Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työsuhteet ratsastuskouluilla

Lähettäjä: Anonyymi jäsen 
Päivämäärä:   28.12.24 22:39:14

Kiinnostaisi tutkia tätä asiaa tarkemmin ja kaipaisin ratsastuskouluissa työskenteleviltä vastauksia. Mainitse oletko ratsastuksenopettaja/ohjaaja, tallityöntekijä, tallimestari tmv.

1. Oletko työsuhteessa vai laskutatko kevytyrittäjänä/toiminimellä?
2. Jos olet työsuhteessa, minkä alan tessiä noudatatte? Toteutuuko oikeutesi työntekijänä?
3. Jos olet yrittäjä, teetkö vain yhdelle yritykselle töitä? Onko sinulla jonkinlainen sopimus töiden jatkuvuudesta yritysten kanssa, joita laskutat?

Suuret kiitokset jos jaksatte vastata, tuntuu, että nykyään on vaikeaa löytää ratsastuskoulua/tallia, joka palkkaisi töihin. Halutaan laskuttava tekijä, mutta ”pahimmillaan” toivotaan työskentelevän työsuhteen tapaisesti ja täysipäiväisesti vain yhdelle ratsastuskoululle. Minusta se ei oikein ole reilua. Ollaan pudottu hankalaan tilanteeseen hevosalalla, kun kaikkien pitäisi olla yrittäjiä, tarjotaan vain osa-aika töitä ja palkkiot laahaavat perässä, kun ei oteta huomioon, että kevytyrittäjänkin pitää itse maksaa eläkemaksut, vakuutukset, lomat, sairastumiset ja muut kulut.

Re: Työsuhteet ratsastuskouluilla

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   28.12.24 22:55:06

Moi! Lopetin tämän vuoden alussa, mutta olin ratsikoulussa tallityöntekijänä. Pakko myöntää, ettei varmaan menty minkään tessin mukaisesti varsinaisesti.. Sovimme palkan (14,40€ tunnilta ja tarvittaessa lisät, mutta työskentelin arkisin) ja pidin aina kuukauden kesäloman ja viikon talviloman. Työajat vaihteli vähän päivien mukaan ja se oli molemmille osapuolille ok, ja sain kuitenkin tuntipalkkaa eli jos oli valmista aiemmin, pystyin lähtemään kotiin. Koen, että minulla oli todella reilu työnantaja ja työmäärä inhimillinen, jos olin sairaana, ei siitä nyrpistelty nenää ja kaikki toimi joustavasti puolin ja toisin! Jouduin vaihtamaan työpaikkaa paikkakunnan vaihdon vuoksi, muuten olisin vielä siellä.
Minulla ei ollut omaa hevosta, mutta sitä olisi saanut myös pitää vähän edullisimmin, muistaakseni edellisellä työntekijällä oli -150€ karsinavuokrasta tallivuokra :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.12.24 11:39:51

Olen töissä kahdessa eri ratsastuskoulussa. Toiminimellä.
Ei ole minkäänlaista sopimusta töiden jatkuvuudesta ja välillä kummallakin on tarjolla enemmän vuoroja ja välillä vähemmän. Eihän tämä mukavinta ole kun joutuu joka kuukausi miettimään onko töitä seuraavana kuukautena mutta molemmista paikoista sanottu että töitä varmasti jonkun verran on joten olen luottanut heidän sanaan.

Päivämäärä:   29.12.24 13:17:19

Kiitos vastauksista tähän asti! Pisteelle vastaus ja yleisesti; varmaan nuo sopimukset yrittäjien ja ratsastuskoulujen välillä perustuvat molemmin puoliselle luottamukselle, ei varmaan ole tapana tai edes laillisesti mahdollista tehdä jonkinlaista kirjallista sopimusta töiden jatkumisesta? Eli ratsastuskoulu sitoutuisi ostamaan yrittäjältä palveluita tietyn verran esim. vuoden ajaksi?

Päivämäärä:   2.1.25 22:23:25

Up!

