Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.1.25 03:25:33

Olen ajatellut nyt töiden lisääntyessä etsiä hevoselleni vuokraaja ja ilmoitus muutamissa face ryhmissä ollut, kun ratsastuskoulusta kysellessä, että olisiko heillä tiedossa ketään luptettavaa. Kyseessä melko raaka nuori, mutta joka toimii maastossa kuin unelma, mutta ongelmana tuntuu olevan että vaikka ilmoitukseen laittaa että ensisijaisesti maastoiluun, ja että sileällä voi ratsastaa sillä ehdolla että siihen asti että homma toimii tapahtuu tämä ainoastaan tunneilla(yksityistalli jossa monta vaihtoehtoa valita mieleinen opettaja) tulee 90% viesteistä että onko mahdollista kilpailla esteitä ja kuinka usein saisi treenata yms yms yms. Tai toinen ääripää on nämä oman elämänsä ratsuttajat jotka olisivat tulossa kouluttamaan hevosta. Mihin kannattaisi laittaa ilmoitusta että tavoittaisi oikeasti ns järkevää porukkaa.

Re: Vuokraajia

Päivämäärä:   8.1.25 10:56:14

Tällä hetkellä hyvin vaikeaa vuokraaja markkinoilla :(

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   8.1.25 11:06:51

Laitat riittävän selkeän ilmoituksen mitä sinulla on tarjota ja mitä haet. Ja vaikka siihen loppuun että jos haet vain hevosta joka hyppää mahd korkealle ja oman elämän ratsuttajat

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   8.1.25 11:09:55

karkas,

niin heille ei hevosesi ole sopiva.

Itse hain hevoselleni vuokraajaa paikallisesta hevoskirppisfb-ryhmästä, laitoin hyvin selkeästi millainen hevonen mulla on (ratsuprojekti) ja millaista vuokraajaa haen. Löytyi 2 oikein hyvää ja luotettavaa vuokralaista.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.25 11:24:41

"90% viesteistä että onko mahdollista kilpailla esteitä ja kuinka usein saisi treenata"

Entäs se loppu 10 %? Eikö niistä ole löytynyt?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   8.1.25 11:26:59

Sanoisin että hevosesi rajaa suurimman osan vuokrahevosia etsivistä pois, joten siinä ongelma.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.1.25 11:32:43

Nuoriso haluaa hypätä, ei ole selvää käsitystä omista kyvyistä ja jaksaa roikkua netissä. Siksi tulee paljon näitä kyselyitä. Eikä se ole hevosesta eikä ilmoituksen selkeydestä kiinni. Siinä ei valitettavasti auta muuta kuin käydä läpi yhteydenotot ja jättää vaan huomiotta nämä hyppääjät ja ”ratsuttajat”. Ihan turha on myös ilmoitukseen kirjoittaa että älkää edellämainitut ottako yhteyttä. Aina löytyy niitä jotka kuitenkin koittavat kepillä jäätä.

Lähettäjä: Nibbeli 
Päivämäärä:   8.1.25 11:34:47

Tähän vuodenaikaan maastoilu on haasteellista niille jotka tekee töitä toimistoaikaan. Ei kukaan viitsi pimeällä lähteä tuntemattomiin maastoihin uudella hevosella.

Vaikka hevosesi onkin raaka, voi silti jotakuta kiinnostaa matalatempoinen perustyöskentely sileällä. Ennemmin etsi henkilö joka on motivoitunut oppimaan uutta ja ehkä heC-B tasoinen kuin sellainen joka ”haluaa kouluttaa hevosta”. Se motivoitunut ottaa valmentajan ja vie itseään sekä hevosta eteenpäin hissukseen eikä runttaa väkisin.

