansa uppoamaan jos haluaa, mutta halusin päästä johonkin "minimiin" laskelmissani.)
Olenko arvioinut kulut liian korkeiksi? Elävätkö hevosenomistajat oikeasti kädestä suuhun vai ovatko kaikki muut Kroisoksia? Mikä on se todellisuus tässä asiassa?
Alkaa turhauttaa, kun niin monta vuotta olen lykännyt hevosen ostoa, odottaen niitä "rahakkaampia" hyvinpalkatun työn aikoja, jolloin ei koko ajan tarvitse stressata rahasta kun on hevonen ilonaan ja "elätettävänään". Ja tänä päivänä ostamisen toteutuminen vaikuttaa yhtä epätodennäköiseltä kuin 10v sitten oikeasti köyhänä opiskelijana...
|