Lähettäjä: zxc
Päivämäärä: 3.1.25 17:17:39
Jos Juu on opettanut 30 vuotta, niin luulisi tietävän, että selkäännousussa voi oikeasti sattua tosi pahasti kokeneemmallekin, jos hevonen syystä x ottaa
lähdöt/rodeot kun olet puolimatkassa kyytiin. Toki en yhtään ihmettele, että tuollainen asenne on pitkän linjan hevosihmisellä. Ymmärrän täysin ja olen itsekin sen kannalla, että ehdottomasti nykyihmisten ja nuorison pitäisi reipastua, fysiikka ja kehonhallinta vaatisi monelta tosi paljon tekemistä eikä vaan perunasäkkinä istumista. Mutta pelko on myös aivan täysin normaalia jos jotain oikeasti rajua sattuu. Ihmiset eivät olisi edes elossa, jos eivät tuntisi pelkoa. Ihan on perimäämme koodattu, että vaarallista tilannetta vältetään jatkossa vaikka tosin ihminen taitaa olla ainoa elävä laji, joka tieten tahtoen ottaa typeriä riskejä. Olen itse se ysärin rämäpää lapsi ja nuori ja eihän siinä touhussa kyllä hevosten kanssa välillä ollut mitään järkeä ja ihme, että ollaan hengissä. En muista, että olisin koskaan pelännyt, mutta moni varmasti pelkäsi ja jännitti silloinkin, sitä ei vaan voinut myöntää. Nykyään harrastusvuosia 35, osin ammattinakin eri hevostalouden alalta ja en suostu edes käsittelemään enää vaarallisia hevosia saatika ratsastamaan. Oma elämä ja terveys on niin paljon tärkeämpää kuin näyttää muille jotain tai pärjätä hevosen kanssa, jonka oikea osoite olisi monttu. Lähinnä surettaa ja naurattaa nämä ysärille jääneet joiden pitää aikuisenakin todistella joillekin jotain pelaamalla vaarallisten ja hankalien ja varmasti myös kipeiden hevosten kanssa.
Aloittajan tilannetta en tiedä, onko kyseessä ollut vaan pieni sivuliike ja kömmähdys maahan vai rajumpi tilanne, että hevonen on oikeasti ottanut lähdöt. Aivotärähdys viittaisi jälkimmäiseen ja silloin pelko on aivan täysin normaali ilmiö.
Ihan ekaksi se pelko täytyy ottaa puheeksi opettajan kanssa. Jos opettaja on ysärille jämähtänyt kuten Juu eikä asiaa ymmärrä, vaihda paikkaa. Ammattitaitoinen opettaja kyllä varmasti osaa asiassa opettaa eteenpäin. Tarvitset vaan hyviä kokemuksia, eli joku pitämään kiinni ja varmistamaan, että saat keskittyä vaan siihen selkäännousuun. Kun sulla on tarpeeksi hyviä kokemuksia, pelko jää kyllä taka-alalle. Salailemalla ja yrittämällä vaan selviytyä, se kasvaa, kuten varmaan olet itsekin huomannut.
Tsemppiä :)
|