Tunnen tuskasi, kun hain vuokraajaa niin tuntui ettei ilmoitusta luettu ollenkaan. En vain vastannut enää niille hupikyselijöille kun eivät sen vertaa viitsineet vaivautua. Aina on löytynyt vuokraaja.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   8.1.25 11:56:49

Tämä juuri ja tuon maastoilun haastavuuden ymmärrän tällä kelillä/vuodenaikana, jonka vuoksi en vaadi mitään vaki päiviä, vaan saisi tulla oikeastaan omien pääsemisien mukaan enkä velvoita säänkestävyyttä(itse en tätä todellakaan ole enkä myöskään kovin innokas maastoilija josta hevonen nauttii ja tämän vuoksi etsinnässä juuri siihen) vuokra summaakaan en ole kiveen hakannut vaan sitoutumisella ja luotettavuudella voisi osa maksuista skippaantua ja saada täten alennusta. Sileällä hevosella voisi sopivan kuskin löytyessä mennä tunneilla, mutta siihen vaatii oikeasti osaavaa ratsastajaa. Nuo 10% mistä joku kysyi on ollut kyselyiden perusteella hyvän oloisia mutta niistäkin suurin osa karsiutunut vastaamattomuuden takia tai hetken keskusteltuamme päädyimme ettei tämä ehkä ole se hevonen jota vuokraaja ehdokas etsii. Yksi meillä on käynyt kokeilemassa hyvällä menestyksellä, mutta hänen kanssaan ongelmana oman auton puute.

Lähettäjä: Huom 
Päivämäärä:   8.1.25 12:50:08

Maastoilevaa vuokraajaa etsiessä vaarana on se että vaikka hevonen toimii nyt kuin unelma maastossa niin voi olla ettei kohta toimi. Tiedän useamman maastovarman hevosen, joiden maastovarmuus on hävinnyt aran ratsastajan takia. Voivat olla hyviäkin ratsastajia, mutta jostain syystä jännittävät maastossa ja sit hevonen jännittää ja alkaa kyttäämään kaikkea tms, ja siitä homma lähtee pahenemaa.

Tarkkana kannattaa olla.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   8.1.25 13:30:37

Hyvä huomio ja maastoon ei tietenkään siis yksin ole tarkoitus mennä mikä huomioidaan päiviä sopiessa ja itse menisin myöskin

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.1.25 13:39:39

Vuokrahevosille on kova kysyntä, ja jos vuokraajaa ei löydy, niin yleensä vika on omistajassa, hinnassa, tai hevosessa.

Tunnetusti hankalien omistajien on vaikea löytää vuokraajia. Turhanpäiväiset barbileikit ja vaatimuslistat, nipottaminen ym. karkottaa järkeviä vuokraajia.

Samaten vuokraajan löytäminen on varmasti vaikeaa, jos vuokrauksen hinta ei kohtaa sisällön kanssa. Pelkälle maastoilulle ei vaan yksinkertaisesti ole kysyntää samalla tavalla kuin kunnon treenaamiselle. Varsinkin monille ratsastuskoulusta "valmistuville" nuorille aikuisille vuokrahevonen on ensimmäinen kosketus siihen millaista on ratsastaa säännöllisesti samalla hevosella ja päästä treenaamaan myös itsenäisesti, eikä heille silloin maistu pelkkä maastoilu.
Ja sitten jos jopa sileän treenaamisen ehtona on valmentautuminen, niin vuokraaminen voi tulla tosi kalliiksi kun vuokran lisäksi pitää maksaa myös valmennukset.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.1.25 13:43:34

Hevoselle vuokraajaa etsiessä kannattaa miettiä, millaisilla ehdoilla itse vuokraisit jotain. Siis ihan mitä tahansa. Monilla hevosenomistajilla on valitettavan harhainen käsitys siitä millaista diiliä ovat tarjoamassa.

Maksaisitko täyttä vuokraa asunnosta, jossa et saa nukkua sängyssä vaan ainoastaan sohvalla, tai autosta, jolla saat ajaa pelkästään metsäteillä?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.1.25 13:46:46

Mitäpä jos koittaisit diiliä, jossa raha ei vaihda omistajaa? Voisi löytyä enemmän halukkaita.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   8.1.25 14:41:39

Jokainen ratsastuskerta nuoren hevosen kanssa on koulutusta ja harva haluaa maksaa siitä ilosta.

