Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huonot hlökemiat ja kouluratsas. tuomarointi

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.12.24 18:25:14

Jos henkilöstä ei pidetä niin onko tällä merkitystä siihen antaako tuomarit pisteitä vähemmän esim SM -tasolla kilpailtaessa. Eli jos ratsastaja ei ole pidetty ns piireissä niin onko näin ettei voi menestyä?

Re: Huonot hlökemiat ja kouluratsas. tuomarointi

Lähettäjä: nuppu 
Päivämäärä:   26.12.24 18:37:05

Ei nyt ihan faktana voi sanoa että vaikuttaisi, mutta... Vuosien ajan kun lajia on seurannut, niin niille jotka eivät ole "piireissä" ei anneta pisteitä niin avokätisesti ja virheet maksavat heille enemmän. Tämä vain katsojan silmin, en ole tuomari tai kilparatsastaja.

Toisaalta SM kisoihin harvoin on montaa lähtijää ja kärki on muutenkin todella kapea.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.12.24 18:42:52

Ei, mutta omille kavereille kyllä lasit on vaaleanpunaiset. Se on kuvottavaa.

Lähettäjä: Euro 
Päivämäärä:   26.12.24 18:59:26

Vaikuttaa. Ihan turha kuvitella, ettei vaikuttaisi. Kaksi tuomaria antaa minulle aina n. 5% vähemmän kuin muut. Aina. Ihan sama, missä pisteessä istuvat. Muutakin niin rumaa vehkeilyä on, etten aio enää maksaa lisenssiä ensi vuodelle enkä kuulua liittoon.

Lähettäjä: Deans 
Päivämäärä:   26.12.24 19:13:34

Lopetin kouluratsastuksen, koska sain 54%, 68% ja 69,2% ja se 54% yritti edellisenä iltana sössöttää minulle kännissä ja olin sen kanssa sille hyvin tärkeässä asiassa täysin eri mieltä enkä osoittanut mitään tukea tai empatiaa.
Siis kaksi laittoi minut voittajaksi ja tämä yksi hullu 29/30.

Lähettäjä: aaijaa 
Päivämäärä:   26.12.24 19:42:33

Yksi vaativien luokkien koulutuomari uhkasi antaa eräälle ratsastajalle jatkossa surkeat pisteet, jos tämä ei tee ilmaiseksi hänen määräämäänsä parin tunnin nakkihommaa. Tämä tapahtui yhden kurssin yhteydessä, jossa ratsastaja oli osallistujana ja tuomari myös, mutta tuomari halusi yhtäkkiä saada itselleen kuuluvan homman jonkun toisen tehtäväksi. Täysin ala-arvoista touhua. Olisi pitänyt varmaan ilmoittaa jo ihan katsojana johonkin tuosta tuomarista, jos tuolla tavalla uhkailee asemallaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 19:54:22

Mihin noista voisi edes valittaa? Tapahtuisiko mitään jos valittaisi?

Lähettäjä: kanta-häme 
Päivämäärä:   26.12.24 19:58:14

Täälläpäin yksi somettajawannabevalmentaja tuomaroi seurakisoissa omia kavereitaan eli "valmennettaviaan" jatkuvasti sijoituksille. Alkaa olla jo melko noloa touhua. Aika moni jättää jo kisoja väliin ihan tuollakin tasolla, kai siinä kuitenkin sitten itselleen jotain hienoutta saa? Muutoin vaikea ymmärtää näitä.

Päivämäärä:   26.12.24 20:00:24

Arvostan kouluratsastajia yhä enemmän kun he kestävät tuota älyttömyyttä.

Lähettäjä: Euro 
Päivämäärä:   26.12.24 20:33:04

Ei tapahdu muuta, kuin saat vihat niskaasi. Niin kauan kun tämä piiri pyörii, tämä pyörii näin.

