Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Käsite opetusmestari?

Lähettäjä: vaikeaa 
Päivämäärä:   10.1.25 11:36:14

Täällä on tavoitteellinen kouluratsastajan alku etsinyt sopivaa opetusmestaria jo pitkään. Meidän mielestä opetusmestari tarkoittaa sitä, että hevosella on kapasiteettia, laatua, taitoa ja se opettaa ratsastajaansa eteenpäin (hyvän valmentajan kanssa tietenkin). Se siis osaa ne asiat jo sujuvasti, joita ratsastaja vasta harjoittelee.

Markkinoilla opetusmestari nimikkeellä myydään hevosia jotka "tekee osaavan ratsastajan kanssa mitä pyydetään." Haluaisimme nimenomaan opetusmestarin, joka toimisi myös sellaisella, joka vasta asioita opettelee pyytämään.

Etsimmekö oikeasti jotain satuolentoa, vai miksi tämä on niin vaikeaa. Saa keskustella. Tiedän, että ei ole oikotietä onneen ja kovasti pitää tehdä töitä, mutta jotenkin tuntuu, että ollaan monta vuotta junnattu nyt paikoillaan nykyisen "opetusmestarin" kanssa.

Määritelkää te opetusmestari, jotta osaisin tehdä vaikka oikeanlaisen ostoilmon.

Re: Käsite opetusmestari?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.1.25 11:46:44

Minusta opetusmestari on sellainen hevonen, joka on 1. koulutettu vähän yli sen tason, johon ollaan opettelemassa. Eli jos VaB ei ole varma esim.laukanvaihdoissa, niin se voi muuttua vielä epävarmemmaksi niitä opettelevan ratsastajan kanssa.
2. Tärkeämpi ominaisuus on mielestäni kuitenkin opetusmestarilla luonne. Se ei saa olla laiskanpulskea tai vastusteleva, eikä myöskään niin herkkis, että vetää herneet sieraimiin heti, jos ratsastaja ei oikein osaa tai pyytää asioita vähän väärin. Ihanne olisi aktiivinen, mutta nöyrä ja palvelualtis hevonen.

Vanha ruunani on ollut sellainen, mutta esteillä. Se tykkää hypätä, eikä välitä ratsastajan osaamattomuudesta tai epävarmuudesta, huokaisee vaan ja tekee hommat. Jos tullaan päin honkia esteelle, niin se pudottaa, mutta ei hermostu siitä. Se ei myöskään ikinä kiellä. Vahva hyvä laukka luonnostaan, helppo tuoda esteille.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.1.25 12:38:15

Minusta opetusmestari on hyvin koulutettu=ratsastettu, joka myös sietää virheitä.
Ymmärrän tuon, että osaavalla ratsastajalla tekee mitä pyydetään ja ymmärrän sen niin, että ratsastajalla, joka harjoittelee yrittää kiltisti mutta ei ole täydellinen.

Itse olen törmännyt tähän just laukanvaihdoissa eli kun en itse osaa opetusmestari vähän tarjoilee vaihtoja jo pelkällä tasapainon horjahduksella mutta saada niistä vielä rakennettua kouluratakelpoiset vaihdot on ratsastajalla työtä edessä.

Laittaisin ilmoitukseen etsitään hevosta nostamaan ratsastaja tasolta he:B tasolle Va:B.

Ja onnea etsintään, ei varmasti ole helppoa!

Lähettäjä: qr 
Päivämäärä:   10.1.25 12:44:13

Tuo koulutuksen taso on tärkeä. Kiltti ja kärsivällinen He A -tasoinen hevonen voi olla aivan täyden kympin tyyppi He C-B tasoiselle ratsastajalle, joka opettelee perusasioita ja niiden hiomista.

Sitten taas kun ollaan itse vaativan juttujen kynnyksellä, katsellaan hevosta jolla on mahdollisesti kisakokemustakin vaativalta tasolta ja ollaan varmoja, että se ne asiat osaa kun siltä niitä osaa pyytää ja sitten niitä voidaan hioa yhdessä kun huomataan miten itse tekemällä se hevonen toimii halutunlailla.

Itse hoidin junnuna entistä kilpahevosta, jolla oli ikää lopulta jo 25v mutta muistan millaisen kipinän se omassa harrastuksesta antoi, kun se osasi mm. laukkapiruetit. Siinä iässä ja meikäläisen taitotasolla ne ei kummoisia olleet mutta kun tiesin miten sellainen teoriassa tehdään ja hevonen teki, olin ihan innoissani.

Estepuolella opetusmestari on ehkä vieläkin helpompi määritellä. Jos on kisannut metriin asti, on toivottavaa että opetusmestari on päässyt maaliin esim. 120-tasolla. Pääasia tässä on turvallinen hevonen, joka ei kyttää uusia paikkoja/nurkkia/värikkäitä esteitä ja antaa anteeksi ratsastajalle sellaisia virheitä joita on turvallista antaa anteeksi. Itsellä ollut hevonen, jolla oli niin kova palo esteille, että se siellä 120-radallakin tempaisi mielummin megaloikkia kuin kielsi jos itse onnistuin räpeltämään estevälejä. Joskus olisi tehnyt hyvää saada se kieltämäänkin ja oppia ratsastamaan itse tarkemmin...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.1.25 12:48:44

Opetusmestari on hevonen, joka osaa asiota ja sietää ratsastajan tunarointia. Se ei reagoi esim pukittamalla vääriin apuihin vaan esim. nostaa ravin tempoa laukannoston sijaan, jos kuski sählää tai kulkee tuhannen killissä jos ratsastaja istuu vinossa. Ja laukka nousee ainoastaan niillä oikeilla avuilla, ei millään muulla. Suurimmalle osalle opetusmestariksi riittää hyvin heA/vaB, koska ratsastajien taso ei ole kovin kummoinen.

