Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Luottamuksen rakentaminen vuokrahevoseen

Lähettäjä: Nnnnnnnn 
Päivämäärä:   4.1.25 08:17:39

Minulla uusi vuokrahevonen, joka helposti jännittyy, kyttäilee ääniä yms. Onko mitään vinkkejä jolla saisin hevosen luottamaan minuun jolloin helpommin saisin tämän hevosen nopeammin pois jånnitystilasta?

Re: Luottamuksen rakentaminen vuokrahevoseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.25 09:05:18

Lopeta itse jännittäminen ja äänien kyttäily, keskity tekemiseen ja sen kautta pidä hevonen keskittyneenä.

Lähettäjä: Lokki 
Päivämäärä:   4.1.25 09:07:50

Aika

Lähettäjä: åoih 
Päivämäärä:   4.1.25 13:01:38

Opettelet vaan hyvän valkun avulla taitavaksi ratsastajaksi, siihen yleensä loppuu jännittäminen. Kyllä se kyttääminen ja jännittäminen johtuu 98%sti siitä tyypistä joka istuu selässä. pl kansainväliset helikopteri huippuhevoset, mutta sellaista aloittajalla tuskin on allaan.

Päivämäärä:   5.1.25 10:12:30

Ok :-)
Olin miettinyt myös sellaista että kävisin hevosen luona useammin aluksi vaikka silittämässä / harjaamassa että muistaa mut paremmin mutta taitaa olla aika kosmeettista tuo eikä oikeaa hyötyä

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   5.1.25 10:24:03

Kyllä ajan viettämisestä hevosen kanssa on aina hyötyä, kunhan on hevonen joka sitä rapsuttelua ja kiireetöntä ajanviettoa arvostaa. Ratsastaessa parasta on mennä tunnille, saat kyttämiseen ja jännittämiseen oikeasti apua. Itse olen huomannut että nopeat siirtymiset ym. auttaa keskittymään, vaikka käynti-ravi joka kirjaimen tai tolpan välillä, 10 askelta ravia, 10 käyntiä jne.

Jos hevonen vain kyttäilee tiettyä paikkaa mutta ei sinkoile, voit kokeilla pitää pelottavan kohdan "lepopaikkana" ja kaikkialla muualla töitätöitätöitä. Tai ainakin myödätä sisäohjalla, taputtaa tms. ongelma paikassa. Eli tehdään jännittävästä kohdasta kiva paikka. Usein kun hevonen jännittää, ratsastaja alkaa jäykistyä, kiristää ohjaa, sahata, pistää pohkeella painetta jne. jolloin pelottavasta nurkasta tulee hevoselle vielä ikävämpi paikka.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   5.1.25 10:54:37

Keskustele myös omistajan kanssa: onko tämä hevoselle tyypillistä käytöstä (uusien ihmisten kanssa/aina?) ja onko hänellä eväitä ongelman ratkaisemiseksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.1.25 13:32:02

Aloittajaa jännittää itseään ja ei ole kummoinen ratsastaja. Hevosen luottamusta pari kertaa viikossa käyvään tyyppiin ei lisää mikään satunnainen taputtelu. Niinkuin yllä sanottiin tilanteen ratkaisee sopivan valmentajan opissa käyminen. Opit itse ratsastamaan hevosta ja lopetat itse turhan kyttäilyn.

Oletettavasti omistajan kanssa hevosella ei ole mitään pelottavia nurkkia, joten et rupea itse tekemään mitään ihme manöövereitä sen hevosen kanssa missään nurkissa. Toi ”leponurkka” touhu johtaa helposti siihen että hevonen alkaa säpsyä seuraavassakin nurkasss ja pian niitä töitä ei voi tehdä enää missään.

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   5.1.25 15:13:58

Miten mä oon niin kyllästynyt tähän hokemaan että se jännittäminen johtuu ratsastajasta! Oletteko siis sitä mieltä ettei hevoset ole yksilöitä? Ravipuolellakin värkätään jos jonkinlaista apuvälinettä hevosen mukaan ( erilaiset silmälappuratkaisut, himmentimet, maskit mm) eikä vaan hoeta että kuskista johtuu joo.

Lähettäjä: Öh 
Päivämäärä:   5.1.25 15:19:32

Aloittajalle: omallani korvahuppu rauhoitti ( eikä voinut johtua ratsastajasta, kun jo hoitopaikalla torkahti heti kun sai hupun ) sekä tehtävät joissa taivuttelin kaulaa eli kaarevat urat, pujottelut ”liioitellusti” > uskon että kaulan rentoutuminen rentoutti koko hevosta, sai laskemaan päätä ja energiatasoa. Maapuomit tuovat myös huomion eteen-alas. Mutta keskustele ja kysy omistajalta.

Lähettäjä: Ikuinen sinkoilija 
Päivämäärä:   5.1.25 15:37:22

Mun hevonen on aina ollut jännittäjä ja sinkoilija (joo joo, ei ole kipeä ja varusteet on ammattilaisten sovittamat). Hevonen on ollut mulla yli 7 vuotta ja me valmentaudutaan hyvien valmentajien kanssa kahdesti viikossa. Luotetaan toisiimme ja kyttäilyt sekä singahtelut onkin vähentyneet vuosien varrella huomattavasti. Reaktiot eivät myöskään ole niin rajuja kuin aiemmin, mutta en usko, että hevosestani tulee koskaan täysin pomminvarmaa.

Kuten aiemmissa kommenteissa ehdotettiin, oman jännityksen hallinta on tärkeää. Jännitys puolestaan vähenee luottamuksen vahvistuessa. Voisitko opetella tuntemaan vuokrahevosesi paremmin vaikka tekemällä talutuslenkkejä? Pysyisitkö itse silloin rennompana? Osaisitko ennakoida paremmin? Entä voisitko taluttaa kentällä pari kierrosta ennen selkään nousua? Meillä tämä on käytössä ja toimii hyvin. Kun tekee alkukäynnit taluttaen, saa itse lämmiteltyä ja samalla pääsee jyvälle hevosen sen päivän mielentilasta. Lisäksi voi yhdessä katsella kentän nurkkiin ilmestyneitä mörköjä.

Luottamus vahvistuu, kun ei väkisin vie hevosta liian vaikeisiin tilanteisiin. Myös aika auttaa :-)

Lähettäjä: oihnaf 
Päivämäärä:   5.1.25 22:38:36

Opettele ratsastamaan hyvän valkun silmän alla. Sen parempaa keinoa ei ole.

Päivämäärä:   6.1.25 10:54:13

Tässähän tuli monta tapaa: valmennukset, opetella ratsastamaan paremmin (sitä toki teen mutta täytyy tsempata lisää), keskittyminen tehtäviin, kaulan taivitukset, alkulämmittely maastakäsin, aika ja ehkä myös seurustelu hepan kanssa. Ja tärkeänä nään myös tuon oman ajatuksen hallinnan, etten vahingossakaan jää kuuntelemaan ääniä. Kiitos kaikille!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.25 10:59:13

Aika, rutiinit ja oma rentous. Usko sitkeästi siihen, että mitään pahaa ei voi tapahtua vaikka hevonen vähän sätkisikin :D Etukäteen pelkäämällä et tee muuta kuin hallaa, jännityt itse ja putoat helpommin. Jos hevonen ei säpsyile omistajan alla, se rauhoittuu ajan kanssa myös uudella ratsastajalla. Tässä ei ole oikotietä onneen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.