Lähettäjä: luiska
Päivämäärä: 26.12.24 21:19:23
Jännää, kun 15 vuotta olen toiminut ainakin 10 eri tuomarin sihteerinä niin kansallisissa kuin aluekisoissa, enkä ole tämmöiseen ikinä törmännyt. pl se yksi juoppo, joka hädin tuskin näkee miotä kommentoi kun on niin kankkusessa edelliseltä illalta. Ainakin aamupäivän luokissa.
Mun m ielestä tuomarit yrittää nähdä joka ratsukossa jotain hyvää, niissäkin joissa se on vaikea löytää. Ulkomaiset tuomarit on raaempia, "ratsukko ei ole luokan vaatimalla tasolla" olen pari kertaa joutunut kirjaamaan.
Ja kyllä, tuomareilla on preferenssejä, joku on tosi tarkka oikeasta asetuksesta, toinen siitä että hevonen todellakin liikkuu ETEEN, kolmas arvostaa muita enemmän hyvää istuntaa jne. Jos piste-erot ovat suuret, niistä keskustellaan, ja 99%sti kun tuomari A selittää kolleegalleen tuomari Blle pisteidensä perusteet, kaikki ymmärtävät ja hyväksyvät loppuprosentit. Koska ne erot tulevat niin helposti, joku näkee jonkun tehtävän 6,5 ja toinen 7,5 ja jos se on x2 niin se tekee jo mison eron vaikka muuten kaikkien pisteet on linjassa.
Sanoisin että ainakin kansallisella tasolla tuomarointi on hyvää ja oikeudenmukaista 98%sti. Tuomarit nimittäin ovat ratsukon puolella ja harmittelevat kovasti jos vaikka hie nosti alkanut vaihtosarja menee viimeisessä vaihdossa plörinäksi.
Yleensä tuomareita haukkuvat ratsastajat jotka saavat vaatimattomia pisteitä. Kun 99%sti syy on siinä että he eivät vielä osaa ratsastaa luokan vaatimalla tasolla ja se on tuomarin pakko kertoa arvostelun kautta.
|