Lähettäjä: K
Päivämäärä: 6.1.25 10:12:53
Olen aikuisiällä opiskellut Ypäjällä perustutkinnon. Missään vaiheessa en huomannut mitään väkivaltaan liittyvää opetuksen yhteydessä. Jos minulta kysytään, ja miksipä ei kysyttäisi, väitän, että kysymys on muutaman asian yhteissummasta. Opiskelija ei ole kokenut pärjäävänsä opinnoissaan ja on varsin herkkä luonteeltaan. Se, mikä on oikeasti täysin normaalia ison eläimen kanssa touhuamista, voi marsuihin tottuneen mielestä näyttää rajulta.
Otan esimerkin vaikkapa kengitystilanteen, jossa 600 kg painava hevonen alkaa nykimään jalkaansa ja uhkana on potku. Siinä tilanteessa ammattiseppä ei päästä jalkaa irti ja hevonen lopettaa reuhtomisen. Jalkaa ei saa päästää irti, koska hevonen oppii nopeasti, että riuhtomalla ei tarvitse pitää jalkaa kengitysasennossa niin kauan, että seppä saisi edes kengän irti. Saattaa tuntua herkkiksestä ikävältä, mutta ammattitaitoinen seppä kyllä osaa ottaa huomioon hevosen, jolla on kipuja ja antaa hevosen levätä välillä tai pitää kengitysasennon matalampana. Aloitteleva opiskelija ei tätä ymmärrä.
Vastaavia tilanteita tulee varmasti vastaan jatkuvasti, koska nykyisin ihmisten mielestä eläimeltä ei saisi vaatia mitään, eivätkä he ymmmärrä, että käsittelijä kyllä tietää, onko kyse kivusta ja jos on, se on kyllä otettu jo huomioon. Hevosta ei vaan voi jättää hoitamatta sen vuoksi, että se on kipeä.
Jos väkivaltaa yleisesti ilmenisi, olen varma, että olisin törmännyt siihen opintojen aikana. Osaan myös tulkita hyvin ihmisen asenteita hevosia kohtaan ja kyllä siellä yleisesti oli vallitsevana rakkaus hevosia kohtaan, eikä väkivalta. Joskus olin todella otettu, miten lempeästi esim. raviopettaja suhtautua hevosiin. Varusteet laitettiin päälle kyselemättä ja kielisidettä käytettiin, koska ses oli siellä tapana, mutta kohtelu oli lempeää ja kaikki tekeminen opetettiin niin, ettei hevoselle koidu ylimääräistä kiusaa. Siis sen enempää kuin ajaminen tai ratsastaminen nyt yleensä kiusaa hevosta. Ei siellä yhtään hevosta piiskattu koskaan opetushenkilökunnan taholta.
|