Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä oikeasti sopiva satula?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.1.25 05:09:27

Alan olla melko uupunut. Olen etsinyt hevoselleni satulaa kohta vuoden. Meillä on käynyt nimekkäitä ja tunnettuja sovittajia yrityksistä, oman paikkakunnan yksityisiä sovittajia, ja lisäksi olemme hakeneet yksityisiltä ihmisiltä satuloita kokeiluun.

En lähde tässä nyt enempää avaamaan hevoseni vaikeaa selkää, vaan lähinnä olen puutunut näihin "ammattilaisiksi" itseään tituleeraaviin. Joka ikiselle on lähetetty kuvat ja mitat, en ole kranttu vaan millainen tahansa sopiva satula tässä kohtaa kelpaa ja budjetti rittää 3500e asti. Sillä ei ihan vielä saa mittatilaussatulaa.

Tiedän, että kuka tahansa voi tituleerata itseään satulansovittajaksi, mutta olisin toivonut, että kun ammattilaiselle maksan tästä sovittamisesta, he tietäisivät siitä sopivuudesta edes vähän paremmin kuin minä.
Vuosi sitten en osannut juurikaan itse katsoa satulan sopivuutta muuten kuin ilmiselvissä tapauksissa, mutta olen tässä vuoden varrella oppinut paljon.

Moni näistä ammattilaisista on tuonut aivan liian kaarevia tai pitkiä satuloita, yrittänyt tuputtaa jättämään niitä maksulliseen sovitukseen tai jopa tekemään ostopäätöksen yhden ratsastuskerran perusteella. Kun heille sanoo, että tämähän on ihan liian kaareva tuonne tikkusuoraan selkään, niin vastaus on tyyliä "mutta kyllä se sen kanssa pärjää". Tuntuu, että näillä ammattilaisilla on täysin sama mentaliteetti, kuin yksityisillä satulan myyjillä; he vaan haluavat myytävistään eroon, ihan sama sopiiko se sille hevoselle vai ei. Eikö näillä "ammattilaisilla" ole kuitenkin joku vastuu työstään, vai voivatko he oikeasti myydä millaisen tahansa satulan ja nostaa kädet pystyyn, jos sen kanssa tuleekin vaikka kuukauden sisään ongelmia?

Enkä nyt tarkoita tilannetta, että hevosen selkä muuttuu kuukaudessa niin paljon, että satula ei sovi, vaan tilannetta jossa ihan alunperinkin myyty epäsopiva satula.

Ja tämä saattaa nyt kuulostaa siltä, että olisin kovin kranttu satulan suhteen, että minulle ei kelpaisi mikään, mutta valitettava totuus on se että meille ei ole vielä yhtäkään sopivan oloista satulaa edes tarjottu. Ne mitkä on ollut rungon malliltaan ja muuten hyviä, on ollut liian kapeita ilman levennysmahdollisuutta, ja niihinkin on ammattilaisten kommentit ollut "ei se mitään haittaa, sinne voi laittaa karvan väliin". Eikö karva pistä kapeaa satulaa entisestään puristamaan?

Ja kun kyse ei ole mistään yhdestä ammatti-ihmisestä, meillä on käynyt ainakin 6 eri sovittajaa ympäri suomen.

Re: Mistä oikeasti sopiva satula?

Lähettäjä: Yyyy 
Päivämäärä:   4.1.25 08:08:09

Hipposport ja Atte.

Sieltä löytyy sopiva. Voit keskustella omista ajatuksistasi Aten kanssa ja perustelee kyllä valintansa. Ja vaihtuu jos ei ole sopiva.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.1.25 12:08:14

