Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kävisitkö tunneilla maneesittomalla tallilla?

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   9.1.25 09:22:55

Kysymys otsikossa. Sinä aikuinen ratsastaja, jos hevoset ja opetus sekä muut puitteet olisivat laadukkaat, kävisitkö tunneilla tallilla jossa ei maneesia. Vai onko maneesi ehdoton mukavuustekijä?

Re: Kävisitkö tunneilla maneesittomalla tallilla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 09:28:30

Kävisin ja käyn. Pukeutumiskysymys.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.1.25 09:30:27

Kunhan kenttää huolletaan hyvin niin kyllä voisin käydä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.1.25 09:31:03

Olen käynyt. Ei ongelmaa 90% vuodesta mutta itse en halua maksaa täyttä tuntihintaa routien aikaan kun kentällä pystyy lähinnä kävelemään, mutta tunnithan voi silloin perua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.25 09:31:07

En kävisi, maneesi on ihan ehdoton. Ei tarvitse olla eristetty. Jos olisi Suomessa lyhyempi talvi, niin sitten ok. Ratsastan kyllä ulkona niin paljon kuin mahdollista, mutta illat on pimeät ja totaalikuraista tai jäistä/loskaista aikaa liikaa. En myöskään kävisi, jos ratsastuskoulu pihattotallissa.

Mulla joskus hevonen seissyt kentättömällä tallilla, sitäkään ”ei kiitos”.

Päivämäärä:   9.1.25 09:31:47

En

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   9.1.25 09:38:41

Kävisin, jos hinta on sellainen ettei harmita jos syksyllä/keväällä jäätiköiden tai kelirikon vuoksi monta viikkoa mennään pelkkää köpöttelyä, jos tunteja voi perua järkevin ehdoin, tai jos edes maastot pysyy normaalisti käveltävässä kunnossa myös hankalilla keleillä. Tai jos vaikeimmille keleille keksitään muuta ohjelmaa, esim. oheistreeniä, teoriaa tms.

Kovat pakkaset, sateet tai tuulet ei haittaa minua, ne on pukeutumiskysymys, mutta eniten maneesittomalla tallilla tunneilla käydessä harmitti se että jäätikkökeleillä hevosilla liukasteltiin ja hiiviskeltiin möykkyisellä, jäisellä kentällä ja hevosista näki että siellä liikkuminen oli niille vaikeaa. Huonon kelin jatkuessa hevoset pikkuhiljaa kipeytyi ja kangistui eikä tunnit olleet mukavia kenellekään.

Sinänsä pelkät käyntitunnit ei haittaa, mutta jos tilanne jatkuu useita viikkoja ja vaikuttaa jo hevosiinkin, niin tallilla pitäisi olla pelisilmää (ja varaa) perua osa tunneista jos niitä ei voida toteuttaa hevosille ergonomisella ja turvallisella tavalla. Hevonen se siinä kärsii, jos se joutuu monta viikkoa köpöttelemään jäisellä kentällä pari-kolme tuntia illassa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   9.1.25 09:53:36

Olin tuntiratsastaja vuosina 1994-2009 ja kävin aina maneesittomilla talleilla. Vaikka minulla nykyään onkin oma hevonen maneesitallilla, niin jos nyt taas tuntiratsastajaksi vaihtaisin, niin voisin kyllä ratsastaa maneesittomalla tallilla, jos se muuten olisi itselle mieleinen. Tälllä seudulla yleensä on vielä ihan hyvät, lumiset talvet, joten ne pahimmat jäätikkökelit menevät usein melko nopeasti ohi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.1.25 10:04:29

Kävin lapsena kyllä maneesittomalla tallilla....sieltä se sään kestävyys tulee. Oma asenne vaikuttaa paljon...silloin kun pohjat oli huonommat niin ei tehty niin paljoa, mutta tunneilla tuli kyllä käytyä

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   9.1.25 10:13:27

Kävin pitkäänkin, kun ei ollut kiinnostusta maksaa maneesitallien tuntihintoja. Pitäjä oli mahtava ja kysyi aina haluaako käyntitunnille kun oli pahimmat jäät kentällä vai siirretäänkö tuntia.