Lähettäjä: Sepu 
Päivämäärä:   8.1.25 14:44:04

Monien on vaikea ymmärtää eläimen tarpeita, omistajan tarpeita jne. Ymmärretään vain ne omat tarpeet ja halutaan materiaalia instaan jaettavaksi.
Uskon, että jossainpäin Suomea löytyy vielä kunnollisia vuokraajia, mutta Etelä-Suomesta ei. Mitään ei haluta maksaa, mitään ei haluta jaksaa. Harrastuksia on tarjolla niin paljon, että heppailu on vain yksi joukossa. Siellä missä ei ole harrastusmahdollisuuksia ihan niin paljon, saattaa löytyä vielä jokunen intohimoinen vuokraaja.

Lähettäjä: Kaisuli 
Päivämäärä:   8.1.25 16:22:10

Aloittaja jos et omistaisi hevosia vuokraisitko itse raakiletta ja maksaisit pyytämäsi hinnan raa'alla hevosella pelkästä maastoilusta?

Päivämäärä:   8.1.25 17:02:47

Suurin osa suomalaisista asuu kyllä etelässä, että jos jossain vuokraajapotentiaalia riittää niin etelässä! Vuokraushommassa on tärkeintä löytää se yksi sopiva. Ei siinä ole tarkoituskaan miellyttää suurta kansanjoukkoa. Itse jatkaisin sitkeästi etsintää. Nyt on hankalin aika vuodesta ulkoilmaharrastukselle mutta kevään korvalla porukalla taas kummasti innostus kasvaa. Silloin on paljon helpompi löytää vuokralaisia ja siinä kun ovat muutamia kuukausia käyneet niin heppa rupeaa jo tuntumaan tutulta ja omalta ja silloin sitoutuminen jatkamaan on monelle helpompaa myös pimeämpinä vuodenaikoina.

Eikä kannata masentua kun ei se ole ihan harvinaista, että kävijää tosiaan kesällä riittää ja talven tullen häviävät kuin pieru saharaan. Sitten vaan uutta matoa koukkuun kun puolessa vuodessa voi monellakin tilanne muuttua ja se on taas ihan eri populaatio hevosta etsimässä. Nuorella hevosella puoli vuotta tai vuosi lisää myös muuttaa aina tilannetta muutenkin.

Lähettäjä: Naatti 
Päivämäärä:   8.1.25 17:31:08

No nuorella hevosella talvikeleillä maastoilusta ei kannata pyytää rahaa, jos haluaa edes jotenkin osaavan ja täysjärkisien ihmisen. Kuten joku yllä jo ehdotti, niin varmaan sellainen win-win diili olisi paras, jossa raha ei muuten vaihda omistajaa, mutta esimerkiksi tunneille osallistuessa vuokraaja maksaisi itse opetuksesta?

Lähettäjä: åoiug 
Päivämäärä:   8.1.25 18:01:32

Täällä etelässä olen kyllä viimeisen 18 vuoden aikana aina löytänyt hevoselleni vuokraajan, nykyinenkin on 110% luotettava ja käynyt jo 3 vuotta. Myös erittäin hyvä ridaaja. Mulla on ollut AINA vaatimuksena, että vähintään kerran vkossa pitää käydä valmennuksessa. En ylipäätään ymmärrä sen enempää vuokraajia kuin omistajiakaan, jotka eivät käy jonkun silmän alla. JOKAISEN vähäinenkin ratsastustaito häviää tosi pian, jos vaan ratsastelee itsekseen. Valmentautuminen on sekä hevosen, että jokaisen ratsastajan etu. Ei tarvis kisata, mutta opetuksessa pitää ratsastaa.

Päivämäärä:   8.1.25 18:09:26

Missä päin tämmönen heppa ois? Kiinnostais tämmönen kyllä

Päivämäärä:   8.1.25 18:15:53

Åoiug puhuu asiaa. Ne jotka ovat valmiita käymään säännöllisesti opetuksessa ovat yleensä lähtökohtaisesti jo taitavampia koska ovat yleensä jo käyneetkin opetuksessa. Ja ovat myös oikeasti halukkaita kehittymään eikä haaveile siitä sitten joskus tulevaisuudessa. Isompi taloudellinen sitoutuminen tukee myös sitoutumista vuorasuhteeseen. Tokihan sillä hevosella on myös kivempi ratsastaa kun oppii miten juuri sen saa kulkemaan kivasti.

