Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö enää arvosteta taitavia liikuttajia

Lähettäjä: win-win? 
Päivämäärä:   15.1.25 11:39:16

Olen jo jonkin aikaa etsinyt Pirkanmaan seudulta hevosta, jonka kanssa voisi harrastaa pari kertaa viikossa. Omia hevosia on ollut, aiemmassa elämässä laitoin myös nuoria satulaan. Alan koulutuskin löytyy.

Enää ei resurssit valitettavasti riitä omaan hevoseen, mutten haluaisi tätä harrastusta lopettaakaan. Enkä halua tätä työksenikään tehdä (tarjota ratsutuspalveluita tms) sillä tavoitteena olisi löytää se yksi pitkäaikainen hevosystävä. Muutin tänne vasta hiljattain, joten suhteita ei täällä päin ole.

Osaan ratsastaa hevoset rennosti, ergonomisesti ja pienin avuin oikein päin, vaikuttaa istunnalla ja suorittaa asioita jopa vaativalla tasolla asti. Hevosten kanssa olen hyvin reilu ja kannustava, ihmisenä maalaisjärkinen ja luotettava. Hommat hoituu ammattimaisesti ja hevosen omistaja saisi viettää stressittömiä tallivapaita, kun voi luottaa että se oma mussukka hoidetaan rakkaudella.

Ymmärrän että hevosenpito maksaa PALJON, sekä tuntuu varmasti riskiltä ottaa omaan tiimiin ihminen "ketä kukaan ei tunne", mutta tuntuu silti hieman kohtuuttomalta että omia projektihevosia tarjotaan mulle ratsastettavaksi 25€/kerta.

Koen kuitenkin, että monet hevoset voisivat hyötyä kaltaisestani ratsastajasta, joka osaa viedä niitä eteenpäin tai edes ylläpitää tasoa ja miellyttävää ratsastettavuutta (ja käytöstapoja). Omilla hevosillani oli kultaakin arvokkaampi liikuttaja, joten tiedän varsin hyvin, millainen on sellainen apukäsi josta ei halua päästää irti. Pyrin itse olemaan samanlainen.

Mitään ihmeellistä en toivo, kunhan hevonen on perusratsastukseltaan OK ja turvallinen (ei mikään katapultti tai super spooky) sekä että tallilta löytyisi edes kenttä ja joitakin maastoja jossa tuulettaa aivoja.

Kisaamisesta en ole niinkään kiinnostunut, eikä siltä saralta mitään meriittejä löydy. Voiko se olla jollekin se dealbreaker? Haluaako ihmiset hevosilleen pelkästään sellaisia ratsastajia / "ratsuttajia" joilta löytyy kisatuloksia?

Kaikille olen lähettänyt tuoreita ratsastusvideoita, joista näkyy tämänhetkinen taso. Suosittelijoitakin varmasti on.

Missä mättää? :(

Pitääkö vaan hyväksyä, ettei kukaan enää halua win-win-diilillä apukäsiä hevosilleen? Vai voivatko jotkut hevosenomistajat kokea sen uhkana, että hevosen ratsastaja olisi mahdollisesti itseä kokeneempi? Onko tavoitteena pelkästään se, että vuokraaja rahoittaisi omaa hevosenpitoa? Pitääkö nöyrtyä ja alkaa maksamaan, jotta pääsee harrastamaan?

Re: Eikö enää arvosteta taitavia liikuttajia

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.1.25 11:41:52

"Ymmärrän että hevosenpito maksaa PALJON, sekä tuntuu varmasti riskiltä ottaa omaan tiimiin ihminen "ketä kukaan ei tunne""

Tämähän se on. Joka toinen vastaantulija väittää olevansa ammattilaisen tasolla ja sitä ja tätä, mutta harva näistä oikeasti on mitä väittää. Mistä tuntemattoman hevosneomistajan pitäisi osata päätellä, että sinä et ole yksi näistä liioittelijoista ja valehtelijoista?

Onko kisanäyttöjä? Tunnetko valmentajia, jotka voisivat suositella sinua asiakkailleen?

Lähettäjä: epäsuosittu mielip 
Päivämäärä:   15.1.25 11:45:04

Ns ammattitaidon lisäksi myös henkilökemia-asiat vaikuttavat, ihan kaikkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.25 11:46:56

Nyt on kyllä niin provokatiivisesti kirjoitettu aloitus, että eihän tästä voi nousta kuin paskamyrsky.

Mutta vastataanpa nyt asiallisesti:
Jos omistaja tarvitsee hevoselleen vuokraajan, jotta vuokraajan maksama summa kattaa hevosen kuluja, niin tällöin rahat on saatava riippumatta ratsastajan tasosta.

Liikuttajan/vuokraajan näkökulmasta on vaan löydettävä omistaja, jolla samat intressit kuin itsellä. Vaikka perinteisten hevostalli.netin arvojen mukaisesti vuokraaja ei voi olla niin taitava, että veisi hevosta eteenpäin, niin olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä, että en itsekään maksaisi siitä, että pääsen hevosta läpiratsastamaan ja viemään eteenpäin. Kyllä meilläkin päin on niitä radoilta tulleita lämppäreitä, joille etsitään koulutustaitoista vuokraajaa 30e/kerta. Aina saa etsiä.

Summasummarum, pitää löytää omistaja, joka hakee samaa kuin itse hakee.

