Lähettäjä: Nuutti
Päivämäärä: 13.1.25 13:13:14
Ei ole mitään lakia, mikä määrää mikä on itsehoitotalli ja mikä ei. Ihan sopimusasioita.
Minulla on ollut hevonen useammallakin itsehoitotallilla. Vähimmillään se on ollut se, että maksan tilavuokraa, johon sisältyy tilat, tuen/pihan auraus, sähkö ja vesi, ei muuta. Jokaiselle oli ladosta varattu häkkiloossi, johon sai varastoitua omat rehut, heinät ja kuivikkeet, mutta jokainen hankki ne itse. Lantalan tyhjennys maksettiin erikseen aina tyhjennettäessä. Hevonen piti hoitaa kokonaan itse aamusta iltaan vuoden ympäri tai sopia jonkun toisen vuokralaisen kanssa. Mitään yhteisesti organisoitua tallivuorolistaa ei ollut.
Sitten taas enimmillään "itsehoitotallina" on ollut paikka, jossa tilavuokra oli X euroa, sisältäen tilat, aurauksen, lantalan tyhjennyksen, veden ja sähkön, ja siihen sai tallinpitäjältä ostettua lisäpalveluina tarvitsemansa palvelut, halutessaan vaikka käytännössä täyshoitoon asti. Siellä oli kiertävä tallivuorosysteemi eli jokaiselle jaettiin automaattisesti omalla vuorollaan aamu,päivä ja iltatalleja ja rahaa vastaan tallinpitäjä teki vuokralaisen vuoron. Myös heinät ja kuivikkeet sai joku hankkia itse tai ostaa tallinpitäjältä. Osa vuokralaisista meni halvimmalla eli pelkällä tilavuokralla, osa osti jotain palveluita tallinpitäjältä.
|