Toki on niitä joilla voisi olla halukin oppia, mutta rahat ei riitä. Tai sitten niitä joilla ei ole vaan oikea halua eri syistä. Nämä ryhmät kun saa alkuunsa raakattua pois niin helpommin löytyy molempia osapuolia tyydyttävä järjestely.

Lähettäjä: åoiug 
Päivämäärä:   8.1.25 18:25:08

Se on vaan niin että jos rahat ei riitä vuokraamiseen ja valmentautumiseen, niin sitten ei vuokraa. Mun nykyinen hevonen on kiva VaB tasoinen, maailman kiltein ruuna, ja haluan että se sellaisena pysyy.

Toki näitä on vuosien mittaan nähty;) Vaikka ilmoituksessa sanotaan "ei saa hypätä" niin eka kysymys on "kai sillä vähän voi hypätä?" Ei voi. Tai kun ilmossa on "vuokrataan vain täysi-ikäisille" niin teinit kyselee. Ja teinien äidit, yksi lupasi jopa maksaa enemmän kuin pyysin jos vaan otan hänen tyttärensä. En ota.

Ei niin etteikö teineissä olisi myös kunnollisia ja luotettavia, ehkä, mutta ongelmien todennäköisyys heidän kanssa kuitenkin kasvaa. Ja äiti-tytär komboja en missään tapauksessa ota. Viimeksi silloin muutama vuosi sitten sain 38 kyselyä. Joka ainoalle vastasin ja koeratsastukseen valikoitui neljä. Kaikki olivat hyviä, nykyoisen valitsin lähinnä fiiliksen pohjalta eikä ole tarvinnut katua.

Omistajana olen reilu ja suora, en nipota pikkuasioista kunhan sovitut jutut pitää.

Lähettäjä: Hevonen 
Päivämäärä:   8.1.25 19:57:39

En kyllä vuokraisi hevostani eihän siinä jää kuin tappiolle kaikilla mittareilla.

Päivämäärä:   8.1.25 21:38:31

"En kyllä vuokraisi hevostani eihän siinä jää kuin tappiolle kaikilla mittareilla"

Vuokraatko vain tienestin vuoksi?

Lähettäjä: Hevonen 
Päivämäärä:   8.1.25 21:48:33

Ei varsinkaan tienestin vuoksi mutta en koe että. hevonen hyötyy yhtään mitään vuokraajista. En halua lahjoittaa oman työni ja investoinnit hevoseeni jollekin vuokraajille. Hankkikoot omat hevoset.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.1.25 22:11:15

Jos ei tarvitse vuokraaja mihinkään ei tietenkään tarvitse hankkia vuokraajaa.

Lähettäjä: miisu 
Päivämäärä:   8.1.25 23:34:45

Meidän kokonaispaketti kyllä hyötyy suuresti vuokraajasta. En halua käydä joka päivä tallilla koska mulla on myös Elämä;) Ja niinä päivinä kun en käy voin täydellisesti luottaa, että mun hevonen hoidetaan todella hyvin ja ratsastetaan hyvin. Mun vuokraaja on parempi ratsastaja kuin mä, ja vielä superkiva tyyppi.
Mä saan tallivapaata ja hän pääsee kivan ja hyvin koulutetun hevosen selkään. Todellakin win-win.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   8.1.25 23:50:07

Aikoinaan tuollaiseen tarpeeseen otettiin hoitaja, itsekin junnuna hoidin yksityishevosta, jolla pystyi vain maastoilemaan. Omistaja sai tallivapaata ja minä humputtelin rentoja maastoja pari kertaa viikossa sekä huolehdin tietysti karsinan siivouksen, ruuat ja hevosen jalkojen hoidon omistajan ohjeistuksen mukaan käydessäni.

Kun ei pyydä rahaa, on valta sanella täysin, mitä hevosen kanssa tehdään eikä tarvitse olla rahalle vastinetta. Ilmeisesti tallille ei pääse julkisilla, kun sopivan ehdokkaan kanssa homma oli kaatunut auton puutteeseen. Kuten joku sanoi, hyviä vuokraajia kyllä löytyy, jos hinta suhteessa siihen mitä sillä saa on kohdillaan eikä omistaja ole ihan pähkähullu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.