Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä saa niitä isoja lempeitä puokkeja?

Lähettäjä: Puokki mulle 
Päivämäärä:   5.1.25 08:32:34

Niitä mitkä toimii pienillä avuilla jopa lapsilla ja lehmän hermorakenteella jaksavat käyttää sitä kädempääkin ratsastajaa valmennuksessa. Niitä mitkä maastoilevat rennosti ja ovat kuin kotonaan kaikkialla. Pari kertaa olen ratsastuskoulussa törmännyt, niitä ei ole saanut ostettua.

Hevoseni alkaa olla niin vaivainen, että haluaisin alkaa valmistautua etukäteen. Tällä kertaa haluan sellaisen kiltin ja oikeasti ratsastuksesta pitävän yksilön, minkä kanssa on kiva harrastaa :)

Re: Mistä saa niitä isoja lempeitä puokkeja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.1.25 08:37:26

Ne on niitä vanhan tyylisiä estehevosia.
Kasvattajat ei oikein tee niitä enää, kun kilpailijat haluaa reaktiivisempia.
Ehkä joku tori risteytys vois olla sopiva? Latviasta tuli vielä jonkun aikaa sitten näitä raskaamman tyylisiä lehmänhermoisia esteheppoja, mutta en tiedä tuleeko sieltäkään enää.

Päivämäärä:   5.1.25 09:06:38

Äsh, eikö saa Suomesta enää? Mulla on ollut jo kaksi kertaa putkeen liian siniset silmät kaupoilla.. No, ehkäpä saan palkattua jonkun valheenpaljastajaksi mukaan.

Lähettäjä: Kirsi 
Päivämäärä:   5.1.25 09:17:08

Tälläinen vanhempi on etsinnässä itselläkin. Ei näitä ole Suomessa. Pohdin Ruotsista ostoa.

Lähettäjä: Ullis 
Päivämäärä:   5.1.25 09:43:17

Minulla toritäykki risteytys ja juurikin kuvaukseen sopiva kaikki käy ja kaikille käy heppa. Voin suositella. Ihan täältä myyntipalstalta ostettu aikanaan.

Päivämäärä:   5.1.25 09:46:34

Minulla tälläinen Latviasta, ei kylläkään ole aina niin kovin nopea reagoimaan

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.1.25 10:12:12

Ruotsista, Tanskasta, Hollannista, Saksasta...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.1.25 11:02:03

Lähtisin katselemaan torinhevosia.

Päivämäärä:   5.1.25 11:04:54

Katsele 16v plus ikäisiä. Käyttövuosia vielä jäljellä, mutta nuoruuden kotkotukset jääneet. Harrastelijan kevyempi käyttö (normaali sileäntreeni + maastoilu) pitää kunnossa pitkään.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.1.25 11:06:15

Suomessa voisin kysellä Savijärven kartanosta? En tiedä missä määrin kasvattavat nykyään, mutta on niitä joskus aiemmin riittänyt myyntiinkin, jos nuori kelpaa. Ovat monen sukupolven ajan ensisijaisesti oman ratsastuskoulun tarpeisiin kasvatettuja, niin siellä on painotettu luonnetta ja toimivuutta valinnoissa eikä tehty "flashyja urheiluhevosia". Mutta nuorena tuollainen pitää ostaa, koulutettu ratsastuskouluhevonen on painonsa arvoinen kullassa.

Päivämäärä:   5.1.25 11:34:48

Ei tarvitsekaan reagoida nopeasti. Mulla on sellainen säpäkämpi nuori, iso poni myös, en halua toista samanlaista. Plussaa jos voin vanhan äitini päästää kyytiin, että voidaan maastoilla yhdessä. Nuorikin voi toki olla, mutta luonne oltava nyt 10++

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.1.25 11:39:29

Jostainhan ne on ratsastuskouluunkin hankittu. Kysy sieltä.

Lähettäjä: Riutta 
Päivämäärä:   5.1.25 11:52:59

Mulla on tällainen helmi, syksyllä ostin ja ihan Suomessa syntynyt. Ilmoitus oli aika huono eli kannattaa käydä katsomassa niitä vähänkin potentiaalisia. Mikä sulla on budjetti? 15-20 niin löytyy.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   5.1.25 12:00:11

14v ylöspäin olevat "vanhat" kenttähevoset ovat tällaisia myös! kilometrejä jäljellä sileäntreeniin ja maastoiluun

Päivämäärä:   5.1.25 13:18:56

Minä taas haluaisin pienehkön he b puokin max.160 cm ja mahdollisimman matalilla sekä tasaisilla liikkeillä.

Päivämäärä:   5.1.25 14:12:04

Meillä ratsastuskoululla kaks tälläistä, Virosta tulleet. Toki yhtä helmeä kohti on sitten ollut noin viisi reaktiivista hutiostoa, eli ei näitä ihan joka oksalla ole.

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   5.1.25 14:18:16

Mulla ollu tori-hannover risteytys. Oli iha huippu heppa oli lehmän hermot ja ei pelänny mitään ja meni mistä ja minne vaan.

