Lähettäjä: Kansas
Päivämäärä: 9.1.25 15:14:37
Minä sanon samaa kuin Hmm eli noinkin nuorelle hevoselle on aivan ajankohtaista opettaa ensin maasta kädellä painamalla ja sitten selästä pohkeella painamalla, että sivulta tulevaa painetta väistetään sivulle asettamalla vähän jalkoja ristiin. Jos se siitä menee rikki, niin se menee rikki noista kaikista muistakin asioista, mitä "e" sanoo sen kanssa tekevänsä. Asioiden opettaminen ja maltilla tekeminen ei todellakaan tarkoita, että nyt mennään tunniksi rassaamaan raviväistöjä 3- tai 4-vuotiaalla.
"Ja minun tarpeisiin tästä ei koskaan tarvitse tullakaan kuin heB-tasoinen :)"
Lähtökohtaisesti kannattaa ajatella, että hevosen vie pidemmälle kuin HeB-tasoiseksi. Jos ajatellaan kisaohjelmia, niin HeB:ssähän hevonen vain kulkee kuolaimella, menee eri askellajeissa eteenpäin ja tekee voltteja ja kiemurauria. HeB-tasoisen hevosen ei tarvitse olla notkea, osata kantaa itseään, koota tai edes mennä ravipohkeenväistöä tai siirtyä laukasta käyntiin ja käynnistä laukkaan. Hevoselle itselleen olisi hyväksi, että se opetettaisiin käyttämään kroppaansa ainakin HeA-tason vaatimusten mukaan, joka on perusratsastusta vielä sekin. Olisi ratsastajallekin hyväksi, jotta taidot karttuisivat.
Minulla ei varmaan ole mitään tiettyjä suosikkitehtäviä, mutta hyödyllisiä ja kivoja tehtäviä ovat esimerkiksi nämä:
- Pitkällä sivulla ravissa avotaivutuksen ja vastataivutuksen vuorottelu saumattomasti (eli vain pari askelta samaa, kunnes taas vaihtaa)
- Pitkällä sivulla kootussa laukassa sulkutaivutuksen ja vastataivutuksen vuorottelu saumattomasti
- Pitkällä sivulla avotaivutus, josta suoristetaan ja jo suoristuksen aikana lähdetään keskiraviin. Tai sitten kootun ravin ja jonkinmoisen lisäyksen vuorottelu niin, että pysytään koko ajan avotaivutuksessa.
- Ympyrä tai puolikas ympyrä keskilaukassa, jonka jälkeen heti lyhyellä lävistäjällä vaihto. Tykkään tehdä vaihtoja myös niin, että pysytään koko ajan uralla, eli välillä on vasta- ja välillä myötälaukka.
- Varsinkin nuorilla hevosilla ympyräkahdeksikko ja välillä ympyrän suurentaminen ja pienentäminen jommallakummalla ympyrällä ravissa. Tosi hyvä tehtävä rentouden löytämiseen.
|