Vähän samat fiilikset ja minun hevosella ei todellakaan ole edes mitenkään ongelmallinen selkä. Pyöreärunkoinen, mutta säkä löytyy, hieman takaa nouseva selkä. Monet satulat istuu, mutta sitten ei jää lavalle riittävästi tilaa. Isoin ongelma olen ollutkin minä itse ja kapeat lonkkani. Tuntuu olevan ihan tuuripeliä, että kuka ammattisovittajista, satulasepistä ja poppamiehistä onnistuu sopivan löytämään ja oikein kukaan ei ole osannut katsoa niiden sopivuutta ratsastajalle. Me soviteltiin yli 20 satulaa ja 5 eri sovittajaa. Ihan viittä vaille olin jo hommaamassa mittatilaussatulan, kun alkoi jo sen verran jurppimaan. Osa ammattilaisista vaan heitti auton perältä muutaman ihan erilaisen vaihtoehdon selkään ja sanoi ilman sen kummempia mittauksia tyyliin, että hyvät on, käteisellä vai kortilla? Onneksi on yhden todella epäonnistuneen satulaoston jälkeen kehittynyt itsellekin sen verran tarkka silmä sopivuuden suhteen, että osaan suoraan huonoista kieltäytyä. No lopulta löytyi sopiva, tosin tonnin yli budjetin. Sen otin kun tuntui, että kohta on koko Suomen valikoima ja erityisesti palveluntarjoajat koluttu läpi enkä jaksa enää.

Päivämäärä:   4.1.25 12:20:49

Muokattavat satulat esim. Bates, Wintec, onko kokeiltu? löytyiskö niistä helpommin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.25 12:35:10

Monenmoista hiihtäjää tarjoaa sovituspalveluita Suomessa, mutta ammattitaito on heikkoa. Jos kuitenkin rupeaa näyttämään siltä, että melko tavalliseen selkään yhtään kukaan ei tunnu löytävän edes sinnepäin sopivaa satulaa niin ajatustapaa on ehkä pakko muuttaa. Välillä tosiaan voi käydä niin, että hevonen ei olekaan täysin ainutlaatuinen selkänsä suhteen ja joku niistä satuloista ehkä olisikin ollut riittävän sopiva. Silloin pitää miettiä pitäisikö muuttaa ratsastustapaa niin, että hevonen alkaa oikeasti liikkua eteen ja nostaa mahansa ylös. Jos on vuoden päivät varovaisesti hiippaillut ja etupainoisena enimmäkseen seisoskellut niin selässä ei ole oikein lihasta minkä päällä se satula istuisi. Hyvä valmentaja auttaa tähän asiaan.

Lähettäjä: LL 
Päivämäärä:   4.1.25 12:57:55

Jos teillä kaikilla on parempi ammattitaito kuin sovittajilla ja aloittajakin on viisaampi kuin kaikki sovittajat niin miksi ihmeessä ette vaan tilaa satuloita kokeiluun ja sovita itse???

Päivämäärä:   4.1.25 13:13:03

Satulaongelmat on nykyisten, huonolla ratsastustaidolla olevien omistajien ongelma.

En ole koskaan tavannut ratsastajaa jolla on taitoa ratsastaa ja jonka hevoselle ei olisi löytynyt kertakäynnillä sopivaa satulaa.

Päivämäärä:   4.1.25 13:14:28

Meidänkin tallilla on täti jolla on viikon välein uusi satula kokeilussa. Ei ymmärrä sitä, että istuu itse niin vinossa ettei yksikään satula sen takia sovi.

Lähettäjä: Fanni 
Päivämäärä:   4.1.25 13:25:41

Sama. Hevonen kuulemma muuttuu niin valtavasti ihan parissa viikossa ettei vanha satula enää käy. Sitte tuskaillaan taas uuden etsinnässä kunnes löytyy loppuelämän satula. Joka sitten taas parin viikon päästä ei ole enää sinnepäinkään. Mahtaa olla raskasta.

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   4.1.25 14:12:21

Mainitsit, että hevosellasi on vaikea selkä. Sovittajilla ei välttämättä edes ole satulaa, joka sopisi hevosellesi, ehkä siksi yrittävät tyrkyttää sellaista, joka sopisi parhaiten niistä epäsopivista? Mene ja tiedä, omasta mielestäni pitäisi kyllä siinä kohtaa osata nostaa kädet pystyyn ja ohjata eteenpäin suuntaan, mistä avun voisi saada. Säkähirviöisille ei esimerkiksi välttämättä ihan kovin helposti löydy hyvää, jos valikoima on rajallinen.

Miettisin myös tarkemin, miksi selkä on vaikea. Jos ei esimerkiksi ole lihasta, olisiko hyvä treenata selkää ja koko ylälinjaa kuntoon ensin maasta käsin? Terveeseen selkään voi satulakin löytyä helpommin.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   4.1.25 14:28:15

HippoSport ja Atte.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.1.25 14:40:39

Minä sovitan satulat omilleni itse. En tarvitse satulansovittajalta oikeastaan muuta neuvoa, kuin tietoa, millaisia satulayksilöitä hänellä on.
Ei ole omilla ollut satuloiden kanssa ongelmia, vaikka toki nuorten kanssa pitää aina säätää kun selkä kehittää vasta lihaksia..

