Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko kannattaa olla autossa vetomassa?

Lähettäjä: Vetoauto 
Päivämäärä:   26.12.24 21:08:45

Ensimmäinen vetoauto harkinnassa traikun vetoon. Paljonko itse tykkäätte, että on vetomassaa (tai vääntöä koneessa?) Olen miettinyt, että pärjäisikö 2200kg vetomassalla (ja nelivedolla), pääosin kesäaikaan ajelut. Tähän asti olen vetänyt lainatulla farkku volkkarilla, jossa juuri tuo 2200, ja kesäkelillä on kahta heppaa vetänyt oikein kivasti.

Re: Paljonko kannattaa olla autossa vetomassa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 21:12:08

Kesäkelillä tuo riittänee kyllä hyvin.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   26.12.24 21:27:21

No riippuu trailerin painosta ja hevosten painoista. 2200kg on aika niukka, jos koppi 1000kg ja hevoset 600kg/kpl.

Eli itse haluan sen 2400kg omaan autoon

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.12.24 21:29:55

Mulla on farkku BMW nelivedossa vetomassa 2000kg ja riittää hyvin, sillä vedän lähtökohtaisesti yhtä hevosta ympäri vuoden. Jos kahta pitäisi talvella vetää säännöllisesti, niin vaihtaisin isompaan.
Uskoisin siis, että sun spekseillä hyvin riittää vetokyky.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.12.24 21:31:56

Itse olen pitänyt 2000kg ihan miniminä ja neliveto. Itsellä tosin alle traikku alle 800kg ja yleensä vain yksi pienikokoinen hevonen ~400 kg kyydissä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.12.24 21:35:20

3500, ei jää rampeissa jalkoihin ja talvellakaan penkkaan jumiin

Päivämäärä:   26.12.24 22:05:49

Vetomassa ei myöskään vanhassa autossa välttämättä ole enää todenmukainen, kannattaa muistaa että autot on yksilöitä.

Uusi 2000kg vetävä voi olla parempi veturi kuin 2500kg vetävä jonka moottori on ajettu laiskaksi ja loppuun. Siltikään sillä ei saa vetää enempää kuin 2000kg eikä laiskalla veturilla kannata lähteä vetämään isoa vaikka rekisteriotteessa sanottaisiin joo.

Lasket paljonko sun hevoset painaa ja paljonko traikun omamassa + satuloiden ja heinäpussien paino. Siihen vielä 200kg laskuvirheen mahdollisuutta päälle ja alat olla lähellä sitä, miten ison auton tarvitset.

Lähettäjä: XY 
Päivämäärä:   27.12.24 01:54:15

Hetkinen taas.
Ilmoitettu vetomassa on se paino jonka sinne koukkuun saa laittaa maksimissaan jotta auton rakenne kestää vetämisen.
Tehon kanssa sillä EI OLE mitään tekemistä.

Vetomassa pitää olla vähintään sen mitä täyteen lastattu traileri painaa. Muutoin et saa traileria sillä autolla vetää.

Auton moottori tehot sitten on asia erikseen.

Lähettäjä: renesmee 
Päivämäärä:   27.12.24 08:23:57

Kesä kelillä piisaa 2500 - 2800 ok.
Talvi kelillä 3200 - 3500 ok.
Myös pienemmällä pärjää, mutta nämä niitä missä on riittävän varma ja turvallinen fiilis siellä autossa joka tilanteessa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   27.12.24 08:40:23

No ostat niin hyvän mihin rahat riittää. Itsellä 3500 kg ja ei pelota ajaa ylämäkeen talvella 2 heppaa kyydissä.

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   27.12.24 08:49:35

Kun traikun ja hevosen yhteinen todellinen kokonaispaino on ollut 1100 kg, olen vetänyt etuvetoisella farmarilla, jonka vetomassa on 1600 kg. Kesäkeleillä on vetänyt kevyesti ja helposti, ei ongelmaa. Talveen tällainen ei käy.

Lähettäjä: Han 
Päivämäärä:   27.12.24 10:11:31

"Kun traikun ja hevosen yhteinen todellinen kokonaispaino on ollut 1100 kg, olen vetänyt etuvetoisella farmarilla, jonka vetomassa on 1600 kg. Kesäkeleillä on vetänyt kevyesti ja helposti, ei ongelmaa. Talveen tällainen ei käy."

Sama juttu! Kesällä kyllä vetää heppoisellakin purkilla, ainakin jos ei ole jyrkkiä hiekkapohjaisia mäkiä tai löysää nurmipohjaa.

Päivämäärä:   27.12.24 10:16:49

Meillä on 2400kg (nelivedollinen citymaasturi). On vedetty kahta hevosta selkä kesällä että talvella, muttei reissata säännöllisesti talvella (vain tarvittaessa klinikalle). Varmasti toimisi talvellakin hyvin, mutta itseä ei kiinnosta ajella hevosen kanssa jäisillä keleillä, kun ei ole pakko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.