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   26.12.24 21:19:23

Jännää, kun 15 vuotta olen toiminut ainakin 10 eri tuomarin sihteerinä niin kansallisissa kuin aluekisoissa, enkä ole tämmöiseen ikinä törmännyt. pl se yksi juoppo, joka hädin tuskin näkee miotä kommentoi kun on niin kankkusessa edelliseltä illalta. Ainakin aamupäivän luokissa.
Mun m ielestä tuomarit yrittää nähdä joka ratsukossa jotain hyvää, niissäkin joissa se on vaikea löytää. Ulkomaiset tuomarit on raaempia, "ratsukko ei ole luokan vaatimalla tasolla" olen pari kertaa joutunut kirjaamaan.
Ja kyllä, tuomareilla on preferenssejä, joku on tosi tarkka oikeasta asetuksesta, toinen siitä että hevonen todellakin liikkuu ETEEN, kolmas arvostaa muita enemmän hyvää istuntaa jne. Jos piste-erot ovat suuret, niistä keskustellaan, ja 99%sti kun tuomari A selittää kolleegalleen tuomari Blle pisteidensä perusteet, kaikki ymmärtävät ja hyväksyvät loppuprosentit. Koska ne erot tulevat niin helposti, joku näkee jonkun tehtävän 6,5 ja toinen 7,5 ja jos se on x2 niin se tekee jo mison eron vaikka muuten kaikkien pisteet on linjassa.
Sanoisin että ainakin kansallisella tasolla tuomarointi on hyvää ja oikeudenmukaista 98%sti. Tuomarit nimittäin ovat ratsukon puolella ja harmittelevat kovasti jos vaikka hie nosti alkanut vaihtosarja menee viimeisessä vaihdossa plörinäksi.

Yleensä tuomareita haukkuvat ratsastajat jotka saavat vaatimattomia pisteitä. Kun 99%sti syy on siinä että he eivät vielä osaa ratsastaa luokan vaatimalla tasolla ja se on tuomarin pakko kertoa arvostelun kautta.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.12.24 22:32:38

Minä ainakin suivaannun piste-eroista, jotka ovat myös sijoituseroja. Jos kaksi laittaa sut kolmen ekan joukkoon ja se, jonka kanssa ei oikein natsaa muuten, laittaa sut kolmen vikan joukkoon ja välissä on parikymmentä ratsukkoa ja näin tapahtuu yhden tuomarin kanssa aina eikä koskaan muiden. Ei kai tollainen voi ratsastuksesta johtua.

Pienemmissä kisoissa vedetään selkeästi kotiinpäin.

Lähettäjä: Karla 
Päivämäärä:   26.12.24 23:35:48

Jos valitat johonkin , saat vielä surkeammat pisteet ja vielä useammilta tuomareilta. Sinut on silloin vähän niinkuin yleisesti leimattu hankalaksi.

Lähettäjä: huumaa 
Päivämäärä:   26.12.24 23:55:05

Enpä ole tommoiseen törmännyt vaikka sihteerinä olen ollut ja seurakisoissa tuomarin vuosikausia. Ihmeellistä sinänsä, että ne huonosti menestyvät kehittelevät kaiken maailman "salaliitto" ja "sisäpiiri" fantasioita, ne jotka menestyvät eivät koskaan.
Miten onkaan että ne "väärät" pisteet on aina ne huonot, kukaan ei koskaan ole valittanut siitä että "en mä kyllä ratsastanut yli 70% arvoisesti! Väärät pisteet!"

Lähettäjä: liitto 
Päivämäärä:   27.12.24 01:03:12

Muistakaa tehdä liittoon valitukset näistä suhmureista, voi nimettömänä ilmoittaa.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.12.24 02:34:14

Minä lopetin kisaamisen, kun yksi tuomari arvioi minut aina joukon hännille. Kahdesta tuomarista toinen arvioi minut sijalle 1-5/25 ja toinen 20-25/25. Paras oli, kun yhdessä startissa kolme tuomaria arvioi minut 3/28, 5/28 ja 26/28. Siihen loppui oma kisaaminen.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   27.12.24 06:15:29

Parempi on lopettaakin jos tuomarin arvostelu saa syviin syövereihin. Kilpailijalla oltava sen verran itsetuntoa ettei arviointi lannista. Täytyy oppia itse analysoimaan suoritustaan ja siinä arviointi on se oman kehityksen apuväline.
Ratsastus on siitä hankala laji että ratsastaja ei aina tiedosta miltä oma suorittaminen ulospäin näyttää. Siihen tarvitaan ulkopuolista silmäparia. Ohjaamaan ja korjaamaan. Koulutuomareiden on tarkoitus olla näitä puolueettomia arvostelijoita. Kuitenkin hekin ovat vain ihmisiä, kullakin omanlaisensa tapa käsitellä näkemäänsä.
Yllä oleva mielensäpahoittajien kasvava joukko lienee yksi syy kisaavien ratsukoiden määrän vähenemiseen.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   27.12.24 09:30:52

Kouluratsastuskomitealle voi valittaa, jos aihetta. Olen joskus näin tehnyt. Suhtautuminen oli asiallista ja asiaan puututtiin.