Päivämäärä:   4.1.25 14:45:02

Terveiset vaan kaikille epäilijöille: hevoseni selkä on ihan oikeasti vaikea. Kaikille sovittajille olen etukäteen laittanut kuvat ja mitat, ja silti suurimmalla osalla loksahtaa leuka auki kun tulevat paikan päälle.

Hevoseni säkä on 177 joten ei mikään ihan pieni poni. Isot lavat ja liikkeet, valtava säkä, mutta äärimmäisen lyhyt satulansija. Ja oikeasti lyhyt, ei mikään "ranskalaiset sopii kun niissä on tavallista lyhyemmät paneelit" -lyhyt. Ponisatulat mahtuu pituudeltaan, mutta niissä ei sitten ole tilaa säälle tai lavoille.

Ja huolestuneille; hevoseni ei ole hiipparoinut vuotta. Meillä on kyllä satula tälläkin hetkellä, mutta se on melkolailla käyttöikänsä päässä, ja tilapäiskorjauksiin on pistetty niin paljon rahaa että sillä summalla olisi saanut jo vaikka tehdasuuden satulan, mutta kun sopivaa ei vaan löydy.

Ja kiitos huolenpidosta; osaan kyllä ratsastaa hevoseni edestä ylös ja nostamaan selkänsä. Kyse ei nyt ole siitä, taikka siitä että kyseessä olisi joku pullamössösuomenhevonen joka olisi niin lihava, että satulat pyörii vaan ympyrää.

Lähettäjä: Poo 
Päivämäärä:   4.1.25 14:48:26

Sitten varmaan kannattaa säästää mittatilaussatulaan, jos mikään tehdasmalli ei käy.

Päivämäärä:   4.1.25 14:51:34

Ja tietenkin olen aina etukäteen kuvien ja mittojen kera KYSYNYT, että löytyykö heiltä mitään satulaa mikä voisi sopia, enkä suoraan vaan tilannut ketään paikalle.

Jokainen vastaa että juujuu löytyy kyllä, sitten ajellaan auto täynnä satuloita paikalle ja todetaan "ai tää olikin oikeesti lyhyt". Niin, enhän painottanutkaan sitä aiemmissa keskusteluissa kuin vaan muutamaan otteeseen.

Eli fakta voi olla se että jokaiselta sovittajalta ei löydy sinne selkään välttämättä mitään kokeilun arvoista, mutta kaikki säästyisi ajalta ja vaivalta, jos se todettais rehellisesti eikä ajeltais toiselta puolen suomea todetakseen, että tää on nyt vähän pitkä ja ratsastajan paino suurinpiirtein lanneselän päällä mut hei ei se mitään, kyl tää on ihan hyvä!

Päivämäärä:   4.1.25 14:53:30

Muokattavia satuloita ollaan kokeiltu mm. Lippo, Erreplus, Origo, sekä lukuisia missä pelkästään vaihdettava kaari.

Winteciä ei olla kokeiltu eikä sitä olla tarjottu, mutta niitä ei taida saada aidolla nahalla? Onko niissä toppauksenakaan aito villa vai keino?

Lähettäjä: Poo 
Päivämäärä:   4.1.25 14:55:54

Jos kysyt onko wintec nahkaa ja villatäytteellä, kertoo jo riittävästi.

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   4.1.25 14:58:28

Tolla vaivalla ja ajan ja rahankäytöllä oisit saanut jo mittatilaussatulan.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   4.1.25 15:01:58

Eipä se mittatilauskaan suojaa huonolta ratsastuksesta.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   4.1.25 15:09:57

Ainoa oikea tapa on opetella katsomaan ja tuntemaan sopivuus itse. Satulansovittajat ja valmentajat ovat usein ideologia- ja merkkiuskovaisia, minkä vuoksi yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Satulan sovittaminen ei ole mitään rakettitiedettä, perehtymällä asiaan kuka tahansa voi oppia katsomaan onko satula sopiva tai ei. Hankalaselkäisen hevosen kanssa täysin optimaalista ratkaisua ei välttämättä ole olemassa, jolloin täytyy tyytyä parhaaseen mahdolliseen. Tärkeintä on, että hevonen liikkuu satulan kanssa oikein, mielellään ja kipeytymättä.