Lähettäjä: rg4 
Päivämäärä:   9.1.25 10:19:58

En kävisi. Minäkin kävin lapsena maneesittomalla tallilla, toki pohjoisessa jossa talvet oli kylmiä ja lumisia mutta en enää. Nykyisillä leveyksillä kaverikin joutuu omansa viemään maneesitallille joka talvi pariksi kuukaudeksi omasta pihasta, koska täällä iso osa talvesta on niin jäistä. Eli ei se kylmyys vaan en luota pohjiin ja sitten taas en ole valmis maksamaan ratsastustunnista jos voidaan vain kävellä.

´

Päivämäärä:   9.1.25 10:33:36

Kävin lapsena / nuorena, silloin ei haitannut yhtään, en ainakaan muista että olisi haitannut koskaan mikään sää. Ne oli varmaan myös niitä halvempia paikkoja että vanhemmat viitsi jotenkin maksaa.
Nyt en kyllä aikuisena enää kävisi. En jaksa tuulta, pimeyttä, sadetta, jäätävää pakkasta ulkona. Ja mitälie pohjia.

Lähettäjä: Pyh 
Päivämäärä:   9.1.25 10:35:04

Käyn tällä hetkellä, kyllä meillä opettajat ainakin keksii hyviä treenejä sellaisillekin päiville, kun kenttä päässyt hirveään kuntoon.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   9.1.25 10:40:30

Olen käynyt ja käyn. Kenttää huolletaan ja myös käyntityöskentelykin joskus tekee ihan hyvää. Opetus ja hevosten olosuhteet erinomaiset

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   9.1.25 11:12:03

En, ellei olisi aivan merkityksellisesti halvempi.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   9.1.25 11:17:10

Ilman muuta. Kävin 15 vuotta maneesittomalla tunneilla ja sain siellä parasta opetusta ikinä. Ennen sitä kävin muutaman vuoden 'hienolla' maneesitallilla ja opetus oli ala-arvoista, pari-kolme kertaa piti lapsi viedä maneesista ensiapuun kun hevoset pillastui ja lapsi loukkasi itsensä pudotessaan selästä. Käytiin siis samalla tunnilla.
Kentällä voi myös mennä paljon tehtäviä käynnissä, mentiin huonoimpina aikoina aina jalustimet ylhäällä ja harjoiteltiin mm sulkutaivutuksia, etu- ja takaosakäännöksiä jne
Joskus tietenkin kenttä oli niin pska että tunnit peruttiin. Mutta ei se, että voi vaan mennä käyntiä ja pitkillä suorilla vähän ravia, estä tehokkaan tunnin pitämistä.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   9.1.25 11:23:51

Jos hinta olisi esim 20 e/tunti, eikä olisi ostettava koko kautta etukäteen, vaan olisi esim 10x kortti, eli voi sitten itse katsoa ilmaa ja kentän kuntoa. En maksaisi jäisellä kentällä pidetystä käyntitunnista. En maksaisi kauheassa lumimyräkässä pidetystä tunnista; tänäkin alkutalvena on jo pari sellaista ollut, että lunta tulee viivana tai vaihtoehtoisesti jäätävää, alijäähtynyttä vettä.

Lisäksi saisi olla maastomahdollisuus, kylmä, selkeä pakkaspäivä on parasta viettää maastossa viipottaen.

Päivämäärä:   9.1.25 11:26:34

En kävisi. Myöskään vuokrahevosia en ole harkinnutkaan maneesittomalta tallilta.