Lähettäjä: Heippa 
Päivämäärä:   15.1.25 11:52:20

Pitää. Mulla menee näin:
GP tason ratsuttaja pitää hevosen ratsastettavuuden kunnossa, hänelle maksan siitä.
Kaikki muut maksavat mulle ratsastuksesta, ts vuokraaja (joka kisaa mun hepalla VaB tasolla) maksa 35e kerta.
Pikkuhoitaja taluttaa tai kävelyttää selästä maastossa, siitä ei tietenkään maksa mitään.

Pirkanmaasta en tiedä, mutta ainakin täällä pk seudulla on runsaasti ratsastajia, jotka pystyvät ratsastamaan "jopa Vaativalle tasolla", ja jotka etsivät laadukasta hevosta ja ovat valmiit siitä maksamaan. Kun viimeksi etsin vuokraajaa, sain 38 kyselyä, tosi monta HeA tasolla kilpaillutta. Joku tarjosi mulle jopa enemmän rahaa kuin pyysin jos valitsen hänet.

Ja ei, tavoite ei ole se että "vuokraaja rahoittaa hevosenpitoa", ikävä asenne tämä. Mulla vuokraaja antaa tallivapaita päiviä, se mitä hän maksaa ei kata edes hevosen päiväkuluja.
Mutta hevonen oli kohtuukallis, ja sen kk kulut on 1500e, en ymmärrä miksi mun pitäisi päästää ketään nauttimaan sen ratsastuksesta ilmaiseksi?

Jos tarvitsen apua sen kanssa, mun valkku joka on myös GP ratsastaja, tekee sen.

Miten muuten tämä "liikuttaminen" jota moni kyselee, eroaa "ratsastuksesta"?

Aloittajalle sanoisin että voi olla että joku ex ravurista ratsua yrittävä voisi arvostaa sun apuasi.

Lähettäjä: Pt 
Päivämäärä:   15.1.25 11:55:44

Minulle kelpaisi aloittajan diili, mutta huonosti tuntuu löytyvän, kun ei ole maneesia ja seuranpitäjiä aina saatavilla. Tosin olemme Keski-Uudellamaalla.

Päivämäärä:   15.1.25 11:57:16

- : Ymmärrän kyllä täysin!

Olen tosiaan lähettänyt tuoreita ratsastusvideoita, jossa näkyy ravia ja laukkaa, sulut, kokoamiset, siirtymiset ja vaihdot + tietysti perusratsastusta ja istuntaa. En varmastikaan suoriltaan pystyisi mitään vaativan rataa tekemään tai hevosta sille tasolle ihan silmänräpäyksessä nostamaan, enkä niin ole kellekään koskaan väittänyt, mutta teknisesti asiat kyllä onnistuu (hevosesta riippuen).

Kisatuloksia ei ole, kun ei kisaaminen kiinnosta, eikä siihen ole ollut aiempien diilien puolesta mahdollisuuttakaan. Valmentajia en tunne täältä päin, joten sekin hieman kurjaa.

Aiemmassa kotikaupungissa ilmaiseksi ratsastettavia hevosia olisi riittänyt vaikka joka päivälle, mutta täällä päin on vaikea tyhjästä repäistä sitä "luottoapurin" roolia :/

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   15.1.25 11:57:43

Pirkanmaalla myös. Minun hevosillani on maksullisia vuokraajia, hyviä ratsastajia jotka saavat mielellään ratsastaa ilmaiseksi kun vaan haluavat, ja sitten sellaisia joille maksan ratsastamisesta. Sinun kannattaa varmaan ensin vuokrata ja käydä tunneilla kunnes saat niitä tuttuja ja ihmiset näkevät tyyliäsi.

Päivämäärä:   15.1.25 11:58:23

epäsuosittu mielip: Henkilökemiat vaikuttaa todella paljon, siitä olen samaa mieltä! :)

Päivämäärä:   15.1.25 12:00:19

.: Hyviä pointteja!

Päivämäärä:   15.1.25 12:01:43

"Aiemmassa kotikaupungissa ilmaiseksi ratsastettavia hevosia olisi riittänyt vaikka joka päivälle, mutta täällä päin on vaikea tyhjästä repäistä sitä "luottoapurin" roolia :/"

No niin, eli tiedät itsekin että kyse ei ole siitä, että yhtäkkiä hevosenomistajat ovat muuttuneet ahneiksi ja karmeiksi, vaan sinä muutit uudelle alueelle jossa sinua ei tunneta eikä sinulla ole mitään kontakteja. Ikävä tilanne sinun kannaltasi, mutta ei siinä auta polkea jalkaa ja valittaa kun hevosenomistajat eivät luota tuntemattomiin, vaan täytyy rakentaa se oma maine ja kontaktit uudelleen.

Päivämäärä:   15.1.25 12:04:02

” Missä mättää? :(”

Siinä, että aloittaja haluaa harrastaa ratsastusta ilmaiseksi tuntemattomien hevosilla.

Kyllä tässä taloustilanteessa on ilmaiset ratsastukset vähissä ja nekin vähäiset menee puskaradion kautta. Mielummin otan vähemmän taitavan vuokraajan käymään hevosen kanssa tunneilla, kun annan sen ilmaseksi ”jopa vaativan” tasoiselle (joita muuten on 12 tusinassa tulossa ihan rahojen kanssa). Luotettavuudella, stressittömyydellä yms sitten taas ei juurikaan ole tekemistä ratsastajan tason kanssa.