Päivämäärä:   4.1.25 15:13:29

Poo, sulla ei taida nyt ihan olla luetunymmärtäminen hallussa.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   4.1.25 16:53:02

Ainut joka oikeasti haastaviin selkiin satulat on löytänyt on Petro Sirola. Hänelle tipahtaa aina kaikki haastavat tapaukset.

Lähettäjä: AB 
Päivämäärä:   4.1.25 16:54:15

Samaa mieltä kuin Poo...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.1.25 19:31:14

Sellainen rakwnnekukkanen jolle nykyajan satulat eivät sovi, ei sovellu ratsuksi lainkaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.1.25 21:43:59

Suosittelen itsekkin ajamaan hipposporttiin aten luokse. Itsellä vaikea selkäinen hevonen ja useamman satulan siellä koeratsastin padin kanssa. Olisikohan ollut vasta 7 vai 8 satula mitä kokeiltiin niin sopiva, ja on edelleen sopiva vuoden jälkeen kun kyseessä on vanhempi hevonen. Ei heilu huoju tai nouse mistään ja hevonen liikkuu mielellään

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   4.1.25 23:51:05

Oletko kokeillut Black & Countryn Cob malliston satuloita? Niissä on enemmän tilaa säälle mutta kuitenkin lyhyitä rungosta.

Kannattaa tutustua saddlefitting.us IG tiliin ja tutkia sitä kautta tasan tarkkaan minkälainen satula sopii terveellisesti sille omalle hepalle.

Ja itse en voi suositella Hipposportin Attea

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   5.1.25 01:36:51

Ei tarvitse tietää satulamerkeistä juuri mitään että sen verran edes on kärryillä mitä wintecin paneelit sisältää...

Päivämäärä:   5.1.25 06:25:34

Mittatilaus onnistuu harvoin

Päivämäärä:   5.1.25 08:31:21

Täällä on nyt Ö:llä, AB:lla ja Poolla selkeästi luetunymmärtäminen harjoittelua vailla.

Tiedän kyllä, että Wintecit on synteettisiä. Vaikka aloituksessa kerroin etten ole kranttu, olen kuitenkin sen verran, etten halua muovista tai ilmatopattua satulaa.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   5.1.25 08:39:29

Bates on nahkainen versio wintecistä

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   5.1.25 08:44:06

Petro Sirola

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   5.1.25 08:55:54

Aloittaja itse kysyy onko wintec nahkaa ja syyttää muita huonosta luetunymmärtämisestä???

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   5.1.25 16:22:28

Bates on nahkainen versio wintecistä

Päivämäärä:   5.1.25 16:26:48

Lilli, en ole kysynyt, onko wintec nahkaa. Jos osasit lukea, huomasit, että kommentissa luki "Winteciä ei olla kokeiltu eikä sitä olla tarjottu, mutta niitä ei taida saada aidolla nahalla".

Koska lukemasi sisäistäminen on selkeästi hankalaa, niin kerron sinulle, että tuo lause viittaa siihen, etten halua synteettistä satulaa.

Ja muille, pitääkin perehtyä tuohon Batesiin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   5.1.25 16:49:23

WoW. Kaikki osat vaihdettavissa vaikka omin kätösin. Kaaret, siivet, runko, istuin - you name it. Ei ole halpa ja tehdään aina mittatilauksena, mutta ratkaisi kerrasta mun ex-hevoseni satulaongelmat, on nyt sopiva sen jälkeläiselle ja menee vielä seuraavallekin kun säädetään sopivaksi.

Päivämäärä:   5.1.25 16:53:02

_*_, ei mulle enää ilmatopattua. Wowi ollut aikoinaan, ilmatyyny puhkesi, siipien ompeleet ei kestäneet käyttöä, viimeisenä istuimesta hajosi pienen pieni osa jota ei saanut varaosana, joten olis tarvinnut ostaa kokonaan uusi istuin.

