Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä kokoinen hevonen, kun 185cm/85kg?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.1.25 07:34:44

Minkä kokoinen hevonen (minimissään) tulisi olla miesratsastajalla, jonka mitat on nuo otsikossa mainitut?

Re: Minkä kokoinen hevonen, kun 185cm/85kg?

Lähettäjä: Iso 
Päivämäärä:   10.1.25 07:48:28

Iso pv tai sh, jonka normaalipaino on noin 550kg.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   10.1.25 07:51:38

170+ säkäinen, joten esim. suurin osa suokeista karsiutuu pois. Paino ei ole ongelma vaan pituus.

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   10.1.25 09:31:25

Olen itse 170 pitkä ja alle 165cm hevonen tuntuu pieneltä. Mieheni on 183 ja meidän 170 cm raskaampi puokki on siinä ja siinä että voi mennä pituuden puolesta.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   10.1.25 10:14:02

Olen 184cm ja hevonen 182cm. Oikein sopivalta tuntuu

Lähettäjä: Hai 
Päivämäärä:   10.1.25 10:15:50

Ei karsiudu todellakaan suurin osa suokeista säkäkorkeuden takia.
Säkäkorkeus ei ole mikään määräävä tekijä.
Enemmin tuota matalampi jyhkeä suomenhevonen kuin korkea siro pv tms.
Mulla yli 700 kiloinen joka suuntaan leveä suomenhevonen, joka kantaisi vaikka ison miehen, mutta yli 170 säkäinen kevytrakenteinen pv ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.1.25 10:45:22

Riippuu myös ruumiinrakenteesta. Jos pituutta on 185cm, josta 120cm jalkaa, ei voi olla kovin matala/kapea hevonen. Jos taas jalkaa on vähemmän kuin ylävartaloa, jalat sopii paremmin pienemmänkin hevosen ympärille.

Itse olen 160cm, ja näytän ihan sopusuhtaiselta 135cm ponin selässä, koska jalat tulee juuri vatsalinjan alle. Sitten taas 5cm pidempi kaverini, jolla on puolet enemmän jalkaa, näyttää 140cm ponin selässä superpitkältä. Hevosen selässä näytän ihan lapselta, ja hän sopusuhtaiselta.

Lähettäjä: md 
Päivämäärä:   10.1.25 12:48:12

Mulla on ihan sama kokemus kuin edellisellä pisteellä :D olen todella lyhytjalkainen, ja aina hämmästelen miten joudun lyhentämään jalustimia ja tekemään lisää jalustinreikiä, kun en ole kuitenkaan superlyhyt. Ihmisten ruumiinrakenne vaihtelee paljon, ja hevosissa myös! Tuttu suomenhevonen on joka suuntaan leveä ja pitkä, ei varmaan heti löydy sellaista ratsastajaa joka olisi aivan liian suuri sille, vaikkei säkäkorkeus olekaan korkein mahdollinen. Ruumiinrakenne on tynnyri :D

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   10.1.25 13:12:54

Ei ole pitkän kiva ratsastaa pienellä hevosella. Paino ei niinkään ongelma vaan raajojen pituus. Ei mahdu mihinkään satuloihin, polvet tulee yli satula siipien, jalat roikkuu pitkällä mahan alapuolella.
Hevosten kaulat tuntuu tosi lyhyeltä ja jos oikean mittaiset ohjat niin sormet saa olla kuolainrenkaissa kiinni.
Sen vuoksi Euroopassa suositaan jopa 180 säkäisiä hevosia. Paljon mies ratsastajia ja nuoret neidotkin monet pitkäkoipisia mallityyppiä. Pystyy opettelemaan oikeita asioita kun mittasuhteet on sopivimmat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.1.25 13:58:12

Normaalikokoisen suomenhevosen runko "syö" ratsastajan jalat huomattavasti paremmin kuin kapea 170cm pv. Olen 180cm pitkä on tavallinen 160 suomenhevonen riittää hyvin, joskus nuorempana (hoikempana) menin pienhevosillakin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.