Aloittajalla vaihtoehtoina tyytyä rooliinsa vuokraajana, tarjota ratsuttajapalveluita toiminimellä tai odottaa sitä win-win diiliä.

Siitä olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että ihan mistä tahansa ei kannata maksaa. Kyllä noissa FB vuokraryhmissä pyörii jatkuvasti samat ilmotukset millon mistäkin luuskasta takapihalla, mistä pitäisi se 30€ maksaa. Oikeasti järkevät diilit menee päivissä.

Päivämäärä:   15.1.25 12:07:18

Heippa: Kaikki tekee hevostensa kanssa kuten parhaaksi näkee! Tiedän monia hevosenomistajia, ketkä saavat perussuomenhevosen vuokraamisesta 25€/kerta, mutta myös henkilöitä, ketkä antavat vaativan tason hevosia ratsastettavaksi aamu- ja iltatallien tekoa vastaan. Hienoa jos teille on löytynyt sopiva tiimi kasaan! :)

Ymmärrän (ja tiedän entisenä hevosenomistajana) ettei vuokran hinta (oli se sitten 10-35€/kerta) varmastikaan kata hevosen päivittäisiä kuluja. Mutta on se 100-300€ kevennys kuukausittaisiin kuluihin silti varmasti ihan kiva :)

Itse en etsi lähtökohtaisesti mitään vaativan tason hevosta maneesitallilta, vaan kuten alussa mainitsin, niin perusratsastettua ja kilttiä hevosta, mutten kuitenkaan mitään hullua projektihevosta. Tietenkin, jos hevonen olisi oikeasti pitkälle koulutettu niin, että se veisi minua eteenpäin, olisi tilanne eri ja maksaisin mielelläni. Nyt ei kuitenkaan sellainen ole (lähtokohtaisesti) kiikarissa.

Lähettäjä: Whisper 
Päivämäärä:   15.1.25 12:09:00

Jos vaan vaikutat hieman hihhuli hevoskuiskaajalta:D

Päivämäärä:   15.1.25 12:09:03

Minkä kokoinen olet? Mitä ne aiemmat satulaan laitetut on, miten ovat sinulle päätyneet jos et kisaa, ja mille tasolle ne on nousseet?

Päivämäärä:   15.1.25 12:17:45

Itse ainakin etsin hevoselleni sille tasolle vuokraajaa, millä hevonen nyt on. Minua ei kiinnosta onko ratsastaja itse korkeammalla tasolla ja tämän takia pitäisi olla pyytämättä vuokraa, sillä en todellakaan halua että hevosta lähdetään kouluttamaan eteenpäin jonkun liikuttajan toimesta. Etsin siihen sitten ihan maksulla omiin kriteereihin sopivan ratsuttajan, jos näen sille tarvetta.

Tuollainen asenne on mikä itsellä tökkää, että pitäisi saada ilmaiseksi, koska hevonen nyt hyötyy sinusta ja et todellakaan halua maksaa siitä että pääset jonkun toisen hevosella nollaamaan niitä aivoja sinne maastoon ja viettämään aikaa hevosten parissa. Ei siis tule mikään luotettava fiilis sinusta ja siitä miten paljon arvostat hevosta ja sen hevosen kanssa tekemistä. Ehkä joku sopiva löytyy silti, mutta en pidä erikoisena että näin ei ole käynyt.

Päivämäärä:   15.1.25 12:31:20

...: Olen aivan normaalikokoinen aikuinen. Ja nyt en ihan ymmärrä kysymystä? Onko jokin oletus, että vain kisatuloksia omaavat ihmiset voi kouluttaa nuoria, tai että niillä olisi tämän jälkeen pakko olla jotain kilpailullisia tavoitteita/tuloksia?

Suhteiden kautta on tullut näitä nuoria, yleensä nämä olleet samalla tallilla missä omat tai tuttujen hevoset :) Olen vaikuttanut pääosin siellä ihan alkutekijöissä, ennen ja jälkeen satulaan toteuttamisen. Joku muu on sitten hoitanut tästä eteenpäin kouluttamisen, kun itsellä meni kuitenkin tällöin suurin osa ajasta omien hevosten kanssa :)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.1.25 12:32:05

te taitavat ratsastajat haluatte laadukkaita ratsurotuisia allenne. Mä voisin maksaa kympin kerta jos joku taitava läpiratsastaisi omaa puskatason ratsuani viikoittain, mutta win-win etsivät haluavat laadukkaan hevosen maneesitallilla ja ratsuttajat ottavat 50e kerta.

Keski-uusimaa, ei maneesia. Olkoot vapaalla sitten, eipä ainakaan mene rikki.

Päivämäärä:   15.1.25 12:33:27

Minä en halua rahoittaa muiden harrastamista hevosellani. Harrastaminen lähtökohtaisesti maksaa, etenkin ratsastusharrastus.

Hevosen eteenpäin viemisestä maksan valmentaja-ratsuttajalleni.

Päivämäärä:   15.1.25 12:33:29

Sulla ei ole suhteita ja kontakteja. Omani antaisin ilmaiseksi tutulle, mutta en edes paljon taitavammalle tuntemattomalle, riskit on niin isot.

Ongelma ratkeaa kontaktien luomisella. Esim ensin vuokraat hevosta ja osoitat olevasi luotettava, jolloin niitä liikutettavia aletaan tarjota. Verkostoihin ja maineeseen pitää investoida.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   15.1.25 12:34:47

Jos haluat "liikuttaa", niin meillä kyllä löytyy monta jota saa talutella niin paljon kuin tykkää.

