Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ohjat ristissä ratsastaminen?

Lähettäjä: Kippo 
Päivämäärä:   15.1.25 14:25:55

Nyt on somessa jonkun verran tullut vastaan ohjat ristissä ratsastavaa porukkaa. Oletteko kokeilleet? Millaisia tehtäviä olette tehneet, ja onko ollut hyödyksi?

Minulla on hevonen jolla on vielä saikun jäljiltä aika isoja puolieroja ja mietin, että siihen vaikeampaan suuntaan ratsastaessa voisi olla tästä hyötyä.

Re: Ohjat ristissä ratsastaminen?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.1.25 14:30:27

Puolieroon vaikuttaa parhaiten se, että ratsasttaa vaikeampaan suuntaan enemmän kuin helppoon suuntaan! Esim. 40% helpompaan ja 60% vaikeampaan. En lähtis ohjia laittaa ristiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.25 14:40:45

Ohjat ristissä ratsastaminen auttaa ratsastajaa hahmottamaan omia apujaan, kun ulko-ohja onkin sisäkädessä vice versa. Eli pistää ajattelemaan ulko- ja sisäapujen käyttöä, mutta en lähtisi kyllä vinolla hepalla kokeilemaan, pahimmillaan vaan vahvistaa vinouksia. Ennemmin suoristavia ja heikompaa puolta vahvistavia harjoitteita, kuin pelleilyä

Lähettäjä: Kippo 
Päivämäärä:   15.1.25 14:48:24

Mietin juuri tuota kautta, kun itsekin olen vinompi siihen samaan suuntaan kuin hevonen ja minulle toinen suunta (vasen) on helpompi. Eli kun menen oikeaan kierrokseen ja minulla on vasemmassa kädessä sen puolen ohja, eikö se ole periaatteessa silloin helpompaa minunkin hahmottaa.... taidan kokeilla!

Lähettäjä: mummo 
Päivämäärä:   15.1.25 14:54:11

Ohjat ristissä ratsastamisella ei lähtökohtaisesti korjata hevosta, vaan autetaan ratsastajaa tunnistamaan omia puolieroja ja se pakottaa ratsastajaa keskittymään omiin apuihinsa enemmän.

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   15.1.25 15:15:57

Ohjien ristittäminen (erityisesti kaulan alta) on todella tehokas keino paljastamaan ratsastajan käsiapujen käytön epätasapainoisuutta ja sitä, kuinka paljon ja herkästi kättä ylipäätään tuleekaan käytettyä vaikka omasta mielestä käyttää "vain istuntaa ja jalkaa". Ristitys vain turvallisella hevosella eikä kaulan alta jossei ole oikeasti luottoa ja hallintaa sekä hevoseen että itseensä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.