Päivämäärä:   3.1.25 09:39:29

Tuohon en kyllä osaa vastata. Ei ainakaan ole koskaan tullut vastaan tuollaista mutta en tiedä onko se välttämättä ihan kiellettyä. Oletko löytänyt googlaamalla mitään asiasta?
Mutta ainakin oman kokemuksen perusteella, aika harvoin minulle sanotaan että ei ole töitä enää. Yleensä se lähtee omasta aloitteestani jos lähden paikasta, enkä luokittele itseäni sen kummoisemmaksi työntekijäksi. Joten uskoisin että sinäkin pärjäisit ihan hyvin! Toki aina on se riski olemassa, mutta ainakin itse tosiaan olen pärjännyt.
Ja jos löydät hyvän paikan niin oletko miettinyt että voisit mennä ihan palkalliseksi työntekijäks vai onko se kokonaan poissuljettu

Päivämäärä:   3.1.25 09:42:54

Piti vielä jatkaa aiempaa tekstiä :D
Ymmärrän siis tosiaan että on vaikeaa suoraan löytää sellaista paikkaa mutta omissa tilanteissa minulta ollaan kyselty että haluaisinko vakkariksi ja palkallisena vai yrittäjänä. Sekin voisi siis toimia? Jos ensin olet parissa eri paikassa ja kun löydät hyvän, voit itse kysyä asiasta. Ja itse en ole vaan välittänyt siitä jos joku loukkaantuu kun teen muuallakin. Eivät he yleensä sen enempää asiasta valita ja jos valittaa, voi vaan todeta että olet yrittäjä ja sinulla on oikeus olla kahdessa eri paikassa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.1.25 11:52:58

Ratsastuskoulujen yrittäjiä ymmärtää hyvin, kun haluavat ostaa palvelut toiselta yrittäjältä.

Itse olin tilitoimistoyrittäjä 23 vuotta ja en todellakaan palkannut ulkopuolisia työntekijöitä kun tiesin mikä riski siinä piilee.

Suomessa se verran haastava työsopimuslaki ja työehtospimukset, että se mahdollistaa "saikuttamiset" vaikka millä tekosyyllä ja palkka juoksee. Samoin töitä ei tehdä samalla panoksella kun yrittäjä. Joissain tilanteissa irtisanominen työntekijästä johtuen on todella vaikeaa ja voi tulla yrittäjälle kalliiksi. Tämä on seurausta kun työsuhde on niin pitävä, että on yrityksiä, jotka menneet konkurssiin näiden "sosiaalipalkkojen" takia.

Lähettäjä: LT 
Päivämäärä:   3.1.25 12:22:50

Ratsastuksenohjaajan koulutus

1. Minulla on oma Oy, jonka kautta laskutan. Itselleni Oy on kannattavampi vaihtoehto kuin Tmi.

2. En ole työsuhteessa.

3. Yrittäjä ei voi tehdä töitä vain yhdelle yritykselle, verottaja katsoo sen työsuhteeksi. Toimin kahdessa ratsastuskoulussa. Molemmissa sovitaan opetuspäivät aina vuodeksi (syyskausi + kevätkausi) kerrallaan. Toisessa ratsastuskoulussa hoidan lisäksi
5 viikon välein tallin viikonloppuna (silloin ei ole tunteja) ja päivä- ja iltatallin opetuspäivinä. Yleensä tulee aina lisävuoroja (näistä sovitaan erikseen), jos r.kouluyrittäjä sairastuu tai tulee joku äkillinen, pakollinen meno. Syksyllä esim. hoidin ylimääräisen viikonlopputallin, kun r.kouluyrittäjän piti lähteä hautajaisiin toiselle puolelle Suomea.

R.kouluissa työskentelen sivutoimisesti. Päätyö (saman Oy:n kautta) on toisella alalla. R.koulutyö on mukavaa vaihtelua päätyöhön.

Päivämäärä:   3.1.25 13:44:34

tallityöntekijä/rats.ohjaaja

omasta toiveesta teen (muiden muun alan töiden ohella) n.80% työaikaa. tuntipalkka 11e, su ja pyhät tuplana mut ei erillisiä ilta tms lisiä. työpäivien pituus vaihtelee 5-9h välillä riippuen onko tuntienpitoa vai tallihommia jne.

olen työsuhteessa ja sopimus toki tehty kirjallisena. saikut ja lomat juoksee.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.1.25 19:55:38

Mun sisko on ollut pitkään eri ratsastuskouluissa töissä, toiminimellä.

Työnantajia pitää tosiaan olla useampi, muuten katsotaan työsuhteeksi. Plus on yrittäjälle iso riski, jos työnantajia vain yksi, joten noihin ekslusiivisuus-vaateisiin ei kannata suostua yrittäjänä (työnantaja yrittää kipata riskiään työntekijälle).

Siskon kohdalla on työt selvillä kausi kerrallaan, n 6-8 viikkoa ennen kauden vaihtumista. Aina ei jatku, ja sisko on sanonut, että ratsastuksenopettajan koulutus toisi paremmin varmuuden, kuin ohjaajan tutkinto.