Kyse ei ole siitä, että olisin sokerista. Koiran kanssa ulkoillaan sujuvasti vesisateessa ja lumipyryssä, mutta en halua ratsastaa peilijäisellä kentällä varoen pelkkää käyntiä.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   9.1.25 11:29:30

"mama" sen sanoi. Itse voisin omaani pitää maneesittomalla jossa puitteet olisi muuten kunnossa, koska sen kanssa saa niin vapaasti päättää liikkuuko miten ja missä ja ratsastaa niin paljon että välipäivät kelien mukaan tulee tarpeeseenkin. Mutta jos harrastus roikkuu sen varassa, että pääsee hevosen selkään esimerkiksi kerran viikossa, olen sen verran mukavuuden haluinen, etten maksaisi ja olisi kovin innoissani kun juuri sille omalle ratsastustuntipäivälle osuu se jäätävä sade ja tuuli mitä tässä on tälle talvelle ainakin meillä ollut jo useampia..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.1.25 12:16:00

Kävisin ja olen käynytkin, kunnes se maneesiton talli rakennutti maneesin. Omalla kokemuksella niitä mahdottomia kelejä ei vuoteen kovin montaa mahdu, kun kenttä pidetään kunnossa ja käytössä. Jos alkaa olemaan koko talvi pelkkää käyntityöskentelyä huonojen pohjien takia, se ratkaisee enemmän kuin se että joudun panostamaan toimivaan vaatetukseen kelissä kuin kelissä.

Lähettäjä: Hupu 
Päivämäärä:   9.1.25 12:22:21

Olen käynyt,eikä mitään ongelmaa jos kenttä pidetään hyvässä kunnossa

Lähettäjä: Juu'u 
Päivämäärä:   9.1.25 17:55:51

Todellisuutta suurimmalle osalle ratsastajista. Mm Oulun yläpuolelta Norjan rajalle asti löytyy ehkäpä vain noin puolenkymmentä maneesia 🤔 Eli lähes koko pohjoissuomi harrastaa hevosia ilman maneeseja 😅

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   9.1.25 18:09:18

Juu'u - sekin on totta! Mutta sielä Pohjois-Suomessa taitaa myös olla yleensä lumisempia talvia kuin täällä etelämmässä, ja niitä jäätikkökelejä on sielä harvemmin.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   9.1.25 19:07:08

En.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.1.25 19:12:34

Juu'u on kyllä väärässä. Pelkästään Kemi-Tornio-alueella on nopeasti laskettuna puolenkymmentä maneesia.

Päivämäärä:   9.1.25 19:22:06

Kävisin ja olen käynytkin. Meillä tallinpitäjä laittaa todella matalalla kynnyksellä viestiä, jos keli on ikävä tai kenttä huonona ja saa perua. Kenttää myös pidetään hyvässä kunnossa, joten aika harvoin on käyntitunteja. Tallilla myös kaksi kenttää ja pelto ja usein edes yksi näistä on hyvässä kunnossa. Toki myös käyntitunnit on musta hyviä, niistä saa usein paljon irti :)

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   9.1.25 20:33:52

Käynyt 6vuotta tunnilla eikä ole maneesia tarvittu.

Lähettäjä: Lk 
Päivämäärä:   9.1.25 20:36:01

Kävisin ja käynyt

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.1.25 00:04:59

En

Päivämäärä:   10.1.25 00:25:21

En. Minä voin kyllä myöntää, että olen mukavuudenhaluinen, enkä halua ratsastaa jossain jäätävässä tihkusateessa jäisellä kentällä. Omaani voin pitää maneesittomalla tallilla, mutta joustavien aikataulujen takia voin katsoa sään puolesta sopivan raon ratsastukselle.

Lähettäjä: Juu'u 
Päivämäärä:   10.1.25 00:33:11

**: Hyvä jos Kemi Tornio alueella on niin monta maneesia, mutta siitä ylöspäin taitaa olla vain
3 kpl.

1 Rovaniemellä, 1 Kuusamossa ja Inarissa 1 yksityinen.

Kerrotko missä kaikkialla Kemi -Tornio alueella be maneesin on? Yks Merilapinratsastajien alueella, yksi Keminmaassa ja sitten kai Tuulan paikka. Missä muut on? Haaparannalla ehkä on, mutta ei lasketa nyt sitä kun on Ruotsin puolella

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.