Lähettäjä: Pelkuri
Päivämäärä: 15.1.25 12:04:36
Mulla on nuorehko hevonen. Sain sen kesällä haettua pihatosta kotiin. Tosi kiltti taluttaa ym. Mutta sitten se iso mutta. On tosi säikky ja pakenee paikalta, jos vaikka liukastun ja heilautan käsiä ja se on tarhassa.
On kuulema tottunut olemaan kahta puolta kiinni, mutta hoitopaikalla menee ihan tiloihin. Jos koskee lähellekään jalkoja niin yrittää pingahtaa karkuun. Etenkin toista takajalkaa potkii. Siis oikeasti potkaisee päin, eikä vain uhkaile.
Äsken kengittäjä joutui jättämään kesken. Muut jalat sai laitettua, mutta vasenta takasta huitoi niin, että kengittäjä kaatui! Siis kyllä hävettää.. Piti olla tottunut kengittämiseen, mutta hommaan kyllä domoa.
Olen nyt tajunnut, etten tiedä yhtään, miten edetä hevosen kanssa. Se pelkää ihan kaikkea. Ei voi loimittaa, koska kiinni ollessaan potkii herkästi, kun ei pääse karkuun. Tarhassa vapaana juoksee karkuun jopa satulahuopaa.
Tarhaa mun maailman lepsuimman ruunan kanssa, mutta ei ole mallioppinut siltä mitään. Ulkona saa kyllä selvittää harjaa ja koskea etupäähän vaikka on irti. Pyllyn päältä saa rapsuttaa mutta häntään tai takajalkoihin ei saa koskea. Lähtee livohkaan.
Olen ollut päivittäin hevosten kanssa yli 20v, mutta nyt ihan oikeasti menee sormi suuhun ja jännittää. Auttaisiko lähettää jonnekin Vepsälle vai mitä ihmettä pitäisi tehdä? En ole koskaan nähnyt noin epäluuloista hevosta. Ehkä aiemmat ovat sitten olleet tavallista helpompia.
|