Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastamaton hepo hypitään vieressä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.1.25 23:44:33

Miten mennyt tämäkin ohi multa mut mikä järki on hyppiä pomppia hevosen vieressä jos kyseeseen on ratsastamaton hevonen? Ymmärrän et satulassa roikutaan jne mut yks pomppii kun kumiukko

Re: Ratsastamaton hepo hypitään vieressä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.25 23:52:23

Ihan tavallista menneinä vuosikymmeninä, aikana jolloin hevosen selkään noustiin maasta käsin. Hevosia totutettiin siihen, että ihminen pomppaa sivulta, hyppää vaikka satulattoman hevosen selkään.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   5.1.25 00:05:04

Yleensäkin totutetaan hevosta kaikkeen ratsastukseen liittyvään ja testataan sen reaktioita, onko jokin tietty asia "triggeri" mikä sitten huomioidaan että sitä asiaa hiotaan ennen kuin siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Vaikka normaalisti aina nousisi jakkaralta selkään, satulasta kuitenkin laskeudutaan myös alas, eli hyppiminen valmistelee myös siihen liikkeeseen.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   5.1.25 01:01:45

Nuoren tai ratsastamattoman kanssa ei voi tehdä mitään liikaa eikä totuttaa mihinkään liiaksi.
Parempi tehdä kaikkea kuin olla tekemättä.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   5.1.25 07:54:51

Mä tein tota myös 2 vuotiaan kanssa. Lisäksi laitoin kädet siihen selän päälle ja kevyesti painoa kun hypin. Sama homma myös tuolin kanssa (no siinä en hyppinyt, kun olisin itse voinut tippua, mutta heiluin tuolilla) eli painoa kevyesti kädellä selkään, selän yli kurkottelua ja kylkien taputtelua yms.

Päivämäärä:   5.1.25 07:56:07

Aloittajalle: On järkeä.

Lähettäjä: Piste 
Päivämäärä:   5.1.25 09:46:19

Onpas jännä kysymys.

Miten siitä voisi olla haittaa nuorelle hevoselle että totutetaan "kaikkeen" mahdolliseen. Kyllähän se on nuorelle hyvää oppia että siinä vierellä voi hyppiä ja pomppia ilman että tarvii reakoida siihen mitenkään.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   5.1.25 10:07:35

On todella järkeä kaikkeen kannattaa totuttaa itse myös tehnyt tätä . Luulen myös että hevosten koulutus metodit ja normit ovat muuttuneet todella paljon eli se mikä on meille vanhemmille normia ei ole nykyään enää käytössä.

Lähettäjä: ratsuttaja 
Päivämäärä:   5.1.25 10:17:24

En nouse ikinä ennen selkään, kun olen hyppinyt vieressä. Kai sieltä on pakko päästä alas ratsastuksen jälkeen :D

Päivämäärä:   5.1.25 11:15:18

Jep siitä on aikamoinen vaiva jos ei hevonen oikein tahdo päästää alas… tai joutuu aina tekemään temppuja sen eteen/pyytämään apua tms.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   5.1.25 11:26:52

Mä opetan hevosille kaikkea turhaa. Juoksen ikea-kassien kanssa ohi ja haravoin mahan alta ja jalkojen välistä. Rapsuttelen haravalla ja talikolla. Kävelytän pressun päältä, puiden matalien oksien alta. Availen sateenvarjoa ja käytän tuulessa sadeviittaa ym :) Hypähtelenkin vieressä. On muuten kiva myös silloin, jos itse joskus taluttaessa kaatuu, ettei hevonen pelästy ja juokse päältä.

Lähettäjä: Scf 
Päivämäärä:   5.1.25 12:35:13

Siinä hevosen vieressä voi tulevaisuudessa pomppia joku muukin kuin ratsastaja. Esimerkiksi kilpailuissa riehuvat lapset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.1.25 12:47:38

Onko aloittaja 10v lapsi vai vähän kokematon hevosten kanssa eikä ymmärrä koulutuksesta :) Ymmärrän siinä tapauksessa ihmettelyn.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.1.25 12:55:07

On järkeä. Osa hevosista triggeröityy takaa tulevasta liikkeestä, yksi hevonen ei sietänyt mitään heilahdusta esim selästä ja toteutettiin nimenomaan mm. tällaisella "pomputuksella", tuloksekkaasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.