Lähettäjä: …
Päivämäärä: 29.12.24 15:07:37
Työkokeilun järjestäjän ”työnantajan” roolissa olleena huomauttaisin, että TE-toimisto edellyttää työsuojelun huomioimista vaikkei työsuhdetta ole. Tämän vuoksi työkokeilun tehtävät pitää arvioida tarkkaan.
Mulla on ollut pääosin tällä kaavalla:
4 kk, eka kk 6h sitten 8h / pvä. Näin siksi, että tallityöt on fyysisesti rankkoja, lepoakin on hyvä tulla (ja alussa joudun valvomaan enemmän, joten mullekin hyvä näin).
Päiväohjelma
8-10 karsinoiden puhdistus, tarhaus, muut tallityöt
10 kahvitauko
10-12 aamutalli jatkuu
12-12:30 lounastauko
12:30 - 14:00 ruokinta ym eli päivätalli, iltapäivätarhauksen aloitus
14 kahvitauko
14-15 tuntihevosen juoksutus, liikutus tai varusteasia
15-16 talliapuna ensimmäisille tuntilaisille, tarvittaessa hevosia sisään tarhasta kun ope jakanut hevoset
Itse suosittelen, että etenkin alussa käydään päivän toivottu kulku selkeästi läpi. Kaikilla kokeilijoilla ei ole selkeää ajan hallinnan tajua, ja he hyötyvät kun päivä on selkeästi pilkottu. Tuntihevosen liikutuskin on hyvä laittaa päivän loppupuolelle, niin pääsee kotiin suihkuun nopeammin.
Itse haluan myös, että työkokeilija ei koskaan toimi tallissa yksin asiakkaiden kanssa, vaan minä ja/tai muut opet on paikalla.
Kokeiluun tulee monenlaista tyyppiä, mutta sen olen oppinut ettei yhden viikon perusteella kannata päätellä mikä lopputulema on.
|