Lähettäjä: Puna 
Päivämäärä:   15.1.25 12:40:37

”Vai voivatko jotkut hevosenomistajat kokea sen uhkana, että hevosen ratsastaja olisi mahdollisesti itseä kokeneempi?”

Se, että edes mietit tällaista kertoo jotain omasta asenteestaasi. Miksi edes mietit, että omistajan ja vuokra-ajan välillä olisi joku uhka-asetelma eikä tiimi?

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   15.1.25 12:46:18

Mulla olisi Satakunnassa tarjolla hevosia jollekin taitavalle, ei vaan ole tullut vastaan sopivaa ihmistä.

Päivämäärä:   15.1.25 12:48:30

.: Kiitos paljon rehellisestä vastauksesta! Laittoi kyllä ajattelemaan ja huomaan nyt, miten provosoiva ja itsekäs sävy aloituksesta saattaa huokua. Se ei ollut ollenkaan tarkoitus! Yritin tiivistää parhaani mukaan mutta teksti jäi kyllä monilta vähän ontuvaksi ja perimmäinen tarkoitus epäselväksi.

Tarkoituksena oli vain kertoa rehellisesti omasta osaamisesta, ei siitä, että odotan diiliä jossa näitä "meriittejä" voisi kylmästi hyödyntää tai että tavoitteeni olisi hyväksikäyttää jotain kilttiä hevosenomistajaa, jonka pitäisi kustantaa harrastukseni. Ilman muuta olen valmis maksamaan, jos vastaan tulee oikeasti hyvä diili ja henkilökemiat kohtaa :)

Mutta se, että onko reilua maksaa se 25€/kerta hevosesta, josta maksaa saman verran myös esimerkiksi hieman kokemattomampi ratsastaja, jonka kanssa hevosen ratsastettavuus saattaa ottaa takapakkia.

Ja sen takia lähdin kyselemään, koska tiedän että tällaisia diilejä tosiaankin on olemassa ja ideaalitilanteessa nämä jopa toimivat todella hyvin, kun on vahva tiimi kasassa täynnä nousujohteista tekemisen meininkiä :)

Itse esimerkiksi en pyytänyt omien hevosteni kanssa rahaa, vaan mulle riitti hevosen hyvä hoito ja luotettavuus (+omakustanteiset valmennukset). Tärkeintä oli se, että sai itse viettää rentoa tallivapaata tietäen että hommat pelittää.

Mutta kuten ylempänä mainittiinkin, kestää se uuteen kaupunkiin totuttelu ja uusiin piireihin löytäminen varmasti aikansa. Varsinkin kun omia hevosia en ole tässä kaupungissa pitänyt. Niiden kautta ne parhaat suhteet tulikin :)

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   15.1.25 12:51:07

"Itse ainakin etsin hevoselleni sille tasolle vuokraajaa, millä hevonen nyt on. "

Minun hevosellani on vuokraaja joka on alemmalla tasolla kuin millä hevonen on. Ja hyvä juuri niin.
Minä treenaan tavoitteelisemmin ja kilpailen itse.
Vuokraaja käy hevosen ja ratsastajan tuntevalla valmentajalla, ratsastaa "helpommalla" tasolla ja liikuttaa myös maastossa, ei kuitenkaan kiinnostusta kisata.
Useamman vuoden menty tällä järjestelyllä ja ei voisi paremmin mennä.

Päivämäärä:   15.1.25 12:51:56

Puna: Ymmärrän pointtisi! Mutta tämä ei ole ihan tuulesta temmattu ajatus, sillä näin tällaisen tilanteen tapahtuvan mun ystävälle. Eli siis tilanne, jossa omistaja otti pahasti itseensä siitä, että hevonen toimi paremmin ystäväni kanssa, kuin mitä itsensä kanssa.

Tässä ei siis henkilökemiat toimineet ollenkaan. Totta kai omistajan ja vuokraajan välillä (ja hevosen) on tiimi, eikä mikään uhka-asetelma lähtökohtaisesti :)

Päivämäärä:   15.1.25 12:53:20

..: "te taitavat ratsastajat haluatte laadukkaita ratsurotuisia allenne. Mä voisin maksaa kympin kerta jos joku taitava läpiratsastaisi omaa puskatason ratsuani viikoittain, mutta win-win etsivät haluavat laadukkaan hevosen maneesitallilla ja ratsuttajat ottavat 50e kerta."

Itse en ainakaan ole vaatinut missään kohtaa maneesitallia tai laadukasta, valmista ratsuhevosta. Mistä tällainen oletus?

Päivämäärä:   15.1.25 12:54:26

..: "Sulla ei ole suhteita ja kontakteja. Omani antaisin ilmaiseksi tutulle, mutta en edes paljon taitavammalle tuntemattomalle, riskit on niin isot.

Ongelma ratkeaa kontaktien luomisella. Esim ensin vuokraat hevosta ja osoitat olevasi luotettava, jolloin niitä liikutettavia aletaan tarjota. Verkostoihin ja maineeseen pitää investoida."

Tämä on täysin totta ja allekirjoitan kyllä täysin. Hyvä pointti! :)

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   15.1.25 12:55:40

Minulle sinänsä kelpaisi aloittajan kaltainen kokenut ratsastaja, mutta en halua ketään "viemään hevosta eteenpäin", sen teen ihan itse.