Super hyvä teoriassa, käytännössä toimii jos on rahaa pistää uusiin varaosiin jatkuvasti. Mulla oli varmasti normaalia heikompi tuuri sen satulan kanssa, mutta ei kyllä houkutellut hankkimaan toista vastaavaa.

Päivämäärä:   5.1.25 16:58:41

kokeile Bates Artiste.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   5.1.25 17:07:52

Meil oli pitkät jalat ratsastajalla ja lyhyt satulansija. Parikymmentä satulaa kokeiltiin ja
Black Countryn satula lopulta oli hyvä molemmille sekä hevoselle että ratsastajalle.
Brittikeskustelusivuilta löytyi vinkki. Suomesta löytyi satula kokeiluun ja ostettiin uusi

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.1.25 17:58:20

Aloittajalle: kuvailit selän, johon saa vain mittatilaussatulan. Olen nähnyt muutaman tuollaisen selän ( kenties hevosesi on kaverini entinen hevonen...) ja ainoat mitkä on saatu tommoseen istumaan, ovat olleet mittatilaussatulat. Yhdistelmä pitkä korkea säkä, lyhyt satulansija ja isot liikkeet on niin haastava ja erikoinen, ettei perussatuloista sellaista löydy mitenkään. Trust me. Joten vähän kun laitat lisää rahaa, saat hevosellesi pitkäksi aikaa satulan.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.1.25 18:05:58

Jos satut löytämään käytetyn mittatilaussatulan ja sitten oman hevosen asetukset siihen.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   5.1.25 18:14:09

.: sulla on ollut joku maanantaikappale. Meillä on ollut WoW nyt... ööö... melkein 15v, kerran on vaihdettu toinen takapaneeli. Näihinhän voi laittaa halutessaan myös villat.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.1.25 18:19:34

Bates on tikkusuora ja kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Päivämäärä:   5.1.25 18:19:50

Aloittaja kertoi hevosella olevan valtava säkä ja täällä ehdotellaan Batesia jossa on varsin maltillinen säkötila. Miksi?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   5.1.25 18:24:44

Koska Bates sopii joka selkään kun vähän paloilla fiksailee. Niinhän ne batesmyyjät sanoo, uskokaa.

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   6.1.25 20:44:02

Arena highwither tehty isosäkäisille ja suoraan selkään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.1.25 22:23:02

Olen mukana seurailemassa. Meillä saman kuuloinen selkä kuin aloituksessa. Iso, pitkä säkä, lyhyt, tikkusuora, isot lavat ja isot liikkeet.
Kokeiltu kaikenlaista joista paras tähän asti ollut prestige D1. Valtaosa kokeilluista on joko liian pitkiä, liian kaarevia tai selkärangan tila ei sään ympäriltä ja/tai korkeudesta riitä. Turhauttavaa. Ja olen kokenut tuon saman, että kuvista ja kaikesta huolimatta väitetään aivan liian kapeita, kaarevia, liian pitkiä jne. sopiviksi.

Käykö Origot suoraan selkään? Hdr vanhemmat mallit ainakin liian kaarevia. Muitakin ehdotuksia saa heittää.

Päivämäärä:   7.1.25 02:12:00

"Winteciä ei olla kokeiltu eikä sitä olla tarjottu, mutta niitä ei taida saada aidolla nahalla? Onko niissä toppauksenakaan aito villa vai keino?"

Kysyit onko toppauksena aito vai keinovilla, joten en kyllä ymmärrä mikä oli mulla luetunymmärtämisessä vialla. Lisäksi et halua ilmatopattua satulaa, mutta kuitenkin Batesiin olet perehtymässä. No mitähän Bates sisältää? Ilmaa.

Päivämäärä:   7.1.25 02:13:36

...että kyllä tämä kertoo sun satulatietämyksestä ihan tarpeeksi.

Päivämäärä:   7.1.25 06:08:48

Origo?

Lähettäjä: jello 
Päivämäärä:   7.1.25 07:57:14

No mitä merkkiä vanha satulasi on? Paneelien pituus, istuimen koko ja leveys? Jospa lähtisit siitä liikkeelle. osta uusi samanlainen tai samoilla spekseillä?