Jos kokee kisoissa pisteissä olevan jotain pielessä niin tuomareille juttelemaan vaan rohkeasti. Yleensä keskustelu on rakentavaa. Poikkeusiakin toki löytyy.

Päivämäärä:   27.12.24 09:53:48

Onko sille muuten erikseen jotain sääntöä että pitääkö olla tietty prosenttiero vai voiko mennä kysymään muuten vaan tuomarilta jos joku asia pisteissä ihmetyttää? Milloin on hyvä aika, luokkien välissä oletettavasti? Joskus on puhuttu että yli 5 %-yksikön eri ei olisi ”sallittavaa”, kannattaako silloin aina mennä tuomareiden juttusille? Aina kannustetaan juttelemaan tuomareille, mutta en ole ikinä kenenkään kuullut heille juttelevan (tutuista ainakaan), niin miten tämä käytännössä toimii?

Lähettäjä: Monni 
Päivämäärä:   27.12.24 10:20:48

Lähettäjä.
Päivämäärä27.12.24 09:53:48

Onko sille muuten erikseen jotain sääntöä että pitääkö olla tietty prosenttiero vai voiko mennä kysymään muuten vaan tuomarilta jos joku asia pisteissä ihmetyttää? Milloin on hyvä aika, luokkien välissä oletettavasti? Joskus on puhuttu että yli 5 %-yksikön eri ei olisi ”sallittavaa”, kannattaako silloin aina mennä tuomareiden juttusille? Aina kannustetaan juttelemaan tuomareille, mutta en ole ikinä kenenkään kuullut heille juttelevan (tutuista ainakaan), niin miten tämä käytännössä toimii?

Tietenkin saat mennä juttusille, jos mikä vaan askarruttaa omassa paperissa! :) Ole rohkea, tuomarit kyllä yleensä mielellään keskustelee ja kertoo näkemystään, jos vaan aikaa on.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.12.24 14:32:04

Itse taas saan yhdeltä tuomarilta aina hyvät pisteet ja mielestäni välillä melko perusteettomasti :D Paskat pisteet on kyllä joka kerta ihan itse ansaittu.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   27.12.24 14:35:20

Valitettavasti se tuomari tuskin muistaa yhden yksittäisen suoritusta ellei jotain erikoisempaa ole tapahtunut. Sen vuoksi kannattaa lukea niitä kommentteja. Monesti joku yleisilme leimaa koko suoritusta jonka pohjalta numerointi tapahtuu. Joku häiritsevä seikka valitettavasti näkyy siinä lähtökohtana. Näistä yleisimpiä lienee energian puute versus altajuokseminen, vinous läpi ohjelman, kuolaintuntuman puutteellisuus tai epätasaisuus jne.
Kyllä niitä papereita kannattaa läpikäydä ihan oppimismielessä.

Lähettäjä: Ahhaaaa 
Päivämäärä:   27.12.24 14:45:47

Laitoin joskus huvikseni 10 eri alueellamme vaikuttavan tuomarin antamat pisteet vuoden ajalta ja niidenntuottamat sijoitukset taulukkoon. Keskityin paljon kilpaileviin ratsukoihin, jotta saisin aidosti vertailukelpoista dataa. Ja kävin itse pisteyttämässä suoritukset silloin tällöin ja välillä myös videoin.

Esille nousi
- omat ratsukot eli ns oman tallin tai isommissa oman alueen väki sai paremmat pisteet
- huonot henkilökemiat näkyivät pisteissä
- koulutuomarin oma hevosmaku näkyi pisteissä kuten näkyy myös esteratsastuksen pellepisteissä
- selkeästä ei toivotusta liikkumisesta (kuolaimen takana, hännän viuhtominen, selkä notkolla vippailu, luimiminen, potkiminen, vastustelu) ei rokotettu, jos ratsastaja tunnettu ja menestyvän maineessa.
- huonosti liikkunut rikkeitä tehnyt hevonen tunnetulla kivalla ratsastajalla oli säännönmukaisesti korkeammalla kuin tasaisesti rikkeittä ja luokkaan sopivalla tasolla oikein suorittanut tavis tai ei niin kivan ihmisen maineessa oleva ratsastaja
- todella ala-arvoinen suoritus sai hyviä pisteitä, kun oikea ratsastaja ja päinvastoin
- se harmaa massa sai pisteitä aika rehdisti, mutta eihän se koskaan riitä oileanmunaisiin tuloksiin, kun mukana näitä omia ja sitten näitä, joille kukaan ei uskalla olla antamatta hyviä pisteitä.