Oma on pitkälle koulutettu ja siihen koulutukseen olen kuluttanut tuhottomasti aikaa ja energiaa. En kaipaa tähän ketään, joka sitten "parantelee asioita". Parannettavaa on aina, mutta minä koulutan omaa hevosta itselleni ja teen sen kuten minulle sopii.

Edellisellä hevosella oli parikin vuokraajaa vuosien saatossa, mutta luovuin siitä hommasta lopulta ihan sen takia, että omilla ratsastuskerroilla ratsutin oman hevosen "säätöjä" takaisin. Eli tein juuri sitä, mitä työksenikin tein, mutta omalla hevosella, ja se vähän niinkuin söi ideaa hevosen omistamisesta.

Tästä syystä nykyisellä ei sitten ole vuokraajaa. Jos löytyisi ihminen, joka haluaisi, ja osaisi, vain tehdä perusjuttuja (HeA-VaB), vähän puomi/kavalettijumppaa ja maastoilla hyvin koulutetulla hevosella, niin sitten. Mutta lähes aina siellä aletaan väsäämään ja kokeilemaan yhtä sun toista ja yritetään "ratsuttaa".

Päivämäärä:   15.1.25 12:57:06

"Mutta se, että onko reilua maksaa se 25€/kerta hevosesta, josta maksaa saman verran myös esimerkiksi hieman kokemattomampi ratsastaja, jonka kanssa hevosen ratsastettavuus saattaa ottaa takapakkia."

Kuten Ano juuri sanoi, sillä on omistajalle aika vähän eroa joutuuko hevosta säätämään uudelleen heikomman ratsastajan jäljiltä vai ainoastaan erilaisen.

Päivämäärä:   15.1.25 12:59:27

Ei koulutetun hevosen ratsastettavuus muutu olennaisesti vaikka sillä ratsastaisi hieman erilaiset tai omistajaa heikommat ratsastajat. Omalla hevosellani pidän alkeistuntejakin ja suorittaa silti omalla tasollaan minun kanssani.

Päivämäärä:   15.1.25 12:59:53

Hölmö argumentti siis mielestäni tuo että sinun pitäisi maksaa vähemmän, koska joku vähemmän taitava maksaisi saman verran ;D

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   15.1.25 13:01:07

No minä olen Ok ratsastaja, en temppuja niin pitkälle hallitse mutta hevoset liikkuu oikeinpäin , rennosti ja pärjään maastossa kunhan hevonen ei ammatikseen linkoa selästä.
Aiemmalla tallilla mulle riitti liikutettavia alkuun jonoksi asti, sitten tallinpitäjä kouluttautui itse opettajaksi eikä mulle kohta enää riittänyt liikutettavia.
Jännä sinänsä, taitoni oli samat silloinkin.
No nyt liikutan toisella tallilla yhtä hevosta joka osaa olla haastava , ei mitenkään mahdoton kun sitä osaa lukea. Tämän omistaja sanoi ettei tarvitse mitään korvausta liikuttamisesta kunhan jatkan käymistä. Omistaja ei itse ratsasta eikä tälle ole ihan helppo löytää vuokraajaa, joka pärjäisi itsenäisesti.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.1.25 13:02:29

Haluat siis itse mielenvirkitykseksi harrastaa, mutta sinulla ei ole varaa omaan hevoseen. Eihän kukaan hevosenomistaja ole sinulle velvollinen tarjoamaan puitteita ja perustervettä kolmen askellajin ratsua, kyllä harrastukset maksavat. Pelkästään kengitys voi maksaa 200 euroa 6 viikon välein eli 34 euroa viikossa. Jos ratsastat kerran viikossa 25 eurolla, et auta maksamaan edes hevosen kuluvia kenkiä.

Keksi tapa nostaa tulotasoasi, vaikka ratsuttamalla ja myymällä palveluitasi, ja säästä rahat omaan hevoseen. Tai ota ylläpitoon joku remonttihevonen.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   15.1.25 13:14:03

Vieraalla paikkakunnalla voi olla aluksi hankalaa kun ei ole suhteita.
Liikuttajien tarpeita kyllä varmasti on, mutta ne menee suhteiden kautta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   15.1.25 13:18:59

Olisi tarvetta, tosin ollaan Uudellamaalla. Etsinnöistä huolimatta ei ole sopivaa ratsastajaa löytynyt. Osa haluaa maneesin, osa haluaa valmiin osaavan ratsun jne

Lähettäjä: -.-3-.- 
Päivämäärä:   15.1.25 13:23:16

Harmi ettet asu pk-seudulla. veikkaan myös yhdeksi syyksi sitä, että kysyntä ja tarjonta ei vaan kohtaa. Varsinkin jos olet uusi seudulla/käynyt vaan yhdellä tallilla. Ja et ole kisannut.

Kaipaisin ratsulleni luotettavaa ja taitavaa liikuttajaa, saa mielellään olla mua vaikka 100 kertaa taitavampi. Hyvä ratsastus pelastaa monelta muulta murheelta.

Ratsuttajalle maksamisen näen turhana, kun ei meillä ole mitään suuria tavoitteita. Enempi sitä että hevoset pääsee päivittäin liikkeelle ja itse saisin vapaapäiviä. Saisi kisatakin jos haluaisi omaan piikkiin. En ole kroisos, mutta ei mun harrastusrahat perustu hevosen vuokraamisesta saataviin tuloihin.. Ja mähän säästän niinä päivinä, kun en aja tallille :)

Hevosellani on todella kiva ratsastaa, se on osaava, mutta myös eteenpäinpyrkivä, innokas, eloisa, herkkä ja vireä. Ei pärjää jos oma istunta ei ole kunnossa, reagoi painoapuihin todella herkästi.

