Lähettäjä: *
Päivämäärä: 13.1.25 09:21:27
Itsekin yrittäjänä ymmärrän kyllä, että yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa. Niin olen minäkin omat palveluni hinnoitellut. Silti ihmettelen aloittajan laskelmia.
Tehdään nyt esimerkkilaskelmat vaikka 20 hevosen mukaan. Jos se hevostila on maksanut vaikka 1 400 000e (keskimäärä aloituksen hinnasta) ja leikitään, että ostettu vasta nyt ja tällä hetkellä kunnossa olevana. Sovitaan, että tästä hinnasta maapohjan osuus on 200 000e ja talon osuus 400 000e, eli itse hevospaikkojen rakennusten ja muiden (esim. tarhat) osuus 800 000e. (Tämä voi toki heittää paljonkin; vanha röttelö Helsingissä tarkoittaa, että maapohjan osuus on yli miljoonan ja rakennukset ei juuri mitään, kun taas periferiassa se maapohjan osuus voi olla joitakin kymmeniä tuhansia ja hulppeat rakennukset taas liki tuon koko ostohinnan verran.) Joka tapauksessa mennään näillä esimerkkilaskelmilla, jotka eivät todennäköisesti heitä ihan hirveän paljoa todellisista.
Eli tallin ja hevostilojen hankintakustannukset 800 000e poistettavien osalta ja pysyvän maapohjan osalta 200 000e. Jos tämän haluaa kuollettaa vaikka 20 vuodessa (joku haluaa nopeammin, toisaalta maapohjaahan ei edes tarvitse kuollettaa, koska sen arvo säilyy eikä sitä huomioida poistolaskelmassakaan, mutta leikitään nyt, että sekin halutaan kuollettaa ja aikoinaan myydessä saada sama tai enemmänkin takaisin, eli jo kertaalleen kuolletettua omaisuutta ns. tuplahinnalla takaisin), tarkoittaisi tämä 500 000e per kymmenen vuotta eli 50 000e per vuosi. Tekisi 208e/hevonen/kk. Tämän jälkeenhän koko hankinta olisi kuolletettu, eli sen jälkeen tuo raha jäisikin kokonaan yritykselle, kun ei enää ole kuolletettavaa. Käytännössä tosin vuotuinen poisto on 7%, eli ensimmäisenä vuotena 56 000e, toisena 52 080e ja kolmantena enää alle 50 000e. Joka tapauksessa tyydyn itse vähempään, koska eihän tilojen arvo laske tässä suhteessa. Oma tallini on rakennettu 90-luvulla, vuonna 2012 siihen on tehty varsin mittava remontti, että tilat on saatu vastaamaan vuoden 2014 vaatimuksia. Tähän mennessä koko tallin kustannukset on kuolletettu jo moneen kertaan, niin hankintahinta, lisärakennuskustannukset kuin remontitkin. Aloittajankaan talli tuskin on käyttökelvoton 20 vuoden päästä, joten edelleen sillä on arvoa.
Jos siis itse pääsen 20 vuoden kuolletuslaskelmalla hintaan 208e, niin miten ihmeessä aloittajan laskelmassa 60 vuoden kuolletusajalla hinta on 300e?
|