Päivämäärä:   5.1.25 17:12:02

Kyllä niitä on, vanhempina toki ja yleensä hintaa hieman enemmän kuin sen ikäisillä yleensä. Jos on pinkka kunnossa niin ei luulisi olevan ongelmaa löytää laittamalla ilmoitusta

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   5.1.25 17:29:19

No ei tod vanhat kenttähevoset ole automaattisesti mitään lehmänhermoisia. Usein hermostuneita ja reaktiivisia, jotka lähtee KOVAA.

Päivämäärä:   5.1.25 17:30:44

Kyllä niitä on. Mulla on kans, 14v, Hollannista tullut aikoinaan 3vuotiaana. Muut puokkien omistajat usein yllättyy et miten se voi olla noin mutkaton ja rauhallinen :D

Lähettäjä: Puokkienkelin om 
Päivämäärä:   5.1.25 17:32:01

Me löydettiin alunperin latviasta tullut estepuolen pv, pikkuvikainen jaloista ja mahasta, 15v tamma, oli myynnissä liian rekatiivisena. Lempeällä ja johdonmukaisella käsittelyllä (ja maha saatiin kuntoon) alle vuodessa kuoriutui mitä lempein lehmänhermoinen harrasteratsu, jonka kyytiin voi heittää kenet vaan. Eli meidän kultakimpale oli piilossa ympäristön hälinän alla

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.1.25 17:53:59

Mulla oli tällainen tori-hannover-ruuna. Oli kuin ihmisen mieli :) Kaikenlaiset aloittelijat ja lapset pysty ratsastaa ja toisaalta kisasi mun kanssa heA-vaB ja 90cm esteitä ja kenttää.

Päivämäärä:   6.1.25 04:13:35

Terveenä tuollainen maksaa kuten kilpahevonen,ei 7te.

Päivämäärä:   6.1.25 06:10:52

En mä nyt ihan ekana kenttähevosta maastoon tätikuljettimeksi suosittelisi. :D Varmasti löytyy sellaisiakin helmiä, mutta eivätköhän nauti "eläkkeeläkin" kunnon laukkamaastoista.

Päivämäärä:   6.1.25 06:19:54

Hollantilaiset osaa kasvattaa myös perhehevosia.

Lähettäjä: I.levisonn 
Päivämäärä:   6.1.25 09:04:07

Mulla on tämmöinen lungi, kaunis ja kevyt ruuna. Nuori on, että ihan täysin ilman hevos osaamista ei taida onnistua, mutta melkein. Voisin myydä ehkä 18k

Päivämäärä:   6.1.25 09:34:19

Itsellä tullut vastaan sekä torinhevosia, että latvian puokkeja, joilla ollut lehmän hermot ja toimineet kuin ihmisen mieli. Sitten toisaalta tullut vastaan myös aivan päinvastaisia latvian puokkeja.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   6.1.25 10:25:43

Meillä oli tällainen, Latvialainen puoliverinen.
Muutaman vuoden tosin otti että muuttui tällaiseksi ja vaati kyllä kunnon liikutuksen että pysyi tällaisena.

Lähettäjä: xs 
Päivämäärä:   6.1.25 15:11:03

Sama, latvialainen pv kuin ihmisen mieli ja paljon enemmän.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.1.25 16:34:22

Hevoset peilaavat omistajaan. Nuorten hevosten kuuluu olla välillä villejä, kokeilla rajojaan ja etsiä siten suhdetta ihmisiin ja toisiin hevosiin. Kasvaakseen hyvällä itsetunnolla varustetuksi ratsuksi tarvitaan osaavia hevosta ymmärtävät ihmisiä. Sen vuoksi kannattaa harkita olisiko kuitenkin järkevämpää ostaa vanhempi ratsu. Nuoruuden kotkotukset jääneet ja persoona jo löytänyt uomansa.
Vanhat 15v hevoset tuskin kovin muuttuvat kotia vaihtaessaankaan.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   6.1.25 17:03:05

Oste PRE tai andalusialainen ruuna pellon takaa

Lähettäjä: tj 
Päivämäärä:   6.1.25 17:05:02

Seuraan Raken myyntihevosia somessa ja siellä on ollut muistaakseni muutamakin tällainen myynnissä. Yksi ostettiin sieltä poliisihevoseksi.

Poliisihevosia on taidettu aika paljon hakea etelänaapurista. Niille yksi kriteeri hyvien hermojen lisäksi on koko ja Suomesta heilläkin ilmeisesti ollut vaikea löytää kaikki kriteerit täyttäviä.

Rotuja jos miettii niin muistan 90-luvulla useitakin näitä herttaisia jättejä mm. yhdeltä leiripaikalta. Toki olin niin mukula, että kaikki näytti isoilta mutta siellä oli mm. ranskalaista ja tanskalaista super symppistä hevosta jotka "toimi kaikilla".

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   6.1.25 17:10:51

Osta suomenhevonen.

Päivämäärä:   6.1.25 19:43:41

Mun toi ponikokoinen on suokki. Nykyinen vanha iso heppa myös suokki. Haluaisin kokeilla puokkia :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.