Todella haastava löytää taitavaa ratsastajaa, joka on luotettava, reilu hevoselle ja ei pelkää.

Päivämäärä:   15.1.25 13:34:55

Sä et vaan tunne vielä ketään. Pitäisi saada jalka oven väliin ja tehtyä verkostoa. Jos minulla olisi hevonen, olisin iloinen taitavasta ”liikuttajasta”, eikä haittaisi, vaikka ratsastustaito olisi parempi kuin itsellä.

Itse en vaan ole uskaltanut vuokraamaankaan lähteä, kun mieluummin ratsastaisin tutun hevosta. Kaikenlaista tallaajaa kun sitä maa päällään kantaa.

Lähettäjä: mummo 
Päivämäärä:   15.1.25 13:37:04

Jos henkilö väittää vievänsä hevostani eteenpäin ja hänen pitäisi siksi päästä ratsastamaan sillä ilmaiseksi, niin kyllä hänellä täytyy olla vahvat, tuoreet näytöt siitä että hän oikeasti pystyy niin tekemään.
Ilmaisen ratsastuksen perässä juoksijoita ja "eteenpäin viejiä" on jonoksi asti.

Mieti nyt vähän itsekin, millaista diiliä yrität tarjota ja kuka siinä on se joka voittaa. Hevosenomistaja ottaa tuossa vain riskin ja taloudelliset menetykset (niitä maksavia vuokraajiakin on jonoksi asti), sinä pääset ratsastelemaan jonkun muun kustannuksella kivalla hevosella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.1.25 13:38:42

Noita eteenpäinviejiä nähneenä kannattaisi nimenomaan mainostaa sitä, että ei ala soheltaa itse mitään, mitä omistaja ei ole nimenomaisesti toivonut.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   15.1.25 13:43:04

2 v sitten etsin juurikin kaltaistasi ei löytynyt. Nyt ei enää hevosta koska hevonen oli itselleni sopimaton liian reaktiivinen.

Kisanäytöt eivät ole mikään tae siitä että ratastaja on hevoselle sopiva, ratsuttajiakin löytyy jotka kohtelevat hevosta epäoikeudenmukaisesti, aloittaja kuulosti hyvältä ratsastajalta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.25 13:43:52

Jos kerran olet niin kokenut ja taitava, niin miten sulla ei sitten ole mitään verkostoa ja kontakteja, joiden kautta saisit ratsastettavia? Ei ainakaan itselläni ole pienintäkään halua ottaa ketään "taitavaksi" itseään mainostavaa täysin tuntematonta ihmisten ratsastelemaan hevosellani ja "viemään eteenpäin".

Kuten nimimerkki Mummo kirjoitti: "Jos henkilö väittää vievänsä hevostani eteenpäin ja hänen pitäisi siksi päästä ratsastamaan sillä ilmaiseksi, niin kyllä hänellä täytyy olla vahvat, tuoreet näytöt siitä että hän oikeasti pystyy niin tekemään.
Ilmaisen ratsastuksen perässä juoksijoita ja "eteenpäin viejiä" on jonoksi asti."

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   15.1.25 13:45:35

Monta syytä, mutta suurin on ettei sinulla ole verkostoa siellä.

Helpoin tapa on vuokrata hevonen jolla voit käydä hyvän valmentajan tunneilla ja kun alatte tuntea toisianne paremmin sanoa valmentajalle, että etsit myös muita liikutettavia ilman että raha vaihtaa omistajaa.

Toinen on ilmoittautua jonnekin tallille hoitajaksi/ylimääräisiksi käsipareiksi eli aloittaa taas sieltä pohjalta ja osoittaa luotettavuus ja taidot.

Tiput hankalaan väliin ratsastajana sillä hyvät ratsastajat eivät halua, että omaa hevosta "koulutetaan ja viedään eteenpäin" vaan ratsastajaa joka keventelee ja antaa hevoselle sen hölkkäpäivän oli se sitten vuokraaja tai ilmaiseksi liikuttaja.

Sitten taas ne kenellä ei ole niin taitavat omistajat/ratsastajat tarvitsevat ratsastajan, joka voisi viedä hevosen teoriassa VaB-VaA tasolle (näitä ainakin pk-seudultakin löytyy yllättävän paljon), jotta omistajien ratsastaminen heB-A tasolla olisi helppoa ja kivaa, mutta heidän oma hoitonsa/liikutuksensa ei tue tätä eteenpäin viemistä ja siitä taas saattaa syntyä kitkaa.

Kilpailutuloksien puute on myös monelle, joka ei sinua tunne suuri kysymysmerkki.

Päivämäärä:   15.1.25 14:01:15

mummo ja Ano: en tietenkään ala "ratsuttamaan" hevosta jos näin ei olla sovittu. Yhdessä tiiminä sovittaisiin, mitä tehdään ja onko hevosen ratsastettavuudessa jotain, joka vaatii erityistä huomiota. En mä lähtökohtaisesti halua lähteä kenenkään hevosta kouluttamaan ja sillä asenteella hevosta itselleni etsimään :) Mulle käy oikein hyvin pelkkä perusratsastus yhdessä omistajan kanssa koordinoiden.

