Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen alkanut jännittää hevostani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.25 18:57:56

En tiedä mitä tapahtui. Itselläni oli alkutalvesta vaikea tilanne läheisen menetyksen myötä. Jostain syystä kadotin siinä yhteydessä hevoseen jonka kanssa meni koko kesän ja syksyn kivasti. Hevonen on ollut minulla pari vuotta. On vielä nuori mutta valmentaja käy kerran viikossa ja ratsuttaa myös.

Nyt en yhtäkkiä enää saa mitään yhteyttä hevoseen. Taluttaessa on alkanut pukitella ja ryysätä ja tämän seurauksena olen alkanut itse jännittää. Vaikka kuinka yritän rentoutua niin tilanne tuntuu menevän vain pahemmin solmuun ja tiedän että se ei auta että ajattelen itse hevosesta sekä itsestäni negatiivisesti tällä hetkellä.

Muiden kanssa hevonen toimii vaikka onkin nyt pakkasilla ollut tosi vireä. Onko tästä tietä ylöspäin vai pitäisikö luovuttaa? Suunnittelen raskautta ja huomaan että se on saanut minut vielä valoisammaksi vaikka en edes vielä ole raskaana. Alkujaan oli hevosella tiedossa ylläpitopaikka vaivavuodeksi, jos saan lapsen, mutta nyt arastelun ja kommunikaation puutteen myötä tuntuu että uskallanko käsitellä hevosta raskaana.

Re: Olen alkanut jännittää hevostani

Päivämäärä:   5.1.25 21:25:12

Nuorelle (ja mille tahansa) hevoselle on tiettyyn pisteeseen asti ihan normaalia olla vireä talvipakkasilla. Nuoresta kun on kyse, laita pahimman yli lomalle ja aloittele sitten uudestaan vaikka irtojuoksuttamalla ja tekemällä kivoja molempien mukavuusalueella olevia juttuja. Keväämmällä helpottaa. Tsemppiä.

Päivämäärä:   5.1.25 22:38:45

Tuntuu että muiden hevoset ovat vähän sähäkämpiä ja tekevät pieniä sivuloikkia mutta tämä ryysää vaikka päälle ja uutena on pukittelu ja potkiminen taluttaessa.

Lähettäjä: Jo 
Päivämäärä:   5.1.25 22:40:48

Onko hevosella mahavaivaa

Päivämäärä:   6.1.25 10:02:55

Ei ole mahavaivaa, tai ei pitäisi olla. Tutkittiin viiime vuonna ähkyn jälkeen ja vaihdettiin ruokintaa, josta asti maha on ollut tosi hyvä.

Lähettäjä: Burnis 
Päivämäärä:   6.1.25 11:17:12

Kun oman pään kuormitus nousee liian suureksi, se heijastuu aina johonkin.
Mullakin se heijastui just hevosiin.
Olet hyvällä tiellä, kun oot jo ymmärtänyt. Negatiivisuus, itseluottamuksen puute, itsetunnon katoaminen... kaikki nää vaikuttaa, kun eläinten kanssa ollaan tekemisissä.
Aika auttaa yli, joskus tarvitaan ammattilaisia oman pään selvittämiseen.
Toki nuo yllämainitut, hevosen kausiin ja ihmisen kanssa toimimisen vaiheisiin voi olla mahdollisia.

Päivämäärä:   6.1.25 12:06:17

Kannattaa laittaa se nyt ylläpitoon jos kerran lastakin suunnittelet, jos lapsenteko on ihan lähikuukausien juttu. Ei tosiaan ole hyvä käsitellä sinulle vaarallista hevosta raskaana. Laita hetkeksi jollekin joka pärjää paremmin ja mieti asiaa uudelleen sitten mahdollisen lapsen synnyttyä.

Päivämäärä:   6.1.25 12:14:31

Mietin siis että pitäisikö suosiolla myydä pois ja katsoa sopivampi hevonen sitten joskus jos siltä tuntuu. Nytkin ahdistaa lähteä tallille.

Päivämäärä:   6.1.25 12:20:32

Voithan sen pois laittaa. Mutta älä uutta hanki noilla spekseillä enää. Jokaisen hevosen kanssa tulee ongelmia vastaan, aina. Ja nuorilla hevosilla harrastaminen kannattaa ainakin unohtaa. Tuommoisiahan ne usein ovat.

Päivämäärä:   6.1.25 12:24:36

Itselläni on siis ollut parikin vanhempaa hevosta aiemmin ja kaikki sujui hyvin, valmentauduin koulua ja maastoilin paljon - tätä haluaisin tehdä vielä joskus. Olisin itse ostanut vanhemman hevosen mutta halki sai ylipuhuttua nuoreen ja se on ollut mielestäni virhe.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   6.1.25 12:24:39

Myy pois ja osta sitte joskus vanhempi ja rauhallinen hevonen.

Päivämäärä:   6.1.25 12:26:00

Ja toki nyt siis aina joskus jotain normaalia säikkymistä joskus oli mutta se nyt kuuluu tähän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.