Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten itsehoito tallit toimii?

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   13.1.25 09:28:57

Onko kokemusta itsehoito talleista? Miten hevosten hoito toteutettu, maksetaanko tallivuokra ja hoito eri paikkoihin, hoidetaanko hevoset itse vai onko tallilla joku yrittäjä joka hoitaa? Säästääkö hinnassa jos tallipaikka on ilman arvonlisäveroa?

Re: Miten itsehoito tallit toimii?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.1.25 09:41:57

Itsehoitotalli = hoidat hevosen itse. Maksat tilojen omistajalle/vuokraajalle vuokraa tiloista ja muut hoidat itse. Eli hankit ja säilöt kuivikkeet, heinät ja rehut itse.

Lisäksi on olemassa erilaisia kimppasysteemeitä ja itsehoitotalleja, joissa on hevosten omistajien järjestämiä hoitorinkejä, jaettuja tallivuoroja tai yhteisesti hankittuja heiniä, mutta ne ovat eri asia.

Voit toki myös laittaa hevosesi itsehoitopaikalle ja etsiä erikseeen jonkun yrittäjän hoitamaan sitä joka päivä jos haluat. Yleensä tällaisten yrittäjien tuntiveloitus on noin 30 € alkavalta tunnilta, eli jos tallilla pitää käydä kahdesti päivässä, niin veloitus lienee helposti 60 € päivä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.25 09:44:58

Vuokraat karsinan ja hoitotilojen käytön. Joissain paikoissa heinä ja kuivikkeet kuuluu hintaan. Hoidat hevosesi itse

Päivämäärä:   13.1.25 09:46:10

Kiitos! Voiko maneesi myös kuulua tila vuokraan? Siis jos maksu on alviton kun vuokrataan pelkkä kiinteistö?

Päivämäärä:   13.1.25 09:52:05

Voi, maneesi on tila siinä missä muutkin rakennukset.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.1.25 10:04:43

Edellinen hevoseni oli itsehoitotallilla.

maksoimme kimpassa heinä- ja kuivikelaskut ja korjauskulut ym. Maksoimme vedestä, sähköstä ja tilasta vuokraa tilan omistajalle 150e/karsina. Tämä sisälsi myös tieyksiköt, tienhoidon ja pihan lumitöiden urakoinnin.

Seinällä oli kalenteri tallivuoroile, aamu, päivä, ilta. Jokainen merkkasi siihen mitä vuoroja pystyi tekemään. Niitä ei laskettu, että menivätkö ne tasan ja jokainen vuoro oli samanarvoinen vaikka päiväheinien anto oli vuoroista kevyin, mutta toisaalta vain yksi pystyi käymään viikolla päiväsaikaan tallilla.

Karsinat siivottiin itse, heinät pussitettiin valmiiksi ja ruuat laitettiin ämpäreihin itse omistajien toimesta. Tallivuorossa oleva aamuisin ruokki hevoset, vei heinät ulos, loimitti ja vei hevoset ulos. Talvella kantoi myös lämpimän veden.

Kulut kuussa olivat yhteensä noin 250 euroa mutta ihan joka päivä oli käytävä tallilla (+bensat satasen kuussa). Nyt maksan ihan tyytyväisenä täysihoidosta 500e enkä käy päivittäin tallilla.

Lähettäjä: Tarina 
Päivämäärä:   13.1.25 11:12:44

Meillä vuokra 120e, karsina, tarha, tilat, sähkö, vesi, lantala, auraus ym. Ei kenttää/maneesia, ne lisäksi 80e.
Jokainen hoitaa hevosensa itse. Voi liittyä aamu päivä ilta ruokina rinkiin, tai olla liittymättä. Kuivikkeet ja heinät voi ostaa itse tai kimpassa.

Lähettäjä: Kisaaja 
Päivämäärä:   13.1.25 11:22:52

Meillä itsehoito niin että tallivuoroja jaettu hevosten omistajien kesken. 350e tallivuokra sis sähkö vesi karsina/muut tilat heinä lantala auraus maneesin ja kentän käyttö.