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   7.1.25 08:19:11

” Mittatilaus onnistuu harvoin ”

Siinäpä taas kukkanen.
Itse olen vaikeisiin selkiin teettänyt useamman asiansa osaavalla, joka kerta on tullut sopiva.
Ja näihin saa valita oman kropan mukaan myös kaikki tuet ja istuimet, joten mielestäni nappivalinta.
Monesti vaikeaan selkään kun löytää hevoselle sopivan satulan, joutuu ratsastaja tinkimään omista tarpeistaan. Jos satula on epäsopiva ratsastajalle, on siellä todella vaikea istua hyvin.

Lähettäjä: walkku 
Päivämäärä:   7.1.25 08:21:32

Winteciä ja Batesia on turha edes kokeilla lyhyeen selkään. Ne on kaikki tosi pitkiä eikä oikeasti sovi kyllä juuri millekään hevoselle.

Lähettäjä: B&W 
Päivämäärä:   7.1.25 08:36:46

Useammalla hevosellani on ollut ja on Batesin satuloita , ja korkeasäkäisellä Wintecin korkeasäkäisen malli. Ei moitteen sanaa.Liikkuvat hyvin ja selät hyvinä .

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   8.1.25 07:29:30

"Lähettäjä: jello
Päivämäärä: 7.1.25 07:57:14

No mitä merkkiä vanha satulasi on? Paneelien pituus, istuimen koko ja leveys? Jospa lähtisit siitä liikkeelle. osta uusi samanlainen tai samoilla spekseillä?"

Niin, mikä se nykyinen satulasi on!?

Lähettäjä: Joo taas 
Päivämäärä:   8.1.25 11:42:56

Aloittaja hävisi savuna ilmaan, kun olisi pitänyt kertoa mikä on se ihmeellinen satula, joka hänen uniikille lumihiutaleelleen on sitten tähän asti sopinut. Olipa yllätys.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   8.1.25 13:39:54

Jep, olis nyt kiva tietää mikä penkki siellä on ollut...

Päivämäärä:   8.1.25 13:43:04

Pahoittelut etten päivystä täällä vuorokauden ympäri. Tosiaan aiemmin jo mainittuna meillä on ollut käytössä wow sekä sen jälkeen butet, mutta butet on jo niin vanhaa mallia ettei sellaista enää löydy. Ollaan muita buteita soviteltu, mutta ei ole kukaan saanut istumaan.

Lähettäjä: 3 
Päivämäärä:   8.1.25 13:48:23

"En ole koskaan tavannut ratsastajaa jolla on taitoa ratsastaa ja jonka hevoselle ei olisi löytynyt kertakäynnillä sopivaa satulaa."

Noin kolmenkymmenen harrastusvuosien (joista joitain vuosia alalla työskennellytkin) olen törmännyt oikeasti hankalaselkäisiin hevosiin, joille on todella vaikea löytää sopiva satula. Ei se ole ratsastajasta kiinni, jos satula keikkuu, painaa säkää, kirraa lavoista jne.

Yhden ikävän tapauksen muistan, kun alueellamme pyöri satulavarkaat ja sinne lähti myös yksi mittatilaussatula hevoselta, jolle ei ihan oikeasti löytynyt kenenkään hyllystä valmiiksi sopivaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   8.1.25 13:52:36

Kuinkahan vanha se butet on ollut? Markkinoilla pyörii vaikka kuinka paljon 2000-luvun alun butiskoja.

Lähettäjä: Joo taas 
Päivämäärä:   8.1.25 14:45:16

"Pahoittelut etten päivystä täällä vuorokauden ympäri. Tosiaan aiemmin jo mainittuna meillä on ollut käytössä wow sekä sen jälkeen butet, mutta butet on jo niin vanhaa mallia ettei sellaista enää löydy. Ollaan muita buteita soviteltu, mutta ei ole kukaan saanut istumaan."

Leveys, istuimen koko ja paneelien pituus?

Päivämäärä:   8.1.25 16:01:44

Leveys on MW, istuin 16,5", paneelit 39cm. Ne butet mitä ollaan nyt saatu kokeiluun, on MW liian kapea ja W liian leveä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.1.25 16:08:49

Jos MW on kapea ja W jo leveä, niin kyllä sen liikaleveyden on pakko olla niin pientä, että romaanilla hoituu.

Lähettäjä: ::: 
Päivämäärä:   8.1.25 17:08:50

Joo, karvaton romaani väliin niin on varmasti sopiva. Jos muuten kerran istuu, niin tuosta ei voi jäädä kiinni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.