Uskon että kaikki hevosenomistajat toivovat, ettei vuokraaja ainakaan omalla toiminnallaan aiheuta hevosen ratsastettavuudelle hallaa. Tiedän esimerkiksi tilanteita, joissa ratsastaja on ollut istunnalla jarruttaja ja yhtäkkiä hevonen on muuttunut herkästä hitaaksi, ja työ hevosen takaisin herkistämiseksi on vienyt turhaan ylimääräistä aikaa ja vaivaa.

Se, että vuokraaja pystyy ylläpitämään hevosen tasoa, on uskoakseni kaikkien eduksi :) Ja jotkut tosiaan toivookin, että vuokraaja hoitaisi jonkun osa-alueen paremmin kuin tämä omistaja itse. Jos esim. omistajalla on vaikeuksia laukannostoissa tai väistöissä, niin on varmasti pelkkää plussaa että vuokraaja osaa hioa näitä paremmiksi jos omistaja ei tähän itse pysty.

Päivämäärä:   15.1.25 14:11:07

...: "Jos kerran olet niin kokenut ja taitava, niin miten sulla ei sitten ole mitään verkostoa ja kontakteja, joiden kautta saisit ratsastettavia? Ei ainakaan itselläni ole pienintäkään halua ottaa ketään "taitavaksi" itseään mainostavaa täysin tuntematonta ihmisten ratsastelemaan hevosellani ja "viemään eteenpäin"."

En ole itseäni missään mainostanut tai näyttänyt (kisoissa tai muissa hevostapahtumissa) ja olen pääosin käyttänyt samoja valmentajia sekä pyörinyt samoissa piireissä. Ymmärrän että se on jollekin red flag.

Kokenut ja taitava ratsastaja voi olla myös sellainen, joka ei ole kisatuloksilla tehnyt nimeään. Ja sellainen, joka on vain omaksi ilokseen treenannut "suljettujen ovien takana" nousujohteisesti, tavoitteena hyvin liikkuvat hevoset, eikä niinkään kilpameriitit.

Nämä mun aiemman kotikaupungin kontaktit eivät tunne täältä päin ketään, kellä voisi ajankohtaisesti olla tarvetta apukäsille - kysytty on.

Mutta ymmärrän kyllä pointtisi täysin! :)

Päivämäärä:   15.1.25 14:12:15

^^: Kiitos hyvästä ja rakentavasta kommentista sekä vinkeistä!

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   15.1.25 14:15:48

"En ole itseäni missään mainostanut tai näyttänyt (kisoissa tai muissa hevostapahtumissa) ja olen pääosin käyttänyt samoja valmentajia sekä pyörinyt samoissa piireissä. Ymmärrän että se on jollekin red flag."

Pienet piirit ei ole sinänsä ongelma, vaan se, että kukaan niiden ulkopuolelta ei mitenkään pysty todentamaan taitojasi.

Päivämäärä:   15.1.25 14:20:44

Niin sehän se, että joka toinen vuokraaja ajattelee olevansa taitavampi kuin hevosen omistaja ja vievänsä vuokriksiaan "eteenpäin". Voihan se olla, että oletkin ihan taitava, mutta koska suhteita tai kisameriittejä ei ole, niin käytännössä odotat, että ihmiset vaan luottaa sinun, vieraan ihmisen, sanaan. Lisäksi varmasti aika iso osa hevosten omistajista on ihan samantasoisia ratsastajia kuin sinäkin, joten ratsuttajan pitäisi olla vielä osaavampi.

Itse ajattelen vuokraajista niin, että heidän tehtävänsä on nimenomaan helpottaa minun arkeani osallistumalla hevosen hoitoon ja se heidän "win" osansa diilissä on se, että saavat ratsastaa kivalla hevosella edullisemmin kuin ratsastuskoulussa (25e/kerta). Itse saavat päättää mitä tekevät eli saa maastoilla tai vaikka hyppiä esteitä. Jos jostain syystä olosuhteet on sellaiset, että ei pysty kunnolla ratsastamaan, niin en ota myöskään maksua siitä, että käyvät vaan hoitamassa tai vaikka kävelemässä hevosen kanssa. Olen itse sen verran kokenut, että vuokraajien ei tarvitse hevosta ratsuttaa, mutta olen heidät kuitenkin valinnut siten, että perustaidot on kunnossa ja ratsastus siivoa. Kokemattomampiakin on joskus ollu ja vaikka toki seuraavana päivänä sen huomasi, niin ei aikuinen hevonen siitä pilalle mene ja se tuli joka tapauksessa heidänkin päivinään hoidettua. Näillä perusteilla en siis ihan ole samaa mieltä, että taitotason pitäisi jotenkin vaikuttaa vuokraan. Eri asia sitten tietysti, jos on jostain ratsutuskuviosta oikeasti kyse. Sanoit myös etsiväsi kohtuu helppoa ja järkevää hevosta omaan hyvän mielen harrasteluun, niin tämäkään ei varsinaisesti vaikuta hevosta erityisesti kehittävältä toiminnalta. Tietysti siisti perusratsastus on erittäin hyvä juttu ja auttaa ehkäpä ylläpitämään tervettä liikkumistapaa. Mutta kuvatun kaltainen tilanne kuulostaa enimmäkseen yksipuoliselta win diililtä aloittajalle. Ellet sitten ole valmis esim. Siivoamaan tarhaa tms. Tekemään muita tallitöitä harrastamista vastaan.