Joskus kannattaa laittaa vaikka kaikki saman luokan seiskan keskiravit näytölle yhtä aikaa ja huomata miten vaatimattomasta voi saada seiskan.. ja miten hienosta vain seiskan. Videoiminen ja videoiden sijoittaminen päällekkäin ja rinnakkain antaa kaunistelemattoman kuvan tuomaroinnista.

Päivämäärä:   27.12.24 14:53:45

Kyllä niillä tuomareilla yleensä on ihan oikee ajatus. Ei kannata liikaa niihin numeroihin kiinnittää huomiota, vaan lukee niitä kommentteja. Sieltä yleensä selviää, mitä tuomari on halunnut ja miksi numero on mikä se on. Joskus olen itsekkin ajatellut, että miten niin sain näin huonot prosentit, mutta lukemalla arvostelun sekin kyllä selviää. Ja tiedän tuomareita, jotka ihan periaatteesta ei voi antaa tyyliin yli 6,5, vaikka periaatteessa jostain kohdasta olisikin voinut antaa esim. 7, jos joku tosi perusasia on ihan hukassa ja esim. koko radan kädet on liikkunu liikaa tai muuten ratsastettu rumasti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.12.24 17:04:15

Olisin täysin kouluratsastaja, jos robotit hoitaisi tuomaroinnin. Mutta oon liian kyllätynyt menemään vain koulua, koska tuomarointi on ajoittain täysin mielivaltaista.

Ensinnäkin samasta takarista voi olla 4 "ei polje takaa" ja 7 "hyvä poljento". Toisen mielestä rento hevonen on pitkä ja löysä, toisen mielestä taas just se mitä halutaan. Joskus täysin selätön, jännittynyt ja kuolaimen takana suu auki juokseva sai hurjan hyvät prosentit. Joskus suomenhevosia on sijoilla lähes kaikki tasosta viis (avoimissa) ja välillä taas sillä suokilla ei sijoille pääse vaikka tekisi mitä.

Kilpailin ensimmäiset vuodet heA tasolla saaden jtn 57-62. Sit jossain vaiheessa aloin saada aina jotain 64-68%, vaikka voin rehellisesti sanoa etteivät radat todellakaan ole juurikaan parempia. Vaikka tekisin isoja virheitä, koen että niitä katsotaan läpi sormien. Tämä siis lähialueen kisoissa. Kauempana saan edelleen jtn 62-64%. Niin onhan tuo ihan selvä, että kun alan olla tuttu nimi niin jo se vaikuttaa. Kilpailemisessa vieraammat nimet arvioidaan rankemmalla kädellä.

Oppilaalla kävi myös niin, että sai jtn ihan keskinkertaisia tuloksia lähialueella. Sitten sijoittui Ypäjällä isommissa kisoissa ja sen jälkeen lähialueen tuomarit alkoi antaa paljon parempia prosentteja.

En epäile hetkeäkään, etteikö hyvävelikerhot pyöri ja myös henkilökemiat vaikuttaa ihan taatusti.

Lähettäjä: mia 
Päivämäärä:   27.12.24 18:00:48

Voin kuvitella että jossain pienissä seura/aluekisoissa joss tuomarikin voi olla tosi kokematon voi pisteet olla mitä sattuu joskus. Monasti kyllä enemmänkin yläkanttiin, kun tuomari ei kehtaa/uskalla/osaa antaa niin huonoja pisteitä kun pitäis. Tämän huomaa esm että yleensä pohjoisessa saa hyvät pisteet, sitten kun tulee etelän tuomarien silmän alla pisteet putoaa.
Mutta kansallisissa kisoissa tuomarit on oikeudenmukaisempia. Ja todellakin se radan KOKONAISUUS merkitsee eniten. Meillä on muutama kv-tason tuomari, kyllä mä todellakin luotan heidän arvioon.
Olin yhdellä heitä kerran sihteerinä ja hölmöyksiossäni menin sanomaan ratsukosta "tää on ratsastuskouluratsukko"
Tuomari lähes suuttui mulle "mua ei kiinnosta ratsukon tausta, hevosen tai ratsastajan ikä tai hevosen omistaja. Mä arvostelen vain sitä suoritusta, jonka ratsukko tänään ja tässä esittää!"
Ymmärsin yskän, vaikka aiemmin moni tuomari on antanut tuntihevosratsukoille paremmat pisteet kuin ne ansaitsee, "koska tää on ratsastuskoululainen."

Päivämäärä:   27.12.24 18:06:07

Millainen on oileanmunainen tulos?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.