Työpäivät eri kouluilla vaihtelee, jossain on puhelinpäivystystä, toisaalla iltatallia. Raskainta kuulema talvipakkasilla päivät, jolloin 6 opetustuntia. Ja se, että monessa paikassa opettaessa tuntihevosia ei tunne niin hyvin, jos yhdellä koululla opettaa vain kerran viikossa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.1.25 21:26:37

Olen ollut ratsastuskoulussa työsuhteessa sekä työskennellyt sellaisessa myös toiminimellä. Nykyään minulla on oma talliyritys (ei kuitenkaan ratsastuskoulu). Näiden kokemusten perusteella ymmärrän erittäin hyvin hevosalan yritysten halukkuuden suosia yrittäjiä ja haluttomuuden ottaa työsuhteessa olevia työntekijöitä.

Yrittäjä suhtautuu työhön usein eri tavoin kuin työntekijä. Lisäksi hyvin moni talliyrittäjä tekee itse töitä niin, ettei ylityötunteja voi laskea eikä sairaanakaan voi jäädä pois töistä ja siltikään yrityksellä ei vuolla kultaa. Tämä johtaa siihen, että voi olla aivan mahdoton yhtälö elää kitkutella itse noin ja sitten ottaa palkkalistoilleen joku, jolla on vain oikeuksia. Toiminimellä toimivalle yrittäjälle joutuu maksamaan enemmän per tunti, mutta hänelle tietää maksavansa aina vain tehdystä, toteutuneesta työstä eikä hänen kanssaan yrittäjä jää "ansaan".

Tässä on toki jonkinlainen ero isojen talliyritysten ja hiukan pienempien välillä. Usein erityisesti jälkimmäisille työntekijän palkkaaminen voi olla melkoinen kauhistus ja hirveä riski.

Sieltä työntekijäpuolelta asiaa katsoen totean vielä, etten itse ole koskaan pitänyt ongelmallisena tehdä töitä toiminimellä. Se voi johtua siitä, etten ole kokenut siltäkään suunnalta katsoen epäreiluksi sitä, että vain tehdystä työstä maksetaan enkä ole haaveillut esim. saikuista työnantajan laskuun. :)

Päivämäärä:   3.1.25 22:32:39

Kiitos keskustelusta! Ymmärrän toki asian molemmat puolet, mutta oma tilanteeni on ja on ollut aiemmin, että ratsastuskouluyrittäjät haluavat minut töihin, yrittäjänä, ei palkallisena MUTTA eivät halua minun tekevän töitä muille yrityksille/pitävän tunteja muualla. Itse siis vastustan tätä talliyrittäjien ”rusinat pullasta” meininkiä eli halutaan pitkäaikainen ja sitoutunut työntekijä, mutta ei haluta palkata sellaista. Se on minusta epäreilua vastuun pakoilua. Aivan eri asia jos tosiaan pystyisi työskentelemään vapaasti useammalle eri tallille.

Lähettäjä: Kuppi 
Päivämäärä:   3.1.25 22:49:50

Olin aiemmin töissä työntekijänä ja silloin noudatettiin maaseutuelinkeinojen tes:iä, paitsi että työnantaja yritti ensin vaatia tes:in minimipalkkaa alempaa palkkaa. Olen koulutukseltani ohjaaja ja olin kk-palkalla töissä, mutta ei sillä marjanpoimijan minimipalkalla kukaan elä, varsinkin kun työt pääasiassa iltaisin ja viikonloppuisin.

Irtisanouduin, perustin toiminimen ja pidän sen kautta tunteja muutamalla ratsastuskoululla + parille yksityisoppilaalle. Näin saan itse valita kenellee teen, koska ja mihin hintaan. Päätyöni on nykyään toisella alalla, joten en ole riippuvainen ratsastuskoulunpitäjien ailahteluista ja ei ole pakko työskennellä niissä paikoissa, jotka eivät toimi omien arvojen mukaisesti.

Lähettäjä: auts 
Päivämäärä:   4.1.25 00:31:02

Piste,
tuossako on ammattitaitosi arvostuksesi, 11 e/t????

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   4.1.25 20:40:54

Tallityöntekijä opintojen ohella.
Maaseutuelinkeinojen tes, tuntityöläinen kahdella eri tallilla. Toisella vuorolistat aina kk kerrallaan toisella vakivuoro ja tarvittaessa tuurauksia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.