Lähettäjä: 1 
Päivämäärä:   10.1.25 13:14:28

Olen kuullut joidenkin myös käyttävän sanaa opetusmestari hevosesta joka on todella tarkka siitä, että pyydetään ihan oikein. Ei esimerkiksi suostu tekemään mitään jos istunta ja avut ei oile täysin oikein.

Totta tietenkin, että sellaisen kanssa oppii ratsastamaan paljon paremmin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.25 13:24:40

Minusta opetusmestari on juuri se, joka tekee juuri ne asiat, mitä pyydetään, kun niitä pyydetään. Eli kun se pyytämään opetteleva ratsastaja onnistuu antamaan oikeat avut, hevonen toteuttaa. Mutta ratsastajan sählätessä se ei tarjoa 100 eri variaatiota ja ns ylitulkitse ratsastajan jokaista liikettä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.1.25 13:47:46

Opetus mestari on itse kullekin vähän eri tasoinen hevonen. Aloittelijalle voi olla vaikka He B-HeA.

Osaavanmalle sitten korkeampi tasoinen.

Opetusmestari ei kuitenkaan ole hevonen, joka jaksaa/ kestää kilpailemista / treenaamista vakavasti koulutustasollaan, ainakaan menestyen.

Opetusmestari on hevonen, jolla voi opetella niitä vaativampia temppuja treeneissä, joka pystyy kilpailemaan koulutustasoaan vaatimattomammalla tasolla vielä jonkin aikaa harvakseltaan vaivat huomioiden ja tarvitsee tasoaan kevyempää treeniä.

Opetusmestari on syystä tai toisesta jo jäähdyttelevä kilpailu-uransa iltapuolella oleva, yleensä jo iäkkäämpi ja/tai hoidettavia vikoja, eikä pysty siksi suorittamaan koulutustasoa vastaavalla tasolla kilpailullisesti.

Eli esim joku Inter/ Va:A tason hevonen junnuille He:A - VA:B tasolle vielä kykenevä hevonen. Tai hevonen, joka osaa ne temput ja on pitkälle koulutettu, mutta pää/ kroppa ei kestä kisaamista kun vaatimattomammalla tasolla harvakseltaan ja/ tai on pahasti kuljetusongelmainen/ stressaa itsensä sairaaksi matkustamisesta/ kisoissa mutta kestää treeniä kotioloissa paremmin. Ei välttämättä suorita asioita oikeassa kokoamisateessa fyysisistä syistä, mutta joka osaa ne temput joita ratsastajan tulee harjoitella.

Eli hevonen joka osaa enemmän kuin ratsastaja, mutta syystä tai toisesta ei enää suorita / kestä treeniä/ kisaamista koulutustasollaan.

Hevonen, jonka koulutustasoonsa ja osaamistasioonsa nähden myydään koulutustasoonsa nähden edullisemmin riippuen niistä vioista ja iästä. Hevonen, joka opettaa vastaamalla oikein oikeisiin apuihin. Hevonen jolla on tyyliin ikää joko yli 20v ja/ tai niitä vikoja jotka vaatii paljon kevyempää menoa jos on nuorempi.

Siis hevonen jolla on alla paljon kilometrejä ja suorituskyky ja vikalista sen mukainen ja myydään paljon kevyempään käyttöön.

Sitten on terveitä ja nuorempia opetusmestareita, mutta niiden hinta on se mikä jo tasolla suorittamalla hevosella on.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.1.25 13:52:52

Niin ja se opetusmestari nimike tulee siitä, että se nimenomaan opettaa ratsastajan pyytämään oikein ja vasta sitten toimii niin kuin pitää.

Mikään hevonen ja varsinkaan osaava hevonen ei suorita sinnepäin olevilla avuilla yhtään mitään. Sitten suorittaa kun ratsastaja tekee asiat oikein ja tekee sitä mukaan vaikeampia asioita kun ratsastaja niitä oppii pyytämään. Eli osaaminen ei tule hevosella vastaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.25 14:06:54

Jokainen varmaan etsii vähän erilaista opetusmestaria. Esim. itselleni olisi nyt tosi tärkeää opetusmestarin etsinnässä, että EI TARVITSE OLLA SUPER ROHKEA. (Pahoittelut capseista). Hyppään aika monenlaisilla hevoIlla rataa aina 70cm saakka ja HeB rataa 60% ja vähän päälle tuloksella. Olen harjoitellut rataa 70-80cm kotona ja erilaisilla koulukursseilla HeA-VaB-tehtäviä yksittäin.

Jos haluaisin opetusmestarihevosen esteille, haluaisin iloisesti aina metriin saakka hyppäävän, joka pysyy käsissä, ei ole pystyynnouseva, ei selästä pukittava, ei kiellä jokaisesta pienestä (!) virheestä. Ratsastuksellisesti saa olla diesel, saa kuumua jonkin verran, mutta ei mitään sellaista reikäpäistä kaahaamista kuolaimia purren niin, että saa pelätä kaatumista.

Koulussa ihanne olisi sellainen, joka ”tekee kun pyytää oikein”, ja diesel saa olla, kunhan on houkuteltavissa. Mutta ei pystyynnousemista, ei sarjapukkeja, ei mitään ”pääset selkään, mutta et alas” saati toisinpäin…

Oikeastihan opetusmestareita voi olla laidasta laitaan. Jotkut on myös sellaisia, jotka tekee kaiken mitä pyytää, mutta toisaalta taas saattavat olla melkein hengenvaarallisia :-/

Itselle

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.