Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka moni pitää kypärää käsitellessä hevosia

Lähettäjä: Marja 
Päivämäärä:   14.1.25 21:44:02

Elikkä vähän kyselyä kuinka moni pitää kypärää päässä muutenkin kuin vaan ratsastaessa? Käytin ennen vaan ratsastaessa ja juoksuttaessa hevosia mutta nykyään pidän myös harjatessa/lastatessa/ ja kahdella jalalla kävelevien/varsojen kanssa myös tarhatessa. Olen kaksi kertaa loukannut pään pahemman kerran ja viimeisellä kerralla sain todennäköisesti pysyviä vaurioita ja kärsin mm.jatkuvasta päänsärystä useamman vuoden.Minulla on todella epämukava ja epävarma olo ilman kypärää koska pelkään iskuja päähän kun taas kypärä päässä pystyn olemaan rento ja itsevarma. Onko muilla vastaavaa? Pienellä tallilla olen niin siellä tämä ymmärretään, mietin mitenhän jossain isommassa tallissa suhtauduttaisiin. Toki oma pää ja oma asia, muiden mielipiteillä ei saisi olla väliä. Ja toki riski sekin että ilman kypärää jännitän/olen epävarma joten siksikin parempi sitten pitää päässä vaan

Re: Kuinka moni pitää kypärää käsitellessä hevosia

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   14.1.25 21:48:01

Pidän kypärää tallilla koko ajan. Halpa henkivakuutus.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.25 21:48:13

Ikinä ei ole tyhmää olla varovainen.
Lähinnä ärsyttää nämä rämäpäät, joiden mielestä ikinä ei voi sattua mitään ja kaikki jännittäminen ja varominen on turhaa ja noloa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   14.1.25 22:19:19

Minä - meillä on vain yksi pää ja yhdet aivot..

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   14.1.25 22:25:44

Pitäisi varmaan itsekin pitää enemmän. Nuorten kanssa touhutessa on useammin, mutta tuttujen aikuisten hevosten kanssa vain lastatessa, juoksuttaessa ja ratsastaessa.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   14.1.25 22:39:09

Harvoin tulee pidettyä, paitsi juoksuttaessa, ohjasajaessa jne. Välillä se on päässä ihan vaan siksi, koska kypärä on kivan lämmin :D

Omat hevoset isolla tallilla ja voin sanoa etten kiinnitä huomiota kenenkään kypärän käyttöön, paitsi jos joku ratsastaa tai ajaa ilman kypärää. Korkeintaan pitöisin kypärää käyttävää fiksuna ja sais pisteet siitä! :)

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   14.1.25 22:56:02

Käytän kun juoksutan, ohjasajan, joskus kun käyn kävelyttään metsässä, käyn myös tekemässä satunnaisesti tallituurauksia, näissä paikoissa on muutama mitä en halua käsitellä ilman kypärää, niin tulee käytettyä sitten koko tarhauksen ajan.
Sain tarhatessa iskun päähän muutama vuosi sitten, silloin käytin kypärää jonkin aikaa koko ajan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.1.25 09:12:13

Käytän nykyään melkein koko ajan, kun käsittelen hevosta. Sain tässä ihan vasta potkun päähän ja kypärä vaimensi ihan oleellisesti. Sekin tilanne tuli arvaamatta, hoitotilanteessa karsinassa. Hevosta ”ärsytti”.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   15.1.25 09:19:06

Pidän aina kun käsittelen tuntemattomia tai huonosti tuntemiani hevosia. Yhdellä ratsastuskoululla hevonen hyppäsi pystyyn kun olin kumartunut laittamaan etusuojia. Onneksi oli kypärä, ison hevosen kavio viilsi aivan pään vierestä. Huonosti olisi voinut käydä.

Lähettäjä: terve 
Päivämäärä:   15.1.25 09:39:12

Varsoja taluttaessa muualla kuin tarhaan/talliin käytän. Mutta tajusin nyt tästä keskustelusta että en pidä ohjasajaessa, kun olen tehnyt vaan kilttien hevosten kanssa, vaikka ehkä kannattaisi. Isompi riski siinä on varmaan saada kaviosta päähän ku taluttaessa, etenkin kun välillä saatan auttaa hevosta tosi läheltä takaa.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   15.1.25 10:04:28

Vain ratsastaessa, muulloin pidän oman tilani omanani.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.