Tallilla kivat isot tarhat (osa hiekkapohjaa osa metsätarhaa), pesukarsina, lämminvesi, paljon tilaa säilytyskaapit ym, kuivatushuone, vessa jne hyvät maastot, maneesi ja tosi iso kenttä.

Päivämäärä:   13.1.25 11:26:28

Kisaaja teillä siis 350€ sis alv? Kun heinä mukana.

Lähettäjä: Kisaaja 
Päivämäärä:   13.1.25 11:34:27

Joo, sis alv

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.1.25 11:38:07

Karsinan vuokran alv on 0%, mutta maneesin onkin 25,5%!

Päivämäärä:   13.1.25 11:44:42

"Karsinan vuokran alv on 0%, mutta maneesin onkin 25,5%!"

Näin voi olla, jos maneesin vuokraan kuuluu esimerkiksi lanaus ja muu huolto.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   13.1.25 11:52:29

Maksat pelkän karsinavuokran ja hommaat hevoselle kaikki itse. Heinät, safkat ja kuivikkeet. Hoidat itse hevosen ulos- ja sisäänviennit, ruokinnat, karsinan siivoukset ym.

Lähettäjä: mmm 
Päivämäärä:   13.1.25 12:13:26

Miten tuo alvi oikein menee itsehoitotalleissa? Siis jos vain karsina ja ratsastusalueet (paikan omistaja lanaa)? Ja sitten tallilla toinen yrittäjä jolta hankitaan hevosten ruokinta ja hoito jne.

Päivämäärä:   13.1.25 12:15:29

Ei se ole itsehoitotalli jos hankitte hoidon yrittäjältä. ALV-kannat määrittelee verottaja, kannattaa sieltä kysellä tarkempia tietoja.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   13.1.25 13:06:38

Käytäntöjä on tosiaan yhtä monta kuin itsehoitotalleja. Pidin omiani aikanaan sellaisessa, jossa tallin omistaja vei hevoset ja heinäpussit aamuisin ulos, mutta kaikki muu tehtiin itse. Kuivikkeet ja heinät maksettiin käytön mukaan kimpassa ja päiväheinien heittovuorot jaettiin omistajien kesken.

Itse en veisi hevostani paikkaan, jossa aamuruokia ei anneta kaikille yhtä aikaa. Tulee turhaa levottomuutta.

Lähettäjä: Nuutti 
Päivämäärä:   13.1.25 13:13:14

Ei ole mitään lakia, mikä määrää mikä on itsehoitotalli ja mikä ei. Ihan sopimusasioita.

Minulla on ollut hevonen useammallakin itsehoitotallilla. Vähimmillään se on ollut se, että maksan tilavuokraa, johon sisältyy tilat, tuen/pihan auraus, sähkö ja vesi, ei muuta. Jokaiselle oli ladosta varattu häkkiloossi, johon sai varastoitua omat rehut, heinät ja kuivikkeet, mutta jokainen hankki ne itse. Lantalan tyhjennys maksettiin erikseen aina tyhjennettäessä. Hevonen piti hoitaa kokonaan itse aamusta iltaan vuoden ympäri tai sopia jonkun toisen vuokralaisen kanssa. Mitään yhteisesti organisoitua tallivuorolistaa ei ollut.

Sitten taas enimmillään "itsehoitotallina" on ollut paikka, jossa tilavuokra oli X euroa, sisältäen tilat, aurauksen, lantalan tyhjennyksen, veden ja sähkön, ja siihen sai tallinpitäjältä ostettua lisäpalveluina tarvitsemansa palvelut, halutessaan vaikka käytännössä täyshoitoon asti. Siellä oli kiertävä tallivuorosysteemi eli jokaiselle jaettiin automaattisesti omalla vuorollaan aamu,päivä ja iltatalleja ja rahaa vastaan tallinpitäjä teki vuokralaisen vuoron. Myös heinät ja kuivikkeet sai joku hankkia itse tai ostaa tallinpitäjältä. Osa vuokralaisista meni halvimmalla eli pelkällä tilavuokralla, osa osti jotain palveluita tallinpitäjältä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.