Aloittajan tilanteessa siis etsisin kivan hevosen vuokrattavaksi ja maksaisin sovitun hinnan mukisematta. Sitten kun alkaa olla enemmän tuttuja piireissä ja olet näyttänyt olevasi hyvä ja luotettava tyyppi, niitä liikutettavia saattaa alkaakin löytymään enemmän.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.1.25 14:27:55

Mä aloin pitkän tauon jälkeen käymään tallilla, jossa oli mahdollisuus vuokrata tunniksi hevonen omaan käyttöön (alkuunsa muutama kerta omistajan silmän alla, tai taisin kerran mennä).

Sitten eräs tallillainen huomasi, etten ollut ekaa kertaa hevosen kyydissä ja pyysi mua hevosensa liikuttajaksi kun hänellä oli paljon työreissuja.

Siitä se sitten lähti leviämään ja nyt mulla on 5 hevosta tuolla tallilla, joita ratsastan aina tarpeen tullen. Melkein joka viikko käyn ainakin kerran tai kaksi ihan ilmaiseksi ratsastamassa ja omistajien esim. lomaillessa on mulla päävastuu hevosen hoidosta ja täysvaltuus tehdä päätöksiä jos heitä ei saada akuutisti kiinni. Eli joskus on kokonaisia viikojakin "hevosenomistajan" elämää ja ah kuinka ihanaa sitten taas luovuttaa valtikka omistajalle, kun saapuvat matkoiltaan takaisin!

Päivämäärä:   15.1.25 14:33:19

En jaksa lukea vastauksia, mutta Suomessa on kyllä niin pienet piirit että luulisi että löytyisi jotain kytköksiä ja saisit jonkun entisen omistajan suosittelemaan sinua? Siis jos olet tosiaan ratsuttanut ja on alan koulutus.
Mut jos ei todellakaan löydy mitään linkkiä, niin sitten ei auta kun ottaa se mitä on tarjolla ja osoittaa taitonsa ja toivoa että hommat lähtee etenemään.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   15.1.25 14:41:13

Oli hyvä tai onneton ratsastaja/omistaja, on hevosen pitäminen kallista, aikaa ja rahaa syövää, sitoutumista vaativaa.
En suostu sponsoroimaan kenenkään harrastusta joten jos hevosellani jokuu vakituisesti ratsastaa, saa luvan osallistua kustannuksiin.
Heikkoja ai asennevammaisia en ota, sillä näistä seuraa vain lisää päänvaivaa. Jos tarvitsen jonkun taitavamman hevosta ratsastamaan, tilaan sen minulle sopivaksi ajankohdaksi ja maksan sen.
Kerta korvaukseen en ryhdy vaan oltava joku osuus hoitomaksusta. Näitä ei löydy joten seisokoon hevonen jos ja kun en voi tai jaksa itse ratsastaa.

Päivämäärä:   15.1.25 14:45:36

”Mutta se, että onko reilua maksaa se 25€/kerta hevosesta, josta maksaa saman verran myös esimerkiksi hieman kokemattomampi ratsastaja, jonka kanssa hevosen ratsastettavuus saattaa ottaa takapakkia.”

Ja tätä kommenttiasi kannattaa oikeasti miettiä. Vastaus on että on reilua.
Nyt kannattaa ihan oikeasti asennoitua niin, että jos ei ole mitään yhteisiä tuttuja, ei näyttöjä paperilla ym, niin pitää hyväksyä se että kukaan ei sinun ”palvelujasi” lähtökohtaisesti tarvitse. Nöyrästi vaan on otettava vastaan se mitä on tarjolla ja tehtävä parhaansa

Lähettäjä: mummo 
Päivämäärä:   15.1.25 14:51:15

mummo ja Ano: en tietenkään ala "ratsuttamaan" hevosta jos näin ei olla sovittu. Yhdessä tiiminä sovittaisiin, mitä tehdään ja onko hevosen ratsastettavuudessa jotain, joka vaatii erityistä huomiota. En mä lähtökohtaisesti halua lähteä kenenkään hevosta kouluttamaan ja sillä asenteella hevosta itselleni etsimään :) Mulle käy oikein hyvin pelkkä perusratsastus yhdessä omistajan kanssa koordinoiden.

Sinähän aloituksessa nimenomaan kerrot kuinka sinun ei pidä maksaa siksi että oelt niin taitava ja voit viedä hevosta eteenpäin. Se on kouluttamista ja ratsuttamista.

Päivämäärä:   15.1.25 14:56:10

Kyllä niitä meriittejä pitäisi olla jos haluaa ilmaiseksi ratsastaa

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   15.1.25 15:30:14

^^ Nimenomaan. Mestari omalla sohvalla voi olla kuka vaan.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   15.1.25 15:40:38

Hevonen on kallis ylläpitää ja loukkaantuu helposti, kuten aloittajakin hyvin tietää. Siksi niitä ei mielellään anneta käyttöön henkilölle jota ei tunne, vaikka olisi taitavakin. Omalla hevosellani, joka myös oma kasvatti, ratsastaa minun lisäksi vain ratsuttaja jolle maksetaan sekä hyvä ystäväni, johon luotan kuin vuoreen. Jälkimmäinen ei maksa mitään. Kummankaan kanssa minun ei myöskään tarvitse pelätä, että alkavat vängätä hevosen maintenanceen liittyvistä asioista, kuten helposti käy jos ottaa vieraamman, itsensä taitavaksi kokevan henkilön.

Aloittajan ei siis auta kuin maksaa ainakin siihen asti, että alkaa olla verkostoa ja sitä kautta luottoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.